Gezondheid alle pijlers

Draaiduizeligheid - hoe lang duurt dat?

10-04-2016 12:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een week draaiduizelig. Beetje zoals als je teveel gedronken hebt en je in bed gaat liggen en de wereld ineens in een sneltreinvaart om je heen gaat draaien. Dat heb ik weleens een enkele keer gehad onder invloed van alcohol maar nooit zomaar. Nu dus wel. Vooral als ik in bed lig (met name op mijn rechterzij), als ik vanuit lig ga zitten of als ik ineens mijn hoofd achterover doe.

Ik ben bij de huisarts geweest en ze kon geen oorzaak vinden. Misschien spanning, virus op het evenwichtsorgaan, in de meeste gevallen is duizeligheid onschuldig zei ze. Als ik het over 4 weken nog heb moet ik terugkomen.

Maar ondertussen is het wel echt heel vervelend. Ik voel me de hele dag een beetje gammel, weinig energie, licht misselijk bij vlagen, wazig, etc. Ik wilde ook net gaan starten met dieet icm meer bewegen. Nu twijfel ik. Maak ik het daarmee niet juist erger?

Iemand dit weleeens zomaar vanuit het niets gehad? Hoe lang duurde het toen? Heb je iets gedaan waardoor het minder werd/over ging?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Herkenbaar ! Heb het ook bij huisartsstage gezien : bppd heet het.

Je kan er oefeningen voor doen (vind je online) maar meestal is het na een week of 3/4 vanzelf over ;)

Bij mijzelf duurde het 3 weken! (geen oefeningen gedaan )
Ja, ik ken het, helaas.

Gelukkig maar een paar keer gehad; ook vanuit het niets. Inderdaad heel vervelend! Het is vanzelf overgegaan. 'Uitzitten'.

Geen idee wat je kunt doen om het minder te laten worden of sneller te laten overgaan.

Sterkte, ik weet hoe vervelend het is.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik zou in ieder geval niet gaan autorijden, dat lijkt me potentieel gevaarlijk.
Ik heb het 7 jaar geleden gehad. Het ergste was binnen een maand voorbij, maar sindsdien kan ik niet meer zomaar omhoog kijken. Dan overvalt het me zo weer. Soms is het een half jaar zo goed als weg, en ineens is het weer terug. Dan voel ik het weer bij allerlei handelingen als omdraaien in bed, bukken, enz. Het is bij mij dus nooit helemaal weg gegaan. Allerlei onderzoeken gehad, tot mri aan toe ongeveer 1,5 jaar geleden omdat ik er echt helemaal schijtziek van werd. Maar ze kunnen niets vinden. Het is dus gewoon iets waarmee ik moet leven. Het valt mij overigens wel op dat ik er nog nooit van had gehoord toen ik het kreeg en dat er daarna ineens best veel mensen die ik ken het ook kregen. Alsof het uit de lucht komt ofzo.
Zeer herkenbaar. Dokter zei dat het BPPV heet. Dit zijn kristallen in je oor die op een verkeerde plaats zitten, waardoor je constant duizelig bent.

Ik ben na de diagnose twee maal naar de kinesitherapeut geweest. Die heeft oefeningen met me gedaan. Deze waren niet zo aangenaam, maar na twee sessies was ik er volledig van verlost. Er valt dus wel degelijk iets aan te doen!
Zouden jullie ermee gaan sporten of even wachten? Geen idee of het 'kwaad' kan.

Goede tip van die kinesitherapeut ik ga eens googelen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ligt er maar aan wat je kunt, Boannan. Mijn man heeft het een paar weken terug heel erg gehad. Hij is toen helemaal doorgelicht in het ziekenhuis. Er is inderdaad niets gevonden, maar hij heeft nog steeds last van licht in het hoofd en extra vermoeidheid.

Ik heb het al diverse keren gehad, helaas steeds op vakantie. Dan was ik er na een week vanaf.
Later is nu
Ja ik ken het. Mijn huisarts raadde reispilletjes/wagenziektepilletjes aan tegen de misselijkheid en verder proberen af en toe het hoofd te bewegen zodat het zo snel mogelijk over is. Ik heb een week erg last gehad en daarna steeds minder en nu jaren later af en toe nog.

Gezond eten kan je sowieso doen, dat is alleen maar goed. Sporten kan weer zodra je je goed genoeg voelt, al zou ik rekening houden met veiligheid. Niet gaan hardlopen terwijl je ineens duidelig op straat kan liggen of met gewichtjes werken terwijl ze ineens op je tenen kunnen vallen enzo.
Boannan, je zal zelf moeten zien wat je kan. Toen ik het had kon ik werkelijk niets. De dokter zei dat ik het wel in erge mate had. Daarnaast zei ze dat je mag doen wat je wil, ook bewegingen die de duizeligheid uitlokken. Dat zou zelfs nuttig zijn, want dan verplaats je de kristallen... Bij mij was kinesitherapie echt wel nodig, naast het zelf uitlokken van de draaierigheid, ik had het zo erg dat ik niet alleen uit bed geraakte.
Als draaiduizeligheid komt door het verstoorde gruis in je evenwichtsorgaan dan zijn er oefeningen die kunnen helpen. Even overleggen met je ha dus.

De doktersassistente hier doet als begin van die oefeningen voor thuis ook nog wat bewegingen met het hoofd vd patient.
Je bent zelf een theepot
Ook ik heb dit sinds bijna 3 jaar..

In het ziekenhuis allerlei onderzoeken gehad, mri's en eeg's en verschillende duizeligheidsonderzoeken (wat een ellende, doodziek geweest daarna 2 dagen lang, niks als overgeven)

Bij mij denken ze aan de ziekte van menière.. een stoornis aan het evenwichtsorgaan.

Het kan zomaar komen opzetten.. kan lang aanhouden. Maar het kan ook zomaar eens een hele tijd wegblijven.

Sterkte in ieder geval! Het is erg vervelend.

O trouwens auto rijden zou ik even voorzichtig mee zijn.

Als je je fit genoeg voelt te sporten, zie ik niet in waarom niet.
In voorgaande Posts zijn al heel veel zinvolle dingen genoemd.

Toch zou je misschien ook nog eens kunnen googelen op 'triggerpoints in het hoofd-hals' gebied. De klachten kunnen namelijk ook veroorzaakt worden door spierknopen door een verkeerde houding of overbelasting. Met simpele massage kunnen klachten soms aanmerkelijk afnemen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:womansintuition schreef op 10 april 2016 @ 12:37:

Ook ik heb dit sinds bijna 3 jaar..

In het ziekenhuis allerlei onderzoeken gehad, mri's en eeg's en verschillende duizeligheidsonderzoeken (wat een ellende, doodziek geweest daarna 2 dagen lang, niks als overgeven)

Bij mij denken ze aan de ziekte van menière.. een stoornis aan het evenwichtsorgaan.

Het kan zomaar komen opzetten.. kan lang aanhouden. Maar het kan ook zomaar eens een hele tijd wegblijven.

Sterkte in ieder geval! Het is erg vervelend.

O trouwens auto rijden zou ik even voorzichtig mee zijn.

Als je je fit genoeg voelt te sporten, zie ik niet in waarom niet.Ziekte van meniere is toch vooral oorsuizingen, slechthorendheid in combinatie met duizelingen? Als je alleen duizelig bent, dan denken ze toch niet aan meniere?
To, oefeningen helpen inderdaad! Bij mij helpt vooral 'kiepen'.
Ik heb het ook gehad. Huisarts kon ook niks vinden. Ik dronk erg veel koffie en was daar mee gestopt eerste dagen had ik flinke hoofdpijnen toen dat over was begon die draaiduizeligheid. Ik weet niet of het daar aan lag. Het duurde toch wel 2 weken en nam langzaam af.
Ik lees even mee, ook vaak last van draaiduizeligheid en hoofdpijn, wordt over 1,5 week helemaal doorgelicht in het ziekenhuis..
quote:Baudolino schreef op 10 april 2016 @ 12:55:

[...]

Ziekte van meniere is toch vooral oorsuizingen, slechthorendheid in combinatie met duizelingen? Als je alleen duizelig bent, dan denken ze toch niet aan meniere?

Klopt, die dingen heb ik er ook bij.

Maar je hebt idd gelijk.. dat komt bij TO idd niet naar voren.
Ik heb momenteel weer bppd voor de 4de keer. Wellicht herken je hierin? Over een paar weken ga ik naar het Duizeligheidscentrum in Apeldoorn.

Oefeningen daarvoor hebben mij al aardig weer op de been gekregen.

Helaas heb ik ook angstaanvallen hierdoor ontwikkeld (weinig evenwicht bij het lopen). Ik wilde dat ik eerder had doorgezet om doorverwezen te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven