Gezondheid alle pijlers

Dyshidrotisch eczeem

20-07-2010 19:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, dat dus. Ik schijn dat te hebben. Aldus de dokter bij ons op 't werk.

Toen heb ik gegoogled, en las ik dat dat meestal chronisch is en dat niemand weet waar het precies vandaan komt.

Wie herkent het / heeft het ook?

En wie heeft het al langer? Is het gewoon zo dat het in fases terug komt of wordt het met de jaren erger?

En smeren jullie er een speciale zalf op of is het genoeg, voorlopig, zoals de dokter op mn werk zei, om er een goeie handcreme ofzo op te smeren?
668, the neighbour of the Beast
Kunnen jeukende pukketjes op schouders en rug hier ook mee te maken hebben?

Dit kan ik niet zien maar voelen des te beter..

Hier heb ik last van als het warm word.
quote:gmkp schreef op 20 juli 2010 @ 21:26:

Kunnen jeukende pukketjes op schouders en rug hier ook mee te maken hebben?

Dit kan ik niet zien maar voelen des te beter..

Hier heb ik last van als het warm word.neuh, da's meestal galbulten/netelroos.... een soort overgevoeligheidsreactie van je huid op hitte. Maar ook hiervoor kun je bij je huisarts terecht, anti-allergiepillen werken er vaak goed tegen.
Okay, thnx.

Morgen ff retourtje huisarts regelen...
Tja, mensen wassen met handschoenen aan.... Ten eerste vind ik dat gewoon niet prettig werken, maar belangrijker; ik vind dat voor de bewoners ook gewoon niet prettig. Ik vind dat een beetje een signaal afgeven alsof je wil zeggen "ik vind jou vies". Dus ik denk niet dat ik dat ga doen.

Het scheelt ook dat ik geen verpleegkundige/verzorgende ben, dus dat het niet zoooooo' groot stuk van mijn werk is, dat ik daadwerkelijk mensen moet wassen.

Zeniiba; dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Parfum is alvast een goeie tip. Gelukkig gebruik ik dat niet zo veel, maar ik zal er op latten.

Ben nu wel met handcreme aan het smeren, en ik hoop dat dat dus een beetje helpt, en anders wordt het toch naar de dokter voor cortisonencreme.

Ik merk ook wel dat ik nu steeds meer bultjes krijg, maar ik weet het meer aan het weer. Het houdt trouwens ook langer aan dan anders, dus misschien wordt het inderdaad wel erger. In het begin was het af en toe één bultje, nu zijn het hele plekken met allemaal bultjes naast elkaar.

Ik heb 't overigens aan beide handen, en soms ook op mijn tenen, dus het is niet dat ik het specifiek op één hand ofzo heb....
Beide handen :/ Ai.

Wat betreft het wassen/werken met handschoenen... ik snap he-le-maal wat je bedoelt... ik heb er ook echt een hekel aan... maar in mijn geval is het allemaal wel begonnen in een periode waarin ik veel werkte in het ziekenhuis (dus vaak handen wassen, ook vaak met die alcogel), en als ik niet daar zat, dan stond ik wel achter een bar (ook veel watercontact).

Nu weet ik niet of ik daadwerkelijk met handschoenen aan achter de bar had kunnen staan, maar ook in het ziekenhuis vertikte ik het om standaard handschoenen te hebben, maar voor mij was het een bijbaan. Als het mijn echte baan (nu) was... zou ik zeker handschoenen gaan dragen. Zelfs al ben ik er meestal al te beroerd voor wanneer ik m'n eigen badkamer schoonmaak :/

In de jaren voorafgaan aan 'de eerste uitbraak' heb ik weleens mysterieuze vervellingen van mijn voetzolen gehad, en in de maanden voor de eerste uitbraak ook twee x ofzo aan mijn handen. Vond het toen heel raar en weet het aan al het water waar ik ziekenhuis en bar mee in aanraking kwam.... Hebben andere hier dit ook gehad?
Oh, weet je, ik ben ergotherapeut, dus het is niet mijn eerste taak om echt mensen te wassen.

Drie keer per week geef ik snoezelbaden, en als je iemand in bad doet zijn handschoenen toch loos (die lopen dan toch vol). Dat ik mensen moet wassen... tja, dat zijn er twee per dag, twee of drie dagen per week, als ik ADL-training geef. En daarbij laat ik de mensen zoveel mogelijk zelf doen, dus zooooo veel zit ik niet met mijn handen in het water.

Het is voornamelijk dat ik vaker mijn handen was en dergelijke (wanneer ik bijvoorbeeld iemand naar het toilet gedaan heb), en dus die paar uurtjes per week met wassen.

Ik denk dat het niet zoveel uit zal halen om handschoenen te gaan dragen, het is meer risico van het vak dat je met water in aanraking komt...

Ik had het overigens al voordat ik deze baan kreeg, soms rare kleine bultjes, maar nu worden het er wel meer en meer (net weer een vinger met twee strak staande bultjes ontdekt).

Dus ja, waar het door komt.... Ik zeg al, warmte heeft er volgens mij mee te maken en verder weet ik het niet.

Dat vervellen... Ik heb dat als een bultje uitdroogt en wegtrekt. Ik heb nu een stel vervellende kringen op mijn vingers, maar nu jij het zegt heb ik ook wel eens rare vellen aan de zijkanten van vingers gehad terwijl ik daar geen bultjes had, voor zover ik weet.
Ik heb het ook, ik denk dat ik allergisch ben voor mijn kinderen, want toen de oudste geboren werd, is het begonnen

Het zit vooral tussen de vingers van mijn rechterhand en sinds een week of 2 merk ik ook plekjes op op mijn andere hand. Ik heb een hormoonzalf van de dokter wat goed werkt, dus die ligt ook op mn nachtkastje, want ik word ook snachts al krabbend wakker. Heel vervelend!

Als ik een paar dagen goed oplet en voorkom dat ik mijn handen te veel nat maak, dan gaat t beter. Ik ben meestal te lui om handschoenen aan te trekken, dus het wordt er eigenlijk niet beter op, eigen schuld!

Het doet trouwens ook echt pijn als ik aardappels schil, of bij tomaat, wat iemand anders ook al zei. Dat bijt enorm!

Voor de rest gebruikt ik veel vettende cremes.
Kinderen de deur uit doen dan, ben je overal vanaf
quote:Marels schreef op 21 juli 2010 @ 16:08:

Kinderen de deur uit doen dan, ben je overal vanaf Zou het zo makkelijk zijn?
quote:JepJep schreef op 21 juli 2010 @ 15:20:

Het doet trouwens ook echt pijn als ik aardappels schil, of bij tomaat, wat iemand anders ook al zei. Dat bijt enorm!

Voor de rest gebruikt ik veel vettende cremes.

Dat zei ik En de oplossing is heel eenvoudig: aardappels schillen uitbesteden! (Of geen aardappels meer eten, heeft mijn voorkeur ) Met handschoenen aan schillen heb ik ook geprobeerd, geen succes...

De aanschaf van een vaatwasser heeft het probleem bij mij ook behoorlijk verminderd, maar daar heb je niks aan als het op je voeten zit.

Verder idd vette cremes en af en toe hormoonzalfs smeren, om het ergste leed te verzachten. Maar het gaat (bij mij) denk ik nooit meer over.
Het is het proberen waard toch JepJep?

Ik smeer maar door met creme, voorlopig... En anders toch maar om hormoonzalf.
Owwww dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Een vaatwasser!! Weer een argument om in de strijd te gooien om dat ding aan te schaffen. Bedankt

Enne, die kinderen, ach, ik denk dat ik ze maar hou.
Als ergotherapeut is handschoenen lastiger. Hoewel je het bij sommige klussen met water bv gezicht wassen ed nog wel kunt doen, zolang je niet boven je polsen verwacht nat te worden. Als je gewoon tegen je cliënten/patiënten zegt dat je handschoenen aandoet voor je eczeem, dan krijgen die zeker weten niet het idee dat jij hen vies vindt ed.

Voordat je mensen uitgebreid gaat baden/wassen whatever, kun je je handen ook met vaseline insmeren, dan drogen ze door het water niet zo uit en hebben ze een beschermlaagje erop.

Maar er kan echt best een hoop aangedaan worden, maak er voor jezelf foto's van (ook handig als je eens naar de huisarts gaat voor wat anders, kun je misschien direct zo'n crème krijgen zonder dat je speciaal langs moet komen).
VSM Cardiflor erop smeren en het zo weg!
Viva1973 gaf me in mijn eigen topic de tip dat hier meer mensen schrijven die hetzelfde probleem hebben als ik. Dit topic dus.

Goh, er is vanavond echt een wereld voor me opengegaan: het ligt niet (puur en alleen) aan de warmte, maar het is 'gewoon' een soort eczeem. Ik hoop alleen niet dat het verergert in de loop van de tijd. Vorig jaar had ik alleen last van de bultjes, vooral op mijn handen. Dat was in de zomer, toen het zo heel warm was. Bovendien deed ik toen vakantiewerk waarbij ik veel met water in de weer was.

Maar nu heb ik het weer gekregen (doe niet zulk werk meer) met de warmte en nadat de bultjes weg waren begon het onwijs te vervellen... In mijn eigen topic kreeg ik ook al de tip om cardiflor te smeren. Dat heb ik helaas niet in huis, maar ik had nog wel een tube echinaforce hier liggen. Ook lekker vettig en het lijkt de eerste uren wel goed in te trekken. Doet in ieder geval geen pijn!
Zo, was ik weer even. Druk geweest.

Wintermuts; vaseline werkt ook niet zo makkelijk. Ik moet natuurlijk mensen ook eerst uitkleden enzo, en met ingevette handen geeft dat nogal vlekken

Nou ja, dat werk.... zo erg zal het er wel niet voor zijn.

Overigens gaat het nu weer wat beter met de bultjes. Ik merk dat er één op mijn vinger begint te komen weer, maar verder valt het goed mee nu.

Ik denk toch dat ik het met warm weer het ergste heb dan, want nu is het weer koeler. Een beetje het idee van; er kan altijd ineens een aanval komen, maar met warm weer is het succes verzekerd, zeg maar.

Och ja, zo ver valt het nog wel mee. Het is gewoon irritant, maar verder niet onoverkomelijk ofzo.
Ook ik heb gegoogeld, en ook ik heb het! Hoe toevallig is dat. Ik heb het sinds een paar weken op mijn teen en zijkant voet. Gaat nu al weer een beetje beter trouwens.
Buh, ik baal.

Wéér bultjes en normaal was het na één aanval met een paar losse bultjes weer een tijdje over. Tenzij het heeeel warm weer was.

Nu is het normaal weer, en hoewel de bultjes nét een beetje weg waren, komen er nu alweer nieuwe bij. Als dat zo door blijft gaan, yuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven