Gezondheid alle pijlers

Ervaring met ooglaseren?

11-01-2021 23:39 51 berichten
Loop al een tijd met contactlensen te sukkelen. Een bril is helaas niet voor mij bestemd (krijg altijd hoofdpijn van die dingen) en contactlensen.. tja.. opzich een prima concept en zou zeker niet zonder kunnen. Maar wil me toch een serieus verdiepen in ooglaseren. Enige ervaringen hier?

in mijn gehele omgeving is de meest dichtbijstaande mens die ik kan bedenken die zn ogen ooit heeft laten laseren, een collega van mijn broer. Die had er de eerste drie maanden veel profijt van maar daarna ''werd het toch wat minder dus ik heb nu af en toe de bril weer op''

Beetje vaag, maarja. Wat vonden jullie? Momenteel heb ik (nog) de luxe dat ik centjes kan sparen, kan me voorstellen dat de toch aardige ingreep qua kosten niet voor ieder bestemd is.

Edit: En bij welke aanbieder heb je wat voor ''pakket'' gekozen? Volgens mij zijn er ook nog weer 3 verschillende kanten die je op kunt/moet.
anoniem_65462c665a714 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 23:51
8.71% gewijzigd
onderdepalmboom schreef:
12-01-2021 09:27
Ik heb het 20j geleden laten doen en als ik uitreken wat ik al bespaard heb aan brillen en lenzen was het een heel goede investering. Plus dat het me heel wat ongemakken heeft bespaard. Ik had min 8, dan zie je echt niet veel zonder hulpmiddel.

De eerste jaren na de operatie had ik arendsogen, ik kon van op heel grote afstand kleine letters lezen, dat is nu wel verminderd maar ik zie nog prima zonder bril.

Met -8 begrijp ik het wel. Dan ben je zonder bril echt een soort van gehandicapt. Ik heb altijd gezegd dat zolang ik nog in het donker bij brand gewoon zonder bril de weg kan vinden, dat ik niet hoef te laseren. Ik heb dan ook max -1.75. Ik doe nu door de mondkapjes ook zonder bril boodschappen. Dan herken ik de buurvrouw misschien niet aan de overkant van de straat, maar ik zie verder alles prima.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
12-01-2021 09:30
Met -8 begrijp ik het wel. Dan ben je zonder bril echt een soort van gehandicapt. Ik heb altijd gezegd dat zolang ik nog in het donker bij brand gewoon zonder bril de weg kan vinden, dat ik niet hoef te laseren. Ik heb dan ook max -1.75. Ik doe nu door de mondkapjes ook zonder bril boodschappen. Dan herken ik de buurvrouw misschien niet aan de overkant van de straat, maar ik zie verder alles prima.
haha, ik heb -6,5 en -7 en kan ook blind de weg vinden hoor... daar wordt je wel handig in na ruim 20 jaar :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 jaar geleden mijn ogen laten laseren bij visus oogkliniek. Nog steeds heel erg blij mee een geen spijt van! Ik had -7 en kon dezelfde avond de ondertitels op tv al zien. Alleen de dag van de behandeling had ik stekende ogen, maar thuis naar bed gegaan en toen ik 4 uur later wakker werd was de pijn al weg. Het is even gedoe met druppelen in de week na de behandeling maar nog steeds geen dag spijt van gehad. Het vooronderzoek bij visus was destijds gratis en heb dit op 31 december (2013) laten doen, zodat ik mijn verzekering nog kon aanpassen voor het volgende jaar.
Ik de behandeling zelf viel ook erg mee, ik zou het zo weer doen.
Het enige waar ik wat last van heb is dat ik ‘s avonds wat minder goed zie. Ik zie dan veel licht rondom lantarenpalen en koplampen van auto’s. Ik kan nog gewoon autorijden, maar het is wel wat onprettiger dan daarvoor met lenzen. Volgens de oogarts kwam dat doordat ik erg scherp zie en het licht anders breekt na de behandeling. Ik neem het op de koop toe.
Ik had trouwens een intralasik wavefront behandeling als ik het me goed herinner. Het flapje werd gemaakt met een laser, open geklapt, gelaserd en weer dicht geklapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er ook overna maar durf niet. Ik ben bang dat je alles ziet wat ze doen. En vindt het toch eng dat ze aan je ogen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt bijzonder snel voorbij, de ingreep. De begeleiding bij visus was erg goed en voelde me erg op mijn gemak. De behandeling was daardoor meer een spannende belevenis dan dat het echt eng was. Ik kijk er met een goed gevoel op terug.
Alle reacties Link kopieren
Heel blij mee! Nu al jaren geleden...

Prijs weet ik niet meer, rond de 3000 euro. Maar het zó waard! Bij Bergman Oogclinics.

Het laseren zelf stelt echt niks voor, paar seconden. Het ergste was voor mij de eerste 6 uur daarna. Pijn pijn pijn. Maar dat zakt wel weg, flink druppelen en ik heb gewoon uren lang mijn ogen dicht gehouden.
Daarna moet je nog oppassen dat je het flapje niet weer los wrijft. Dat was meer psychisch 'eng' dan echt een probleem. Gewoon een vreemd idee.

Nu nog steeds hardstikke scherp zicht! En ik kwam van -3,75 aan beide ogen.
Mijn ogen gaan binnenkort gelaserd worden. Ik zit in de laatste fase van de vooronderzoeken.

Kosten zijn inderdaad iets boven de €3000,-. Afhankelijk van de behandeling die voor jou geschikt is en die je kiest. Ga langs bij een goede opticen (dus niet zo'n prijsvechter) en laat je goed voorlichten, Zij kunnen je alles vertellen over de verschillende methoden waar je voor in aanmerking komt, de risico's, het hele traject etc. De opticien doet ook de nazorg en controles na het laseren.

Ik durfde ook jaren niet en nu ik in het hele traject zit valt het mij tot nu toe ontzettend mee. Je wordt echt heel goed ingelicht wat er gaat gebeuren enzo.

Wat betreft de leesbril: na het laseren is er een kans dat je inderdaad sneller aan een leesbril moet. Zoals ik het begreep kunnen ongelaserde ogen zich iets beter corrigeren dan gelaserde ogen, waardoor je het sneller merkt als je een bril nodig hebt. Het is dus niet zo dat je door het laseren aan een leesbril moet, maar het sneller merkt als je ogen achteruit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus wel spijt, ik heb het vorig jaar maart laten doen. Nu had ik ook wel hele slechte ogen. Links - 11 en rechts -8. Rechts is dus ook redelijk goed gelukt. Rechts hebben ze voor veraf gelaserd en links voor dichtbij. Maar links zie ik dus niks door een makula pucker. Ja heel fijn, niet dus.
Met mijn lenzen zag ik beide ogen goed. Nu doe ik alles dus op rechts en dus nog met een leesbril.
Account2 schreef:
12-01-2021 14:53
Ik heb dus wel spijt, ik heb het vorig jaar maart laten doen. Nu had ik ook wel hele slechte ogen. Links - 11 en rechts -8. Rechts is dus ook redelijk goed gelukt. Rechts hebben ze voor veraf gelaserd en links voor dichtbij. Maar links zie ik dus niks door een makula pucker. Ja heel fijn, niet dus.
Met mijn lenzen zag ik beide ogen goed. Nu doe ik alles dus op rechts en dus nog met een leesbril.
Wat vervelend voor je! Hopelijk verbetert het.
Wat ik me afvraag: hoe meten ze je sterkte nauwkeurig? Bij lenzencontrole is dat al lastig, zelfs met de nieuwste technologie en nadat je je lenzen een etmaal hebt uitgehad. Hoe kan zo'n kliniek er dan zeker van zijn?
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
12-01-2021 15:01
Wat vervelend voor je! Hopelijk verbetert het.
Ze zeggen dus van niet, ja een operatie waar ze het glasachtig lichaam verwijderen, maar ook dan is niet gegarandeerd dat ik goed kan zien. Ook heb ik nog heel lang last van hele droge ogen, ik kan ook niet slapen zonder gel in mijn ogen. En ik ben echt niet naar een beunhaas gegaan, ze staat heel goed aangeschreven. Ik heb gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
12-01-2021 15:03
Wat ik me afvraag: hoe meten ze je sterkte nauwkeurig? Bij lenzencontrole is dat al lastig, zelfs met de nieuwste technologie en nadat je je lenzen een etmaal hebt uitgehad. Hoe kan zo'n kliniek er dan zeker van zijn?
Ze hebben echt wel goeie technologie, ik moest in een apparaat kijken en zodra ik de luchtballon scherp zag, registreerde dat apparaat het en gaf hij mijn oog sterkte aan. Ik moest 10 dagen voor onderzoek mijn lenzen uit en met gedateerde bril op.
Account2 schreef:
12-01-2021 15:06
Ze zeggen dus van niet, ja een operatie waar ze het glasachtig lichaam verwijderen, maar ook dan is niet gegarandeerd dat ik goed kan zien. Ook heb ik nog heel lang last van hele droge ogen, ik kan ook niet slapen zonder gel in mijn ogen. En ik ben echt niet naar een beunhaas gegaan, ze staat heel goed aangeschreven. Ik heb gewoon pech.
Da's wel echt pech hebben dan :hug:
Wie weet in de toekomst toch wat verbetering, als de technologie het toelaat.
Account2 schreef:
12-01-2021 15:08
Ze hebben echt wel goeie technologie, ik moest in een apparaat kijken en zodra ik de luchtballon scherp zag, registreerde dat apparaat het en gaf hij mijn oog sterkte aan. Ik moest 10 dagen voor onderzoek mijn lenzen uit en met gedateerde bril op.
Dank
Account2 schreef:
12-01-2021 15:08
Ze hebben echt wel goeie technologie, ik moest in een apparaat kijken en zodra ik de luchtballon scherp zag, registreerde dat apparaat het en gaf hij mijn oog sterkte aan. Ik moest 10 dagen voor onderzoek mijn lenzen uit en met gedateerde bril op.
Ik loop nu ook 2 weken met een cheap ass bril.

Ze druppelen bij metingen ook een soort vloeistof in je ogen die ervoor zorgen dat je zelf niet meer scherp kan stellen. Ze leggen bij de metingen als het ware al je spiertjes in je ogen plat zodat je zelf niets meer kunt corrigeren. Je bent daarna ook echt even goed blind (probeer niet met het ov naar huis te komen daarna, want je kunt geen bus nummer of bord meer lezen), maar ze hebben wel erg accurate metingen.
Alle reacties Link kopieren
Met ogen laseren moet je echt in je achterhoofd houden dat het een risico volle ingreep is. Hoe geweldig ze dat ook verbloemen dat het veilig etc etc.

Ik heb het nu alweer 13 jaar geleden laten doen. Dat was toen bij Optical express. Ze hadden een zaak in Amsterdam, Eindhoven en Den Haag (de laatste enkel voor vooronderzoeken). Het was een Engels bedrijf. Was inderdaad, want kort daarna zijn er ontzettend veel ooglaser klinieken ontstaan waardoor ze de concurrentie niet meer aan konden en dus failliet zijn gegaan.

Mijn ervaring was goed. Het ging eigenlijk als een sneltrein. Vooronderzoek werd goed gekeurd, er werd een methode toegepast. Je had de LASEK en LASIK. De eerste was minder ingrijpend als de andere. Ik had de eerste. Nou daar lag ik met, aan mijn beide ogen -5 (hoger als 8 deden ze niet, nu wel las ik ergens, maar dat is haast niet te doen!) Binnen 10 minuten was ik klaar! 3000 euro lichter, maar elke stuiver waard. Ik werd een jaar lang goed in de gaten gehouden en ik kreeg een jaar lang druppels mee. Ik heb er nog steeds profijt van en kan nog steeds supergoed zien!

Veel mensen doen het bij goedkope laser klinieken of sterker nog in Turkije, daar kost het "maar" 500 euro. Ongeacht de sterkte zei Turkse collegaatje van mij. Ik kon mijn oren niet geloven. Haar broer heeft het laten doen en kreeg geen na behandelingen of druppels of iets mee. Sterker nog bij terugkomst kreeg hij veel pijn. De artsen hier konden er niet veel aan doen, dus moest hij terug naar Turkije om het na te laten kijken. Tja.. dat is dat het risico die je neemt als je het in een ander land laat doen. Dus hou dit ook in gedachten.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het op mijn 22e laten doen, in het ziekenhuis. Mijn beide ogen zaten rond een sterkte van -7,00. De behandeling was zo gepiept en inclusief zo'n 5 controles erna, waarvan de laatste controle 1 jaar na de behandeling. Aangezien ik zo af en toe last had van pijn ben ik 1 jaar langer onder controle geweest. Ze konden echter niet ontdekken waar de pijn vandaag kon komen. En 1 jaar na mijn laatste controle klopte ik alweer aan, want in rap tempo verslechterde mijn zicht. Ze hebben toen voor alle zekerheid alles uit de kast gehaald. Bleek de vorm van mijn ogen te zijn veranderd. Ik zit nu met beide ogen op -1,50. Oftewel, ik heb er slechts even van kunnen genieten, terwijl het me wel bakken met geld heeft gekost. Ik baal.
Alle reacties Link kopieren
d-purevision schreef:
12-01-2021 20:59
Ik heb het op mijn 22e laten doen, in het ziekenhuis. Mijn beide ogen zaten rond een sterkte van -7,00. De behandeling was zo gepiept en inclusief zo'n 5 controles erna, waarvan de laatste controle 1 jaar na de behandeling. Aangezien ik zo af en toe last had van pijn ben ik 1 jaar langer onder controle geweest. Ze konden echter niet ontdekken waar de pijn vandaag kon komen. En 1 jaar na mijn laatste controle klopte ik alweer aan, want in rap tempo verslechterde mijn zicht. Ze hebben toen voor alle zekerheid alles uit de kast gehaald. Bleek de vorm van mijn ogen te zijn veranderd. Ik zit nu met beide ogen op -1,50. Oftewel, ik heb er slechts even van kunnen genieten, terwijl het me wel bakken met geld heeft gekost. Ik baal.
Oh ik kan me jouw gevoel zo goed voorstellen, ik baal ook. Morgen heb ik weer een controle. Het is mijn halfjaarlijkse maar ik zat in november "vast" in Spanje (niet in de gevangenis...duh).
Ikheb echt het idee dat mijn linker oog puinhoop is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ongeveer 8 jaar geleden gedaan bij Vision Ooglaseren in Amsterdam. Ik had beide ogen -4 ofzo, en ook een lichte afwijking op dichtbij.

Ik heb nog de oude behandeling gedaan, lasik heette dat volgens mij. De behandeling zelf. ik was echt heel zenuwachtig en de behandeling is niet prettig maar het is niet het einde van de wereld. Daarna was het (dacht ik) 8 uur, ogen sluiten en daarna kon ik weer zien. het was echt fantastisch. Geen pijn niks.

Mijn broer heeft vorig jaar bij dezelfde kliniek een andere behandeling gedaan (een wat nieuwere) en die had ook pijn en echt wel dagen last van gehad.

Het was echt een verademing, maar ik liep ook altijd te kloten met mijn contactlenzen en droge ogen, etc.

Nu moet ik wel zeggen, nu heb ik weer een bril voor dichtbij. Maar goed, ouderdom hou je niet tegen. Maar voor veraf kan ik alles nog heel helder zien.

Volgens mij was het voor beide ogen, 2500 euro. Beste geld wat ik ooit heb uitgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Bij visus in rotterdam was het vooronderzoek uitgebreid, mocht daarvoor een tijdje mijn lenzen niet in. Voor het daadwerkelijke laseren 2 weken zonder lenzen en er werden vlak voor het laseren nog meerdere controles uitgevoerd en sterkte nogmaals goed doorgemeten. Ook de nazorg was goed, kreeg een heel pakket aan druppels mee etc. Het was niet goedkoop, maar echt zeer zeker het geld waard!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog even nagekeken en het heeft me 2200 euro gekost.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden ook mijn ogen laten laseren. Ik had hiervoor links -3.50 & rechts-3.75. Helaas is mijn rechter oog blijven steken op -0.5. Je zou zeggen dat is niets. Maar vooral bij wat druilerig weer kan ik niet goed lezen wat er staat op bijv. borden op de snelweg.
Helaas kom ik ook niet meer in aanmerking om het nog een keer te laseren. Ze zijn bang dat ik dan in de + terecht kom.
Dus maak er maar het beste van!
Al ben ik wel heel blij dat ik niet meer dat gedoe heb met bijv. wrijven in m'n ogen, shit waar in m'n lens?! :-P)
Alle reacties Link kopieren
Harkjes schreef:
12-01-2021 08:48
Ik volg dit topic even. Wil ook graag mijn ogen laten laseren en heb begin februari mijn vooronderzoek. Hoop hier nog veel positieve verhalen te lezen. Vind het allemaal behoorlijk spannend.
Hier ook begin februari mijn vooronderzoek! Eigenlijk al in december, maar allemaal uitgesteld door corona... Waar ga jij het laten doen?

Iemand nog ervaringen met zwanger zijn na het ooglaseren? Hier al 1 kindje en nog een kinderwens in de toekomst. Ik ben benieuwd of dat van invloed kan zijn op je oogsterkte oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn beide kinderen gekregen na het laseren. Geen veranderingen aan mijn sterkte ondervonden en alleen maar elke keer superblij dat ik in de nacht voor de nachtelijke voedingen en verschoonsessies niet hoefde te zoeken naar een bril, maar gewoon alleen mijn ogen open hoefde te doen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ah oke, goed om te horen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven