Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Prescan

14-07-2015 15:26 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee allemaal,

Is er iemand die ervaringen heeft met Prescan?

Ik ben heel erg benieuwd, omdat ik twijfel of ik het zal doen of niet.
Ik vind zulke total bodyscans niet nuttig en een soort schijnveiligheid geven omdat je een heleboel dingen niet kan zien. Ik heb geen persoonlijke ervaringen, maar wel van familie, collega's en van uit mijn werk.

Als jou het toch rust geeft of je hebt een vermoeden ergens voor moet je het doen..
Waarom zou je dat willen?
Jij bent nog hartstikke jong toch? De kans dat er iets 'zinvols' gevonden wordt is minimaal. De kans daarentegen dat er iets totaal onschuldigs gevonden wordt dat wel verder uitgezocht moet worden is realistisch.

Wat maakt dat je over zo'n scan nadenkt?
quote:Plienn schreef op 14 juli 2015 @ 15:31:

Ik vind zulke total bodyscans niet nuttig en een soort schijnveiligheid geven omdat je een heleboel dingen niet kan zien. Ik heb geen persoonlijke ervaringen, maar wel van familie, collega's en van uit mijn werk.

Als jou het toch rust geeft of je hebt een vermoeden ergens voor moet je het doen..

Nou het gaat mij niet om veiligheid en zekerheid, want die krijg je inderdaad niet.

Maar ik heb meerdere klachten en in de reguliere zorg kijken ze niet verder als bloedonderzoek niet afwijkend is. Terwijl in mijn familie is gebleken dat het niet altijd in het bloed te vinden is.
quote:erizo schreef op 14 juli 2015 @ 15:41:

Jij bent nog hartstikke jong toch? De kans dat er iets 'zinvols' gevonden wordt is minimaal. De kans daarentegen dat er iets totaal onschuldigs gevonden wordt dat wel verder uitgezocht moet worden is realistisch.

Wat maakt dat je over zo'n scan nadenkt?

Klopt, maar dat je jong bent, wil niet zeggen dat je fit bent.

Nou, omdat ik in de reguliere zorg niet verder kom. Ik ben jong, bloed is niet (meer) afwijkend, tijdenlang wel afwijkend geweest, maar dan werden daar allerlei redenen voor aangedragen door mijn toenmalige huisarts. Nu hoor ik van mijn huidige huisarts dat de gegeven redenen helemaal geen oorzaak kunnen zijn, waardoor ik er nu aan twijfel en graag verder onderzoek wil laten doen. Mijn huidige huisarts wil daar niet aan meewerken, omdat er inmiddels in het bloed geen afwijkingen meer zijn. Ondanks dat er geen afwijkingen meer zijn in bloed, zijn de klachten er nog wel. Vandaar dat ik nadenk over zo'n onderzoek.
Ontzettende flauwekul, die dingen. Ze doen allerlei dure onderzoeken die niks opleveren, vinden soms dingen die totaal niet belangrijk zijn (en sturen je daarmee naar een dokter, waardoor de maatschappij allerlei kosten moet maken om mensen weer van hun aangeprate problemen af te helpen), en ze vinden werkelijk belangrijke dingen totaal niet. Zaken waar mensen bang voor zijn (kanker bijvoorbeeld) zijn heel lastig op te sporen, en als ze al op zo'n scan te vinden zijn is het vaak een toevalstreffer. Alleen als je elke 2 maanden zo'n scan zou doen zou het een beetje nut hebben (dan kun je wel echt veranderingen zien), maar aan een eenmalige (of 1 keer per x jaar) scan heb je echt helemaal niks. De enige die er beter van wordt is het bedrijf dat het aanbiedt.

Hoog tijd dat ze dit geld verdienen aan mensen bang maken eens echt gaan verbieden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Loes2015 schreef op 14 juli 2015 @ 15:41:

[...]

Nou het gaat mij niet om veiligheid en zekerheid, want die krijg je inderdaad niet.

Maar ik heb meerdere klachten en in de reguliere zorg kijken ze niet verder als bloedonderzoek niet afwijkend is. Terwijl in mijn familie is gebleken dat het niet altijd in het bloed te vinden is.Wat voor klachten heb je dan?
Snap ik het goed?

- je bloedwaarden zijn lange tijd afwijkend geweest?

- je bloedwaarden zijn nu weer goed

- destijds gaf je toenmalige huisarts redenen voor de afwijkende waarden

- je huidige huisarts geeft aan dat die redenen niet kloppen

En nu wil jij aanvullend onderzoek om erachter te komen waarom destijds je bloedwaarden niet goed zijn geweest? En daar wil je huidige huisarts niet aan mee werken?

Dan moet je óf vertrouwen op de kennis van de huisarts en gerust zijn dat hij geen aanleiding ziet om je zorgen te maken. Óf je moet opnieuw overstappen van huisarts en op zoek naar een huisarts die je wel wil doorverwijzen.

In ieder geval: zo'n prescan gaat je niet helpen. De kans dat ze daarop de oorzaak van je (welke?) klachten gaan vinden is klein, de kans dat ze iets anders onbelangrijks gaan vinden waarover je je heel erg zorgen kan gaan maken is groter.

Bovendien: Stel.. ze vinden iets dat helemaal niets met je huidige klachten te maken heeft, maar wel ingrijpend is. Zou je dat allemaal wel willen weten? Bijvoorbeeld: We weten niet waarom je nu vaak jeuk aan je kleine teen hebt, maar uit de scan is wel gebleken dat je door afwijking X36 nog maar 2 jaar te leven hebt.
quote:handigmetgeld schreef op 14 juli 2015 @ 15:55:

Ontzettende flauwekul, die dingen. Ze doen allerlei dure onderzoeken die niks opleveren, vinden soms dingen die totaal niet belangrijk zijn (en sturen je daarmee naar een dokter, waardoor de maatschappij allerlei kosten moet maken om mensen weer van hun aangeprate problemen af te helpen), en ze vinden werkelijk belangrijke dingen totaal niet. Zaken waar mensen bang voor zijn (kanker bijvoorbeeld) zijn heel lastig op te sporen, en als ze al op zo'n scan te vinden zijn is het vaak een toevalstreffer. Alleen als je elke 2 maanden zo'n scan zou doen zou het een beetje nut hebben (dan kun je wel echt veranderingen zien), maar aan een eenmalige (of 1 keer per x jaar) scan heb je echt helemaal niks. De enige die er beter van wordt is het bedrijf dat het aanbiedt.

Hoog tijd dat ze dit geld verdienen aan mensen bang maken eens echt gaan verbieden.

Wij worden op vele fronten bang gemaakt dmv reclame.

Als mensen een APK willen hebben van hun lichaam,op een bepaalde leeftijd,moet kunnen vind ik .

Is voor iedereen een persoonlijke keuze.

De linkse kliek zal weer zeuren dat het alleen voor de 'rijken' is weggelegd
quote:cijfernerd schreef op 14 juli 2015 @ 16:21:

[...]

Als mensen een APK willen hebben van hun lichaam,op een bepaalde leeftijd,moet kunnen vind ik .

De linkse kliek zal weer zeuren dat het alleen voor de 'rijken' is weggelegdHet is geldklopperij en geeft valse zekerheid.
quote:cijfernerd schreef op 14 juli 2015 @ 16:21:

[...]

De linkse kliek zal weer zeuren dat het alleen voor de 'rijken' is weggelegd

Van mij mag iedereen zich laten doorlichten, maar als ze dan met een lijst punten bij de huisarts komen die 'uit de scan zijn gekomen', dan verwacht ik ook dat ze alle kosten voor extra onnodig onderzoek uit eigen zak betalen.

Wat ik wil verbieden is dat bedrijven reclame mogen maken voor het oplichten van onwetende 'patienten'. Die prescans zijn nep, en spelen alleen maar in op irreele angsten, zonder daadwerkelijk iets toe te voegen. Alleen de portemonnee van de aanbieder wordt er beter van.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ze kunnen tegenwoordig aan de hand van een vragenlijst heel behoorlijk voorspellen hoe oud je gaat worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Prescan heeft voordelen en nadelen.

- Er is een kans dat je dingen vind die je anders nooit had gevonden en nooit last van had gehad. Kortom: onnodige kosten voor verder onderzoek.

- Er is ook een kans dat ze wel iets nuttigs vinden. Hier kan jij dan niks mee want een arts moet de resultaten weer interpreteren en een plan maken.

- Ik ken mensen die gericht naar pre-scan gaan voor gericht screeningsonderzoek wat hier in Nederland nog niet is ingevoerd (bijvoorbeeld voor een aneurysma)

- In sommige gevallen kan pre-scan nuttig zijn omdat je in de reguliere zorg soms lang moet wachten op een scan. Pre-scan kan dan gericht en eerder zekerheid geven.

Wat ik uit jouw verhaal een beetje proef is dat je meer zekerheid wil omdat de klachten nog niet verklaard zijn. De bloedwaardes waren afwijkend maar zijn weer bijgetrokken, heeft de huisarts daar een verklaring voor? Het hangt trouwens ook van de waardes af, een laag hb kan komen door bijvoorbeeld een heftige menstruatie, dit herstelt je lichaam vanzelf maar je kan er behoorlijke klachten van hebben. Verhoogde ontstekingswaarden kunnen door iets serieus komen maar ook door een simpel griepje. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Het is de combinatie van kliniek en getallen die een richting uitwijst (of niet).

Ik zou persoonlijk denk ik eerder voor een second opinion gaan dan voor pre-scan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven