Gezondheid alle pijlers

extreme haaruitval mirena spiraal, komt het nog terug?

26-09-2014 18:31 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,

Eind Feb heb ik een Mirena Spiraaltje laten zetten, hierna heb ik ruim vier maanden ongesteld geweest. Sinds een paar weken (stuk of 6) is mijn haar erg aan het uitvallen. Ik denk dus de oorzaak te weten: het spiraaltje. ofwel een periode ijzertekort door die lange bloedingen, waardoor het een poos later uit gaat vallen, of de hormonen van de Mirena zelf. Ik heb dus besloten om hem eruit te laten halen. Mijn vraag is of hier iemand daar ook ervaring mee heeft? en is bij diegene het haaruitval gestopt? en is het haar weer teruggekomen?
Jij denkt de oorzaak te weten, de Mirena. En welke oorzaak denkt je huisarts dat het heeft?
Als je denkt dat het ijzer is, zou ik wat ijzer nemen he. Zelfs de tuinen verkoopt ijzer en anders wat extra stronkjes broccoli, wat meer brood en/of een stukje vlees? Appeltje eitje.
Ik had haaruitval van de implanob. Zkr weten doe je het pas als je het spiraaltje verwijderd en merkt dat de klachten mk minder worden. Bij mij was het al te merken een maand na verwijdering van de implanon, na het slapen lag er minder haar op mijn kussen (gelukkig!!)
Haaruitval is geen verschijnsel van bloedarmoede hoor.

Ik heb al jaren een mirena en een flinke haardos die gewoon de gemiddelde honderd haren per dag verliest.

Leg je geen verbanden die er misschien niet zijn?
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Ik hang tegen de overgang aan en heb de laatste tijd veel last van haaruitval, vooral nadat ik mijn haar heb gewassen. Hormoonveranderingen...
Ik had ook een mirena en last van haaruitval. Ik kreeg er ook erg acne door. Mirena laten verwijderen en met een paar maanden was ik van alle klachten af.
Mirena bevat overigens wel levonorgestrel en dat is niet superhaarvriendelijk als je al aanleg hebt voor haaruitval. Net zoals Microgynon.
Ik heb na mijn zwangerschap enorme haaruitval gekregen. Toen ik stopte met de dianepil een aantal jaar geleden, had ik dit ook. Echt bossen kwamen en komen nu mee met kammen en haren wassen. :(

Tijdens en na mijn mirena geen veranderingen opgemerkt.
quote:blommit schreef op 26 september 2014 @ 20:34:

Mirena bevat overigens wel levonorgestrel en dat is niet superhaarvriendelijk als je al aanleg hebt voor haaruitval. Net zoals Microgynon.Ik kreeg hier juist van het stoppen met de pil enorme haaruitval. (zelfs na een maandje slikken, boehoehoe)
quote:Vinyl schreef op 26 september 2014 @ 20:41:

[...]

Ik kreeg hier juist van het stoppen met de pil enorme haaruitval. (zelfs na een maandje slikken, boehoehoe)Ja klopt, het duurt een kleine maand voordat het haar dat opgehouden is te groeien (en dus in de rustfase is beland) daadwerkelijk uitvalt.
Ik heb eerst bloed laten prikken, en daar kwam niets uit. Ik ben op alles getest wat ermee te maken kan hebben incl schildklier. Die periode ijzertekort kan dus geweest zijn ivm die lange bloedingen, maar dat is inmiddels mogelijk dus weer hersteld. Hierdoor dacht ik dat misschien mijn haren toen in die rustfase zijn gekomen en nu dus uit gaan vallen.

Omdat het zo hevig is heb ik besloten het niet af te wachten en hem eruit te laten halen om te kijken of het beter wordt. Maak me er wel een beetje zorgen om. ik trek er echt veel uit!

Edit: hebben de mensen die ook last hadden van die haaruitval hun haar teruggekregen?
Maar dit keer had ik, Blommit, de pil maar een maand geslikt. Wat er uitviel was qua hoeveelheid gelijkwaardig aan jarenlang slikken en aan de haaruitval na mijn zwangerschap.

Baalde zo erg, zoveel haar houdt je lichaam in een maand nooit vast...

Omdat dit relatief dicht bij mijn zwangerschapsuitval zat heb ik echt zo weinig over
Ja het komt terug. Heb nu van na mijn zwangerschap overal haren van zo'n 6 cm.

Het andere uitval moet nog gaan aangroeien.
Oke, daar ben ik blij om. Hij gaat er maandag uit. Hopelijk houdt het snel op en komt het vlot weer terug.

Overigens staat het in de bijsluiter van de Mirena als bijwerking, dus ik leg geen verbanden die er niet zijn.
weten jullie hoelang het kan duren voordat het haaruitval stopt na verwijderen van mirena? hij is er nu een aantal weken uit, maar ik zie nog geen verbetering.

Vinyl: hoe lang duurde het bij jou na je hormoonschommelingen voordat het stopte?
Ik merkte meteen verbetering. Met de mirena kamde ik onder de douche weleens door mijn haar en haalde er zo een hand vol uit! Nu, 4 maanden na verwijdering krijg ik allemaal nieuw haar vooral aan de zijnkanten. Het is wordt weer dikker en steviger en is een stuk minder vet.
Hoe lang had je de Mirena, Niobe?
5 maanden gehad. blij dat ik er vanaf ben! Wat een ellende..
Ik had plukken haar overal liggen. Is bij mij allemaal weer teruggekomen. Nu ben ik zo blij dat ik het spiraaltje heb. Dus komt goed. Ik ben toen wel vitamine B pillen gaan slikken. Dat is goed voor t haar. Toen werd mijn haar veel steviger en voelde beter aan. Misschien een tip??
Wat fijn dat het opgehouden is Fief! En bedankt voor de tip! Ik was er al mee begonnen. Er was bij mij geen tekort gevonden in mijn bloed, maar het kan vast geen kwaad om het bij te slikken.

Bij mij gaat het nu op en neer. Ik heb vanochtend weer mijn haar gewassen, en toen weer hele dotten haar in het putje, maar als ik het nu borstel valt het weer mee. Het is nog steeds wel veel, maar lang niet zoveel als eerst! Het lijkt dus langzamerhand beter te worden.

Het is nu bijna een maand na verwijdering, dus nog even afwachten. Ik wilde het niet riskeren om hem erin te laten zitten. Heel tuttig misschien, maar ik vind dat haarverlies toch best wel erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven