Ga jij naar de tandarts?
dinsdag 22 april 2025 om 12:09
Ik ben eens nieuwsgierig....
Net gebeld door mijn tandarts dat het alweer 2 jaar geleden is dat ik ben langs geweest en dat het weer eens tijd wordt.
Mijn situatie:
Ik heb gevoelig tandvlees, altijd al gehad. Ook als kind en sinds mijn tienertijd helemaal. Ik kan de klok erop gelijkzetten dat ik tijdens mijn maandelijkse feestje niet alleen beneden maar ook boven bloed wanneer er daar iets gebeurd (tanden poetsen, stoken, zelfs als ik een hard stukje brood erin krijg).
Dit is helemaal erg wanneer ik naar de tandarts ga en ze lekker met die martelwerktuigen erin zitten te prikken. Ik heb nooit pijn aan mijn tanden of tandvlees, heb nooit gaatjes, krijg altijd lovende woorden over de sterkte en stand van mijn tanden en voor mijn gevoel ga ik voor niks naar de tandarts behalve een legere portomonee en pijn aan mijn mond, want al jaren ga ik er steevast heen met geen enkele klachten en ervandaan met een lichtere tas en 3 dagen paracetamol omdat het allemaal zo beurs is door het gepor.
Daar was ik 2 jaar geleden dus klaar mee dus toen had ik op de terugweg naar huis besloten niet meer te gaan totdat er klachten kwamen en tja, als ik dan even moest wachten totdat ik geholpen kon worden dan was dat maar zo.
Nou, dat heb ik dus net telefonisch geweten. Het judgement droop ervan af bij de telefoniste, ze schoof haar mening niet onder stoelen of banken en ik merkte dat ik er behoorlijk opstandig van werd... Ik kan toch niet de enige zijn met deze mening?
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die hier zo over denken... Ik ga ook niet elk jaar naar de huisarts voor een algehele controle, waarom zou ik dan wel naar de tandarts gaan. Ik hoef geen adviezen, niet te horen dat ik dan beter moet flossen (3 keer per dag, dankjewel) beter moet poetsen (2 keer per dag, dankjewel) of iets dergelijks.
Wel ben ik benieuwd naar de discussie die er dan wel niet komt en of er mensen zijn die er net zo over denken.
Kom maar door...
Net gebeld door mijn tandarts dat het alweer 2 jaar geleden is dat ik ben langs geweest en dat het weer eens tijd wordt.
Mijn situatie:
Ik heb gevoelig tandvlees, altijd al gehad. Ook als kind en sinds mijn tienertijd helemaal. Ik kan de klok erop gelijkzetten dat ik tijdens mijn maandelijkse feestje niet alleen beneden maar ook boven bloed wanneer er daar iets gebeurd (tanden poetsen, stoken, zelfs als ik een hard stukje brood erin krijg).
Dit is helemaal erg wanneer ik naar de tandarts ga en ze lekker met die martelwerktuigen erin zitten te prikken. Ik heb nooit pijn aan mijn tanden of tandvlees, heb nooit gaatjes, krijg altijd lovende woorden over de sterkte en stand van mijn tanden en voor mijn gevoel ga ik voor niks naar de tandarts behalve een legere portomonee en pijn aan mijn mond, want al jaren ga ik er steevast heen met geen enkele klachten en ervandaan met een lichtere tas en 3 dagen paracetamol omdat het allemaal zo beurs is door het gepor.
Daar was ik 2 jaar geleden dus klaar mee dus toen had ik op de terugweg naar huis besloten niet meer te gaan totdat er klachten kwamen en tja, als ik dan even moest wachten totdat ik geholpen kon worden dan was dat maar zo.
Nou, dat heb ik dus net telefonisch geweten. Het judgement droop ervan af bij de telefoniste, ze schoof haar mening niet onder stoelen of banken en ik merkte dat ik er behoorlijk opstandig van werd... Ik kan toch niet de enige zijn met deze mening?
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die hier zo over denken... Ik ga ook niet elk jaar naar de huisarts voor een algehele controle, waarom zou ik dan wel naar de tandarts gaan. Ik hoef geen adviezen, niet te horen dat ik dan beter moet flossen (3 keer per dag, dankjewel) beter moet poetsen (2 keer per dag, dankjewel) of iets dergelijks.
Wel ben ik benieuwd naar de discussie die er dan wel niet komt en of er mensen zijn die er net zo over denken.
Kom maar door...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
dinsdag 22 april 2025 om 12:13
Hier ook altijd complimenten, mooie sterke tanden, tandvlees, altijd goed voor gezorgd etc
Tot dat niet meer zo was en het ineens heel slecht werd. Ogenschijnlijk zonder reden, want aan mijn routine was niets veranderd, dus iets van binnenuit.
Count your blessings, maar reken er niet te vast op dat dat altijd zo blijft.
Tot dat niet meer zo was en het ineens heel slecht werd. Ogenschijnlijk zonder reden, want aan mijn routine was niets veranderd, dus iets van binnenuit.
Count your blessings, maar reken er niet te vast op dat dat altijd zo blijft.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
dinsdag 22 april 2025 om 12:18
Ja, ik ga elk half jaar.
Ik heb geen gevoelig tandvlees zoals jij. Wel regelmatig gaatjes.
Ik vind het prettig dat een professional mijn gebit in de gaten houdt. Ik vind het niet erg daarvoor te betalen en ben blij dat ik die financiële ruimte ook heb.
Ik denk wel dat degene die je aan de telefoon had zich wat anders had kunnen opstellen. Als ze meer had gevraagd naar jouw redenen om niet te gaan en haar eigen mening niet zo duidelijk naar voren had gebracht had jij je niet zo aangevallen gevoeld. Haar doel is in ieder geval niet bereikt zo.
Ik vind het prettig dat een professional mijn gebit in de gaten houdt. Ik vind het niet erg daarvoor te betalen en ben blij dat ik die financiële ruimte ook heb.
Ik denk wel dat degene die je aan de telefoon had zich wat anders had kunnen opstellen. Als ze meer had gevraagd naar jouw redenen om niet te gaan en haar eigen mening niet zo duidelijk naar voren had gebracht had jij je niet zo aangevallen gevoeld. Haar doel is in ieder geval niet bereikt zo.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
dinsdag 22 april 2025 om 12:18
Nou, angst is het bij mij niet echt. Meer een langzaam, over de jaren heen opgebouwde irritatie. Je gaat erheen met 0 klachten en je komt thuis met complimenten, pijn aan je mond en een legere beurs...
dinsdag 22 april 2025 om 12:22
Kun je dan niet eens naar een andere tandarts gaan? Lijkt me gek dat je zo toegetakeld wordt bij alleen een controle.Nolanollie schreef: ↑22-04-2025 12:18Nou, angst is het bij mij niet echt. Meer een langzaam, over de jaren heen opgebouwde irritatie. Je gaat erheen met 0 klachten en je komt thuis met complimenten, pijn aan je mond en een legere beurs...
dinsdag 22 april 2025 om 12:22
Absoluut waar! De irritatie werd alleen maar groter op deze manier.ingelke_kepringelke schreef: ↑22-04-2025 12:18Ja, ik ga elk half jaar.
dinsdag 22 april 2025 om 12:23
Ik heb loeisterke tanden. Afgelopen 50 jaar nooit een gaatje gehad.
Dat komt door mijn speeksel. Dat is van een magische samenstelling die gaatjes voorkomt o.i.d.
Helaas zorgt dat speeksel ook voor veel tandsteen.
En dat, sinds mijn 40e, voor diepe pockets (? Ik wist ook niet wat dat was, maar die kun je dus hebben) en paradontitus.
En dan gaat je kaakbot eraan. Waar je in eerste instantie bij je tanden niks van ziet.
En nu lig ik al 5 jaar elke drie maanden bij de sadist, die krabben, prikken en rageren tot een hogere kunstvorm verheven heeft.
Aan mijn tanden zie je niets, de paradontitus is weg, de afbraak van het kaakbot is gestopt en mijn tandarts zegt dat één keer per jaar langskomen voldoende is naast mijn kwartaalbezoekjes aan de paradontaloog.
Dat komt door mijn speeksel. Dat is van een magische samenstelling die gaatjes voorkomt o.i.d.
En dat, sinds mijn 40e, voor diepe pockets (? Ik wist ook niet wat dat was, maar die kun je dus hebben) en paradontitus.
En dan gaat je kaakbot eraan. Waar je in eerste instantie bij je tanden niks van ziet.
En nu lig ik al 5 jaar elke drie maanden bij de sadist, die krabben, prikken en rageren tot een hogere kunstvorm verheven heeft.
Aan mijn tanden zie je niets, de paradontitus is weg, de afbraak van het kaakbot is gestopt en mijn tandarts zegt dat één keer per jaar langskomen voldoende is naast mijn kwartaalbezoekjes aan de paradontaloog.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 22 april 2025 om 12:25
3e tandarts, zelfde probleem. Ze halen je binnen en beloven je de wereld maar uiteindelijk tref ik overal hetzelfde. Neerbuigendheid als ik aangeef enkel te gaan bij klachten of wanneer ik vind dat het nodig is (zoals dat ik gecontroleerd wilde worden tijdens mijn zwangerschap in verband met het vele spugen)
En het gejakketak in mijn tandvlees wordt ik simpel van maar blijkbaar kikken ze erop om met die haken te raggen..
dinsdag 22 april 2025 om 12:25
En waarschijnlijk weer een gezonder gebit?Nolanollie schreef: ↑22-04-2025 12:18Nou, angst is het bij mij niet echt. Meer een langzaam, over de jaren heen opgebouwde irritatie. Je gaat erheen met 0 klachten en je komt thuis met complimenten, pijn aan je mond en een legere beurs...
Want ze hebben gecontroleerd en niets gevonden, dus je kan weer even voort.
Lichaam heeft onderhoud nodig.
Als jij daar geen vertrouwen in hebt, zou je een andere (angst)tandarts kunnen nemen.
Ik ben ook niet perse angstig, maar ik vind het wel fijn dat ze van te voren aangeven wat ze gaan doen.
En rekening houden met eventuele gevoeligheden.
dinsdag 22 april 2025 om 12:26
Ik ben een paar jaar geleden om andere redenen overgestapt naar een andere tandarts. Daar kreeg ik andere tips voor bloedend tandvlees en duidelijke uitleg over de gevolgen van ontstoken tandvlees. Ik heb de tips opgevolgd en veel minder last van mijn tandvlees. Dit motiveert ook om de tips te blijven uitvoeren.
Ik ga elk half jaar.
Ik ga elk half jaar.
dinsdag 22 april 2025 om 12:27
Ik vind het verschrikkelijk om naar de tandarts/mondhygiënist te gaan.
En toch ga ik elk half jaar en ben ik elke keer weer opgelucht wanneer ik weer met een blinkend gebit (dat in orde is) naar buiten ga.
Het is mi wachten op problemen wanneer je je gebit niet goed onderhoud. Daar hoort grondig schoonmaken door de tandarts/mondhygiënist ook bij.
En toch ga ik elk half jaar en ben ik elke keer weer opgelucht wanneer ik weer met een blinkend gebit (dat in orde is) naar buiten ga.
Het is mi wachten op problemen wanneer je je gebit niet goed onderhoud. Daar hoort grondig schoonmaken door de tandarts/mondhygiënist ook bij.
dinsdag 22 april 2025 om 12:27
dinsdag 22 april 2025 om 12:29
Pfff, jeetje wat een verhaal zeg... Tandsteen heb ik eigenlijk alleen maar bij mijn draadjes en ook dat is te verwaarlozen. Wat zuur dat je nu elke 3 maanden op die pijnbank moet joh. Als je terug kan naar je 30er jaren, had je dan iets anders ertegen kunnen doen?feow schreef: ↑22-04-2025 12:23Ik heb loeisterke tanden. Afgelopen 50 jaar nooit een gaatje gehad.
dinsdag 22 april 2025 om 12:30
Wat een achterdocht.
Tandvlees hoort niet te bloeden.
Ik ga ongeveer 1x per jaar, en 1,5x per jaar naar de mondhygiënist. Ik heb ook nooit klachten en na het reinigen voelt het inderdaad even onprettig maar dat is ook zo weer voorbij.
In mijn familie moeten uiteindelijk veel mensen aan een kunstgebit en dat lijkt me zo afschuwelijk. Ik wil zo lang mogelijk met mijn eigen tanden doen en daarom hebben ze, naast de dagelijkse poetsbeurt, periodiek onderhoud nodig.
Tandvlees hoort niet te bloeden.
Ik ga ongeveer 1x per jaar, en 1,5x per jaar naar de mondhygiënist. Ik heb ook nooit klachten en na het reinigen voelt het inderdaad even onprettig maar dat is ook zo weer voorbij.
In mijn familie moeten uiteindelijk veel mensen aan een kunstgebit en dat lijkt me zo afschuwelijk. Ik wil zo lang mogelijk met mijn eigen tanden doen en daarom hebben ze, naast de dagelijkse poetsbeurt, periodiek onderhoud nodig.
dinsdag 22 april 2025 om 12:31
En een bevestiging van mijn eigen constatering want geen klachten... En wel was ik toen een keer langs de mondhygiënist geweest, toen voelde het lekker schoon. Bij de tandarts voor controle heb ik niet voor mijn gevoel een schoner gebit.Felidaez schreef: ↑22-04-2025 12:25En waarschijnlijk weer een gezonder gebit?
Want ze hebben gecontroleerd en niets gevonden, dus je kan weer even voort.
Lichaam heeft onderhoud nodig.
Als jij daar geen vertrouwen in hebt, zou je een andere (angst)tandarts kunnen nemen.
Ik ben ook niet perse angstig, maar ik vind het wel fijn dat ze van te voren aangeven wat ze gaan doen.
En rekening houden met eventuele gevoeligheden.
dinsdag 22 april 2025 om 12:34
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dat niet zo werkt;)Nolanollie schreef: ↑22-04-2025 12:31En een bevestiging van mijn eigen constatering want geen klachten... En wel was ik toen een keer langs de mondhygiënist geweest, toen voelde het lekker schoon. Bij de tandarts voor controle heb ik niet voor mijn gevoel een schoner gebit.
dinsdag 22 april 2025 om 12:37
Ik ga tegenwoordig elke 6 maanden naar de mondhygiënist en een week later naar de tandarts.
Juist omdat mijn tandvlees vaak geïrriteerd/rood was. Nu ik vaker ga, lekker schoon laat maken en er zelf thuis ook meer op let is dat helemaal onder controle.
Op de laatste controle foto bleek dat ik een beginnend gaatje had tussen twee kiezen. Nu was het op zo een vroeg moment opgemerkt, dat ik er nooit last van heb gehad en het ook niet bij de zenuwen is gekomen. Dat is het voordeel van controle ipv gaan wanneer je pijn hebt.
Al zou ik in jouw geval op zoek gaan naar een andere tandarts. Ik ben ook een periode jaren niet geweest omdat eentje mij best pijn had gedaan. Bij mijn nieuwe praktijk gaat het allemaal veel rustiger, met goede uitleg.
Juist omdat mijn tandvlees vaak geïrriteerd/rood was. Nu ik vaker ga, lekker schoon laat maken en er zelf thuis ook meer op let is dat helemaal onder controle.
Op de laatste controle foto bleek dat ik een beginnend gaatje had tussen twee kiezen. Nu was het op zo een vroeg moment opgemerkt, dat ik er nooit last van heb gehad en het ook niet bij de zenuwen is gekomen. Dat is het voordeel van controle ipv gaan wanneer je pijn hebt.
Al zou ik in jouw geval op zoek gaan naar een andere tandarts. Ik ben ook een periode jaren niet geweest omdat eentje mij best pijn had gedaan. Bij mijn nieuwe praktijk gaat het allemaal veel rustiger, met goede uitleg.
"I love not Man the less, but Nature more..."
dinsdag 22 april 2025 om 12:38
Ik ga iedere 9 maanden naar de mondhygiënist, die ook de periodieke controle doet (en af en toe een foto). Bij twijfel loopt de tandarts zelf even binnen.
Heb ernstige parodontitis gehad en met behulp van de MH is dat genezen.
En zelfs tijdens die behandelingen (zonder verdoving) had ik gedurende de rest van de dag een wat gevoelige mond, maar zeker geen 3 dagen paracetamol nodig.
Heb ernstige parodontitis gehad en met behulp van de MH is dat genezen.
En zelfs tijdens die behandelingen (zonder verdoving) had ik gedurende de rest van de dag een wat gevoelige mond, maar zeker geen 3 dagen paracetamol nodig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in