Ervaringen ischias
zaterdag 28 april 2012 om 14:49
Hoihoi,
Sinds een paar dagen heb ik enorme last van mijn been(bil tot tenen). Dit uit zich in tintelingen, kou/warmte golven, electro schokjes voelen,verdoofd en slapend gevoel en scherpe pijnsteken en verminderde spierkracht in het been.
De huisarts is geweest en heeft me verwezen naar de neurloloog. Ik heb volgende week pas een afspraak, maar ik maak me best zorgen. De huisarts kon niet zeggen wat er aan de hand is, maar zelf (zit te veel op google) denk ik aan ischias.
Iemand die ischias heeft(gehad) die de klachten herkent en zo ja wat is er aan te doen? Waardoor werden de klachten minder?
Sinds een paar dagen heb ik enorme last van mijn been(bil tot tenen). Dit uit zich in tintelingen, kou/warmte golven, electro schokjes voelen,verdoofd en slapend gevoel en scherpe pijnsteken en verminderde spierkracht in het been.
De huisarts is geweest en heeft me verwezen naar de neurloloog. Ik heb volgende week pas een afspraak, maar ik maak me best zorgen. De huisarts kon niet zeggen wat er aan de hand is, maar zelf (zit te veel op google) denk ik aan ischias.
Iemand die ischias heeft(gehad) die de klachten herkent en zo ja wat is er aan te doen? Waardoor werden de klachten minder?
zaterdag 28 april 2012 om 14:55
Mijn moeder heeft het trouwens ook zij kreeg regelmatig injecties bij hevige aanvallen. Dat hielp wel. Heb er meestal kas. Van bij weersveranderingen ( vochtig weer ) verder weinig aan te doen. Bij mij wisselt het ook van van been. Als het bij een bil weg is vaak na een week begint de ANdere kant ...
zaterdag 28 april 2012 om 17:06
Ik hoop ook voor je dat het geen hernia is.
(Helaas weet ik uit ervaring dat het niet altijd even makkelijk is om vast te stellen op basis van de symptomen alleen. Ik kon bij de eerste tests bij de HA heel makkelijk op tenen en hakken staan, niezen en hoesten deed in 1ste instantie geen pijn, terwijl dat dan als klassieke hernia-symptomen gezien wordt. Proef van Lasègue was dan weer WEL positief. HA vond het niet eenduidig genoeg en had het over SI-gewricht-klachten.
Toch bleek uiteindelijk op de MRI wel degelijk dat het een ernstige hernia was, en moest ik met spoed geopereerd worden.)
Hopelijk kom je meer te weten bij de neuroloog.
Succes!
(Helaas weet ik uit ervaring dat het niet altijd even makkelijk is om vast te stellen op basis van de symptomen alleen. Ik kon bij de eerste tests bij de HA heel makkelijk op tenen en hakken staan, niezen en hoesten deed in 1ste instantie geen pijn, terwijl dat dan als klassieke hernia-symptomen gezien wordt. Proef van Lasègue was dan weer WEL positief. HA vond het niet eenduidig genoeg en had het over SI-gewricht-klachten.
Toch bleek uiteindelijk op de MRI wel degelijk dat het een ernstige hernia was, en moest ik met spoed geopereerd worden.)
Hopelijk kom je meer te weten bij de neuroloog.
Succes!
zaterdag 28 april 2012 om 17:15
zaterdag 28 april 2012 om 17:19
Zo, dat is een voortvarende huisarts zeg. Ik heb 8 jaar lang ischias gehad (met tussenpozen dat het wel goed ging) en nooit een verwijzing voor een neuroloog gehad. De klachten kwamen van langdurig zitten (heb een kantoorbaan) waardoor druk op de grote beenzenuw ontstaat.
Ik heb veel baat gehad bij manuele therapie. Een manueel therapeut mag meer dan een fysiotherapeut, zoals je bekken en ruggewervels op z'n plek zetten. Verder gerichte oefeningen doen die je mee krijgt van zo'n therapeut en veel blijven bewegen. Vooral lang zitten vermijden.
Ik heb veel baat gehad bij manuele therapie. Een manueel therapeut mag meer dan een fysiotherapeut, zoals je bekken en ruggewervels op z'n plek zetten. Verder gerichte oefeningen doen die je mee krijgt van zo'n therapeut en veel blijven bewegen. Vooral lang zitten vermijden.
zaterdag 28 april 2012 om 18:09
Ik heb zwangerschapsischias gehad. Wat een verschrikkelijke pijn, of je nou ligt of loopt of zit, alles deed pijn. Blijkbaar was het bij mij een beklemde zenuw, want op een avond bukte ik om mijn veter te strikken en toen voelde ik iets knappen en ging ik door de grond van de pijn. Mijn man heeft me naar de bank moeten tillen. Maar de dag daarna was de pijn weg, helemaal en het is niet meer terug gekomen.
zaterdag 28 april 2012 om 19:56
quote:ilovemyshoes schreef op 28 april 2012 @ 16:56:
@luni; Ik sport juist veel! Doe buikspieroefeningen en fiets veel. Ook doe ik tweemaal per week aan hardlopen....
Ok heel goed Ik zou maar gewoon de neuroloog afwachten, lijkt me dat er 'iets' klem zit wat terug moet schieten.
Heb je pijnstillers?
@luni; Ik sport juist veel! Doe buikspieroefeningen en fiets veel. Ook doe ik tweemaal per week aan hardlopen....
Ok heel goed Ik zou maar gewoon de neuroloog afwachten, lijkt me dat er 'iets' klem zit wat terug moet schieten.
Heb je pijnstillers?
zaterdag 28 april 2012 om 20:14
Klinkt als een hernia (zeg niet dat het zo is) maar die symptomen,had ik ook in 2009,begon eerst met flink last van me hamstring dacht ik,maar breide zich snel uit naar me hele linkerbeen.. uit verschillende onderzoeken,mri scan een week plat gespoten door de morfine,bleek ik dus een fikse hernia te hebben,nu net 2jr na de operatie,is mijn been nog steeds doof maar heb er verder geen hinder van!
Ik hoop dat snel weer beter word TO en dat ze er wat aan kunnen doen om de pijn te verzachten!
Wens je iig beterschap!
Ik hoop dat snel weer beter word TO en dat ze er wat aan kunnen doen om de pijn te verzachten!
Wens je iig beterschap!