Gezondheid alle pijlers

erge pijn in nek

09-06-2014 08:44 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit? Na een avond hoofdpijn en wat misselijk werd ik wakker met een stijve , pijnlijke nek. Na een fietstocht is dit verergerd: De pijn begint achter mijn linkeroor bij schedelrand en straalt uit naar onder en achter mijn linkeroor. Draaien van mijn nek gaat niet. Het is een erge constante pijn die nu 3 dagen aanhoudt. De eerste dag voelde het een beetje als een stijve nek maar het is nu zo erg dat ook slikken pijnlijk is. Ik heb al de huisartsenpost gebeld (ivm Pinksteren) maar die zeggen dat ik niet langs hoef te komen zolang ik geen koorts heb, nog alert ben, mijn mond open kan doen en wel de beweging kin op borst (en die beweging is het minst pijnlijk). Volgens mijn broertje heb ik ook een verdikking (vocht) op mijn rug (bovenkant onder nek). Ik slik nu al 3 dagen paracetamol met ibuprofen. Slapen is het moeilijkst omdat geen enkele houding ontlast en het pijlijk is om liggend mijn hoofd te bewegen: ik moet dan met mijn handen mijn schedel optillen. De pijn straalt niet uit naar mijn armen, eerder naar onderkant nek. Het is aan houdende zeurende en kloppende pijn: als mijn hart klopt dan dreunt dat door in mijn nek? Morgen kan ik naar de dokter en hopenlijk naar een fysio/chiropractor etc om te achterhalen wat dit veroorzaakt. Iemand suggesties om nu de pijn te verzachten (naast pillen)?
Ik zat allang bij de HAP. Wie zijn zij om te beoordelen dat het niks is? Het klinkt behoorlijk pijnlijk allemaal. Beterschap!
Vragen naar een diagnose mag hier niet. Daar zijn namelijk artsen voor. En die werken ook in het weekend, dus als je echt bang bent dat het iets ernstigs is had je daar allang naar toe moeten gaan.
Beste SvanRood, nekklachten kunnen heel pijnlijk zijn, en vaak gaat dit gepaard met hoofdpijn en misselijk.

Als chiropractor kan ik wel een paar algemene opmerkingen maken.

Die grote bult onder in de nek, die heeft eigenlijk iedereen. De onderste nekwervel steekt gewoon veel meer uit. Wanneer mensen nekpijn hebben, dan houden ze door de pijn het hoofd meer naar voren, zodat deze bult nog prominenter wordt.

Maximale pijnstillers (vraag een apotheek die open is wat je mag slikken) om zo een spiegel op te bouwen.

Een ijszak in de nek, net onder de schedel helpt vaak beter dan warmte. Uiteraard altijd wel een keukendoek of keukenrol tussen de huid en de ijszak, en maximaal 10 a 15 minuten.

Probeer rustig wat te bewegen maar NIET het hoofd naar achter, hoofd in de nek leggen. Rustig naar links draaien en dan voorzichtig het hoofd naar beneden knikken. Dit een aantal keren doen. En zo ook naar rechts. Dit mag gevoelig zijn, maar niet heel pijnlijk.

Ondersteun je nek bij het liggen en zitten, met bijvoorbeeld een opgerolde handdoek (even dikke elastiek eromheen doen)

Een andere techniek om de spieren is te ontspannen is door deze eerst goed aan te spannen. Dit doe je door je rechter hand tegen je rechter wang/slaap te leggen en dan proberen met je hoofd naar rechts te draaien. Het is wel belangrijk dat je je nek en hoofd NIET beweegt. dus net zoveel druk met je hand als je hoofd geven. Ook dit mag gevoelig zijn maar niet heel pijnlijk. Dit kan je in alle richtingen doen, naar voren, naar achteren, links/rechts draaien en links/rechts oor richting de schouder brengen.

Verder veel geduld hebben. Ontspannings- ademhalingsoefeningen doen. Langer uit dan in ademen en je ademfrequentie naar 6x per minuut brengen in rust.

En voor de stijve spieren, gewoon even een douche met redelijk harde stralen erop zetten.

Wanneer je het allemaal niet vertrouwd dan de HAP bellen. Maar net als bij spit in de onderrug kan je ook spit in de nek krijgen, en wanneer de HAP dit vermoed dan vertellen ze je waarschijnlijk om morgen je eigen huisarts te bellen. Uiteraard is er altijd een kans dat het ook wat anders is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Goede tips Hamerhaai!

Beterschap TO.
quote:liubi schreef op 09 juni 2014 @ 08:47:

Ik zat allang bij de HAP. Wie zijn zij om te beoordelen dat het niks is? Het klinkt behoorlijk pijnlijk allemaal. Beterschap!

De assistentes van de HAP zijn erop getraind om telefonisch een inschatting te maken van de ernst van de klachten en of het kan wachten totdat de eigen huisarts weer spreekuur heeft: na het weekend dus in dit geval.

De HAP is er namelijk voor spoedeisende zaken die niet tot de volgende dag of tot na het weekend kunnen wachten.

Wat TO beschrijft is heel vervelend, maar beoordeling kan blijkbaar wachten tot na het weekend.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Misschien heb je spieren overbelast die je anders nooit gebruikt? Ik heb iets soortgelijks lager in nek en tussen schouderbladen en dat komt omdat ik eergisteren steunend op mijn handen door de kamer heb bewogen tussen op de vloer uitgespreide objecten en dat urenlang. Gisteren gaf mijn rug me een waarschuwing maar ik wou de klus afmaken en nu zit ik met brandende schouderbladen.
Nogmaals bellen met de hap. Last van je nek is op zich niet zo erg maar als het dusdanig is dat je ondanks pijnstilling niet kunt liggen of wat dan moet daar gewoon naar gekeken worden. Al krijg je maar andere pijnstillers die wellicht beter helpen ben je al een stap verder.
Dank voor al jullie snelle reacties. Zit nu te wachten op eerste hulp, of ik ga zo nr n neuroloog ( ze denken aan n hernia) of ik kan morgen langs. Ik hou jullie op de hoogte..
Ze weten t niet. Ben naar huis gestuurd met Tramadol en moet komende dagen aankijken en opletten op klachten..
Goed dat je gegaan bent. Jammer dat ze niets weten, ook al kan dat juist positief zijn. Ik hoop dat deze pijnstillers beter werken.

Heel veel sterkte en beterschap!
Hopelijk gaat het gauw wat beter, misschien kunnen spierontspanners wat verlichting bieden...ikzelf ben 1,5 jaar geleden al geopereerd aan nekhernia, en ben nu aan het twijfelen voor een 2de operatie...

Heb je ook uitstraling naar de arm? Want dit is vrij typerend voor een nekhernia. Veel strekte, en mocht je nog vragen hebben
ps; Tramadol is wel een hevige pijnstiller, familie of lischtere variant van morfine, denk ik. Bij mij werkte Tramadol prima, en ik had er ook niet zo'n bijverschijnselen bij, of ik ben die vergeten, hoewel ik mij herinner dat het afbouwen ervan niet zo makkelijk was.
Ow, ik heb hier een half jaar terug heel erg last van gehad... Het deed echt heel erg pijn en kreeg er enorme hoofdpijn van. Na een week of drie was het ook weer over...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzy: had je ook last van pijn in/achter je oor en onderaan je nek ( achter). Zit nu thuis heb al uur geleden 100mg paracetamol genomen maar doet nog zo'n pijn dat ik ook net ibu heb genomen en twijfel of ik toch niet terug moet: ik loop alleen maar zachtjes te ijsberen en t voelt gewoon niet goed. Waren t bij jou dan toch spieren? Ik heb geen uitstraling nr armen, wel koppijn: bonzend achter me hoofd, uistralend nr linkervoor en zijksnt nek links. Schoonzus zegt dat ik nu gewoon TramAdol kan nemen maar ik slik wel heel veel nu . Vanmiddag kan ik hoofd nog beetje draaien nu nauwelijks.
Waarom kijk je niet naar de tips van Hamerhaai? De meest ter zake kundige reactie die je hebt gehad op je vraag, lijkt me?
Hi Parblue,

De tips van Hamerhaai heb ik uiteraard gebruikt: maximale pijnstilling, ijs, handdoek, oefeningen maar t was te pijnlijk om een handdoek in me nek te leggen of oefeningen ( lukte aan 1 kant) nu na n nacht met Tramadol gaat t wel n stuk beter dus zal m waarschijnlijk toch inderdaad in de ontspanning zitten . pijn klopt ook niet meer en als ik vooruit kijk dan zeurt t alleen nog ( maar ook opzij draaien lukt n klein beetje.wat is dit een verademing: ik kan weer lachen . Ik voel in de verte nog wat hoofdpijn en n zeurende bovenkaak maar als ik mijn pillen blijf slikken dan is het niet heel pijnlijk. Iedereen bedankt voor zijn/haar feedback en interesse, ik zie weer licht aan mijn horizon! Gr Sas
Beste S.vanRood.

Ik ervaar de afgelopen paar dagen exact hetzelfe als wat jij hierboven beschrijft.

Gisteren ben ik bij de huisarts geweest en die heeft mij diclofinac voorgeschreven.

Ook heeft hij nog in mijn linkeroor gekeken om waarschijnlijk iets uit te sluiten.

Omdat ook slikken pijnlijk is ben ik er toch niet helemaal gerust op.

Ik neem aan dat jij duidelijkheid hebt gekregen vwb jouw klachten.

Ik hoop dat jij mijn ongerustheid kunt ontkrachten.

Met vriendelijke groet,

Hans

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven