Gezondheid alle pijlers

Ervaringen EMDR

17-10-2020 22:08 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand ervaringen met EMDR en hoe is dit in gang gezet?

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een voor mij, best een heftige gebeurtenis meegemaakt. Ik werd namelijk enorm geconfronteerd met mezelf, door een bepaald persoon. Op een bepaald moment, wat ik ook niet echt zag aankomen. Dit klinkt nogal vaag maar het verhaal is te lang om hier te plaatsen.
Ondanks deze gebeurtenis alweer 3,5 jaar geleden is, komen deze gedachten nog bijna dagelijks terug. Er gaan geen weken voorbij dat ik niet aan dit moment denk. Wanneer ik aan deze gebeurtenis moet denken, lijkt het net alsof het weer echt plaatsvindt. Alsof het nog maar een paar weken geleden hooguit is, dat het gebeurd is. Alsof de tijd al die tijd stil heeft gestaan. Maar ondertussen zijn we alweer een aantal jaar verder. Ik merk wel dat het nu een stuk beter gaat dan twee jaar geleden, maar alsnog heb ik vaak nog wel 'last' van deze herinnering.

Ik heb al veel geprobeerd om van dit beeld af te komen. Ik schrijf veel, dus heb het verhaal van A tot Z, met alle details opgeschreven. In de hoop dat ik het dan van me af kon zetten. Ik heb psycho-educatie en cognitieve gedragstherapie gehad om de 'negatieve' gebeurtenis om te buigen naar iets positiefs. Dit is grotendeels zeker ook gelukt! Maar was voor mij nog niet voldoende. Vervolgens voelde ik de drang om die ene persoon, van de confrontatie, nogmaals te spreken. Want ondanks ik dat moment als heftig beschouw(de), weet ik dat de impact is gekoppeld aan het moment. Niet aan de persoon die mij ergens mee confronteerde. Dat was oprecht een goed en mooi mens.

Eenmaal ik die drang voelde om hem weer te spreken had ik hem alweer 15 maanden niet meer gezien en gesproken. Ik hoopte dat dit gesprek ervoor zou zorgen dat die ene herinnering meer zou vervagen. Hij stond zeker open voor een gesprek (Ik kon hem niet echt uitleggen waarom ik hem wilde spreken, maar vertelde wel dat ik hier behoefte aan had. Dat ik het gevoel had dat ik iets moest afsluiten). We hebben een uur gepraat over van alles en nog wat. Ik was blij hem weer gesproken te hebben en die ene 'nare' herinnering leek minder vaak naar boven te komen. Even had ik het gevoel dat mijn plan gelukt was. Maar na een maand kwam die ene herinnering weer steeds boven water. Ik voelde me nu nog stommer en begon me schuldig te voelen dat ik zijn hulp had gevraagd. Maar ik heb het gelaten voor wat het was.

Nu op dit moment voel ik ergens wederom het gevoel om hem weer te willen spreken (we zijn weer toevallig 15 maanden verder), maar ik denk dat ik daar uiteindelijk niks mee oplos. Ik ging googlen naar therapievormen en kwam toen uit bij EMDR. Ik heb toen gelezen dat EMDR het beeld doet 'vervagen'.. Dat je de gebeurtenis van je lange naar je korte termijn geheugen plaatst en dat je dan naar een vinger of licht moet blijven kijken wat heen en weer beweegt. Dit blijkt zo snel te gaan, dat het beeld steeds meer begint te vervagen.

En toen dacht ik, dit heb ik nodig! Ik wil dat het beeld meer van mijn netvlies verdwijnt.
Maar hoe werkt zoiets. Ga je dan ook naar de huisarts en zeg je dan: 'ik wil EMDR therapie..' of vertel je dan meer waar je last van hebt en dat je dan aangeeft dat je EMDR therapie wilt proberen? Of ga je zelf op zoek naar een praktijk waar ze EMDR aanbieden? Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik mijn hele verhaal bij de huisarts moet vertellen. Dit heb ik wel gemoeten met een bepaalde gebeurtenis voordat ik een daadwerkelijke doorverwijzing kreeg naar mijn psycholoog toen destijds. En dat heb ik niet als prettig ervaren.
En hoe gaat EMDR therapie verder? Moet je bij die psycholoog ook nog je hele verhaal kwijt? Of hou je dat voor je en moet je alleen met je ogen bewegen terwijl jij aan dat moment denkt?

Ik weet dat dit alles ivm corona niet bepaald ideaal is. Ik was ook niet gelijk van plan om meteen naar de huisarts te stormen. Maar ik ben wel benieuwd naar de mogelijle ervaringen die jullie hiermee hebben.

Bij voorbaat dank.
Brownietaartje schreef:
17-10-2020 22:32
Nu is het echter wel zo dat de corona-aantallen oplopen. Dus zou je met zoiets als dit nu momenteel überhaupt naar de huisarts kunnen komen? Of mag dat niet?, Ik weet dat de wachtrijen bij de GGZ gigantisch zijn. Dus ik denk dat ik na een eventuele doorverwijzing nog steeds maanden zou moeten wachten😅
Van de eerste golf hebben we volgens mij vooral geleerd dat alle reguliere zorg ook zoveel mogelijk door moet gaan, dus ik verwacht zeker dat je welkom bent bij de huisarts hiervoor. Afhankelijk van de regio waar je woont kan ik me voorstellen dat ze wellicht voorstellen om het telefonisch of via een e-consult te doen en je wellicht iets langer moet wachten dan gebruikelijk. Gezien je van de huisarts alleen een verwijsbrief nodig hebt is een andere vorm van consult echter ook geen probleem lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine toevoeging bij alles wat al genoemd is: voor de emdr zelf hoef je (meestal) niet het hele verhaal in alle details te vertellen. Maar als je bij een nieuwe therapeut komt vindt er natuurlijk wel altijd een intake plaats om te kijken waar je precies last van hebt en welke therapie daar het beste bij past. In jouw geval klinkt emdr best aannemelijk, maar de therapeut bekijkt dit samen met jou. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat de therapeut voldoende informatie heeft over waar jij mee zit, hoe dat ontstaan is en wat er verder speelt. Ook dit hoeft meestal niet tot in alle punten en komma's, het is geen inzichtgevende psychotherapie. Maar je moet wel het verhaal (in grote lijnen) willen vertellen, zodat de therapeut een goede inschatting kan maken. Daarnaast moet je ook bereid zijn om de nare gevoelens weer op te roepen tijdens de therapie. Dat kan ook door een beeld of voorwerp zijn, maar dit is wel iets wat je, onder begeleiding natuurlijk, aan moet willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Emdr is het beste wat me overkomen is. Ik heb mishandeling meegemaakt als ik door mijn moeder, en die avond kon ik me herinneren alsof het gisteren gebeurd was. Terwijl ik toen 4 was.
Het is al veel geschreven, maar je hoeft niet perse je hele verhaal kwijt bij de psycholoog. Ik heb het nu bij drie psychologen geprobeerd, de derde klinisch. Er wordt wel gevraagd om een beeld op te roepen/voor je te halen dat het meeste spanning bij je oproept. Soms wordt er gevraagd wat dat is, wat er in dat beeld is dat zoveel spanning oproept.

Het is ook niet altijd alleen met je ogen bewegen (de lamp of vinger volgen), dit is afhankelijk van je werkgeheugen, als het goed is kan de psycholoog daar een inschatting van maken. Soms krijg je bijvoorbeeld een combinatie van lamp/vinger volgen en een koptelefoon op met piepjes. Als blijkt dat je een groot werkgeheugen hebt is er meer afleiding nodig. Ik had zelf het lampje, de koptelefoon met piepjes, van die pulsators (dingen die je in je handen houdt die trillen), tegelijkertijd tappen op mijn benen in een bepaald ritme en mijn psycholoog riep hoofdrekensommen die ik dan moest beantwoorden. Maar dit is dus voor iedereen anders.

Helaas heeft het voor mij niet geholpen maar ik heb veel mensen gezien bij wie het na een paar sessies al echt goed werkt. Dat de lading van de gebeurtenis afneemt.

Als je EMDR krijgt zou ik al wel vast “nazorg” regelen. Ik ken je (woon)situatie niet maar mijn ervaring is dat ik me labiel en verdrietig voelde na de EMDR en meer last had van herbelevingen. Dit nam uiteindelijk ook wel weer af hoor, maar schijnt redelijk normaal te zijn bij EMDR.

Succes en sterkte x
Alle reacties Link kopieren
Emdr helpt zeker wel goed zeker als je er voor open staat ik krijg het ook op dit moment voor rest trauma's.

Ga wel naar de huisarts voor een verwijzing dit kan ook nu misschien wel telefonisch, wil je geen wachtlijst psychologenNederland heeft dit niet alleen begreep wel dat je iets zelf moet betalen.

Maar daar werken wel net als alle ggz instellingen gz psychologen en psychotherapie geloof ik maar wel.mensen die echt ook op geleid zijn voor emdr dat laatste is wel.belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven