Ervaring donor zijn
dinsdag 30 mei 2023 om 13:48
Over een aantal jaar zal ik als het kan mijn nier doneren aan mijn man.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb veel vragen, over hoe de onderzoeken waren, tot aan de operatie zelf en het herstel.
Waarschijnlijk zal er bij ons een cross over transplantatie zijn, maar ben benieuwd naar de echte verhalen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb veel vragen, over hoe de onderzoeken waren, tot aan de operatie zelf en het herstel.
Waarschijnlijk zal er bij ons een cross over transplantatie zijn, maar ben benieuwd naar de echte verhalen.
dinsdag 30 mei 2023 om 14:26
Ik heb niet zelf gedoneerd, maar wel van heel dichtbij twee familietransplantaties meegemaakt. Heel bijzonder. Het onderzoek bestaat welbeschouwd uit bloedprikken om te zien of je een match bent, kijken welke nier wat doet (niet dat eentje 90% van het werk doet en die ander bijna niks) en of je nieren er normaal uitzien. Dat is allemaal niet akelig. De operatie zelf is ook niet erg ingewikkeld. In de gevallen die ik heb meegemaakt moest de donor twee nachten blijven. Het herstel viel beide keren wat tegen, ze waren er toch wel een paar weken flink moe van. Daarna geen problemen gehad.
Het moeilijke van het donorschap is dat je geen zeggenschap hebt over hoe de ontvanger met zijn lichaam en dus met jouw nier omgaat. Gaat hij parachutespringen, zuipen, motorracen, 20 kilo afvallen, je hebt er niks over te zeggen terwijl jouw offer in gevaar wordt gebracht. En wat als je man bij je weggaat? Dat lijkt me allemaal veel complexer dan het puur lichamelijke aspect.
Het moeilijke van het donorschap is dat je geen zeggenschap hebt over hoe de ontvanger met zijn lichaam en dus met jouw nier omgaat. Gaat hij parachutespringen, zuipen, motorracen, 20 kilo afvallen, je hebt er niks over te zeggen terwijl jouw offer in gevaar wordt gebracht. En wat als je man bij je weggaat? Dat lijkt me allemaal veel complexer dan het puur lichamelijke aspect.
dinsdag 30 mei 2023 om 15:16
Ik heb een stel in mijn kennissenkring die een cross-over donatie heeft gedaan jaren geleden. Er waren drie stellen die voor elkaar gingen doneren, maar geen match waren met de eigen partner. Bij alle drie de ontvangers is de donornier goed aangeslagen. Dat is wel een risico, want jij staat jou nier af aan een ander en jou partner krijgt die van een ander. Dan kan het zo zijn dat jou nier prima functioneert en die je partner ontvangt wordt afgestoten. Of andersom.
Bij het stel dat ik ken had de gever langer last van de operatie dan de ontvanger. Wat op zich wel logisch is omdat het voor de ontvanger beter wordt en voor de gever slechter.
En wat oneenietweer in zijn/haar post zegt is ook heel waar. Je hebt geen zeggenschap over de donor en het lijkt me kut als je uit elkaar gaat. Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.
Bij het stel dat ik ken had de gever langer last van de operatie dan de ontvanger. Wat op zich wel logisch is omdat het voor de ontvanger beter wordt en voor de gever slechter.
En wat oneenietweer in zijn/haar post zegt is ook heel waar. Je hebt geen zeggenschap over de donor en het lijkt me kut als je uit elkaar gaat. Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.
dinsdag 30 mei 2023 om 15:31
oneenietweer schreef: ↑30-05-2023 14:26
Maar bij een cross over transplantatie, weet je niet wie jouw nier krijgt, dus in dat geval leef je in 'zalige onwetendheid'
En als je man bij je weggaat, dan heb jij alsnog de kwaliteit van leven van een onbekende verbeterd

dinsdag 30 mei 2023 om 16:11
Hier in de familie een niertransplantatie gehad.
De ontvanger was binnen een paar dagen het ziekenhuis weer uit en voelde zich na de transplantatie echt gelijk een heel stuk beter. Wel onder controle gebleven natuurlijk, maar dat mocht echt wel heel snel minder vaak. Wel spannende jaren gehad met Covid. Je slikt medicatie waardoor vaccinaties niet meer werken. Wel een idee om voor je man te kijken of hij zich voor de transplantatie wellicht nog voor dingen kan laten vaccineren.
De gever had het wel wat zwaarder. Die had echt wel last van vermoeidheid en ook buikpijn. Is nog een keer opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hij moest om te mogen doneren eerst nog wat kilo's afvallen. Toen dan gelukt was waren ze snel aan de beurt. Na een half jaar voelde hij zich wel weer de oude.
Ik snap dat je dit voor je man wil doen. Zelf was ik niet geschikt als donor. Maar de aftakeling die je ziet bij nierpatiënten en zeker wanneer ze moeten dialyseren is gewoon heel moeilijk om te zien. De extra ziekenhuisopnames bij dialyse wegens infecties is gewoon drama. Je ziet ze slechter worden. Zeker als het je man betreft zou het ook voor mij een no-brainer zijn en mijn niet aanbieden.
De ontvanger was binnen een paar dagen het ziekenhuis weer uit en voelde zich na de transplantatie echt gelijk een heel stuk beter. Wel onder controle gebleven natuurlijk, maar dat mocht echt wel heel snel minder vaak. Wel spannende jaren gehad met Covid. Je slikt medicatie waardoor vaccinaties niet meer werken. Wel een idee om voor je man te kijken of hij zich voor de transplantatie wellicht nog voor dingen kan laten vaccineren.
De gever had het wel wat zwaarder. Die had echt wel last van vermoeidheid en ook buikpijn. Is nog een keer opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hij moest om te mogen doneren eerst nog wat kilo's afvallen. Toen dan gelukt was waren ze snel aan de beurt. Na een half jaar voelde hij zich wel weer de oude.
Ik snap dat je dit voor je man wil doen. Zelf was ik niet geschikt als donor. Maar de aftakeling die je ziet bij nierpatiënten en zeker wanneer ze moeten dialyseren is gewoon heel moeilijk om te zien. De extra ziekenhuisopnames bij dialyse wegens infecties is gewoon drama. Je ziet ze slechter worden. Zeker als het je man betreft zou het ook voor mij een no-brainer zijn en mijn niet aanbieden.
dinsdag 30 mei 2023 om 16:32
Ja, dat is in de regel exact wat ontvangers doen. Ongelooflijk dit.oneenietweer schreef: ↑30-05-2023 14:26Ik heb niet zelf gedoneerd, maar wel van heel dichtbij twee familietransplantaties meegemaakt. Heel bijzonder. Het onderzoek bestaat welbeschouwd uit bloedprikken om te zien of je een match bent, kijken welke nier wat doet (niet dat eentje 90% van het werk doet en die ander bijna niks) en of je nieren er normaal uitzien. Dat is allemaal niet akelig. De operatie zelf is ook niet erg ingewikkeld. In de gevallen die ik heb meegemaakt moest de donor twee nachten blijven. Het herstel viel beide keren wat tegen, ze waren er toch wel een paar weken flink moe van. Daarna geen problemen gehad.
Ars longa, vita brevis
dinsdag 30 mei 2023 om 16:41
Het gebeurt hoor.
En in de gesprekken die er voor de operatie plaatsvinden met maatschappelijk werkster van het ziekenhuis is dit een onderwerp waarover gesproken wordt.
En ook iets waar in de praktijk wel wat emoties bij komen.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
dinsdag 30 mei 2023 om 17:43
Ja excuses, ik vergaloppeerde me even.PoesmetLaarzen schreef: ↑30-05-2023 16:41Het gebeurt hoor.
En in de gesprekken die er voor de operatie plaatsvinden met maatschappelijk werkster van het ziekenhuis is dit een onderwerp waarover gesproken wordt.
En ook iets waar in de praktijk wel wat emoties bij komen.
Ars longa, vita brevis
vrijdag 2 juni 2023 om 16:50

zaterdag 3 juni 2023 om 10:23
De ontvanger liep na een paar nachtjes het ziekenhuis uit en voelde zich beter dan hij in jaren ooit gevoeld heeft. Die was echt zo weer op de been.
De gever had het beduidend zwaarder en dat hoor je vaker. Week in ziekenhuis en daarna nog een keer opgenomen ivm buikklachten. Daarna weken nodig gehad voor volledig herstel en kon daarna pas weer werk oppakken. Nu 3 jaar later geen klachten meer en volledig herstel.
Iemand schreef dat zij haar nieren voor haar kinderen bewaard. Ik kan je zeggen dat in ons gezin meerdere hun nier wilde afstaan. Ik zou het niet kunnen om ook nee te zeggen tegen mijn partner. Sorry jij krijgt niet voor geval kind ziek wordt? En dan zie je je partner voor je ogen aftakelen. En ja het klopt. Als gever krijg je voorrang als je zelf ooit een donornier nodig hebt.
zondag 11 juni 2023 om 18:31
Als meelezer aangemeld om te kunnen reageren.
Mooi dat je van plan bent je nier te gaan doneren aan je man. Fijn dat je ook nog de tijd lijkt te hebben rustig te overwegen en je goed te informeren en in te lezen.
Ik heb gedoneerd. Het was een anonieme donatie, dus ik kan je enkel vertellen over de kant van de gever/donor.
Laat ik allereerst zeggen dat alles mij enorm is meegevallen. Als je wil deel ik graag mijn ervaring, maar bij deze even een check of je nog meeleest voor ik alles hier neerpen. Of stuur me een privé berichtje (het is al met al wel een herkenbaar verhaal ook) als je wil
Mooi dat je van plan bent je nier te gaan doneren aan je man. Fijn dat je ook nog de tijd lijkt te hebben rustig te overwegen en je goed te informeren en in te lezen.
Ik heb gedoneerd. Het was een anonieme donatie, dus ik kan je enkel vertellen over de kant van de gever/donor.
Laat ik allereerst zeggen dat alles mij enorm is meegevallen. Als je wil deel ik graag mijn ervaring, maar bij deze even een check of je nog meeleest voor ik alles hier neerpen. Of stuur me een privé berichtje (het is al met al wel een herkenbaar verhaal ook) als je wil
![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in