Gezondheid alle pijlers

Ga jij naar de tandarts?

22-04-2025 12:09 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eens nieuwsgierig....

Net gebeld door mijn tandarts dat het alweer 2 jaar geleden is dat ik ben langs geweest en dat het weer eens tijd wordt.

Mijn situatie:
Ik heb gevoelig tandvlees, altijd al gehad. Ook als kind en sinds mijn tienertijd helemaal. Ik kan de klok erop gelijkzetten dat ik tijdens mijn maandelijkse feestje niet alleen beneden maar ook boven bloed wanneer er daar iets gebeurd (tanden poetsen, stoken, zelfs als ik een hard stukje brood erin krijg).

Dit is helemaal erg wanneer ik naar de tandarts ga en ze lekker met die martelwerktuigen erin zitten te prikken. Ik heb nooit pijn aan mijn tanden of tandvlees, heb nooit gaatjes, krijg altijd lovende woorden over de sterkte en stand van mijn tanden en voor mijn gevoel ga ik voor niks naar de tandarts behalve een legere portomonee en pijn aan mijn mond, want al jaren ga ik er steevast heen met geen enkele klachten en ervandaan met een lichtere tas en 3 dagen paracetamol omdat het allemaal zo beurs is door het gepor.

Daar was ik 2 jaar geleden dus klaar mee dus toen had ik op de terugweg naar huis besloten niet meer te gaan totdat er klachten kwamen en tja, als ik dan even moest wachten totdat ik geholpen kon worden dan was dat maar zo.

Nou, dat heb ik dus net telefonisch geweten. Het judgement droop ervan af bij de telefoniste, ze schoof haar mening niet onder stoelen of banken en ik merkte dat ik er behoorlijk opstandig van werd... Ik kan toch niet de enige zijn met deze mening?

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die hier zo over denken... Ik ga ook niet elk jaar naar de huisarts voor een algehele controle, waarom zou ik dan wel naar de tandarts gaan. Ik hoef geen adviezen, niet te horen dat ik dan beter moet flossen (3 keer per dag, dankjewel) beter moet poetsen (2 keer per dag, dankjewel) of iets dergelijks.

Wel ben ik benieuwd naar de discussie die er dan wel niet komt en of er mensen zijn die er net zo over denken.

Kom maar door...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Ik heb parodontitis gehad wat helemaal opgelost is bij de mondhygiënist. Als ik ongesteld ben, bloedt mijn tandvlees nog wel iets sneller.
En alsof het zo moest zijn brak mijn kies af, mocht ik vanochtend komen en ben ik ongesteld. Een uur en een kwartier drama later met zelfs de vraag of ik zeker weet dat ik niet aan de bloedverdunners zit, heb ik nu een noodvulling en mag ik volgende week nog een keer voor het echte werk. Gewoon goed vullen was niet mogelijk met zoveel bloed. Wat een ellende.

Maar ik ga wel weer netjes 1x per jaar op controle nu en ik verzorg mijn tanden heel goed want die behandeling voor de parodontitis vind ik zo'n hell, dat wil ik echt niet nog een keer. En dat was nu ook gewoon goed, ik had vanochtend ook meteen controle.
Mondhygiënist doe ik ook 1x per jaar, even tandsteen weghalen.
Gewoon _melon met login problemen
Nolanollie schreef:
22-04-2025 13:07
Ja, de laatste keer dat ik een switch maakte heb ik een fijn gesprek gehad met de toen tandarts maar helaas maakte ze het niet waar. Neerbuigendheid, niet mee denken, niet zachtjes doen maar gewoon weer raggen en wederom een pijnlijke mond met een "geen gaatjes, ziet er netjes uit. Even voor wat tandsteen naar de mh en je kan er weer mee door". Mh heeft toen goed schoongemaakt maar kon niet alles weghalen (waarom weet ik niet meer). Eindstand was een controle, foto (want ik was al zolang niet geweest O_o ) mh en 200 ballen lichter...

En wat merkte ik er zelf echt van? Pijn, zowel in de mond als financieel...

Pfffff
Waarschijnlijk heb je pijn omdat je tandvlees ontstoken is.
Ik ga 2x per jaar naar de MH. Mijn oude tandarts ging stoppen en toen bij deze praktijk gekomen die dus een mondhygiënist hebben. De eerste keer bij haar is ze in totaal 2 uur bezig geweest mijn gebit vrij van tandsteen te maken en mijn tandvlees bloedde erg. Nu ga ik 2x per jaar en is ze meestal met 10 minuten klaar en mijn tandvlees bloed dan zelden. Naar de tandarts ga ik 1x per jaar maar ik heb ook zelden gaatjes en andere toestanden zoals wortelkanaalbehandeling heb ik nog nooit gehad. Veel geluk met een sterk gebit en pech met veel tandsteen.
Maar mensen gaan voorbij
Ik ben zelf jaren niet naar de tandarts geweest. Was al nooit zo'n fan, hoewel ik nooit iets had, vanwege een wat overactieve kokhalsreflex (waardoor ik als kind twee keer echt heb overgegeven bij de tandarts) en toen ik een keer een afspraak moest afzeggen, werd de drempel om een nieuwe afspraak te maken alsmaar hoger. Ik denk dat ik zo'n zes jaar niet ben geweest... Uiteindelijk heb ik vorig jaar een tandartsverzekering afgesloten, met als doel daar dat jaar gebruik van te maken en dat heb ik toen half december gedaan. Op het nippertje dus. Ik moest naar een nieuwe tandarts, mijn oude was met pensioen, en deze was vriendelijk, liet niet blijken er iets van te vinden dat ik zo lang niet was geweest (ik vond het zelf al gênant genoeg), complimenteerde me met m'n gebit en hield goed rekening met mijn snelle kokhalzen. Ik ben daarna nog een keer gegaan omdat die dag bleek dat er een stukje kies was afgebroken - had ik zelf niks van gemerkt - en om tansteen te verwijderen en ik ben fluitend naar die afspraken gegaan. Overigens zei de tandarts dat sinds corona heel veel mensen niet zijn gegaan, dus je bent echt niet de enige. Ik kan je alleen maar aanraden om een vriendelijke, meedenkende tandarts te zoeken, want inderdaad is het natuurlijk wel gewoon verstandig om eens in de zoveel tijd te laten controleren.
Nolanollie schreef:
22-04-2025 12:31
En een bevestiging van mijn eigen constatering want geen klachten... En wel was ik toen een keer langs de mondhygiënist geweest, toen voelde het lekker schoon. Bij de tandarts voor controle heb ik niet voor mijn gevoel een schoner gebit.
Ik heb ook geen echte klachten, op af en toe een wat gevoeligere kies (maar kan dat geen pijn noemen). Waar nu dus blijkbaar al jaren een hele grote ontsteking onder zit die mijn kaakbot heeft weg gevreten. Niks wijst verder op een probleem, maar bij de foto zagen ze ineens een donkerdere vlek onder mijn wortel. Uitgebreidere foto gemaakt en daar zagen ze die ontsteking. Geen klachten wil dus lang niet altijd zeggen dat er niks aan de hand is. Gaatjes geven meestal ook geen klachten, tot ze zo ver zijn dat ze je zenuw blootleggen. Moet die zenuw het wel nog doen, want dat is bij mij in die kies dus niet zo en daardoor voelde ik die ontsteking ook verder niet. Mag binnenkort een wortelkanaalbehandeling a €800,- ondergaan om mijn kies (die in het zicht zit als ik lach) te gaan redden.
Dus ja, ik ga zeker wel naar de tandarts. Elk half jaar en elke 3-4 maanden naar de mondhygiënist. Want ook ik had zo nu en dan bloedend tandvlees en dat bleek parodontitis te zijn. Als dat te lang duurt voor het wordt aangepakt, worden je pockets te diep en gaan je tanden los zitten. En dan ben je verder van huis.
Bloedend tandvlees hoort niet, dat heeft altijd een oorzaak.
Nolanollie schreef:
22-04-2025 12:44
Ik lees bij dat meerderen vaker de mondhygiëniste bezoeken. Lijkt haast alsof die belangrijker is als de tandarts zelf
Ik heb een tandarts met hygienistes in de praktijk, dus elk halfjaar controle en meteen goed schoonmaken. Ik vind dat ideaal en heb de praktijk er op uitgekozen
Ik ga twee maal per jaar naar de tandarts. Ik herken je verhaal in zoverre, dat ik complimenten krijg over van mijn gebit, dat ik desondanks gevoelig tandvlees heb en dat de behandeling pijnlijk is. Verschil: ik heb een aardige tandarts. Als jij een tandarts had waar je wel een klik mee hebt, zou je dan minder moeite hebben met de behandeling? Het is namelijk wel nodig. Tandvleesproblemen kunnen behalve schade aan je gebit ook allerlei andere gezondheidsklachten veroorzaken. Wat bij mij helpt is consequent elke dag flossen en stoken, en naspoelen met mondwater. Volgens mijn tandarts voegt mondwater eigenlijk niets toe, maar sinds ik het gebruik heb ik vrijwel nooit meer last van bloedend tandvlees, dus het is misschien het proberen waard.
Gewoon iedere 6 maanden. Niet mijn hobby, maar wel nodig en daarnaast om het goede voorbeele aan mijn kinderen te geven.
Ik dank mijn huidige mondhygiëniste op de blote knietjes. En niet zozeer omdat ze het beter of zachter reinigt dan de vorige, maar omdat ze me ziet als mens en me respectvol benadert en de moeite heeft gedaan om me te leren kennen.
De vorige blafte alleen bevelen, ging dan uit de hoogte maar weer een standje uitdelen dat het niet goed genoeg gepoetst was allemaal en dan kon ik half huilend weer de deur uit. Qua empathie 0/10.
Ik voel me nu veilig bij mijn MH - ze ziet natuurlijk dat er periodes zijn dat het goed gaat en andere dat het minder goed gaat (voornamelijk door mijn dysthyme stoornis). Er is nul judgement als het eens een keer wat minder gaat - dan lost ze het gewoon voor me op. En we hebben afgesproken dat ik juist wat vaker kom. Bij de vorige ging ik maar 1x per half jaar (met veel tegenzin en misselijkheid) en nu ga ik 3 à 4 keer per jaar fluitend er naartoe.

De tandarts is voor mij tot op heden gelukkig appeltje eitje want (afkloppen) daar zit ik meestal maar 1 minuutje in de stoel. Bij hem hoef ik maar 1x per jaar te komen.

Tip voor pijn van mijn MH: een smelttablet paracetamol een uurtje voor je gaat nemen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
2x per jaar, ik ga dan altijd de ene keer alleen naar de mondhygiënist en de andere keer zowel mondhygiënist als tandarts.
Het zit bij mij in mijn verzekering gelukkig, maar dan nog zou ik wel gaan al is het 1x per jaar.

Misschien zijn er nu op het oog geen problemen maar een tandarts kan altijd verder kijken dan dat en een keer foto's maken etc en de mondhygiënist reinigt toch een stuk grondiger als dat je zelf kan.
Maar als je geen klik hebt met de tandarts dan zou ik een andere zoeken, waar je je wel goed bij voelt.
Ik vind het persoonlijk echt te belangrijk om niet te gaan.
Ik ga elk jaar, op advies van de tandarts zelf: zolang ik geen klachten krijg, is voor mij momenteel ieder half jaar niet nodig vond ie. Mondhygiëniste zelfde verhaal. Bij de tandarts nooit pijn, het weghalen van tandsteen door de mondhygiëniste is soms even gevoelig maar verder niks. Zéker geen bloed of dagen pijn.
Overigens is dat wel echt verbeterd sinds ik inderdaad dagelijks tandenstokers gebruik. Dus ja, ze zeggen steeds hetzelfde, maar daar hebben ze dus wel hun redenen voor.
2 keer per jaar mh + tandarts. mh is niet altijd even fijn, maar goed te doen.
Als ik het zelf tussendor oed bij houd (ragers), scheelt het wel. Ik heb er nu een die lekker veel kletst, dus dat leidt af. En ze is ook goed.
Bij tandarts bloedt het nooit. (alles in een praktijk, afspraken worden gecombineerd)

Niet naar de tandartscontrole om kosten te besparen
Sommige mensen hebben geen aanvullende verzekering/tandartsverzekering. Om kosten te besparen gaan ze niet naar de periodieke controles. Dit is niet verstandig! Een periodieke controle is niet zo duur en bespaart achteraf een hoop ellende. De tandarts spoort problemen voortijdig op. Op deze manier krijg je gebit de best mogelijke verzorging.

Wil je toch kosten besparen? Dan zou je eraan kunnen denken om de combinatie tandarts en mondhygiënist iets minder frequent vaak uit te voeren.

Ik zou toch zeker 1 keer per jaar gaan. Ideaal is 2 keer.
Is jouw echte probleem niet, dat je je in de hoek gezet voelt door de assistente?
En er nu van alles bijsleept om van dat kutgevoel af te komen??
De prestaties en tarieven voor tandheelkunde worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn voor alle tandartsen hetzelfde. Een periodieke controle (C002) kost bijvoorbeeld € 28,83 en een verdoving (A10) kost € 18,97.

Je loopt toch niet leeg op 28,83? Of reinigt jouw tandarts ook gelijk je gebit?
Nolanollie schreef:
22-04-2025 13:10
De laatste keer mh deed ze me ook echt voelen als een kind, of ik wel goed poetste en dat ze
het wel even zou laten zien. Met de tandenborstel in mijn mond deed ze even voor hoe ik mijn tanden moet poetsen. Op dat moment kon ik wel door de grond zakken maar ik was hoogzwanger en kreeg het allemaal niet echt mee. Voelde me zo onwijs klein
Waarom vind je dat zo erg? In mijn ogen is zij gewoon een professional die jou helpt met tips om je tanden het beste te verzorgen, zoals een fysiotherapeut een oefening voor je knie voor zou doen als je daar pijn aan hebt.

Je hebt al jaren klachten (pijnlijk en bloedend tandvlees) en blijkbaar is je techniek van poetsen en flossen niet perfect, wat de mondhygienist opmerkte. Dat is toch niks om je voor te schamen of de mh voor te haten? Dan kun je ook gewoon zeggen 'goh, dat wist ik niet, wat is het precies wat ik anders kan doen? Ik hoop zo dat het hoopt tegen de pijn aan mijn tandvlees'.

Het is toch zonde dat je zoveel moeite erin steekt met je 3x poetsen en 2x flossen per dag maar dat dat blijkbaar niet effectief is. Fijn toch juist als er dan iemand mee wil kijken.
Ik heb trouwens een heel zwak gebit. Ik krijg bij elke controle ladingen complimenten over hoe goed ik gepoetst en geragd heb en dan 'maar je hebt wel 3 gaatjes'. Super frustrerend is dat. Ik ga nu 1x per jaar, omdat het voor mijn gevoel zo dweilen met de kraan open is dat ik het niet kan opbrengen 2x per jaar te gaan (en waar ik woon is dat ook niet het beleid van de tandarts, hier is 1x pj controle gebruikelijk).
Het is opvallend dat je niet reageert op de opmerkingen dat bloedend tandvlees niet normaal is, en dat daar in veel gevallen iets aan gedaan kan worden. Heb je daar al eens een gesprek over gehad, bv met een mondhygiënist?
Ik zou toch weer op zoek gaan naar een andere tandarts, want blijkbaar heb je het 3x slecht getroffen.

Overigens ga ik regelmatig (in ieder geval eens per jaar) maar heb dan ook niet zo´n sterk gebit als jij.
Eens met Stokbroodje wat betreft het poetsadvies.
Zou het probleem toch niet ook voor een deel bij jezelf liggen TO?
Ik neem aan dat je nooit flost of stookt?
Nolanollie schreef:
22-04-2025 13:07
Ja, de laatste keer dat ik een switch maakte heb ik een fijn gesprek gehad met de toen tandarts maar helaas maakte ze het niet waar. Neerbuigendheid, niet mee denken, niet zachtjes doen maar gewoon weer raggen en wederom een pijnlijke mond met een "geen gaatjes, ziet er netjes uit. Even voor wat tandsteen naar de mh en je kan er weer mee door". Mh heeft toen goed schoongemaakt maar kon niet alles weghalen (waarom weet ik niet meer). Eindstand was een controle, foto (want ik was al zolang niet geweest O_o ) mh en 200 ballen lichter...

En wat merkte ik er zelf echt van? Pijn, zowel in de mond als financieel...

Pfffff
Heel bijzonder verhaal. Ik heb bij zo'n 25 tandartsen aan de stoel gezeten en er is werkelijk geen enkele tandarts die een beetje in een mond gaat raggen tijdens een controle. Ze controleren soms wel het tandvlees met een soort stokje om te kijken wat de conditie van het tandvlees is. En schijnbaar is die niet best als het zo erg bloed en pijnlijk is.
stokbootje schreef:
22-04-2025 14:26
Ik heb trouwens een heel zwak gebit. Ik krijg bij elke controle ladingen complimenten over hoe goed ik gepoetst en geragd heb en dan 'maar je hebt wel 3 gaatjes'. Super frustrerend is dat. Ik ga nu 1x per jaar, omdat het voor mijn gevoel zo dweilen met de kraan open is dat ik het niet kan opbrengen 2x per jaar te gaan (en waar ik woon is dat ook niet het beleid van de tandarts, hier is 1x pj controle gebruikelijk).
Oh, die frustratie snap ik heel erg goed! Dat is dan weer de andere kant van het spectrum...
Felidaez schreef:
22-04-2025 14:32
Ik neem aan dat je nooit flost of stookt?
Na elke maaltijd en elke avond na het poetsen...
Nolanollie schreef:
22-04-2025 14:45
Na elke maaltijd en elke avond na het poetsen...
hmm, en dat doet dan minder pijn?
Ik snap dat de tandarts scherpere instrumenten heeft hoor.

Bloed het dan ook zo?
Nova schreef:
22-04-2025 14:29
Het is opvallend dat je niet reageert op de opmerkingen dat bloedend tandvlees niet normaal is, en dat daar in veel gevallen iets aan gedaan kan worden. Heb je daar al eens een gesprek over gehad, bv met een mondhygiënist?
Ik zou toch weer op zoek gaan naar een andere tandarts, want blijkbaar heb je het 3x slecht getroffen.

Overigens ga ik regelmatig (in ieder geval eens per jaar) maar heb dan ook niet zo´n sterk gebit als jij.
Omdat het voor mij wel normaal is. 3 weken van de maand heb ik mild gevoelig tandvlees maar die ene week hoef ik er maar naar te kijken of het ploft. Zelfde geval met mijn nagels en neus. Dit is al eens nagezocht en bij mij worden de haarvaten wat weker in zwangerschap en tijdens menstruatie. Schijnt te komen door progesteronlevels...
https://www.mondhygienisten.nl/bloedend-tandvlees/

Als ik jou was zou ik wel gaan. Slechte mondhygiëne (dat is bloedend tandvlees) kan ook leiden tot andere (nare) ziektes.
...
Felidaez schreef:
22-04-2025 14:48
hmm, en dat doet dan minder pijn?
Ik snap dat de tandarts scherpere instrumenten heeft hoor.

Bloed het dan ook zo?
Totaal niet, ervaar dan geen last. Tijdens het poetsen kan het bloeden maar dat is vaak enkel in mijn menstruatieweek. Met stoken, raggeren en flossen bloed het zelden...

Ik heb van die Gum raggertjes in verschillende maten en poets electrisch met oral b opzetstukjes en poets met Elmex sensitive

Oh, en het stoken na de maaltijd is met die houtjes.

Echt flosdraad kan ik helaas niet gebruiken, daarvoor staan mijn tanden te dicht naast elkaar

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven