Gezondheid alle pijlers

E-sigaret, wel of niet?

09-10-2013 19:31 176 berichten
Ik heb vorige week van mijn vriend een E-sigaret gekregen. Donderdag

heb ik hem meegenomen naar mijn werk. Op donderdag en vrijdag zit ik alleen op de kamer en heb dus op mijn werkplek 'gerookt'. Wat ik bijzonder prettig vond want dan hoef ik niet steeds van mijn plek af en naar buiten.

Omdat het toch wat raar voelde om te 'roken' achter mijn bureau was ik benieuwd wat jullie er van vinden. Zou je het goed vinden als je collega zo'n ding gebruikt op het werk? Wat vind je sowieso van een e-sigaret? Wat zou je denken/doen/zeggen als je iemand een e-sigaret ziet gebruiken in bijvoorbeeld de bus/trein/tram? Of in het ziekenhuis?

Ik ben al ontzettend veel minder echte sigaretten gaan roken. Van 30+ naar ongeveer 5 per dag. Dat vind ik een erg groot voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk als mijn collega op het werk zo'n ding zou roken. Niet roken is niet roken. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gevoelsmatig vind ik het niet kunnen. Maar rationeel heb ik daar niet meteen een verklaring voor. Komt er ook een geur of rookwalm vanaf? Zo, ja dan vind ik dat wel een reden om het niet te tolereren. Overigens vind ik het in een ziekenhuis sowieso niet kunnen, want de e-sigaret is teveel gelinkt aan roken, en dat hoort niet in een ziekenhuis thuis.
Je ruikt het niet en er komt geen rook vrij, alleen waterdamp. Daar zitten ook geen schadelijke stoffen in.
Ratteke, 3 minuten geleden

Je ruikt het niet en er komt geen rook vrij, alleen waterdamp. Daar zitten ook geen schadelijke stoffen in.

Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd, en wordt er nog onderzoek naar gedaan.
Nicotine is niet schadelijk voor de omgeving. De andere stofjes ook niet, die worden voor zoveel toepassingen gebruikt dat je er geeneens omheen kan al zou je willen, denk aan voedsel, cosmetica, medicijnen, etc. Dampen is gewoon niet schadelijk voor de omgeving.

Blijft de handeling die veel op roken lijkt dus over. Dat zou ik best raar vinden om op sommige plekken te zien, zoals in ziekenhuizen, OV of bij kinderen in de buurt. Gewoon omdat ik roken als zeer schadelijk en hinderlijk voor de beschouw. Van dampen ruik je niks en merk je niks, als Stan in de auto zit te dampen, merk ik het geeneens.

Ik heb er niet echt een bezwaar tegen, ik zou graag zien dat alle rokers zouden overstappen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Nog nooit in het echt gezien of misschien niet opgelet.

Ik zal er maar niet aan beginnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:himalaya schreef op 09 oktober 2013 @ 19:40:

Ik vind het belachelijk als mijn collega op het werk zo'n ding zou roken. Niet roken is niet roken. Klaar.

Het is niet roken, het is dampen! Er vindt ook geen verbranding plaats, vandaar dat het dus ook reukloos is.

Ik heb de e-sig nu 23 weken en ben van 2 pakjes sigaretten per dag naar 0 sigaretten gegaan. Ik ben super tevreden!

Het feit dat ik in de meeste kroegen en zelfs restaurants gewoon mag dampen geeft al aan dat het geen roken is en niemand in mijn omgeving last van mij heeft! Jammer dat mensen meteen hun oordeel klaar hebben, terwijl ze niet weten wat het precies inhoudt!
Het zal allemaal wel een stuk beter zijn dan sigaretten, maar ik vind het gewoon geen gezicht en nog steeds niet kunnen in openbare ruimtes als ziekenhuizen, scholen etc. Je geeft een verkeerd voorbeeld af.
quote:dignity, 3 minuten geleden

Het zal allemaal wel een stuk beter zijn dan sigaretten, maar ik vind het gewoon geen gezicht en nog steeds niet kunnen in openbare ruimtes als ziekenhuizen, scholen etc. Je geeft een verkeerd voorbeeld af.Ieder geval wel een voorbeeld dat ze van sigaretten af willen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2013 @ 21:40:

[...]

Ieder geval wel een voorbeeld dat ze van sigaretten af willen.Het kan ook andersom werken: jongeren die met een e-sigaret beginnen om daarna over te stappen op the real thing.
quote:dignity, 4 minuten geleden

Het kan ook andersom werken: jongeren die met een e-sigaret beginnen om daarna over te stappen op the real thing.

Ah, de stepping stone theorie wordt van stal gehaald. De Britse versie van Stivoro, Ash heeft dit onderzocht. Ze hebben niet-rokers de e-sigaret laten uitproberen, 0 procent van deze groep heeft daarna aangegeven te willen gaan dampen, laat staan roken.

Veel tevreden dampers geven trouwens aan dat ze sigaretten zelfs smerig zijn gaan vinden. Er zijn weinig aanwijzigingen dat de stepping stone theorie opgaat voor de e-sigaret.

Tot nu toe zijn er vooral positieve geluiden, behalve dan van de tabakslobby en alle politici en organisaties die in hun zak zitten.
@loisnvt: omdat ik niet weet dat ze het 'dampen!' Hebben genoemd mag ik het niet belachelijk vinden als mijn collega aan zo'n ding zit te lurken?

Fantastisch hoor, dat jij van 2 pakjes per dag (..) naar zo'n dampgeval bent gegaan, maar dan wel gewoon buiten, of in het rookhok. Niet bij je collega's, in de wachtkamer van het ziekenhuis of in de bus.
quote:loisnvt schreef op 09 oktober 2013 @ 21:31:

[...]

Het feit dat ik in de meeste kroegen en zelfs restaurants gewoon mag dampen geeft al aan dat het geen roken is en niemand in mijn omgeving last van mij heeft! Jammer dat mensen meteen hun oordeel klaar hebben, terwijl ze niet weten wat het precies inhoudt!

Gelukkig komen we dan niet in dezelfde restaurants! Want ik heb nog nergens mensen zien dampen!

Wel raar trouwens, dat ze het een e-sigaret noemen!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2013 @ 21:53:

[...]

Ah, de stepping stone theorie wordt van stal gehaald. De Britse versie van Stivoro, Ash heeft dit onderzocht. Ze hebben niet-rokers de e-sigaret laten uitproberen, 0 procent van deze groep heeft daarna aangegeven te willen gaan dampen, laat staan roken.

Veel tevreden dampers geven trouwens aan dat ze sigaretten zelfs smerig zijn gaan vinden. Er zijn weinig aanwijzigingen dat de stepping stone theorie opgaat voor de e-sigaret.

Tot nu toe zijn er vooral positieve geluiden, behalve dan van de tabakslobby en alle politici en organisaties die in hun zak zitten.Ik ben op dit moment van beide kanten nog niet overtuid. Zowel van de stepping stone theorie niet, als van de theorie dat het een product zou zijn dat zou helpen met stoppen met roken. Overigens is Ash verre van objectief, net zoals Stivoro overigens.
quote:dignity, 23 minuten geleden

Ik ben op dit moment van beide kanten nog niet overtuid. Zowel van de stepping stone theorie niet, als van de theorie dat het een product zou zijn dat zou helpen met stoppen met roken. Overigens is Ash verre van objectief, net zoals Stivoro overigens.

Daarom is de uitkomst van hun onderzoek nou juist zo verrassend. Stivoro is sowieso tegen trouwens, de WHO ook, zij vinden dat het teveel op gewoon roken lijkt. Maar behalve de handeling van inhaleren om nicotine binnen te krijgen, is het niet vergelijkbaar. Tabak bevat duizenden giftige stoffen waarvan er meer dan 40 carcinogeen zijn, nogal een groot verschil met de e-sigaret die geen giftige stoffen bevat, behalve nicotine en is onschadelijk voor de omgeving. Nicotine is bij normaal gebruik trouwens niet schadelijker dan caffeïne en ook niet carcinogeen. Natuurlijk is het giftig bij bepaalde dosering, maar dat is zelfs water.

Afgelopen maand is er wel een onderzoek gepubliceerd dat de e-sigaret doeltreffender is dan de nicotinepleister om te stoppen met roken.

http://www.scientias.nl/s ... ed-nicotinepleister/91752

Mijn man is volgende maand een jaar van het roken af dankzij de e-sigaret. Ik ben er blij mee. Zelf ben ik al jaren gestopt en ik neem weleens een trekje van zijn e-sigaret, maar daardoor ben ik niet geneigd om ook maar fulltime te gaan dampen. Ik ben het gewoon verleerd. Het smaakt wel ongelooflijk veel beter dan een sigaret, dat wel.
Toevallig sprak ik van de week een moeder op het schoolplein die zo'n ding heeft. Ze vertelde dat ze na drie weken al van haar rokershoest af is, en dat het ook nog eens veel goedkoper is dan sigaretten.

Op mijn werk ben ik nagenoeg de enige die rookt, dus ik zou echt niet met zo'n e-sigaret achter mijn bureau gaan zitten. Dan sluip ik liever twee keer per dag een paar minuutjes weg om even uit te waaien. Is ook wel zo gezellig trouwens, met de andere paria's in de rooktuin
quote:betjebig, 6 minuten geleden

Toevallig sprak ik van de week een moeder op het schoolplein die zo'n ding heeft. Ze vertelde dat ze na drie weken al van haar rokershoest af is, en dat het ook nog eens veel goedkoper is dan sigaretten.

Op mijn werk ben ik nagenoeg de enige die rookt, dus ik zou echt niet met zo'n e-sigaret achter mijn bureau gaan zitten. Dan sluip ik liever twee keer per dag een paar minuutjes weg om even uit te waaien. Is ook wel zo gezellig trouwens, met de andere paria's in de rooktuin

Nee hoor, dan ruik je waarom het paria's zijn.

Stan was ook vrij snel van dat rokershoestje af, je hebt echt de voordelen van het niet roken en toch ben je niet echt gestopt. Zelfs Karin Spaink is om.
Vandaag zag ik tokkies in de Ikea, die na het eten van de Zweedse ballen, gingen lurken aan zo'n ding. Ik vind het er verslaafd uitzien en heel erg raar.

Ik realiseer me dat deze post volstaat met oordelen, ik houd dan ook echt niet van rokers :( sorry!
Voor iemand die het interesseert, hier is een onderzoek wat aantoont dat de e-sigaret niet schadelijk is voor de damper zelf en zeker niet voor de omgeving.

http://publichealth.drexe ... f90349264250e603/ms08.pdf
Van mij mogen mensen gewoon dampen hoor. Ook achter hun bureau. Zijn ze gestopt met roken, lopen ze niet regelmatig naar buiten, is het wéér niet goed! Mijn beste vriendin heeft zo'n ding en ik ben er blij om. Tig keer beter dan een echte sigaret.

En dat meteen 'belachelijk' roepen staat me altijd zó tegen. Dat intolerante gedoe altijd.
Hier nog een zeer tevreden damper. Heb nu ruim 7 maanden geen sigaret meer gerookt. Op vakantie een halve geprobeerd puur uit nieuwschierigheid. Gatver, ik ga nooit meer roken maar blijf voorlopig dampen.

Het argument dat het er belachelijk of raar uitziet vind ik geen argument. Ik vind zoveel dingen er belachelijk uitzien. Bijvoorbeeld stevige vrouwen in een legging met een kort truitje erop. Komt het in mijn hoofd op om hier iets van te zeggen, laat staan dit te verbieden. Natuurlijk niet. Ik leef met de regel 'zolang ik er geen last van heb, leven en laten leven'.

Ik ga mijn collega's toch ook niet verbieden om koffie te drinken. ik lust geen koffie en vind het stinken. Of mijn collega die aan de lijn is en de godganse dag wortels aan het knagen is vragen of ze dit in een andere ruimte wil doen omdat ik het irritant vind. Ze zien me aankomen.
Ik ben heel erg pro dampen...en roken ook trouwens, maar dat is omdat ik zelf kan roken als ik WIL...ik ben echt niet verslaafd. Soms maanden niet (zwanger) en nu sinds de zwangerschap (2 maanden geleden bevallen) tien sigaretten gerookt waarvan een aantal tijdens een weekendje weg met vriendinnen. 1 van die vriendinnen heeft een e-ciggy waaraan ik ook heb zitten lurken. Op zich net zo 'gezellig' of medoenerig als gewoon roken, dat hele gedoe met die nicotine doet me niet zoveel...

Ik heb dat eerder met drinken...dat ik mensen er zo over vind zeuren en om leuren en als er geen drank is is het niet 'gezellig'...dat vind ik pas verslaafd en iets treurigs hebben :(
ik vind drank an sich niet belachelijk (staan), maar die hele heisa erover wel...
quote:himalaya schreef op 09 oktober 2013 @ 22:00:

[...]

Gelukkig komen we dan niet in dezelfde restaurants! Want ik heb nog nergens mensen zien dampen!

Wel raar trouwens, dat ze het een e-sigaret noemen!Je mag er van vinden wat je wil, maar ik ben ervan overtuigd dat je het steeds vaker gaat zien, het dampen. En wat andere mensen ervan vinden, tokkie, verslaafde of wat dan ook, het boeit mij helemaal niks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven