Gezondheid alle pijlers

Foamroller spierknoop

16-08-2017 13:49 27 berichten
Hi Allen,

Ik heb nu een tijdje last van een spierknoop, iemand ervaring met een foamroller?
Zit erover te denken om een foamroller aan te schaffen om zo van me knoop af te komen.

Ben benieuwd of er hier al mensen zijn die hier ervaring mee hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar ken iemand die hem gebruikt wanneer ze last heeft van hernia-achtige pijn (begint in rug, loopt door naar been). Voor kleinere spierknopen gebruikt ze een soort tennisbal (zijn in dezelfde winkels te koop bij de foamrollers). Heb je hier wat aan?
Waar zit die spierknoop?
Tennisbal is ook een goede tip. Mijn fysio zei dat je dan beter een oude, zachtere tennisbal kunt nemen. Geen nieuwe.
Ik heb een foamroller, en ook een theracane.

Ik vind de eerste heel gericht werken op de knopen, de foamroller prettig voor onderhoud en alle spieren even rollen. Minder specifiek voor knopen.
hoe weet je dat?
S-Meds schreef:
16-08-2017 18:18
hoe weet je dat?

Heb je het tegen mij?

Ik gebruik de theracane al jaren, de foamroller iets korter en dit zijn mijn ervaringen.
Spierknoop is toch niet echt iets
Kom maar even voelen dan.
S-Meds schreef:
16-08-2017 23:34
Spierknoop is toch niet echt iets
Ze noemen het niet voor niets een spierknoop
Ivy_Signe schreef:
16-08-2017 14:07
Waar zit die spierknoop?
Tennisbal is ook een goede tip. Mijn fysio zei dat je dan beter een oude, zachtere tennisbal kunt nemen. Geen nieuwe.
Hij zit in me bovenrug, ga van de week maar even een foamroller aanschaffen, lees op internet veel goede dingen.
lees dit eens

https://www.painscience.com/biblio/crit ... menon.html

https://www.painscience.com/biblio/scie ... o-far.html

https://nydnrehab.com/blog/the-theory-o ... ore-spots/
Waar ze vandaan komen komen ze vandaan, maar er blijven knopen zitten in mijn spieren en masseren en duwen erop geeft verlichting.
In elke spier kan je pijnlijke plekken vinden, geef er druk op en je blijft de pijnlijke plek houden
Over het nut van de foamroller: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 8X16300424
Sorry hoor maar ik ga het niet eens lezen, wacht maar tot je er zelf last van hebt, of het zoveel pijn doet dat je niet eens normaal aan een tafel kan zitten
Hoe komt die pijn dan? Wat heb je gedaan? Bij je huisarts of fysio geweest?
lijkt me eerder iets voor de huisarts
To, ik heb ook last van knopen / verkrampte spieren maar op een andere plek. Ik gebruik een oude tennisbal. Die zet ik tegen de muur en dan leun ik er tegenaan. Je voelt heel goed waar de knoop zit! Gewoon even leunen en dat doe ik dan 2x per dag als het flink vastzit. Daarna strek ik.
Ik heb er veel baat bij, veel meer dan bij de foamroller die ik eigenlijk niet gebruik.

Als je dit wil doen zou ik wel even overleggen met een fysiotherapeut. Mijn fysio heeft me deze tip (van de tennisbal) gegeven en door haar weet ik ook wat ik moet doen en hoe het moet voelen. Als ik er te lang mee doorga (dat deed ik in het begin per ongeluk nog wel eens) dan werkt het juist averechts, omdat je je spieren dan pijn gaat doen ipv dat je ze ontspant.
met een foamroller kan je de klachten nog veer erger maken
Ivy_Signe schreef:
17-08-2017 11:31
Hoe komt die pijn dan? Wat heb je gedaan? Bij je huisarts of fysio geweest?
Eigenlijk door een lange periode slechte werkhouding.
Ben al super vaak bij de fysio geweest, enige wat die doet is het masseren, waarna het daarna wel aanzienlijk minder is, maar echt weg gaat het steeds net niet.
En met die foamroller kan ik het gewoon elke dag bij houden, waardoor het denk ik wel weg moet gaan.
S-Meds schreef:
17-08-2017 11:37
met een foamroller kan je de klachten nog veer erger maken
Ken iemand waarbij de klachten door de foamroller zijn weg gegaan
henkgeheim schreef:
17-08-2017 11:45
Ken iemand waarbij de klachten door de foamroller zijn weg gegaan
ik ken iemand die zichzelf een zenuwbeknelling foamrolde
wat heb je gedaan om je houding te verbeteren? wat heb je gedaan met een oefenprogramma?
Ok, door een slechte werkhouding. Vervelend.

Op zich wil ik bezoekjes aan een fysio zo veel mogelijk beperken. Tijd, gedoe, onhandig, vrij nemen. Daarom vraag ik altijd meteen om (preventief) thuis oefeningen te doen, als die er zijn. Heb je die van je fysio gekregen of zou je erom kunnen vragen? Best kans dat als je iedere dag even vijf of tien minuutjes de oefeningen doet, dat voldoende is om van die pijnlijke knoop af te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren gesukkeld met een knoop halverwege mijn rug. Telkens ik een drukke dag op het werk of stress had (360 dagen per jaar dus) zat het helemaal vast.
Massage/pijnstillers/Reflexspray/warmte/... hielpen niks.

Toen ik dat liet vallen bij de kinesist heeft hij me geleerd die knoop zelf 'los te trekken' dmv oefeningen. Komt geen roller of wat dan ook aan te pas en het werkt echt fantastisch.
Stond er eerst sceptisch tegenover maar het helpt echt en ik heb er geen ballen of hulp van anderen bij nodig :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven