Gezondheid alle pijlers

Ervaring PCOS en GI-DEET

17-07-2009 10:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb pcos dit weet ik sinds vorige jaar november. Ik ben november 2007 voor het laatst ongie geweest en ben toen na 3 maanden 20 kilo aangekomen. N a heel veel onderzoeken is er een jaar later uitgekomen dat ik pcos heb, was toen inmiddels 30 kilo aangekomen (ben ik nog steeds). Nou heb ik gister eindelijk een goed boek op internet gevonden. Het is een Engels talig boek over pcos en dieet die daar het beste voor zijn. Er staan 4 dieten in waarvan 1 GI-dieet. Hier ben ik vandaag mee begonnen. Ik zou deze afvalrees graag met lotgenoten willen delen! Dus als je ervaring hebt met dit dieet en je ook pcos hebt ik hoor graag van jouw!! Als je pcos hebt en een ander dieet volgt dat jouw goed helpt hoor ik ook graag van jouw!!

Nou hoop dat we een gezellig groepje gaan vormen, die elkaar steunen en tips geven!

gr ECL
Ik heb geen ervaring met het dieet, maar was wel benieuwd waardoor je zoveel bent aangekomen.

Misschien kun je toch ook gaan sporten? Al is het maar een half uurtje wandelen per dag. Meestal val je snel af met een crashdieet maar komt het er later weer net zo hard bij. En de afvalstoffen die daardoor ontstaan in je lijf lijken me ook niet bevordelijk voor een zwangerschap.

Waarom niet afvallen onder begeleiding van een dietiste?

Oh ja, ik heb het wrs ook, PCOS, maar had geen overgewicht. Was eens in de 6 a 8 weken ongesteld. Voor ik de onderzoeken in zou gaan bleek ik zwanger. Toeval wil wel dat ik een maandje voor mijn zwangerschap begonnen was met dagelijks een half uurtje wandelen.

Succes in ieder geval!
Hoi tb28

Misschien kun je dit topic even (globaal) lezen. Kun je zien dat ECL dit soort adviezen al heeft gehad, en veel al heeft uitgeprobeerd. Kon je natuurlijk niet weten!
ik heb in je andere topic ook gereageerd. Laat een dieet geen dieet zijn, volg zoveel mogelijk je normale eetpatroon maar vervang de ongezonde dingen voor de gezonde variant en ga echt bewegen
Hallo dames!

Tinkerbell28 het klopt inderdaad wat Loek2 zegt!

Loek2 Thanks voor je reactie op Tinkerbell 28!!

Meds dat ga ik inderdaad proberen, wil het ook niet gaan zien als dieet! alleen noem het ff zo dat is makelijker vooral om dat het dieet ook naam heeft!! Dan snappen mensen beter wat ik bedoel! Ik heb ook nog een berichtje voor jouw achter gelaten op het andere onderwerp. Ik ga daar verder niet meer reageren. Ik hoop hier dames te vinden die ervaring hebben met pcos overgewicht en dit dieet, of die ook willen beginnen.

gr ECL
Succes ECL!! Ik ben heel erg benieuwd!
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Prima thx!
Nou ben vandaag boodschappen gaan doen om de meeste juiste producten in huis te hebben!! Wat een opgave zeg goh wat was ik gefrustreerd! Veel dingen hebben ze niet gewoon in de super Maar voor het grootste deel is het me wel gelukt

Het valt me trouwens nog best mee, wat je wel of niet mag hebben. Veel lekkere recepten voor tussendoortjes enzo

Nou dames een fijne avond

gr ECL
Hallo,

Tot nu toe gaat het me wel goed af, maarja het is pas een paar dagen dat ik bezig ben. Hoop dat er wel wat meer mensen mee gaan praten hier!!!

gr ECL
Hey ECL,

hoe gaat het? Valt t dieet een beetje vol te houden?

Kom je de dag een beetje goed door of moet je je leeftpatroon vreselijk aanpassen voor het dieet?

Gr. Loa
Hoi loa,

Het valt me wel zwaar hoor! Je mag echt bijna niets eten! Doordat je weinig suikers mag vallen heelveel dingen af. Ik kan bijvoorbeeld kiezen tussen 5 verschillende soorten drinken. Melk, thee, water, frisdrank zonder suiker en club soda. Melk en water drink ik wel, maar de rest niet. Ben nu begonnen met light frisdranken en sávonds thee. Ook qua eten is het moeilijk. ik kan echt niet gewoon ff iets tussendoor in de winkel halen behalve fruit. Maarja ik blijf gewoon me best doen! zal ook wel gaan wennen denk ik.

Doe jij ook een dieet of was je gewoon heel lief geintreseerd?

gr ECL
quote:ECL schreef op 28 juli 2009 @ 11:50:

Hoi loa,

Het valt me wel zwaar hoor! Je mag echt bijna niets eten!

Dit is al erg fout! Van weinig eten kom je juist aan.

Doordat je weinig suikers mag vallen heelveel dingen af. Ik kan bijvoorbeeld kiezen tussen 5 verschillende soorten drinken. Melk, thee, water, frisdrank zonder suiker en club soda. Melk en water drink ik wel, maar de rest niet. Ben nu begonnen met light frisdranken en sávonds thee.

Dit vond ik op internet over light frisdranken:

Dagelijks één, of meer glazen caloriearme - light frisdrank drinken heeft tot gevolg dat de kans op een verhoogde bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte, overgewicht en diabetes type 2 aanzienlijk toeneemt.

Ook qua eten is het moeilijk. ik kan echt niet gewoon ff iets tussendoor in de winkel halen behalve fruit. Maarja ik blijf gewoon me best doen! zal ook wel gaan wennen denk ik.

Doe jij ook een dieet of was je gewoon heel lief geintreseerd?

gr ECL

Meid ik weet hoe moeilijk het is maar doe aub geen rare dieeten!

Eet normaal gezond en ga sporten.

Dit ga je niet volhouden en je helpt je stofwisseling helemaal naar de maan.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Maeijke,

Lief dat je reageert, je hebt me alleen verkeerd begrepen. Je kan heel veel eten op een dag, ik bedoelde dat er weinig producten zijn die je mag eten. Ik heb het niet zo handig getypt. Er is bewezen dat dit dieet goed kan helpen bij pcos als je ook insuline resistant bent. Het is echt helemaal geen raar dieet hoor! Je moet allen zoveel mogenlijk onbewerkte producten eten en weinig suikers. ik zit nu in de begin fase en dan is het ff wennen. Sporten doe ik ook al een heletijd. Als je het GI-dieet opzoekt zal je zien dat het niet een dieet is waar je weinig op een dag mag eten, de dingen die je wel mag eten zijn ook veel gezonder (behalve een aantal producten). Sommige producten zoals pap, havervlokken zemelen at ik hier voor niet en moet je nu bij veel tussendoortjes gebruiken. ik vindt ze niet echt lekker, dus daar was ik ff over aan het zeuren.

Hoop dat het zo duidelijk is!

gr ECL
Oh ik heb al heel veel dieten enzo geprobeert. ik weet dat crash dieten niet goed zijn (deze heb ik ook nooit geprobeert)en dat al die pilletjes en dingetjes voor geen meter werken. Dat je moet sporten weet ik ook. dit zijn allemaal standaard dingen die bijna iedereen weet, of het ook gedaan wordt is een tweede natuurlijk. Maar ik heb dit allemaal op het vorige topic waar jij ook mee sprak vertelt. Ik hoop op dit topic mensen te spreken die hetzelfde of een ander dieet of iets doen dat bij hen helpt om gezond af te vallen. Ik waardeer je reactie wel heel erg hoor.

gr ECL
Ik heb ook PCOS en ik eet vlgs. South Beach richtlijnen. Na grondig (zelf) internet/boek onderzoek tot de conclusie gekomen dat South Beach een (vergelijkbare) combinatie is van Laag GI, PCOS-dieet etc.

Mijn gouden truc (die een keer in de zoveel tijd wel versloft, geen enkel dieet is makkelijk, zelfs als je constant chocorepen zou moeten eten.. althans, bij mij) is:

Geen geraffineerde suikers, veel kleine beetjes eten verdeeld over dag en de juiste koolhydraten. Ik vermijd alle broodsoorten en dat scheelt bij mij ENORM. Verder mag je zo'n beetje alles, dus ook chocola etc. als je jezelf niet in kunt houden moet je er maar van genieten ook zegt 'meneer South Beach' zoals ik hem gedoopt heb, als je daarna maar weer gewoon verder gaat waar je gebleven was.

O ja, groot voordeel van meneer South Beach: Lekkere dingen mogen eten, niet het gevoel dat je dieet volgt (behalve als je boodschappenlijst moet maken, dat vergt wel beetje werk in het begin) maar als je de truc eenmaal doorhebt kun je zelfs ook makkelijk uit eten etc. Ik ben twee jaar geleden 10 kilo kwijt geraakt. Die zit er wel inmiddels weer bij dus.. Ik ben momenteel weer consequenter bezig, want ik had het een beetje laten versloffen.. Dus ik sluit me bij je clubje aan ECL.

En ik loop 3 keer per week hard met Evy (van Belgische TV)

Als ik alles wat hierboven staat niet goed doorgelezen heb dan sorry, maar zit op mijn werk dus even geen tijd om me 'helemaal bij te lezen' voor nu.

Groet! Tot de volgende
Guru welkom,

Sorry voor de laten reactie!

Oke dus jij doet het south beach dieet. Dat dieet heb ik een aantal jaren geleden is geprobeert, maar niet echt sirieus. Hoefte toen ook bijna niets af te vallen max. 5kilo ofzo. goh wou dat ik dat nu ook kon zeggen hahaha.

Ga je beginnen of ben je al begonnen met south beachen? Ik ben nu ruim een week bezig! Het begint al wel te wennen. donderdag ga ik op vakantie, dus dat wordt ff zoeken naar dingen die ik kan eten daar. Wil in de vakantie ook echt door gaan met goed eten. ik ga daar ook lekker veel zwemmen en wandelen!

Nou meis vindt het heel gezellig dat je, je bij mijn topic hebt aangesloten. Je bent de eerste!

gr ECL
Hallo ECL en andere dames!

Ik ben zo groen als gras op het forum maar zag dit onderwerp en dacht dat past echt in mijn straatje.

Ik weet al sinds mijn vijftiende dat ik pcos heb. Ik heb van mijzelf helemaal geen menstruatie en ben ook altijd aan de zware kant geweest. Nu ben ik bijna 24, samen wonend en beginnende kinderwens. Ik heb op internet gelezen dat de klachten/symptomen sterk kunnen afnemen als je het juiste dieet volgt en als je dus ook wat kilotjes afvalt. Ik hoop dat hierdoor de kans op een zwangerschap later ook toeneemt. Dat is voor mij de hoofdreden dat ik nu graag op een juiste en verantwoorde manier wil afvallen.

Maar tjeem wat is dat lastig zeg. Was al begonnen met niet snoepen maar vooral in de weekenden vind ik het bijna niet vol te houden. Als ik echt lekkere trek heb pak ik wel eens een worteltje of komkommertje maar als ik iets ongezonds aangeboden krijg zwicht ik snel. Verder eet ik wel gewoon normaal avond eten (aardappels, groente, vlees, zonder sauzen e.d.). Hebben jullie nog goede tips voor de lunch? Zeker als ik aan het werk ben eet ik zo 4 tot 5 boterhammen

Nou ik zal dit onderwerp in de gaten houden zodat ik jullie ervaringen kan lezen en zal die van mij hier ook wel neertypen. Wellicht kunnen we zo elkaar een beetje steunen!

Groetjes, Minoesje
Hoi ECL,

Over late reacties gesproken, ik ben er beter in dan jij ;)

Na de South Beach bleef ik steeds hangen op die vijf kilo eraf dus meer niet en ik begon langzaam (ondanks het gezonde eetpatroon) weer aan te komen met als gevolg dat ik nu, bijna een jaar later weer 'even' zeven kilo zwaarder ben.

Het is een levenslang gevecht en ik werd doodmoe van alle vooroordelen die ik om mij heen hoorde. "Ieder pondje". Ik eet verdorie sinds mijn vijftiende als een modelburger en nu 15 jaar later heb ik de magische grens van 100 kilo overschreden. Van eten kan ik al heel lang niet meer oprecht genieten en al helemaal niet als ik het zelf het predikaat 'ongezond' heb opgestempeld. Brood bijvoorbeeld. Onzin natuurlijk, maar mijn beeld op eten is teveel veranderd. Altijd rete gezond gegeten en toch aankomen. Ik heb altijd gezegd dat als ik de 100 over zou gaan dat ik dan mijn kaken op elkaar zou laten lijmen. Niet omdat ik slecht of teveel eet, maar omdat ik kennelijk het onvermogen bezit om op gewicht te blijven.

Mijn dokter wenste hier niet aan mee te werken :D Gekkigheid, ik heb dat natuurlijk niet gevraagd. Ik ben doorverwezen naar een orthomoleculair dietist wat mij qua beeld en inzicht met voeding WEL helpt, maar ik ben in twee maanden nog geen gram afgevallen. De afgelopen zeven maanden zit ik wonderlijk genoeg al op het zelfde gewicht maar ik ben in die zin wel moedeloos dat ik besef dat dit gevecht dus altijd zal blijven. En daar heb ik het wel eens moeilijk mee.

En dan zit er ook nog eens een kinderwens waar ik momenteel niet actief mee bezig ben maar ik ben er wel eens klaar mee. Ik ben erg positief ingesteld en als ik een doel voor ogen heb red ik het altijd, maar afvallen gaat gewoon niet. Ik zie nog zo die eerste dietiste op mijn vijftiende voor me die na twee weken afzien (met je salade naar de middelbare school, ze hebben wat afgelachen daar) vertelde dat ik was aangekomen "EN DUS" mijn best niet had gedaan.

Die uitspraak heeft toen veel voor mij vergald omdat ik mezelf altijd kwalijk heb genomen dat ik zwaarder werd. Tot ik hoorde dat ik PCOS had. Ik werd naar buiten gezet met de diagnose en meer niet hoor, maar na veel eigen onderzoek ben ik toch stukken wijzer geworden.

Ik kan er een boek over schrijven en misschien doe ik dat ook ooit wel. :-) Hoe dan ook, ik kwam me weer even melden enne.. tot spreeks. Succes er allemaal mee!
Hoihoi!

Nou bij mij is dus ook PCOS geconstateerd (al een tijd terug) en ik moet zeggen vanuit de huisarts/ziekenhuis kreeg ik niet veel; informatie mee! Ik maakte me er niet druk om, maar nu ik meer weet over PCOS (door zelf op onderzoek uit te gaan) ben ik best geschrokken van hoe erg het zich kan uiten! Vandaag staat er in de Viva een interview met een vrouw met PCOS. En daar stond in dat er in Groningen een speciale PCOS-poli is in het Martiniziekenhuis. Daar werkt ook een dietiste. Dus mochten er nog mensen zijn die af willen vallen? Ik zou daar info gaan vragen!

Groet,

Shizzir
Lees het boek eens. Een levenslang Atkins dat is fase 4 van het dieet. Staan leuke tips in.

Hij heeft veel g.i. recepten

Bij de slegte kost het 7 euro (ramsj)

Of als je lid bent leen het van de bibliotheek.

Iedereen denkt dat Atkins alleen maar vet is,maar als je je er in verdiept dan zie je dat het een dieet is wat je je levenslang kan volhouden. Ik doe het al een jaar of 7. Waarvan 6 jaar fase 4.
Ik heb ook PCOS. Volgens het zh heb ik het altijd al gehad, maar ik heb nooit klachten gehad (regelmatige menstruatie, slank, geen overmatige haargroei e.d.) tot ik 1x zwanger ben geweest. Daarna begon de ellende en bleek ik opeens PCOS te hebben (wat dus niet opeens ontstaan kon zijn volgens mijn arts). Ik had een zeer onregelmatige menstruatie, maar was wel slank. Inmiddels is mijn menstruatie een stuk regelmatiger, maar dat komt volgens mijn arts omdat ik ouder wordt en dan de PCOS klachten afnemen. Volgens mijn arts is er niets te doen aan PCOS.

Je ziet trouwens bij vrouwen die wat zwaarder wegen vaker een onregelmatige menstruatie, en dat is niet altijd PCOS.

Qua afvallen, ik zou niet te veel aan de slag gaan met allerlei dieten, maar gewoon gezond gaan leven en veel bewegen. Ook de light frisdranken laten staan, zit allemaal rotzooi in. Beter kun je veel water en kruidenthee drinken en gezond eten, dus gezond broodbeleg en niet te vet avondeten. Ook gezonde tussendoortjes nemen naast je maaltijden werkt goed, zo blijft de spijsvertering op gang. En verder heel veel bewegen.

Succes!
Hoi!

Ik heb ook PCOS en hoorde eerst iets over een dieet zonder koolhydraten.. Dit was niet voor mij weggelegd, omdat ik gek op pasta en rijst ben! Dus hou dat nooit lang vol!

Dus nu sinds een maandje volg ik een heel simpel dieet.. Ik eet 's morgens 1 boterham en een stuk fruit, 's middags 2 botterhammen, rond 3 uur nog een boterham en weer een stuk fruit en 's avonds een goed gevuld bord met veel groente, wat aardappels en vlees of een bordje pasta (3 a 4 opscheplepels) dan mag ik onbeperkt thee en water natuurlijk drinken en 3 kopjes koffie per dag. 's avonds mag ik nog een schaaltje yoghurt als ik maar minder dan 450ml melkproducten neem. Tussendoor mag ik nog een sultana.

Dit werkt hartstikke goed! Ik eet eigenlijk meer dan dat ik deed en val gemiddeld 1,5 a 2 kilo per week af. Wel in combinatie met 2uur zwemmen in de week.

Hoop dat je het nog een tijdje volhoudt! Ik doe iig ook mn best :P
He!

Vandaag zat ik op google. Ik heb PCOS ingetyped en werd geattendeerd op dit onderwerp op het VIVA-forum. Ik ken dit forum, maar was dit onderwerp nog nooit tegen gekomen:)

Ik wilde iedereen hier die actief bezig is haar PCOS onder controle te krijgen succes wensen! Echt hartstikke goed!

4 jaar geleden is er bij mij PCOS geconstateerd. Toen had ik nog geen actieve kinderwens en ach, daarom verdween het een beetje naar de achtergrond. Nu ben ik 25 en is er niets wat ik liever wil dan zwanger worden.. Ik weeg 96 kilo en weet dat dit echt een probleem is..

Ik weet alleen gewoon niet hoe ik dit op moet lossen! Ik heb alle dieten al een keer geprobeerd en val geen gram af. Jullie weten als geen ander dat er niks demotiverender werkt.. Opmerkingen er bovenop in de trant van 'je wil het niet graag genoeg' of 'je zal wel gezondigd hebben' of 'je moet er, net als ieder ander, wel wat voor doen hoor!' maken het feest compleet.

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik mezelf redelijk in de slachtofferrol gepositioneerd hebt. Het lukt toch niet..dat idee. Maar daar kom ik natuurlijk helemaal nergens mee! En daar raak ik ook niet zwanger mee..

Wat moet ik doen!!! Iemand ervaring met de PCOS-poli in Groningen misschien?

Er moet wat veranderen, dat is een ding wat zeker is...

Ik hoop dat er reacties komen.
Dieet (dieeta) betekent in het grieks Levenswijze. En dat is wat je moet omgooien je levenswijze. Mensen denken dat dieet alleen tijdelijk is en dat klopt gewoon niet. je moet een eetpatroon volgen wat je je hele leven kan volhouden.

Ikzelf volg Atkins en dat is mijn levenswijze. Ook omdat ik veel allergieën heb past dit dieet erg goed bij mij. Kijk voor jezelf wat bij je past. Gooi alle fabrieksrotzooi zoveel mogelijk uit je dieet. En ga zoveel mogelijk voor puur. Daar win je al een heel hoop mee. Gooi witte suiker eruit. Kies bijvoorbeeld voor stevia. Dat is een vloeibare zoetstof. gemaakt van een plant uit zuid amerika. Bij vele reformzaken verkopen ze het al. Kies wel voor het witte extract want de andere smaakt naar drop niet lekker in de koffie of kwark wel in de thee.

Nog beter is om daar helemaal geen suiker in te doen.

Maar als je niet anders kan,gebruik dan liever stevia.

Ik gebruik die van Cruythoff. Smaakt er lekker.

Ik ken een aantal goede verhalen van mensen die PCOS volgde en een koolhydraat arm dieet volgde en zwanger werden.

Later in het dieet kan je meer gezonde koolhydraten toevoegen. South Beach is zeker geschikt,omdat je sneller koolhydraten toevoegt. Na 2 weken mag je weer brood eten.

Ook weer pasta en rijst. In de 1ste fase zelfs bonen.

Verdiep je er eens in.

Succes
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven