Gezondheid alle pijlers

Eczeem rond ogen

07-03-2019 09:02 17 berichten
Sinds 2 maanden heb ik last van eczeem rond mijn ogen. Inmiddels al vanalles geprobeerd:
- huid vet houden met vaseline of kokosolie (verzacht wel maar eczeem verdwijnt niet)
- eczeemcrème via de drogist (hielp niet, jeukte)
- corticosteroïdzalf via de huisarts (maakt huid nog droger/roder)
- hypoallergeen wasmiddel, amper oog make up, nieuwe make up/crèmes/reiniger aangeschaft

Huid ziet er niet alleen rood en rimpelig uit, maar mijn ogen tranen ook erg door al die vette zalf. Zie er constant uit alsof ik net gehuild heb :cry:

Heeft iemand ervaring met dit soort eczeem en tips om het te laten verdwijnen???
Alle reacties Link kopieren
Hier werd het veroorzaakt door een allergie en veelvuldig in de ogen wrijven, oogdruppels helpen wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Misschien eens een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen?
Al eens een kort kuurtje tegen allergische reacties geprobeerd? Ik had ongeveer een jaar geleden ineens een hele rare reactie rond mijn ogen, helemaal rood, ontzettend jeuken en opgezet. Ook nog getwijfeld of het eczeem was maar bleek uiteindelijk toch een allergische reactie. Heel raar want ik gebruikte niks nieuws aan producten, ik heb geen bekende allergieën en het is daarna nooit meer opnieuw gebeurd. Maar de enige manier om er vanaf te komen was een kuurtje anti histamine.
Inderdaad een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen! En goede hyppoallergene make-up of liever niks gebruiken. Ook oog make-up reiniger, nagellak, handzeep en dag crème etc kan het uitlokken, dus alles zo neutraal mogelijk houden.

Ik ben er na jaren vanaf, lichttherapie gehad bij de dermatoloog, protopic zalf hielp ook goed. Maar het blijft gevoelig dus ik ben heel voorzichtig, als iets gelijk al prikt gebruik ik het niet.
Ja ook gehad, hier bleek het echt een reactie op (oog) cremes. Nooit last van gehad en nu kan ik vrijwel niets meer verdragen rond mijn ogen.

Ik zou dus voorlopig stoppen met alle cremes rond je ogen. Eventueel alleen wat vaseline of sheabutter om de huid soepel te houden.

Je kunt ook anti allergie/hooikoorts pilletjes slikken voor een week en kijken of dat iets helpt. Bij mij werkte dat ook.
Er heerst (hoe gek het ook klinkt) al hooikoorts door de hoge temperaturen, heb je daar normaalgesproken last van? Dan is begin februari wel vroeg maar, in december kan zelfs de hazelaar nog bloeien als het warm is, dus wie weet! Heb je al een antihistaminicum gebruikt?
Tijd geleden ook gehad, echt vreselijk, iedereen vroeg constant of ik gehuild had/ziek was.

Ik heb me laten doorverwijzen naar dermatoloog en die schreef protopic crème voor (net als wienie25).

Protopic was hier echt de enige oplossing. Kan de huisarts alleen niet voorschrijven dus je moet er echt voor naar de dermatoloog.

Ik heb overigens ook hooikoorts en daardoor ook snel last van mijn ogen maar dit was heel duidelijk eczeem. Ben ik verder overigens sowieso ook gevoelig voor dus het verschil tussen een allergie en eczeem was mij heel duidelijk.

Corticosteroïde crème niet te lang blijven smeren op de ogen, de huid wordt er heel dun van, en de protopic werkt minder goed als je eerst al hormooncrèmes hebt gebruikt.
Hier vind je veel tips en ervaringen van mensen die zelf eczeem hebben (gehad):

https://omaweetraad.nl/gezondheid/eczeem

Bij mij werkten de zalven van huisarts en dermatoloog averechts. Wat uiteindelijk wel hielp was paardenmelkcrème en propoliscrème. Beide waren tips van deze site.
Bepanten creme. Ik gebruik het sinds enkele jaren en geen last meer gehad!
Doorverwijzing naar de dermatoloog en dan een contactallergietest laten doen. Ik heb ook een halfjaar met oogeczmee gelopen, 6x naar de huisarts geweest en toen een doorverwijzing naar de dermatoloog. Toen bleek ik voor een aantal stoffen die in producten zat die ik dagelijks gebruik allergisch te zijn. Die producten vervangen door andere producten gecombineerd met elidel (een niet op hormonen gebaseerde anti-eczeemzalf) zorgde ervor dat mijn eczeem verdween.

Je schrijft dat je 'amper oog make-up' gebruikt, maar als je allergisch bent kan alleen mascara bijvoorbeeld al genoeg zijn om de eczeem te veroorzaken. Evenals de reinigingsproducten. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor onder andere cocamidopropyl betaïne, een ingrediënt dat normaal heel mild is en zo ook bekend staat. Tenzij je er dus allergisch voor bent.

Maar voor je alles waar je allergisch voor zou kunnen zijn (deo/make-up/schoonmaakmiddel/afwasmiddel/shampoo/conditioner/creme) vervangt door een allergie-vrije variant zou ik dus eerst aansturen op een allergietest. Dan weet je namelijk wat er nodig is.
Dank voor de reacties!
Ik ga sowieso (terug) naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de dermatoloog.
Hooikoorts lijkt me sterk. Ik heb nog nooit klachten in die richting gehad en ook nu geen last van slijmvliezen/verkoudheid
Promethium schreef:
07-03-2019 10:37
Doorverwijzing naar de dermatoloog en dan een contactallergietest laten doen. Ik heb ook een halfjaar met oogeczmee gelopen, 6x naar de huisarts geweest en toen een doorverwijzing naar de dermatoloog. Toen bleek ik voor een aantal stoffen die in producten zat die ik dagelijks gebruik allergisch te zijn. Die producten vervangen door andere producten gecombineerd met elidel (een niet op hormonen gebaseerde anti-eczeemzalf) zorgde ervor dat mijn eczeem verdween.

Je schrijft dat je 'amper oog make-up' gebruikt, maar als je allergisch bent kan alleen mascara bijvoorbeeld al genoeg zijn om de eczeem te veroorzaken. Evenals de reinigingsproducten. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor onder andere cocamidopropyl betaïne, een ingrediënt dat normaal heel mild is en zo ook bekend staat. Tenzij je er dus allergisch voor bent.

Maar voor je alles waar je allergisch voor zou kunnen zijn (deo/make-up/schoonmaakmiddel/afwasmiddel/shampoo/conditioner/creme) vervangt door een allergie-vrije variant zou ik dus eerst aansturen op een allergietest. Dan weet je namelijk wat er nodig is.
He, ik ook!
TO, ik ben enorm allergisch voor bijvoorbeeld Clinique, terwijl dat als hypoallergeen bekend staat. Het is dus zeker niet een gegeven dat je van weinig make-up of zelfs hypoallergene make-up geen eczeem krijgt.
Akeleila schreef:
07-03-2019 10:01
Hier vind je veel tips en ervaringen van mensen die zelf eczeem hebben (gehad):

https://omaweetraad.nl/gezondheid/eczeem

Bij mij werkten de zalven van huisarts en dermatoloog averechts. Wat uiteindelijk wel hielp was paardenmelkcrème en propoliscrème. Beide waren tips van deze site.
Meeste tips op deze site gaan over eczeem op het hele lichaam. Denk dat de huid rond de ogen een stuk dunner/gevoeliger is. Heb je beide crèmes die je aanraad bij je ogen gebruikt?
JonathanStrange schreef:
07-03-2019 10:43
He, ik ook!
TO, ik ben enorm allergisch voor bijvoorbeeld Clinique, terwijl dat als hypoallergeen bekend staat. Het is dus zeker niet een gegeven dat je van weinig make-up of zelfs hypoallergene make-up geen eczeem krijgt.
Oh grappig! Ik kan alleen maar tegen de mascara van Clinique, super persoonlijk dus :)
Minik schreef:
07-03-2019 09:41
Tijd geleden ook gehad, echt vreselijk, iedereen vroeg constant of ik gehuild had/ziek was.

Ik heb me laten doorverwijzen naar dermatoloog en die schreef protopic crème voor (net als wienie25).

Protopic was hier echt de enige oplossing. Kan de huisarts alleen niet voorschrijven dus je moet er echt voor naar de dermatoloog.

Ik heb overigens ook hooikoorts en daardoor ook snel last van mijn ogen maar dit was heel duidelijk eczeem. Ben ik verder overigens sowieso ook gevoelig voor dus het verschil tussen een allergie en eczeem was mij heel duidelijk.

Corticosteroïde crème niet te lang blijven smeren op de ogen, de huid wordt er heel dun van, en de protopic werkt minder goed als je eerst al hormooncrèmes hebt gebruikt.
Protopic is echt een wondermiddel idd! Al is het beginnen ermee wel even vervelend en moet je oppassen met zon. Mijn huisarts schrijft het me nu wel voor, nadat de dermatoloog het eerst heeft voorgeschreven.
florabel80 schreef:
07-03-2019 10:47
Meeste tips op deze site gaan over eczeem op het hele lichaam. Denk dat de huid rond de ogen een stuk dunner/gevoeliger is. Heb je beide crèmes die je aanraad bij je ogen gebruikt?

Ja, bij mij zat het eczeem rond de ogen en de mond. Op die plaatsen gebruik ik nu afwisselend die crèmes. Na circa een week werd het eczeem minder en na een paar weken was het helemaal weg. Heel af en toe speelt het nog weer op, maar dan wissel ik van de ene crème naar de andere en dan gaat het weer een hele tijd goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven