Ervaring gevraagd: rand zien na staaroperatie
zaterdag 18 september 2010 om 11:41
Hallo allemaal,
Allereerst ben ik me ervan bewust dat ik met mijn onderwerp op een te jong forum kom. Maar aangezien dit een druk bezocht forum is, kan wellicht iemand mij helpen.
Mijn moeder (die absoluut een leek is met computers ), is twee weken geleden geopereerd aan staar aan haar linkeroog. De hersteltijd na de operatie is dus nog niet voorbij, maar toch maakt ze zich erge zorgen. Ze kijkt na de operatie tegen een rand aan. Alsof er een gordijn naast haar hangt. Verder ziet ze ook nog heel wazig, echt nog slechter dan voor de operatie. Nu zal het zo zijn dat het slechte zien gecorrigeerd zal moeten worden met een bril. Ze maakt zich dan ook vooral zorgen over de rand waar ze telkens tegenaan kijkt.
De oogarts heeft gezegd dat het oog nog moet herstellen en dat het steeds wat beter gaat. Zij merkt echter nog niks van verbetering. Ze is nu ook bang dat er complicaties zijn en dat, als ze te lang wacht, er onherstelbare schade is.
Ik heb intussen op internet gegoogled, maar ben hier niet wijzer van geworden.
Wie heeft hier ervaring mee, of weet waar ik wel terecht kan met deze vraag?
Mede namens mijn moeder, alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Lentebriesje
Allereerst ben ik me ervan bewust dat ik met mijn onderwerp op een te jong forum kom. Maar aangezien dit een druk bezocht forum is, kan wellicht iemand mij helpen.
Mijn moeder (die absoluut een leek is met computers ), is twee weken geleden geopereerd aan staar aan haar linkeroog. De hersteltijd na de operatie is dus nog niet voorbij, maar toch maakt ze zich erge zorgen. Ze kijkt na de operatie tegen een rand aan. Alsof er een gordijn naast haar hangt. Verder ziet ze ook nog heel wazig, echt nog slechter dan voor de operatie. Nu zal het zo zijn dat het slechte zien gecorrigeerd zal moeten worden met een bril. Ze maakt zich dan ook vooral zorgen over de rand waar ze telkens tegenaan kijkt.
De oogarts heeft gezegd dat het oog nog moet herstellen en dat het steeds wat beter gaat. Zij merkt echter nog niks van verbetering. Ze is nu ook bang dat er complicaties zijn en dat, als ze te lang wacht, er onherstelbare schade is.
Ik heb intussen op internet gegoogled, maar ben hier niet wijzer van geworden.
Wie heeft hier ervaring mee, of weet waar ik wel terecht kan met deze vraag?
Mede namens mijn moeder, alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Lentebriesje
zaterdag 18 september 2010 om 12:04
Mijn vriend (45) is vorig jaar geopereerd aan zijn ogen. De oude lenzen zijn verpulverd en daarvoor zijn er nieuwe lenzen geplaatst. Ook hij heeft bij een bepaalde lichtval dat hij een soort 'rand' ziet.
Hij is nu even naar de opticien (ja sinds die operatie loopt hij te tobben met brillen, zicht, misselijkheid, hoofdpijn en sterktes van brillen) om te meten maar ik zal het straks eens aan hem vragen.
Hij is nu even naar de opticien (ja sinds die operatie loopt hij te tobben met brillen, zicht, misselijkheid, hoofdpijn en sterktes van brillen) om te meten maar ik zal het straks eens aan hem vragen.

zaterdag 18 september 2010 om 12:17
Mijn moeder is heeeel vaaaak aan staar geopereerd, en hij had elle keren, buiten het tijdelijk troebele zicht, direct meer licht in zijn oog. Ik heb haar nog nooit over een rand gehoord.
Is je moeder in het oogziekenhuis in Rotterdam geweest? Ik weet dat de artsen je daar heel makkelijk op controle laten komen als je een probleem hebt na de operatie en je maar zelden afschepen met een 'wacht het even af''.
Is je moeder in het oogziekenhuis in Rotterdam geweest? Ik weet dat de artsen je daar heel makkelijk op controle laten komen als je een probleem hebt na de operatie en je maar zelden afschepen met een 'wacht het even af''.
zaterdag 18 september 2010 om 13:23
Ik heb het net gevraagd. Hij vertelt dat dit een halo-effect is. Vooral in het begin zal ze hier last van hebben. Dit komt doordat er een kunstlens is geplaatst, deze buigt niet zo goed mee als een eigen lens. Die kringen die ze ziet, is eigenlijk de rand van de kunstlens. Als het licht er dan op schijnt, dan kan het zijn dat ze die kringen ziet. Dit wordt minder in de loop der tijd en is niks ernstigs en een normaal bijkomend verschijnsel.
Enerzijds went ze er wellicht aan, maar het wordt wel beduidend minder. Het oog moet ook aan de lens wennen.
Enerzijds went ze er wellicht aan, maar het wordt wel beduidend minder. Het oog moet ook aan de lens wennen.