eczeem wat smeer ik erop?
dinsdag 2 oktober 2012 om 14:31
Ik heb eczeem in mijn gezicht en hals. Volgens de dokter is het een allergische uitslag. Echter onmogelijk om zo te achterhalen waar het van is. Ben eten/kleding/cosmetica etc al nagelopen.
De dokter zegt dat ze wel antihistamine tabletten kan voorschrijven maar dat zou dan meer voor de jeuk zijn. Echter de uitslag jeukt niet. Het wordt nu wel steeds meer, droger en ook zichtbaarder en roder. Ik heb dus geen antihistaminetabletten voorgeschreven gekregen omdat ik aangaf geen last van jeuk te hebben. Kan ik er zelf wat opsmeren om het beter te maken? In ieder geval dat mijn huid niet zo droog, schilferig en rood is?
Misschien iets van vaseline of iets waar geen parfum inzit, dat lijkt me niet zo handig. Ziet er nou niet zo charmant uit ook.
De dokter zegt dat ze wel antihistamine tabletten kan voorschrijven maar dat zou dan meer voor de jeuk zijn. Echter de uitslag jeukt niet. Het wordt nu wel steeds meer, droger en ook zichtbaarder en roder. Ik heb dus geen antihistaminetabletten voorgeschreven gekregen omdat ik aangaf geen last van jeuk te hebben. Kan ik er zelf wat opsmeren om het beter te maken? In ieder geval dat mijn huid niet zo droog, schilferig en rood is?
Misschien iets van vaseline of iets waar geen parfum inzit, dat lijkt me niet zo handig. Ziet er nou niet zo charmant uit ook.
dinsdag 2 oktober 2012 om 14:36
dinsdag 2 oktober 2012 om 14:38
http://www.apotheek.nl/Me ... e.aspx?mId=10704&rId=1060
Ik heb chronische netelroos, dat is ook een allegische reactie. Bij mij gaat de uitslag meestal ook weg van Cetirizine (tabletten die je ook bij hooikoorts gebruikt).Op dit moment helaas niet
Je kunt ze bij de etos ofzo gewoon zonder recept halen. Ik koop ze altijd bij de Lidl. 99ct voor 7 stuks, dat is veeeeel goedkoper dan via apotheek of drogist.
Gewoon even proberen of het je helpt.
Ik heb chronische netelroos, dat is ook een allegische reactie. Bij mij gaat de uitslag meestal ook weg van Cetirizine (tabletten die je ook bij hooikoorts gebruikt).Op dit moment helaas niet
Je kunt ze bij de etos ofzo gewoon zonder recept halen. Ik koop ze altijd bij de Lidl. 99ct voor 7 stuks, dat is veeeeel goedkoper dan via apotheek of drogist.
Gewoon even proberen of het je helpt.
dinsdag 2 oktober 2012 om 15:06
dinsdag 2 oktober 2012 om 15:11
Anjapanja, ik vind het een beetje gek dat de huisarts je met deze klachten niet heeft doorgestuurd naar een dermatoloog en je naar huis heeft gestuurd zonder medicijnen.
Als je een allergie hebt is het wel zo fijn als er dingen uitgesloten kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld met een plaktest waarbij getest wordt of er sprake is van een contactallergie. (Je hebt verschillende reeksen die allerlei stoffen testen waar mensen in Europa het meest allergisch op reageren.)
Ik zou terug gaan naar de huisarts en in ieder geval vragen om een hormoonzalf en een verwijzing. Hormoonzalf werkt voor eczeem het beste. Daarnaast is het slim de plek vet te houden met een parfumloos smeersel zoals het eerder genoemde cetomacrogol of lanette. De apotheek verkoopt dat soort smeersels zonder recept.
Sterkte met je klachten.
Als je een allergie hebt is het wel zo fijn als er dingen uitgesloten kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld met een plaktest waarbij getest wordt of er sprake is van een contactallergie. (Je hebt verschillende reeksen die allerlei stoffen testen waar mensen in Europa het meest allergisch op reageren.)
Ik zou terug gaan naar de huisarts en in ieder geval vragen om een hormoonzalf en een verwijzing. Hormoonzalf werkt voor eczeem het beste. Daarnaast is het slim de plek vet te houden met een parfumloos smeersel zoals het eerder genoemde cetomacrogol of lanette. De apotheek verkoopt dat soort smeersels zonder recept.
Sterkte met je klachten.
dinsdag 2 oktober 2012 om 15:48
dinsdag 2 oktober 2012 om 15:55
Ik ben geen fan van hormoonzalf, maar ik moet toegeven dat het wel het enigste is wat wel echt werkt, als ik een uitbarsting heb dan is het na enkele dagen smeren wel weg.
Calendula zalf verergerde het bij mij. Bepanthen deed niets. Ik heb alle zelfzorg geprobeerd maar niets volstaat de hormoonzalf. Als je het juist gebruikt en alleen op de plek zelf en het is weg stoppen en onderhouden met een cetomacrogol FNA crème.
Hopelijk heb je er wat aan?
Calendula zalf verergerde het bij mij. Bepanthen deed niets. Ik heb alle zelfzorg geprobeerd maar niets volstaat de hormoonzalf. Als je het juist gebruikt en alleen op de plek zelf en het is weg stoppen en onderhouden met een cetomacrogol FNA crème.
Hopelijk heb je er wat aan?
dinsdag 2 oktober 2012 om 16:03
Ik ben het trouwens absoluut eens met SeptemberGirl dat je wel de oorzaak moet zien te vinden, omdat je dan gericht kan gaan mijden wat het eczeem veroorzaakt. Ik heb zelf o.a. een parfumallergie (en nog een heleboel inhalatie- en voedingsallergieën) wat zich uit in eczeem. Ik weet dat als ik parfumstoffen mijd het erg goed gaat met mijn huid. Maar soms heb ik er gewoon geen zin in en dan weet ik dat ik dat bekoop met meer eczeem. (Dan heb ik dat ervoor over, ik zou niet zonder lekkere luchtjes kunnen.)
Nou ja, het maakt het gewoon allemaal wat simpeler als je weet wat de trigger is.
Nou ja, het maakt het gewoon allemaal wat simpeler als je weet wat de trigger is.
dinsdag 2 oktober 2012 om 16:17
Vervelend, mijn broer had ook een uitslag in zijn gezicht en de huisarts schreef hem allerlei zalfjes enz voor...niks hielp. Mijn dochters hebben allebei eczeem en nu heb je (klink een beetje stom misschien) bij de action vaseline met aloë vera. Dit heb ik bijn mijn konderen gebruikt en het hielp. Ik adviseerde mijn broer et ook te gebruiken en ja hoor alle plekken en vlekken weg! De dochter van een vriendin baby van een paar maanden zat ook onder de eczeem. Ook haar rade ik haar de vaseline aan. En met goed resultaat. Het kost bijna niets zo'n potje en kan verder geen kwaad, dus misschien is het het proberen waard
dinsdag 2 oktober 2012 om 16:25
Hou er rekening mee dat met een allergietest lang niet altijd aangetoond kan worden wat voor jou de boosdoener is, en dat het ook kan veranderen.
En denk er ook aan dat je ook allergisch kan zijn voor alle smeerseltjes die je nu van plan bent uit te proberen, of een component daarvan. Klein voorbeeld: kalmerende dagcreme van de Etos werkt super voor mijn exceem gezicht (náást hormoonzalf, dat wel) en sensitive dagcreme van het Kruidvat is een drama.
Laat je doorverwijzen naar een dermatoloog, of vraag de huisarts om vette zalf waar helemaal geen toevoegingen inzitten.
En denk er ook aan dat je ook allergisch kan zijn voor alle smeerseltjes die je nu van plan bent uit te proberen, of een component daarvan. Klein voorbeeld: kalmerende dagcreme van de Etos werkt super voor mijn exceem gezicht (náást hormoonzalf, dat wel) en sensitive dagcreme van het Kruidvat is een drama.
Laat je doorverwijzen naar een dermatoloog, of vraag de huisarts om vette zalf waar helemaal geen toevoegingen inzitten.