Gezondheid alle pijlers

dwangmatige handeling

20-12-2014 07:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me om dit op te schrijven en hoop op serieuze reacties.

Een poos terug kwam ik er bij toeval achter dat ik sommige tanden heel licht kan bewegen.

Naarmate de tijd vorderde ging ik steeds vaker op een dag voelen of de tanden meer of minder konden bewegen.

Bij een bezoek ad tandarts heb ik mijn vraag gesteld of het normaal is dat je je tanden ietwat kunt bewegen.Volgens mijn tandarts volstrekt normaal omdat je anders sneller je tanden breekt net hard eten.Voldoende antwoord zou je zeggen.

Maar ik blijf meerdere keren per dag voelen hoe los of vast ze zitten.Op drukke dagen wanneer ik afgeleid ben een heel stuk minder.

Maar op rustige momenten steeds weer.Net alsof ik controle wil houden over iets waar geen controle hoeft te zijn... ik voel me zo sukkelig...

Is er iemand die herkenning of tips heeft?
Indien je maar ruimte blijft maken dan vallen je tanden er op een dag vanzelf uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Elke keer dat je het doet je er meteen bewust van zijn en proberen er dan mee op te houden of iets anders te pakken. Had ergens gelezen dat dat kon helpen.
Ja, dat is een dwanggedachte. Je topic hoort eigenlijk bij psyche. Heb je alleen last van de dwanghandeling met je tanden? Of sluipen er ook andere dingen in, zoals dingen tellen, moeten checken, moeten aanraken? Want vaak begint het klein en bouwt het zich verder uit.

Nou hoeft het niet meteen te betekenen dat je OCS hebt maar het is wel iets om aandacht aan te besteden. Je merkt al hoe 1 zo'n dwanggedachte je leven kan verstoren. Heb je nu meer stress in je leven? Heb je er eerder in je leven last van gehad? Misschien is er iig een reden waarom je er nu zo'n last van hebt. Je kunt proberen om er zelf vanaf te komen. Ik weet alleen ook niet veel meer daarover te zeggen dan, leidt jezelf af, dwing jezelf om de dwanggedachte niet om te zetten in dwanghandeling. Maar een psycholoog kan je daar natuurlijk beter mee helpen. Het is helemaal niet raar of ongebruikelijk om met zo'n klacht naar een psycholoog te gaan. En omdat je lichte klachten hebt, zou het best kunnen dat je niet veel sessies nodig hebt. Ik had in mijn jeugd en pubertijd veel last van dwanggedachtes en handelingen en bij mij ging het langzaamaan vanzelf weg. Maar dat kwam omdat ik niet behandeld werd ervoor. Tegenwoordig is er meer over bekend en zijn er meer behandelingsmogelijkheden.

Maar wacht niet met naar de psycholoog gaan tot je leven er volledig door beheerst wordt. Dat zie je iig vaker bij dwangneuroses. Elk mens doet wel een klein beetje aan dwanghandelingen, zat mensen die drie keer controleren of de deur goed op slot zit. Maar zodra het je leven teveel en hinderlijk gaat beinvloeden, doe er dan wel wat aan. Misschien kun je wat dingen doen om je meer te ontspannen, yoga, ademhalingsoefeningen, een warm bad. Vaak hebben dit soort klachten te maken met stress en daar kun je wat aan doen op allerlei manieren.

Je hoeft je er echt niet voor te schamen hoor, het komt best veel voor. Laat die schaamte er iig niet voor zorgen dat je er niks aan doet en je klachten toenemen. Veel sterkte iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Dank voor de laatste 2 posts die zijn nuttig.

Volgens mij had ik er vroeger ook last van in de zin van kijken of de deur op slot zat , 100 keer de wekker goed stond.

Ik wil dit ook niet , snap niet zo goed waar het vandaan komt.

Maar ik word er aardig gek van. Andere dwangmatige dingen heb ik mezelf wel af kunnen leren , maar ik voel me een soort van gek.
Gek ben je zeker niet, maar ik zou wel hulp zoeken voor jouw probleem.

Door voortdurend met je tanden te wiebelen, ga je er mss voor zorgen dat ze echt losser komen te staan, dus wacht niet te lang met hulp te zoeken en probeer er zeker mee te minderen. Mss kan je met jezelf afspreken dat je vanaf nu twee keer op een dag mag voelen aan je tanden, 's morgens en 's avonds.
Life is short. Eat dessert first.
Heel veel herkenning hier! Ik heb zelf last van ongeveer dezelfde handeling, alleen ben ik dus bang dat er iets ergs aan de hand is, dus probeer ik steeds te voelen of ze al helemaal los staan. Idioot, maar goed, ik kan het niet loslaten. Ik heb al wel therapie in verband met problemen die met controle houden te maken hebben en niets los kunnen laten.

Doornroosjes tip vind ik een goede. En als je er veel last van hebt even naar de huisarts, want het is niet goed om zo gefocust te zijn op een bepaald iets. Het kan ook uit de hand lopen. Dat doet het bij mij ook en dat wil je niet. Dat wil ik niet voor jou.
Hier zou ik zeker mee oppassen. Als je met je tanden blijft wiebelen kunnen ze permanent losser gaan zitten. Ze horen bij iedereen een beetje los te zitten, zoals je tandarts ook al heeft aangegeven. Je hebt hierboven al wat tips gekregen daar zou ik mee beginnen en als het dan nog niet lukt het te stoppen/verminderen misschien naar de huisarts. Is dit de eerste keer dat je je zo focust op iets?
Dank voor de reacties. IK heb met mezelf afgesproken dat ik twee keer per dag mag voelen en probeer me daar aan te houden.

Ik las de vraag of ik vaker van dit soort dingen heb gehad. Jawel dat heb ik wel in de zin van tien keer controleren of de wekker goed staat. Of de deur wel echt op slot zit.

Vroeger was dat echter veel erger dan nu.

Ja ik ervaar stress nu , mijn hele lijf lijkt al een poosje uit balans. Mensen weten en zien dat verder niet. Maar ik kan me niet eens meer echt ontspannen.
Ga naar je huisarts. Niks om je voor te schamen. Sterkte!
Ik zou ook hulp zoeken. Lijkt me niet goed als je je niet meer kan ontspannen.
Life is short. Eat dessert first.
Dat is erg naar en ik ben het eens met de andere reacties. Maak even een afspraak met de huisarts.
De laatste dagen ging het eigenlijk heel goed.

Ik heb me netjes aan mijn afspraak gehouden en maar twee keer per dag gevoeld.

Maar het blijft toch lastig op momenten waarop ik me nerveus ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven