Gezondheid alle pijlers

Ervaring botox bij migraine?

27-10-2020 10:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren heb ik last van veel en vaak hoofdpijn. Altijd gedacht dat het spanningshoofdpijn was, omdat het vaak in combinatie was met nekpijn, pijnlijke spieren in nek en schouder gebied. Jarenlang van alles geprobeerd om dit onder controle te krijgen, fysio, houding, matrassen, massages, supplementen, medicatie etc. Geen succes mee gehad helaas.

Een jaartje geleden heb ik migraine medicatie gekregen van de huisarts (triptanen) en die helpen heel goed, een uur na inname is de hoofdpijn weg, net als de andere klachten (spierpijn, oogpijn, misselijk, dorst etc.).
Dus kan ik nu wel stellen dat er geen sprake was van spanningshoofdpijn maar van migraine.
Echter ik heb nog vaak die medicatie nodig en samen met de huisarts kijken we nu of er wat anders helpt. Ik slik nu ca 2 maanden betablokkers maar dat helpt (nog) niet. Ik heb nog 2-3x per week een triptaan nodig.

Volgende week heb ik weer een evaluatie afspraak bij de huisarts om te kijken of we weer wat anders gaan proberen.
Nu lees ik ook over botox bij migraine en dat dit kan helpen om de spierspanningen te verminderen, die een trigger kunnen zijn bij migraine. Ik kan niet heel veel vinden over ervaringen daarmee, wel op sites van klinieken maar ik weet niet of dat wel helemaal objectief is.
Ik wil dit uiteraard ook met mijn huisarts bespreken volgende week, maar is hier iemand die er ervaring mee heeft of mij wat erover kan vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik doorloop dus heel braaf al deze fases 🤪 (inmiddels voel ik een paar dagen van tevoren dat er een aanval komt):

https://americanmigrainefoundation.org/ ... ne-attack/
Alle reacties Link kopieren
Door cafeïne en of ijs eten kan ik soms een aanval stoppen of sterk verminderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
eiram schreef:
31-10-2020 20:34
Ik gebruikt Migraine Buddy. Vind ik een fijne app, je kunt de aanval bijhouden met alle voorverschijnselen, medicatie, de duur van de aanval, wat je er aan geprobeerd hebt en wat werkt etc.
Je kunt er ook rapporten uithalen voor je arts (dat heb ik nog niet gedaan).

Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met deze app. Ik kreeg toen amitriptiline van de reumatoloog voor oa spanningshoofdpijn (de gedachte was dat mijn spieren in nek en schouders daardoor minder gespannen zouden zijn).
Na een half jaar ben ik daarmee gestopt omdat het niet werkte. Ik zag toen in die app dat ik best vaak hoofdpijn had, daar had ik eerder nooit zo bij stilgestaan omdat dit nu eenmaal bij mij hoorde..

Ik ben toen naar de huisarts gegaan met de vraag of er eens naar die hoofdpijn gekeken kon worden. Er was een vervangende huisarts en hij gaf mij sumatriptan. Dat hielp enorm goed en daardoor kwamen we er achter dat ik migraine heb en geen spanningshoofdpijn. En waar dus een heel andere behandeling voor nodig is.

Dus eigenlijk dankzij de app heb ik nu betere medicijnen..
Dank je! ga ik ook proberen.
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Vanmorgen bij de huisarts geweest. We gaan afbouwen met de betablokkers omdat die niet helpen. Ik krijg nu sandomigran (een soort dagelijke triptaan) en een verwijzing naar de hoofdpijnpoli. Die hebben momenteel ruim een maand wachttijd dus ze heeft de verwijzing alvast gegeven.

Over een maand weer evalueren bij de huisarts, stel dat de sandomigran voldoende helpt dan kan de afspraak bij de hoofdpijnpoli eventueel weer geannuleerd worden, dat mag ik dan zelf beslissen.

Iemand ervaring met sandomigran? Ik ben heel benieuwd of dat helpt een aanval te voorkomen!
Ik gebruik bètablokkers om het aantal aanvallen en de intensiteit ervan te verminderen.
Dan gebruik ik Rizatriptan als ik een aanval voel opkomen om die te onderdrukken. Ik gebruik Imigran als een aanval 's nachts ontstaat en ik dus niet meteen met Rizatriptan heb kunnen ingrijpen.

Mijn huisarts gaf destijds ook aan dat als, in mijn geval, de bètablokker zou helpen ik niet naar de hoofdpijnpoli zou hoeven maar ik ben heel blij dat ik dat alsnog gedaan heb. Ze hebben daar zoveel meer kennis dat het het echt waard is alsnog te gaan.
eiram schreef:
04-11-2020 10:35
Even een update. Vanmorgen bij de huisarts geweest. We gaan afbouwen met de betablokkers omdat die niet helpen. Ik krijg nu sandomigran (een soort dagelijke triptaan) en een verwijzing naar de hoofdpijnpoli. Die hebben momenteel ruim een maand wachttijd dus ze heeft de verwijzing alvast gegeven.

Over een maand weer evalueren bij de huisarts, stel dat de sandomigran voldoende helpt dan kan de afspraak bij de hoofdpijnpoli eventueel weer geannuleerd worden, dat mag ik dan zelf beslissen.

Iemand ervaring met sandomigran? Ik ben heel benieuwd of dat helpt een aanval te voorkomen!


Ervaring is natuurlijk heel persoonlijk maar hier waren stemmingswisselingen bijwerking.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen: ga absoluut naar de hofdpijnpoli, die weten zoveel meer dan de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven