Gezondheid alle pijlers

eczeem

06-07-2010 16:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds mijn geboorte chronisch eczeem. Uiteindelijk is het na jaren weggegaan totdat het 6 jaar terug er plots weer was. Getest op vanalles qua allergie en voor de standaard dingen blijk ik niet allergisch te zijn. De eczeem was zo erg dat ik 3 jaar lichttherapie heb gehad (3 maal in de week naar het ziekenhuis dus) wat perfect hielp, het is weggegaan en nu, 2 jaar later verdorie weer terug. Het is niet erg genoeg dat ik weer lichttherapie zou moeten krijgen maar ik heb er dermate last van dat ik er toch wel lichamelijk en psychisch onder lijd. Het is gewoon niet leuk als je tepels verschrikkelijk jeuken waardoor je het kapot krapt en je met wondjes en kloofjes zit. Buiten de jeuk is het ook niet romantisch als je met je partner in bed ligt

Zalfjes helpen maar even, ik heb nog niet zo lang een nieuwe vriend en waarschijnlijk ben ik dus allergisch voor iets in zijn huis (gok op wasmiddel, dat wordt nu vervangen) maar ik hoopte eigenlijk op een andere oplossing. Zijn er hier mensen die ervaring hebben in het homeopatisch circuit? Ik wil gewoon van die roteczeem af en niet in elkaar duiken als iemand mij aanraakt omdat mijn huid zo'n pijn doet (zover ben ik nu nog niet maar dat is wel mijn angst, dat het weer net zo erg wordt als paar jaar terug). Ik verwacht fantastische antwoorden van jullie
Lees mee, heb ook nog geen oplossing, hoewel ik lichttherapie nog nooit geprobeerd heb!
Lichttherapie werkt echt perfect maar kan alleen als je dermatoloog de situatie dermate ernstig in schat dat het eigenlijk niet anders kan. Het is een zware belasting op je dagelijks leven aangezien je elke maandag, woensdag en vrijdag naar het ziekenhuis moet om bestraald te worden en aangezien meer mensen die behandeling nodig hebben kan er vaak geen rekening worden gehouden met werktijden ed want iedereen werkt/studeert/heeft andere verplichtingen. Je wordt er wel lekker bruin van maar het is qua tijd die je er aan kwijt bent geen simpele oplossing. Ook veel mensen met psoriasis krijgen lichttherapie trouwens
Ik ben er vanaf gekomen door een homeopaat. Maarja, dat zal je wel niet willen horen.... Succes! Ik weet hoe vervelend het is.
@SeptemberGirl: Ja hoor, dat wil ik wel graag horen :-) Wat heeft de homeopaat gedaan?
Nou, dat is in dit geval niet zo relevant, want ieder mens is anders, en ik kreeg die eczeem-klachten voor 99,9% van iets anders dan dat jij ze hebt. Huidklachten zijn vaak een symptoom van iets anders dat mis in je lichaam. Google maar eens, dan wordt je al snel een stuk wijzer. Succes!
Okee dat zal ik doen. Ik denk dat ik een homeopaat wel ga proberen. Het is trouwens een gokje dat het komt van wasmiddel oid, eigenlijk weet ik t gewoon niet maar dit was het enige wat een beetje logisch leek. Duurde het lang voordat de homeopaat een oplossing had?
Ik heb er ook last van vooral nu het weer warm weer begint te worden. Volgens mij is het psoriasis en ik liep dus al 3-4 jaar iedere zomer naar de huisarts voor zalf. De huisarts heeft inmiddels gelukkig een site waar ik het ook op kan bestellen. Helpt inderdaad maar even. Volgens mijn huisarts is het eigenlijk niet te genezen maar door medicatie kon het wel minder worden.

Bij mij kwam het ook opeens opzetten 4 jaar geleden. Schijn er als baby ook last van gehad te hebben. Gelukkig heb ik het niet over mijn hele lichaam maar voornamelijk mijn nek en soms wat plekjes op mijn buik en armen.
Je moet het eigenlijk niet zien in tijd. Elk lichaam is anders, heeft andere klachten en andere symptomen. Je hebt het al heel je leven, maakt het dan nog wat uit of het 6 weken of 2 maanden duurt? Het lijkt me het belangijkste dat het voorgoed kan worden verbannen van je lijf. Calendulan zalf werkt verzachtend. Sterkte!
Maar eczeem gaat toch nooit over?

Je hebt een nieuwe vriend zeg je, brengt dat behalve vlinders ook niet wat stress met zich mee? want stress verergert het vaak weer...

En je vriend zal je toch echt met jouw eczeem moeten accepteren!
Over wasmiddel:

De vader van mijn zoon heeft al vanaf zijn jeugd zwaar eczeem, en mijn zoon kreeg het ook.

Ik ben overgestapt op wasnoten, en het trok grotendeels weg, hij heeft heel af en toe een zweempje eczeem.

Zijn vader is het ook gaan gebruiken, zijn huid reageert er ook goed op.

Is het proberen waard als je op zoek bent naar een vervangend wasmiddel!

Ik gebruik niet de noten zelf in mijn wasmachine, maar kook ze uit tot een vloeibaar wasmiddel.
Voeding heeft bij mij een hoop verlichting van mijn eczeem gegeven. Dat wil zeggen, gezonde voeding. Vooral suiker (uit de pot maar ook verwerkt in allerlei kant en klaar producten) is bij mij de boosdoener. Geen idee hoe dat komt overigens...

Heb je al eens geprobeerd bepaalde voeding een tijdje niet meer te gebruiken? Het kan natuurlijk van alles zijn, uitproberen is de enige manier om er achter te komen wat het is.

Voordat ik gezonder ben gaan eten nam ik ook weleens een bad met zeezout, niet afdrogen maar zo opdrogen en dan met een nog wat vochtige huid smeerde ik me dan in met van die vette crème. Daar een flanellen pyjama overheen en je weet zeker dat het geen romantische avond wordt. Dan had ik een dag of 2 een stuk minder jeuk. Lang hielp het niet maar als ik een feest of zo had dan deed ik dat de avond van te voren, had ik een "jeukvrij" feest zeg maar. Je gaat op een bepaald moment de gekste dingen uitproberen om van de jeuk af te komen.

Sterkte ermee.
Zou een gezichtsbruiner iets voor je kunnen doen? Je koopt ze voordelig op MP (de lampen moeten wel vrij nieuw zijn) en dan elke dag 10 minuten op de aangedane plekken richten.

Soms knapt een huid op in "de zon".
@ Troeta, het probleem is niet zozeer de acceptatie van mijn vriend (er valt weinig te accepteren, het is gewoon zo) maar het feit dat ik werkelijk ziek kan zijn van de pijn en elke aanraking teveel is. Dat vind ik zelf verschrikkelijk, zowel lichamelijk als geestelijk.

Officieel kan eczeem niet weg gaan maar vlak voor mijn pubertijd is het verdwenen, toen ik 18 was weer teruggekomen voor een paar jaar, toen lichttherapie gehad waardoor het een paar jaar weg is geweest en nu is het weer terug. Het gaat dus een beetje af en aan bij mij maar de laatste periode dat ik eczeem had heeft dat 4 jaar geduurd. Daar heb ik nu geen zin in

Stress kan het zeker verergeren maar ik heb het vermoeden dat het nu is begonnen door medicatie waar je huidirritatie van kan krijgen. Dat in combinatie met goedkoop wasmiddel is een slechte combinatie. Ik gebruik zelf Robijn en Ariel en daar heb ik geen last bij.

@Greenleaf, wat een idee die wasnoten! Ik heb geen last van mijn eigen wasmiddel maar het feit dat die wasnoten biologisch afbreekbaar zijn doet mij -als halve milieufreak- toch wel wat *snik ;-)* Ik ga eens kijken of ik die kan aanschaffen. Ook een origineel cadeau voor mn vriend. Hier schat

@Olivia: dat voeding invloed kan hebben is mij ook bekend. Maar ik heb dus niks qua voeding veranderd de afgelopen jaren en ondertussen dus 4 jaar last gehad van eczeem, toen paar jaar niet en nu weer wel. Kan me niet voorstellen dat dat nu invloed kan hebben. Ik drink wel veel melk (hou niet zo van koffie en na 1,5 liter thee wil ik op een dag ook wel wat anders), veel mensen zeggen dat dat niet goed is. Even een periode geen melk drinken is dus misschien een idee.

@Yasuko: Op lichttherapie reageer ik erg goed maar die straling is veel sterker dan een gezichtsbruiner/zonnebank. Dat heeft dus minder effect helaas.

Ik zit nu trouwens ook niet verschrikkelijk onder, sterker nog ik heb nu alleen op de onderarmen een paar plekjes maar ik voel dat het in mijn lijf zit op het moment. Dat uit zich dus oa in tepels die pijn doen, door jeuk ga je krabben, bloed, scheurtjes nouja, alle fijne dingen dus bij elkaar. Ik voel t ook in mn nek broeien. Enz enz.
Ik heb het al mijn hele leven, maar sinds ongeveer 3 jaar heel erg op mijn handen. Kan niks verdragen, geen zeep geen zeeploze produkten, niks.

Door een aantal andere dingen vraag ik me nu af of het misschien iets is met mijn hormonen, en denk eraan om effe met de pil te stoppen. Kan dat een oorzaak zijn?
Ik zou het niet durven zeggen uit mijn hoofd maar vraag het even de dermatoloog (ik neem aan dat je onder behandeling van een dermatoloog bent aangezien je klachten zo erg zijn)
gewoon even bellen bedoel ik, vaak is er wel een mogelijkheid tot een telefonisch spreekuur
Mijn zoontje heeft ook erg last van eczeem en vooral ook jeuk. Krabt zich tot bloedens toe open...

Ik ben gestart met Naet therapie, google maar even. Ervaringen kun je lezen op www.allergie-weg.nl

Ik zie wel dat er wat gebeurd maar ben nog maar pas begonnen.

Succes!

Groet ram
ik ken het probleem heel goed, helaas! En ik weet ook, dat je het krijgt als je bijvoorbeeld gestressed bent, en dan raak je in een vicieuze cirkel want dan kan je eczeem er neit bij hebben en wordt het wéér erger.

Wat bij mij wel echt geholpen heeft, is het erover hebben met mijn toenmalige vriend en die zei echt heel vaak dat ie vond dat het beter ging oid, hij vond het niet vies etc.

Daarbij heb ik toen (het was acuut heel erg, zat ook op mn rug onder) eindelijk geaccepteerd dat het bij me hoorde, en dat als iemand mij niet aardig zou vinden omdat ik eczeem heb, het niet mijn probleem was.

Verder ben ik nooit bij de dermatoloog geweest, mn huisarts zei heel droog 'ja wat verwacht je dan van de dermatoloog? die schrijft je echt niets adners voor dan ik' dus lekker zelf door blijven smeren met hormoonzalf, dat voor zover mogelijk afplakken snachts, nagels kortwieken, om de dag douchen, heeeeel veeeeel smeren, geen reinigingsspul meer gebruiken maar alleen van dat water uit zo'n speciale bron en onder de zonnebank! Dat helpt sowieso, minder intensief dan lichttherapie en wel te doen wanneer jij wilt natuurlijk.

En streng zijn voor jezelf: niet krabben!
Ik heb ook chronisch eczeem en heb net als jij jaren met veel eczeem afgewisseld met eczeemloze jaren.

Een aantal keren heb ik gehoord dat elke 7 jaar je immuunsysteem veranderd en daardoor de ernst zo kan veranderen. De eerste keer dat ik dit hoorde moest ik erg lachen maar een paar jaar later moest ik toch constateren dat het bij mij wel opgaat (niet exact om de 7 jaar maar wel ongeveer). Ik heb het eens aan een arts gevraagd en die vertelde dat deze theorie uit de chinese geneeskunde komt.

Aan bovenstaand verhaal heb je natuurlijk weinig maar effe ter info.

Ik ben afgelopen jaren goed geholpen door een homeopaat die samenwerkte met een natuurgeneeskundige. Vooral met de natuurgeneeskundige heb ik goede ervaringen. Uiteindelijk blijk ik een voedselintoleratie te hebben. Let wel op dat homeopaten/natuurgeneeskundigen zijn aangesloten bij verenigingen want er zit ook veel kaf tussen het koren!!!

Ik ben absoluut geen voorstander van hormoonzalfen. Ze helpen wel even maar verslechteren de weerstand van je huid waarna het juist erger wordt. Ik gebruik alleen vaseline van Purol om het vet te houden. Mocht het heel erg worden gebruik ik ook een ontstekingsremmer van VSM.

Een zonnebank helpt bij mij ook!

Bij mij werd mijn eczeem ook erger toen ik een nieuwe vriend had. Het bleek te komen door zijn donzen dekbed (kan niet tegen dons). Wellicht kan het ook nog komen door de parfum die hij draagt en waarmee je in aanraking komt?

Succes!!
quote:barbabientje2 schreef op 15 juli 2010 @ 12:05:

Ik heb ook chronisch eczeem en heb net als jij jaren met veel eczeem afgewisseld met eczeemloze jaren.

Een aantal keren heb ik gehoord dat elke 7 jaar je immuunsysteem veranderd en daardoor de ernst zo kan veranderen. De eerste keer dat ik dit hoorde moest ik erg lachen maar een paar jaar later moest ik toch constateren dat het bij mij wel opgaat (niet exact om de 7 jaar maar wel ongeveer). Ik heb het eens aan een arts gevraagd en die vertelde dat deze theorie uit de chinese geneeskunde komt.

Bij mij kwam er steeds na ongeveer 5 jaar weer een heftige aanval die dan weer 2 jaar duurde. Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen met behulp van Traditionele Chinese Geneeskunde. In Amsterdamm en Rotterdam zitten een paar goede chinse artsen.

Aan bovenstaand verhaal heb je natuurlijk weinig maar effe ter info.

Ik ben afgelopen jaren goed geholpen door een homeopaat die samenwerkte met een natuurgeneeskundige. Vooral met de natuurgeneeskundige heb ik goede ervaringen. Uiteindelijk blijk ik een voedselintoleratie te hebben. Let wel op dat homeopaten/natuurgeneeskundigen zijn aangesloten bij verenigingen want er zit ook veel kaf tussen het koren!!!

Ik ben absoluut geen voorstander van hormoonzalfen. Ze helpen wel even maar verslechteren de weerstand van je huid waarna het juist erger wordt. Ik gebruik alleen vaseline van Purol om het vet te houden. Mocht het heel erg worden gebruik ik ook een ontstekingsremmer van VSM.

Een zonnebank helpt bij mij ook!

Bij mij werd mijn eczeem ook erger toen ik een nieuwe vriend had. Het bleek te komen door zijn donzen dekbed (kan niet tegen dons). Wellicht kan het ook nog komen door de parfum die hij draagt en waarmee je in aanraking komt?

Grappig, toen ik het uit had gemaakt met m'n ex van toen, trok mijn exzeem ook weg!

Succes!!
Ik herken je verhaal zeker! Ben ook al m'n hele leven met eczeem aan het tobben. Weet sinds 7 jaar dat ik een hele voorraad allergieën heb (o.a. bepaalde voedingsstoffen en parfum). Gebruik sindsdien alleen producten van Neutral en Zarqa (parfum vrij, zonder toegevoegde zooi en op basis van dode zeezout) Is te krijgen bij natuurwinkels.

Ik heb zelf erg veel baat gehad bij een homeopaat die ook het psychische gedeelte bekijkt. Kreeg hier erg veel rust bij, misschien is dat iets?

Iets anders wat ik heb gedaan (was niet voor eczeem, maar voor iets anders) is accupunctuur. Idee hierbij is dat de naaldjes de energiestromen in je lijf herstellen en ik heb er veel baat bij gehad. Zal niet zeggen dat het geen pijn doet, want dat doet het op bepaalde punten wel, maar als je niet bang bent voor naalden is het zeker het proberen waard!

Verder denk ik zoals hierboven gezegd is dat het verstandig is even bij je dermatoloog langs te gaan, misschien heeft hij ondertussen eits zonder hormonen.

Succes ermee!
Ik heb het niet chronisch en ook niet erg. Eens in de zoveel tijd krijg ik last van plekjes. Als het erger wordt dan smeer ik er die creme op. Het schijnt dat wanneer je hooikoorts hebt, je ook eerder last van eczeem hebt. Is Emu oilcreme misschien wat?
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven