Gezondheid alle pijlers

Een beugel voor een kind van 9.

26-09-2009 22:26 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even het volgende...mijn dochter was laatst bij de tandarts voor een controle, Niets aan de hand maar we kregen het advies om langs de orthodontist te gaan (eveneens werkzaam in dezelfde tandartsen kliniek). Ze zou een kruisbeet hebben, dus de onderkiezen vallen over de bovenkiezen ipv andersom.

Wij dus naar de ortho, binnen een paar minuten was het duidelijk...ze moest een beugel, zowel boven als beneden. Dat ze nog niet alle melktanden kwijt is, dat maakt niets uit en dat ze nog zo jong is ook niet. Zouden we er langer mee wachten dan bestaat de kans dat er eerst kiezen getrokken moeten worden alvorens een beugel te plaatsen. Tja, kosten....¤ 2500.

Verzekering vergoed 70% van de kosten, heb ik al geinformeerd.

Maar dan nog, ben aan het twijfelen of het op dit moment wel verstandig is. Ik vind haar nog zo jong.

Bovendien heb ik de indruk dat het een heel commercieel ingestelde praktijk is...vreselijk veel tandartsen, snelle werkwijze, meerdere disciplines onder een dak. Zo snel mogelijk iemand doorverwijzen naar een ander want dat levert wat op. Kortom...big business daar. Maar eerlijk is eerlijk, ben wel tevreden over de zorg.

Misschien heb ik het mis en is het echt noodzakelijk en heeft het consequenties als ze nu geen beugel krijgt.

Dus, wat is wijsheid??

Second opinion bij een andere praktijk, of gewoon nog even wachten??
Als je zo twijfelt zou ik voor een second opinion gaan. Ik heb juist altijd begrepen dat een kind klaar moet zijn met wisselen voordat er aan een beugel kan worden begonnen. Zo gaat dat ook bij mijn kind en bij die van vriendinnen/familie van ons.
Ik heb zelf een beugel gekregen op mijn 7e (!) Ik had een ontzettende overbeet en een grote spleet tussen mijn voortanden (er kon rustig nog een voortand tussen). Mijn tandarts destijds wilde niet aan de beugel, maar kiezen trekken omdat ik niet genoeg ruimte in mijn kaak zou hebben. Mijn moeder heeft het trekken tegen gehouden en heeft gezegd dat we dan eerst voor de beugel gingen.

Ik was zoals ik me herinner al wel klaar met het wisselen van de voortanden, maar verder nog niet. Ik heb dus tijdens het wisselen een beugel gedragen. Ze doen het niet snel, maar in sommige gevallen dus wel.

Ik heb uiteindelijk tot mijn 11e een beugel gehad en nu een perfect gebit.
Nee hoor, bij mij zijn m'n hoektanden zelfs getrokken omdat ze niet snel genoeg wisselden en ik wel die beugel moest.. heb nog een hele tijd met gaten gelopen!

Maar dat er meerder disciplines onder 1 dak zijn, dat is juist helemaal niet raar, dat is heel erg van deze tijd. Snel doorverwijzen, betere communicatie, minder wachttijden.. dat krijg je toch ook met de centra voor jeug & gezin nu, dan zit jeugdzorg, CB en weet ik wat niet meer bij elkaar in een gebouw!

Ik zou de tandarts en ortho gewoon vertrouwen. En ja, anders is een second opinion een goede optie.
En ik kan me dan weer de halfjaarlijkse bezoekjes aan de ortho herinneren waar er even in mijn mond gekeken werd, nee, er moet nog wat gewisseld worden, kom over een halfjaar maar terug.

Ik zou voor de second opinion gaan, als het waar is dat je door zo jong al een beugel te nemen je het trekken van kiezen kunt voorkomen lijkt me dat de moeite waard.
Een klasgenootje van dochterlelie (groep 6 nu) heeft al een half jaar een beugel. Zij wilden het juist nu al, zodat het klaar is voordat ze naar de middelbare school gaat.

Ik zou eerst voor die second opinion gaan. En daarna het bij de eigen praktijk laten uitvoeren.
Ik zit nu met mijn oudste dochter (11 jaar) ook in het ortho circuit. De ortho van mijn dochter wilde pas aan een beugel beginnen als ze al haar tanden en kiezen gewisseld had. Dat gaat dit eind dit jaar gebeuren.

Ik zou in jou geval ook voor een second opinion gaan dat kan nooit kwaad. Wat mij een ongemakkelijk gevoel in jou post geeft is dat je aangeeft dat de praktijk in jou ogen erg commercieel is. Dan zou ik dus zeker voor een second opinion gaan.

Wat een geld trouwens he. Gelukkig vergoedt onze verzekering (extra tandartsverzekering) 80%. Ik had het beugeltje al aan zien komen
[quote]mamalelie schreef op 26 september 2009 @ 22:51:

Een klasgenootje van dochterlelie (groep 6 nu) heeft al een half jaar een beugel. Zij wilden het juist nu al, zodat het klaar is voordat ze naar de middelbare school gaat.

Dit vindt ik dus weer vreemd. Je gaat toch voor een beugel op het meest geschikte moment voor je gebit en niet om klaar te zijn voor dat je naar de middelbare school gaat?
Nou ja Pavlova, een reden voor mijn tandarts destijds was onder andere dat ik heel erg gepest werd met mijn overbeet.

In het verhaal van TO kan ik me voorstellen dat een onderliggend argument kan zijn dat juist nú aan een beugel gedacht wordt zodat de kiezen na het wisselen in de juiste stand komen of zoiets. Ben natuurlijk geen tandarts en weet echt niet wat de redenen zijn om nu een beugel te willen.

TO is het je duidelijk uitgelegd wat de argumenten zijn om nu een beugel te willen voor je kind?
Caylinn, dan kan ik het me beter voorstellen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe het gebit van dat kindje eruit ziet.

Wat ik wel weet is dat je vroeger gepest werd met een beugel en dat het tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld is. Bij oudste dochter in de klas hebben bijna alle kinderen een beugel of ze krijgen er nog een. Hele discussie's over de juiste kleur elastiekjes enz. Ik merk in mijn omgeving dat er erg snel voor een beugel gekozen wordt. Een kleine afwijking in het gebit is al voldoende en dan heb ik het echt over 1 of 2 tanden die een beetje scheef staan of een miniscuul spleetje tussen de tanden.
Bij mij was het geen kleine afwijking natuurlijk, mijn voortanden vielen met gesloten mond ruim over mijn onderlip. Hoe vaak ik niet konijn of broer konijn oid heb gehoord (en ja dat komt hard aan als je 7 bent; jij mag niet meespelen, nou ja vooruit, maar dan ben jij het konijn). Uitgescholden worden voor beugelbekkie vond ik dan weer minder erg. Ik werd trouwens weinig uitgescholden voor beugelbekkie herinner ik me, juist omdat ik zo jong was, was dat juist interessant.

Ik had trouwens geen blokjesbeugel, maar een draadje aan een gehemelte over mijn voortanden met een soort haakjes die mijn bovenste voortanden naar elkaar toe moesten brengen

Zoiets dus, maar dan naast de voortanden waren dan nog haakjes zichtbaar.
Caylinn, ze hebben mij verteld dat ze later tanden moeten trekken en het niet nodig is als ze nu al aan de beugel gaat.

Het is ook geen kwestie van onwil, van mijn kant, maar wil alles wel goed afwegen. Heb zelf ook een beugel gehad, vanaf mijn 11e ofzo en met resultaat.

En meerdere discipliness en dus een betere communicatie, dat is absoluut waar. Maar het voelt toch een beetje dubbel.

En Pavlova, kan me vinden in je laatste alinea....zijn vaak afwijkingen die mezelf helemaal niet opvallen.
Daarom vroeg ik ook of de argumenten voor een beugel je goed waren uitgelegd. Toen mijn moeder hoorde dat de tandarts eigenlijk liever kiezen trok had zij zoiets van: dan probeer eerst die beugel maar, trekken kan altijd nog. Uiteindelijk zijn er geen kiezen getrokken, waarschijnlijk omdat in mijn geval tijdens het groeien bleek dat er genoeg ruimte was voor alle kiezen.

Zoals ik het argument nu lees, zou ik zelf ook voor de beugel gaan. Beugel is minder ingrijpend dan trekken, zeker voor een kind. Maar als je ook maar iets twijfelt aan de argumenten ga dan zeker voor een second opinion, van het gebit heeft je dochter er maar 1.
anoniem_72305 wijzigde dit bericht op 26-09-2009 23:33
Reden: meervoud
% gewijzigd
Dat werd bij mijn dochter ook gezegd. Eerst maar eens kijken hoe ze wisseld en dan kijken of er alsnog getrokken moet worden. Grote kans dat er niets getrokken hoeft te worden. Er hoeft nu dus ook niets getrokken te worden.

In eerste instantie (dus voor het wisselen) was er sprake van een overbite, een onderkaak die te ver naar achter stond en dan nog onder en vooral boventanden die kris kras stonden. Nu na het wisselen is er alleen nog spraken van een overbite en tanden die kris kras staan.
Het is niet raar op deze leeftijd en in sommige gevallen zelfs heel verstandig. Het kan het verloop van de nieuwe kiezen beinvloeden om meteen 'goed' te groeien en meteen de al blijvende tanden goed te zetten.

Als je er geen goed gevoel over hebt of bang bent dat het alleen maar een 'vrienden' praktijk is ga je toch naar een andere (onafhankelijk van deze praktijk) ortho om het nog maals te laten bekijken. Voor een ortho afspraak heb je geen verwijzing van de tandarts nodig en je vrij om te gaan waar je wilt.
Pavlova psies. Zolang mijn kind niet mijn overbeet heeft (en vooralsnog heeft hij zijn tandjes keurig op elkaar staan) en er slechts sprake zou zijn van een kleine overbeet en slordige tanden heb ik ook zoiets van; wacht maar tot hij uitgewisseld is. In extremere gevallen (zoals bij mij) heb ik zoiets van; eerst de beugel en dan kijken we na het wisselen wel verder.
Ik zou zeker even verder informeren wat het precies voor beugel is, of het een vaste of losse beugel is, en wat het precieze effect moet zijn.

Net als Caylinn destijds heeft mijn zoon (nu 8) een enorme overbeet. Hij beet met zijn ondertanden in zijn gehemelte, en het werd steeds erger. Ook logopedische problemen zijn dan het gevolg. Gelukkig niet overmatig gepest, maar de nodige opmerkingen over zijn gebit.

Dat is dan ook de reden dat de tandarts heeft verwezen naar de orthodontist, die inderdaad een blokbeugel heeft aangemeten. Niet dat ie dan daarna klaar zal zijn, maar wel om logopedische problemen te verhelpen en in ieder geval ook die beet in het gehemelte te verbeteren.

Groot voordeel: het is een losse beugel, hij moet zo veel mogelijk gedragen worden, maar wordt hier in de praktijk alleen 's nachts gedragen. Dat scheelt natuurlijk nogal.

Inmiddels is de overbite van 17 mm naar 0,9 mm gegaan en dat is al een hele verbetering. Zoon vindt het niet erg, logopedist ondersteunt het geheel en ik ben tot nu toe tevreden met onze beslissing. Verzekering vergoedt een heel groot deel. En voor de rest zullen we het wel zien.

Maar goed, ik ken de specifieke gebitsproblemen die TO beschrijft niet, dus misschien is het daar een andere situatie...
Eens dus met laatste post van Caylinn!
Ik had met de overbeet gelukkig geen spraakproblemen, wel met de beugel trouwens. Ik heb in het begin vreselijk geslist. Bijkomend voordeel, ik was meteen van het duimen af .

Nu na de beugel en ruim 20 jaar later is bij bijvoorbeeld de X nog te horen dat ik een beugel heb gehad. Ik heb mij een bepaalde manier aangemeten van X uitspreken die nooit meer over is gegaan Nou ja voor mij mooie gebit heb ik dat er wel voor over
Ehm Kastanjetje 17 mm kan ik me niks bij meer voorstellen, maar ik kon als 7 jarige met gemak mijn eigen duim ronddraaien in mijn overbeet zeg maar. Ik neem dat jouw zoon iets vergelijkbaars kon?
Ik kan gerust zeggen dat dergelijke gevallen zoals hierboven beschreven gelukkig niet op mijn dochter van toepassing zijn.

En uiteraard wil ik voorkomen dat er getrokken moet worden...als ik tussen een beugel en extractie moet kiezen dan kies ik voor optie een.
Mijn dochter heeft wel een buitenboordbeugel gehad terwijl ze nog moest wisselen. Een vaste beugel lijkt mij nog niet kunnen als je nog moet wisselen, de nieuwe tanden/kiezen komen niet automatisch op de goed plek en daarom zal de behandeling ook langer duren. Bij mijn dochter hebben ze 2 nieuwe kiezen uit de bovenkaak gehaald en weer in de onderkaak terug geplaatst(onderkaak miste ze 2 kiezen en in de bovenkaak kon ze er wel 2 missen), nu alles weer vast zit mag ze eindelijk op haar 13 de een blokjesbeugel.....
Gelukkig maar Supersam! Laat je goed voorlichten en laat je ook voorlichten over andere opties, zelfs al moet je daarvoor naar een andere ortho. Je bent echt niet gek als je een second opinion aanvraagt over zoiets belangrijks als een gebit. Neem pas een beslissing als jij het gevoel hebt dat je alle opties goed hebt kunnen overwegen. Vooral wat betreft consequenties op langere termijn,
quote:Caylinn schreef op 26 september 2009 @ 23:59:

Ehm Kastanjetje 17 mm kan ik me niks bij meer voorstellen, maar ik kon als 7 jarige met gemak mijn eigen duim ronddraaien in mijn overbeet zeg maar. Ik neem dat jouw zoon iets vergelijkbaars kon?

Hi Caylinn, dat zou een eitje voor hem zijn, dat van die duim . Zal inderdaad vergelijkbaar zijn met hoe jij het destijds had. Mijn zoon heeft volgens de tandarts een extreme overbite, ik ken slechts één kind dat een vergelijkbaar gebit heeft. Hé, istie toch ergens bijzonder in!

Logopedische problemen doen zich voor bij alle medeklinkers waarbij de mond zich moet sluiten want dat kan Zoon (of eigenlijk: Kon) niet meer, door die overbite. Slissen heeft ie dan weer nooit gedaan trouwens, de m, p, b, w, m om er maar een paar te noemen worden met overbite uitgesproken.

Moet maar eens naar bed. Datzelfde Kind is morgen om 7 uur weer wakker (voor mijn man, die gaat er mogen uit hahaha).
Ah ok, die problemen heb ik nooit gehad, wellicht omdat ze er zo vroeg bij waren bij mij. Mijn slissen is pas na de beugel begonnen. Ik vermoed dat mijn overbeet minder groot was dan bij jouw zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven