Gezondheid alle pijlers

ervaring Strabismus (scheelzien) operatie bij kinderen

13-02-2015 11:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over drie weken wordt mijn dochtertje van 4 geopereerd aan haar oogspieren .Die worden gecorrigeerd zodat het scheelzien weg gaat/minder wordt.Een bril heeft ze nog wel nodig.

Maar nu een paar praktische vragen. Natuurlij heb ik eea wel gevraagd in het ziekenhuis maar was even benieuwd naar ervaringen van andere ouders.

Er is mij verteld dat de operatie zelf ongeveer uurtje in beslag neemt. Het is gewoon een dagopname en ze wordt als tweede geholpen weet ik al om 09.00 uur. Nu heb ik heir alles al geregeld wbt. overblijf/oppas en naar school brengen ivm drie anderen kinderen nog en alleen. Maar hoe lang duurt het ongeveer voordat je naar huis mag? Hebben ze nog veel pijn erna? en hoe ging het herstel?

Nu weet ik dat elke kind ander is natuurlijk en weet ook niet hoe ze op narcose reageert want nog nooit eerder gehad. Ondanks dat het vergeleken bij veel andere ingrepen en ziektes niets voorsteld vindt ik het toch wel erg spannend.
Puck
Ik heb toevallig vorige week zelf deze operatie gehad (al ben ik geen kind en had ik plaatselijke verdoving). Bij mij heeft het geen enkele keer pijn gedaan dankzij de verdoving. Ook niet toen het uitgewerkt was. Kijken was wel vermoeiend waardoor ik snel moe was en dus veel geslapen heb. Ook had ik hoofdpijn. Oog zelf voelde vooral ongemakkelijk en geïrriteerd. Maar geen pijn dus! Het viel me wel tegen hoe het eruit zag (bloedrood,oog half dicht,en 'drabberig' oogwit) maar dat komt ook omdat ik daar niet naar gevraagd had of dat ze het verteld hadden.

Hopelijk doet het bij je dochter ook geen pijn!
Ik heb geen kinderen maar kan wel uit eigen ervaring vertellen, ik heb die operatie ondergaan toen ik twaalf was. Als baby zagen ze het al bij mij op het consultatiebureau 'maar dat zou wel wegtrekken'. Niet dus. Ik ging onder volledige narcose en daarna goed gegeten in het ziekenhuis. Twee beschuitjes met abrikozenjam, weet het nog goed. Toen mocht ik naar huis rond drie uur (werd ook ' ochtends geopereerd) en heb daar in bed ook nog goed gegeten. Ik wil je niet ontmoedigen maar kijken deed bij mij wel heel veel pijn. Mijn moeder had boekjes voor me gekocht en films voor me geregeld maar ik heb echt heel veel pijn gehad en ik zag eruit als Dracula.

Ik ga er niet vanuit dat het bij je dochter zo is maar ik moest nog een tweede keer omdat ze 1 oogspier langer hadden gelaten dan de bedoeling was dus ik ging dubbelzien en durfde geen trap meer af. Ook onder volledige narcose. Toen was ik wel misselijk en ziek en ben met incontinentiemateriaal over me heen in de auto terug naar huis gegaan. Ook 's middags rond vier, vijf uur. Ik moest wat langer blijven omdat ik telkens zo moest overgeven. Heb overigens wel goede herinneringen aan die dag omdat mijn moeder niet kon is mijn vader meegegaan en voor de operatie hebben we heel veel gepraat en dat was fijn. Na de operatie lieten ze me wel op de gang liggen en moest ik helemaal versuft en alleen naar mijn vader vragen, waar hij was en toen werd ik afgesnauwd door de verpleging. Of ik toen veel pijn had kan ik me niet meer herinneren. De eerste keer was sowieso het meest heftig. Ik hoop niet dat ik je heb ontmoedigd met mijn post maar wilde het toch even delen.

Ik wens je dochter een spoedig herstel, ze is nog zo klein ook. Dat de operatie maar goed mag gaan maar dat zal vast wel En mijn eigen ervaringen dateren uit eind jaren '90, misschien ook wel goed om te weten.
Fijn dat het nu een dagopname is. Ik heb de operatie ook gehad, aan mijn ene oog toen ik 3 was en een jaar later ongeveer aan mijn andere oog. Toen (eind jaren 70) was het geen dagopname, ik moest een paar dagen in het zkh blijven met plastic kokers om mijn ellebogen zodat ik niet in mijn ogen kon wrijven. Ellende.

Nu zal het allemaal wat beter geregeld zijn gelukkig. Toch kan ik me voorstellen dat je het spannend vindt. Succes ermee!
Het voelt niet fijn, is daarna ook wel wat pijnlijk door de hechtingen en het strakke gevoel. Maar echt pijn heb ik zelf niet gehad. Wel erg vermoeiend om te kijken en ogen dicht doen voelt ook juist vervelend, dus zal wel even zwaar voor je dochtertje zijn!

Narcose reageerde ik elke keer anders op, van erg misselijk tot licht euforisch

Wel oppassen dat ze niet in haar ogen gaat wrijven!
Is niets over te zeggen. Een narcose kan bij iedereen anders uitpakken. Zelfs bij hetzelfde kind gaat uit de narcose komen niet altijd hetzelfde. Zoon is de ene keer echt lang suf geweest en een andere keer stond ie meteen te springen (bij wijze van)

Het ligt er dus helemaal aan hoe ze uit de narcose komt.
Volgens mij is de kans vrij groot dat het oog later opnieuw scheel gaat staan. Mijn kinderen zijn zonder bril ook enorm scheel, maar zo lang zij daar geen last van hebben, vind ik het ook prima.
De operatie heeft een heel goed resultaat gehad bij mijn dochter. Ze was ook 4 toen ze geopereerd werd. Ze is nu bijna 7 en kan het zich niet meer herinneren. Maar zegt ze nu naast mij op de bank, ik weet nog wel dat het pijn deed.

Ze had een complicatie, een fikse bloeding en zag er niet uit. Een enorm blauw oog en haar oog zat helemaal dicht. Ze werd naar wakker uit de narcose en wilde niet eten alleen maar huilen en gillen. Ze mocht naar huis als ze gegeten had en gedronken, maar dat deed ze dus niet. We hebben haar echt even streng aan moeten spreken, want ze flipte bijna. Heel naar.

Twee dagen heeft ze haar oog niet open kunnen krijgen, daar nog voor bij de poli geweest na twee dagen. Daarna herstelde ze snel en thuis heb ik haar niet over pijn gehoord.
Hee bedankt voor jullie reacties. ik ben heel benieuwd inderdaad hoe het gaat . Ze gaan twee ogen tegelijk doen. Inderdaad dat ogen wrijven is denk ik nog we lastig. Ik probeer haar zo goed en kwaad als het kan voor te bereiden. Het enige wat ze nu nog zegt is...als mijn oogjes gemaakt zijn (zo noemt ze dat) dan krijg ik allemaal kadootjes...haha

Betje Big: tis inderdaad niet noodzakelijk dat het het moet . maar het is ons wel aangeraden ook met oog op "later"..Stel dat ze bijv 16 zijn en het is erger geworden of blijft zo dan zegt ze wellicht Waarom heb je dat toen niet gedaan? ? ze schijnen er nu minder last van te hebben. En ja er is een kans dat het nog een keer moet. . Maar we zien wel. Ben benieuwd hoe het gaat

reisa1978: dan is er toch wat blijven hangen denk ik. maar goed. Met 3 jaar!! kreeg ik amandelen uit keel en mond toen 1980 en weet net meer operatie etc maar alsik het ziekenhuis in zou lopen als die nog hetzelfde was(xiekenhuis is er niet meer) dan kan ik zo naar de kamer toelopen waa4r ik lag en welke bed en welk kadootje is toen kreeg. Gek dat je dat dan onthoudt..hahaaz

Bleu-lagoon nee hor niet ongemoedigd..Vindt het gewoon wel spannend ook omdat ze bij mijn ex-schoonmoeder tot twee keer toe oogoperaties hebben verpruts (met 30 jaar ertussen ofzo) en twee versch.ziekenhuizen en die nu blind is. Maar dat was een operatie van ee nander kaliber en heb alleen voor haar gemoedsrust niet hetzelfde ziekenhuis gekozen (in onze woonplaats is er geen chirurg hiervoor dus moest kiezen. De andere had een iets kortere wachtlijst maar wilde haar dat neit aandoen zeg maar ook als i het totaal andere operatie.
Puck
Mijn zoon van 6 heeft deze operatie 3 weken geleden gehad.

Ik zal je eerlijk vertellen dat het ons niet meegevallen is.

Om 9 uur smorgens geopereerd, duurde inderdaad iets langer dan een uur. Beide ogen gecorrigeerd. Na de narcose was hij erg misselijk en om 5 uur smiddags hebbeenwe hem mee naar huis genomen. Pas de volgende dag savonds kon hij weer wat binnen houden. Misselijk kwam waarschijnlijk van narcose maar ook door de nieuwe oog stand. Elke keer als hij recht ging zitten draaide alles om hem heen.

Hij heeft twee dagen veel pijn gehad en alleen maar stil naast mij op de bank gezeten met zijn zonnebril op. De andere kindermoesten zich echt even koest houden zo rot voelde hij zich. Vanaf dag twee moet je 4x per dag preventief druppelen en ook dat was de eerste 5 dagen pijnlijk. Het was voor zoon en voor mij een nare week.

Maar het resultaat is fantastisch. Zoon kon bijna geen diepte zien, woensdag waren we voor nacontrole bij de oogarts en zijn ogen werken nu goed samen. Een oog staat nog iets naar binnen maar dat wordt opgelost met een sterkere bril.

Al met al ben ik heel blij dat we het gedaan hebben.

Misschien een beetje rot verhaal zo die eerste week maar dan ben je in ieder geval voorbereid. .

Ik hoorde alleen maar verhalen van kinderen die smiddags weer op de tafel stonden te dansen bij wijze van spreken nou hier echt niet.
oh trouwens als het alleen cosmetisch is zou ik deze operatie nooit aan iemand aanbevelen. Zo rot voelde mijn zoon zich. Maar goed bij hem was het echt om de samenwerking tussen de twee ogen goed te krijgen.

Een tweede operatie doe ik niet meer dat mag hij eventueel zelf beslissen als hij 10 jaar ouder is.
..
oef wijzigde dit bericht op 14-02-2015 22:04
Reden: dubbel
% gewijzigd
Mijn zoon heeft deze operatie aan beide ogen gehad, twee keer zelfs.

We mochten vrij snel weer naar huis en hij heeft er de eerste keer bijna geen last van gehad en de tweede keer wat meer last. Het voelde alsof er zand in zijn ogen zat. Wel is hij lekker een aantal dagen bij me thuis geweest en hebben we het rustig aan gedaan, film gekeken enz. Hij was nl een beetje suffig van de narcose/roesje, maar hier geen spijt van gehad. Ook al draagt hij nog steeds een flink sterke bril met glazen van + 9 , en het diepte zien is nog steeds niet helemaal in orde . Maar dat scheelzien en naar binnen trekken van zijn ogen is nu helemaal weg.. Nu hij zometeen naar de middelbare school gaat vind ik dat een groot pluspunt. En ben ik blij dat we het op jonge leeftijd hebben laten doen.

Sterkte in ieder geval!
Ik ben in totaal geloof ik 4 keer geopereerd aan mijn ogen. Eerste keer was ik 2, laatste keer was ik 13..

Ik ben heel erg blij dat ik toendertijd geopereerd ben, volgens mij was het bij mij vooral cosmetisch.. Diepte kan ik nog steeds niet zien ;) De eerste keer lag ik geloof ik nog 3 dagen in het Ziekenhuis, de laatste keer kon ik smiddags weer naar huis..

Mijn oogleden waren sochtends aan elkaar geplakt en moest ik dan met watjes en speciaal water weer open maken.. Ik moest geloof ik een week thuis blijven en mocht niet naar buiten ivm zand enzo.

Operatie viel mij heel erg mee, maar met het wakker worden wilde ik heel erg in mijn ogen wrijven en dus moesten de zusters mij wel vasthouden geloof ik.. En het kan zijn dat ik mijn slaap nogal boos werd.. (oeps) Het wakker worden was dus het vervelendst.. de rest viel mij heel erg mee, en ik was gewoon heel erg blij dat ik niet meer scheel zie.. En ik heb eerlijk gezegd medelijden met kinderen die nog scheelzien en dus niet geopereerd zijn..
Mijn dochtertje heeft ook een operatie tegen scheelzien gehad op bijna 4 jarige leeftijd. Aan beide ogen tegelijk (schijnt normaal te zijn).

Op zich duurde de operatie denk ik ca 1,5 a 2 uur bij haar. Ook smorgens. Het duurde wel heeeeel lang voor ze uit de narcose was en dermate aanspreekbaar dat ze mee naar huis kon. Dat was echt in de avond pas. Maar dat was uitzonderlijk.

Ze heeft niet echt veel napijn gehad. Een paar dagen dat ze gewoon niet lekker in haar vel zat, ook door de narcose meer nog denk ik.

Ze is nu bijna 8 en ziet helaas weer bijna net zo scheel. Dus dat wordt misschien nog een keertje opereren.
dochter had trouwens een soort doorzichtige kapjes die over haar ogen waren geplakt tegen het wrijven.
O bedankt dames

ook voor de niet op s middags op tafel dansende kinderen. Dat in de ogen wrijven lijkt mij ook vrij lastig. En hier beide ogen tegelijk. Ben ook heel benieuwd hoe ze reageert op de narcose.

maar idd wel bedankjt door ook die alleen positieve verhalen. Ik heb 4 kids in totaal en dan kan ik even ook voorbereidingen treffen mbt die dat. (had al wel eea geregeld enz voor ochtend en overblijf,maar na school nog niet. ga ik dat direct doen en laat ze dan wel met vriendjes/vriendinnetjes mee gaan en de jongste bij oma laten slapen...

ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.
Puck
Sterkte!
Ik ben hier helaas 5x aan geopereerd. Ik vond de narcose het ergste, wat ik me kan herinneren is dat ik er zo ziek van was dat ik ook langer moest blijven.

Verder doet het weldegelijk even pijn, met name je ogen bewegen zegmaar. maar dat moet want anders mag je niet weg. Maar volgens mij trekt dat echt snel bij.

Ook ziet het er wel eng uit. bij mij kwam er zelfs nog een beetje bloed uit zegmaar.

sterkte
Omdat iedereen hier de moeite had genomen te reageren doe ik dat nu natuurlijk ook nog even.

Afgelopen donderdag is ze geopereerd. Ze was niet bang. alleen moesten we een uur wachten in de ruimte waar iedereen wacht om naa operatiekamer te gaan. (weet niet hoe dat heet haha)..kwart voor 9 van afdeling gehaald naar beneden maar operatie ervoor liep uit. Toen was ze even verdrietig. maar met knuffelen en de ontzettende lieve verpleegkundigen (hulde aan het personeel op de kinderafdeling) was dat ook over. Narcose lekker bij mij op schoot ,erg leuke man die In de maneschijn zong tijdens het kapje en aan het einde van het liedjes sliep ze .Na uur en kwartier mocht ik naar verkoever en werd daar na 5 min wakker. zielig hoopje meisje lag daar. Had pijn maar kreg direct nog wat pijnstilling en na kwartier wilde zal ranja. na drie kwartier mochten we teurg naar afdeling..daar op bed maar snel wilde ze al lopen dus kleren aangedaan en wandelen. Na drinken en eten mochten we twee uur eerder weg dan gepland. infuus eruit en gaan.....thuis alleen middag even pijn.na pijnstilling weg maar niets misseiljk niets geweest. (had in infuus wat middel daarvoor gekregen tijdens operatie ofzo)..nu lijkst ze net ee vampiertje..ze heeft al lichte huid en nu met die oogjes..haha. ..nu lekker nog paar dag thuis en woensdag weer school. (wel nog oppaasen met zand en niet op de kop en niet zwemmen nog) vanavond weer lekker douchen..

bendakt voor julile reacties. Ze vond het ieder geval leuk zegt en wil nog wel ee nkeer slapen want dan krijgt ze kadootjes en kon ze memory spelen op de tv haha (die bij het bed)......kan nml zijn dat ze nog wel een ker moet omdat ze links niet teveel al wilden doen. ivm teveel andere kant. omdat ze heel erg verschillende kanten opdraaide met sdat oog.
Puck
Fijn dat het meeviel voor haar. En dit is weer achter de rug! Nu hopelijk een goed resultaat.
Grappig dat ze het leuk vond en in ieder geval niet opziet tegen een eventuele volgende keer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven