Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met een dikke darm stoma

19-06-2014 00:28 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 36 en heb sinds vorig jaar een dikke darm stoma. Vreselijk! Vorig jaar werd er een perianale fistel ontdekt. Dat is een gangetje wat van mijn endeldarm naar mijn vagina loopt. Dus als ik naar de toilet ging voor een grote boodschap kwam het ook uit mijn vagina. Ze hebben toen besloten in het ziekenhuis om het gangetje te dichten en dan een tijdelijk stoma aan te leggen om het gebied een beetje rust te geven zodat het goed kan genezen. Zo gezegd , zo gedaan. Zou je denken!! Niets is minder waar. Ik ben vorige maand voor de 3de keer geopereerd. Na de eerdere operaties ging het gangetje steeds weer open. Nu, na de 3de, is het weer afwachten of het dicht is gebleven. Het is ook een vrij pijnlijke operatie. Het is een heel gevoelig gebied daar. Rond en in de vagina en anus lopen heeeel veel zenuwen. Ik heb ook echt heel veel pijn gehad en nog steeds. Mocht het gangetje weer niet dicht zijn, heb ik al voor mijzelf besloten dat ik niet nog een operatie onderga. Dus dat betekent ook dat ik voor de rest van mijn leven aan die stoma vast zit.

Nu komt het regelmatig voor dat mijn stoma verstopt zit. Dan ga ik soms een week niet af en als het komt, komt het met zoveel geweld eruit dat ik er gewoon ziek van wordt. Krampen, buikpijn, zweten, de hele mikmak. Als dat gebeurd voel ik dezelfde druk alsof ik van onderen moet poepen, dus gewoon op de normale manier. Dit is echt een kutgevoel! En dat gevoel blijft dan een paar dagen lang aanhouden. Heel vervelend. Ik vraag me af of iemand anders (personen met dezelfde stoma als ik) hier ook last van hebben en wat jullie hier tegen doen.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!

Groetjes..
Je weet dat je heel heel veel vocht tot je moet nemen? Water, thee,een boulion (voor het zoutgehalte). Zeker 3 liter vocht per dag.

Een week geen ontlasting is NIET goed.

Voor verdere tips zou ik naar de stomaverpleegkundige gaan die aan het ziekenhuis is verbonden waar je geopereerd bent.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Succes!
Ik heb ook een colostoma. Het gevoel op een normale manier te moeten poepen herken ik. Maar verstopping en een week niet ontlasten is echt niet goed hoor! Wat zal je je naar voelen.

Neem contact op met de stomaverpleegkundige van het ziekenhuis. Zij weten wat te doen bij verstopping en kunnen ook adviseren of doorverwijzen over voeding. Naast de hoeveelheid vocht die je tot je neemt zou misschien ook gekeken kunnen worden naar de hoeveelheid vezels? Vezels zijn goed, maar hoe mee vezels je eet hoe meer vocht nodig is om verstopping te voorkomen.
Ik ben er blij mee, mijn leven was zo goed als voorbij en door de ileo stoma leef ik weer.
Een fijne, informatieve website van mensen die zelf een stoma hebben:

http://www.stomaatje.nl/
Ik heb ook een dikke darm stoma, ook vanwege een fistel. Ik heb wel de ziekte van Crohn, daar komen fistels bij voor. Mijn fistels zijn weggegaan met remicade. Daar kom jij waarschijnlijk niet voor in aanmerking? Je zou het kunnen vragen in het ziekenhuis.

Verder moet je echt veel drinken idd en anders zou je misschien kunnen gaan spoelen?
quote:madamemicmac schreef op 19 juni 2014 @ 16:15:

Ik heb ook een dikke darm stoma, ook vanwege een fistel. Ik heb wel de ziekte van Crohn, daar komen fistels bij voor. Mijn fistels zijn weggegaan met remicade. Daar kom jij waarschijnlijk niet voor in aanmerking? Je zou het kunnen vragen in het ziekenhuis.

Verder moet je echt veel drinken idd en anders zou je misschien kunnen gaan spoelen?Wat is remicade precies?
x
anoniem_107624 wijzigde dit bericht op 21-06-2014 06:27
Reden: privacy
% gewijzigd
quote:wouvin schreef op 19 juni 2014 @ 19:33:

Remicade is een geneesmiddel.

Zelf ken ik dit geneesmiddel niet, maar heb wel een stoma en had fistels.

Bij mij zijn andere geneesmiddelen gebruikt, maar dat is al heel lang geleden.

Vraag ernaar bij je arts. En voor de stoma, teruggaan naar de stomaverpleegkundige. Een week geen ontlasting is niet goed!!

Sterkte!

Ik heb even gegoogled naar het medicijn en ga er zeker navraag doen bij mijn arts.

En voor mijn ontlasting heb ik die zakjes Macrogol en elektrolyten Sandoz. Ik moet deze zakjes eigenlijk dagelijks drinken omdat ik oxcynorm slik. Maar omdat ik het zo vies vind, doe ik dat niet altijd.. Ik ga mij daar nu echt aan houden. Het is geen pretje als je stoma verstopt zit en alles komt er daarna in 1 keer uit.. Ik krijg dan vreselijke krampen, begin te zweten, ben misselijk en kan zeker 2 uur lang alleen liggen. En daarna voel ik me zo beroerd, pfff...

En als alles eruit komt, heb ik aan de onderkant het gevoel dat het daar uit komt. Er een rotgevoel en dat blijft nog een paar dagen aanhouden.

Heb jij daar ook wel eens last van, zo ja, hoe ga je daarmee om. Is daar iets tegen te doen?
x
Kun je geen zakjes Forlax proberen!!, deze zijn goed te doen (gebruik er 5 op een dag)
Ik heb me nooit echt verdiept in het hebben van een stoma. Toen ik hoorde dat ik er 1 zou krijgen, heb ik een btje gegoogled en kreeg 'wat' info in het ziekenhuis.. Ze hebben me nooit alle ins and outs verteld. Ik dacht ook dat het voor even was. Vorig jaar september kreeg ik hem en hij zou eigenlijk in december of januari weer opgeheven worden. Helaas zit ik er nu nog steeds mee. Ik was eigenlijk nooit op de hoogte van de nadelen en ongemakken van een stoma. Die heb ik helaas in de praktijk zelf moeten meemaken. En wat je zegt Wouvin, om 'in' mijn stoma te gaan wroeten, nee, dat durf ik inderdaad niet. Weet je dat ik mijn stoma nog nooit met blote handen heb aangeraakt! Soms als ik onder de douche sta en ben me aan het inzepen, kom ik er per ongeluk wel eens tegen aan. Ik gruwel dan helemaal!! Ik vind het ze een walgelijk ding. Als ik me verschoon, vind ik het nog steeds vreselijk om naar te kijken. Toen ik hem net had, heb ik er zeker een maand niet naar gekeken. Thuiszorg en m'n moeder verschoonden het. Maar ja, dan was ik ook heel afhankelijk geworden en dat was ik nooit! Dus uiteindelijk ben ik het zelf maar gaan doen. Ik ben er nog steeds niet aan gewend, maar ben me er wel meer in gaan verdiepen. Lees veel verhalen op forums als deze en ben blij dat ik niet de enige ben met alle ongemakken die ik mee maak en dat er mensen zijn die me begrijpen omdat ze zelf ook een stoma hebben..

Ik ben helaas niet zo'n drinker, maar begrijp nu dat het echt nodig is om genoeg te drinken. Ben ondertussen ook 10 kilo's afgevallen. Moet echt beter voor mezelf zorgen..

Bedankt voor alle tips!
x
x
xx
x
Hoi Wouvin,

Zou ik dan je emailadres mogen?
En hoe komt het dat al jou reacties weg zijn??
Hij is al eerder genoemd zag ik volgens mij, maar idd het forum van stomaatje is wel een aanrader. Word nog actief op gepost!

Succes/ sterkte
Kan je niet gaan spoelen?
quote:polydox schreef op 23 juni 2014 @ 18:08:

Kan je niet gaan spoelen?Ik heb nog nooit gespoeld. Weet niet eens hoe dat moet.. Vandaag had ik zo een last van me buik, dat ik naar de eerste hulp moest.. Daar hebben ze mij een klysma gegeven.. Ook nog nooit gehad (in m'n stoma dan). M'n stoma loopt nu weer, maar wel met de nodige krampen.. Ik heb gelezen dat mensen die spoelen, zich opgelucht voelen.. Ik zal het aan mijn stomaverpleegkundige vragen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven