Gezondheid alle pijlers

Ervaring propranolol bij angst

11-11-2016 15:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een topic geopend over jullie ervaringen met CBD-olie. Ik nam deze CBD-olie in voor mijn angststoornis, maar heb tot nu toe nog geen positief effect ervaren van dit middel.

Nu heb ik vanmorgen propranolol (40 mg) voorgeschreven gekregen door mijn arts. Dit middel is een bèta-blokker en schijnt de lichamelijke symptomen die voorkomen bij een angststoornis te verminderen/weg te nemen, zonder dat je er geestelijk suf van wordt. Dit middel wordt voornamelijk voorgeschreven aan mensen met een hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, enzovoort. Het middel werkt dan ook bloeddrukverlagend en gaat o.a. trillen en zweten tegen.

Op advies van de arts heb ik dit middel eerst thuis geprobeerd. Echter, mijn bloeddruk daalde zo hard dat ik flauwviel. Dit kan ik natuurlijk niet gebruiken, aangezien ik voor mijn werk veel moet rijden. Ik merk echter wel dat ik er lichamelijk rustig van word, zonder dat ik suf word. Dit vind ik erg prettig, aangezien andere middelen (bijv. verschillende benzodiazepinen) juist een emotie-afvlakkend en versuffend effect hebben. Ik ga dan vanavond ook proberen of een halve tablet het gewenste effect heeft zonder dat mijn bloeddruk te veel daalt.

Wat zijn jullie ervaringen met het middel i.c.m. een angststoornis of angstklachten? Ik ben erg benieuwd of jullie er baat bij hebben en er goed mee kunnen functioneren.
Hoi.

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Ik heb het middel ook thuis liggen en heb het nog niet durven innemen, omdat ik van mezelf al een trage hartslag heb .

Ik ben bekend met oxazepam, maar daar wordt je heel suf van.
Ik heb het een tijd gebruikt maar in een lagere dosering. Begonnen met 10 Mg en daarna 20 Mg.

Het werkte goed bij mij maar volgens mij moet je de dosis langzaam opbouwen. En ja, ik heb ook een angststoornis.
Ik slik propranolol voor iets anders maar ontdekte al snel dat het als neveneffect had dat ik er rustiger en ontspannener van werd. Ik heb ook een lage bloeddruk van nature, bij mij heeft het in dat opzicht geen nadelige gevolgen gehad, ik slik het ondertussen al jaren.

Hoop dat het bij jullie ook helpt
Ik heb het sporadisch gebruikt bij rij examen, 10 mg.

(Is 40 niet wat veel?)

Ik zing ook al jaren (vooral klassiek), maar door extreme faalangst blijft dat, ondanks al jaren zangles peentjes zweten.

Als ik bij iets belangrijks zing slik ik er ook een zodat ik geen last heb van trillende benen.

Erg fijn, maar meer dat dat doet het niet. Het is niet zoiets als oxazepam, dat je er in je hoofd rustig van wordt of zo.
Kan je alleen vertellen dat mn man het kreeg voor hartritmestoornissen en als prettige bijwerking was hij ook van zijn spanningshoofdpijnen af.

Succes!
Ik gebruik het ook voor angst, niet dagelijks maar op spannende momenten, ik heb een lage dosering, weet uit m'n hoofd eigenlijk niet zo goed welke, als je het wil weten kan ik het zometeen wel even bekijken. Ik heb geen last van bij-effecten, maar word er wel iets ontspannener van, dus voor mij werkt het.

Zou het kunnen dat je nu een te hoge dosering slikt, TO? Je schrijft dat je vanavond een halve tablet gaat proberen, ik vermoed dat je dan minder last hebt van flauwte.
Heb je 40 gram tabletten? Ik heb zelf 10 gram per stuk en mag van de dokter zelf de dosis per dag bepalen. Max neem ik drie stuks verspreid over de dag en het helpt heel goed. Heb in het begin wel wat meer in een keer geslikt, maar voor mij was dat teveel.
Ik slik inderdaad ook tabletjes van 10 mg, daar mag ik er maximaal 3 per dag van. Of en hoeveel ik neem hangt af van hoe ik me voel. 40 mg lijkt me veel voor spanningsklachten.
Ik slik trouwens die retard capsules, vertraagde afname oid. Misschien dat dat wat minder heftig is dan gewone tabletten. Die capsules heb je ook van 40 mg als ik me niet vergis, volgens mij ben ik daarmee begonnen bij het opbouwen (zit nu al tijden op 80 mg).
Bij mij hielp het niet voor de angstklachten. Voelde er helemaal niets van.

Oxazepam helpt wel maar daar krijg ik er maar heel weinig van dus die gebruik ik echt voor nood.

Mijn bloeddruk is van nature laag. Propranolol veranderde daar weinig aan gelukkig.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb vanmorgen een half tabletje geprobeerd, dus 20 mg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij deze dosering nauwelijks iets merk. Wellicht zou 30 mg dan een goede optie zijn, maar ik geloof dat die dosering er niet in standaard tabletten is.
Je kunt ook 10 grams tabletten krijgen. Deze heb ik en daardoor kun je beter doseren en evt naar omstandigheden de doses aanpassen
Ik werdt erg naar van die tabletten, ik slik nu paroxetine 10mg en ik ben van mijn angststoornis af gelukkig.
Excuse me?
heb je al eens therapie geprobeerd?
Chevron, 10 mg lijkt me te weinig aangezien ik bij 20 mg al niet een heel groot effect merk.

Meds, ik volg al zo'n 15 jaar therapie (diverse soorten) met een tussenpoos van enkele jaren. Momenteel ga ik weer therapie volgen bij de POH GGZ, ben benieuwd of dat wat uithaalt.
JoyHickey, heef Paroxetine jou geholpen bij je angststoornis? Ik slik dat nu ongeveer 10 jaar maar dan 30 mg per dag.

Aanvankelijk dacht ik dat ik daardoor geen psychische klachten meer zou ervaren, maar dat was misschien wat naïef.
Mijn zoon gaat het gebruiken bij zijn extreme examenvrees.

Hopelijk helpt het hem deze stress periode door. Dus hij is benieuwd of het voor hem werkt .

Ik neem aan dat hij het dus niet op hoef te bouwen of zo.

Maar dat hij het alleen gebruikt bij de piek momenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven