een jaar niet verkouden geweest! nieuwsgierig!
dinsdag 28 januari 2014 om 14:29
Ben nu een jaar niet verkouden geweest, terwijl veel mensen, collega's en zusje en mijn vriend allemaal ziek en verkouden zijn geweest. Ik ben veel met hun in contact geweest, zusje had griep etc. Maar dat is ook al enige tijd geleden, in november. Maar ik heb soms wel het gevoel dat ik verkouden worden, maar de volgende dag is over, en meestal voel ik rond mijn menstruatie iets minder fit, maar echt door zetten doet het volgens mij niet. Heb wel af en toe een koortslip rond de menstruatie.. en voel ik me vaak minder fit, maar dat duurt ook maar een dag.
Maar verder eet ik wel normaal, kan natuurlijk wel gezonder, eet fruit, probeer dat elke dag te doen, en eet wel gewoon brood en pasta's, maar ook wel ongezond, vooral in mijn menstruatieperiode, heb ik neiging om meer vet te eten, en af en toe wat chips, maar daarna wel de neiging om gezonder te eten, is maar een enkele keer per maand..
Ik ben elke dag buiten, fiets veel, vind ik heerlijk, ben positief en daarbij ben ik gelukkig, maak me minder druk om dingen, en probeer minder te piekeren..
Maar wat ik mij afvroeg, is of meer mensen die herkennen? Komt dit nou puur doordat het weer gewoon soms te zacht is en niet extreem koud? Of omdat je toch onbewust gezond bezig bent, omdat ik dacht dat iedereen wel elk jaar een keer verkouden wordt.. Maar voorheen was ik altijd 1 keer per jaar verkouden, soms 2 keer per jaar.. En nu ben ik het nog niet geweest, was vorig jaar in januari voor het laatst..
Herkennen meer mensen dit? Ik ben gewoon nieuwsgierig, waar het aan kan liggen.. of het toch echt komt doordat het weer zacht is..
Maar verder eet ik wel normaal, kan natuurlijk wel gezonder, eet fruit, probeer dat elke dag te doen, en eet wel gewoon brood en pasta's, maar ook wel ongezond, vooral in mijn menstruatieperiode, heb ik neiging om meer vet te eten, en af en toe wat chips, maar daarna wel de neiging om gezonder te eten, is maar een enkele keer per maand..
Ik ben elke dag buiten, fiets veel, vind ik heerlijk, ben positief en daarbij ben ik gelukkig, maak me minder druk om dingen, en probeer minder te piekeren..
Maar wat ik mij afvroeg, is of meer mensen die herkennen? Komt dit nou puur doordat het weer gewoon soms te zacht is en niet extreem koud? Of omdat je toch onbewust gezond bezig bent, omdat ik dacht dat iedereen wel elk jaar een keer verkouden wordt.. Maar voorheen was ik altijd 1 keer per jaar verkouden, soms 2 keer per jaar.. En nu ben ik het nog niet geweest, was vorig jaar in januari voor het laatst..
Herkennen meer mensen dit? Ik ben gewoon nieuwsgierig, waar het aan kan liggen.. of het toch echt komt doordat het weer zacht is..

dinsdag 28 januari 2014 om 14:52

dinsdag 28 januari 2014 om 15:05
Nou, prijs je gelukkig! Ik ben de laatste tijd haast iedere maand ziek. Nu ook weer, keelontsteking. Vorige maand buikgriep. Ik word er doodmoe van. Ik heb al laten bloedprikken maar ik heb geen verminderde weerstand schijnt het, en er is verder ook niks mis met me. Maar ondertussen wel herfstvakantie: ziek, kerstvakantie: ziek, lang weekend: ziek. Heel leuk, ahum. En ik kan er heel slecht tegen als mijn lijf niet meewerkt, dus nu mag het wel weer eens klaar zijn ja!!!
dinsdag 28 januari 2014 om 15:11

dinsdag 28 januari 2014 om 15:15
Het ligt aan je conditie en weerstand. Ik ben al zeker 5 jaaf niet ziek geweest en verkouden is ook al een goed jaar geleden. Gezond eten en bewegen speelt wel een rol daarin, net als in aanraking komen met ziektekiemen, dan bouw je antistoffen op. Na bijna 8 jaar in de zorg heb ik die blijkbaar genoeg.

dinsdag 28 januari 2014 om 15:44
Dan waren de hoeveelheid ziektekiemen waarmee je in aanraking bent geweest niet groot genoeg, of je immuunsysteem had antigenen daartegen.
Als het om nieuwe ziekteverwekkers gaat dan bepaalt de hoeveelheid daarvan of je ziek gaat worden. Als het er maar weinig zijn dan is er vaak genoeg tijd om in te grijpen. In het begin gaat de vermenigvuldiging nog niet zo snel.
Als het om nieuwe ziekteverwekkers gaat dan bepaalt de hoeveelheid daarvan of je ziek gaat worden. Als het er maar weinig zijn dan is er vaak genoeg tijd om in te grijpen. In het begin gaat de vermenigvuldiging nog niet zo snel.

dinsdag 28 januari 2014 om 16:16
Ik ben snipverkouden, hoe ik eraan kom is me een raadsel, ik ben met niemand die verkouden is in aanraking geweest voorzover ik weet maar misschien heeft er iemand met een zware verkoudheid in de lift gestaan en daar wat onzichtbare sporen achtergelaten. Volgens mij horen ze me aan de overkant van de Maas niesen.
verba volant, scripta manent.

dinsdag 28 januari 2014 om 16:49
Hier ook, ben sowieso nooit echt ziek met dagen koorts enzo maar verkouden werd ik elk jaar toch wel twee keer. Nu ook al meer dan een jaar niet, wel af en toe ook een avondje niet fit maar de volgende dag altijd weer weg. Ik heb altijd een goede weerstand gehad maar door het werken in het onderwijs is die nog meer verbeterd denk ik.
dinsdag 28 januari 2014 om 17:08
Het lijkt mij gewoon mazzel hebben. Ik ben ook nog niet verkouden of ziek geweest. Bij mij heeft het vast met minder stress te maken.
Ik werk tussen de kinderen/ pubers en pik altijd wel wat op en val om ergens in de herfst, nu nog niet. Toen ik nog niet voor de klas stond was ik echt zelden ziek, eens in de 3-5 jaar ofzo. Maar nu val ik dus jaarlijks een paar dagen om. Behalve dit jaar.
Ik werk tussen de kinderen/ pubers en pik altijd wel wat op en val om ergens in de herfst, nu nog niet. Toen ik nog niet voor de klas stond was ik echt zelden ziek, eens in de 3-5 jaar ofzo. Maar nu val ik dus jaarlijks een paar dagen om. Behalve dit jaar.
dinsdag 28 januari 2014 om 17:09
quote:Tomatensoep schreef op 28 januari 2014 @ 16:49:
Hier ook, ben sowieso nooit echt ziek met dagen koorts enzo maar verkouden werd ik elk jaar toch wel twee keer. Nu ook al meer dan een jaar niet, wel af en toe ook een avondje niet fit maar de volgende dag altijd weer weg. Ik heb altijd een goede weerstand gehad maar door het werken in het onderwijs is die nog meer verbeterd denk ik.Ik ervaar het echt precies andersom. Of ben ik nu, na 8 jaar, eindelijk resistent?
Hier ook, ben sowieso nooit echt ziek met dagen koorts enzo maar verkouden werd ik elk jaar toch wel twee keer. Nu ook al meer dan een jaar niet, wel af en toe ook een avondje niet fit maar de volgende dag altijd weer weg. Ik heb altijd een goede weerstand gehad maar door het werken in het onderwijs is die nog meer verbeterd denk ik.Ik ervaar het echt precies andersom. Of ben ik nu, na 8 jaar, eindelijk resistent?