Gezondheid alle pijlers

Gaatje kies

05-09-2015 15:41 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onlangs bij de tandarts geweest en er zit een gaatje in een kies bovenin. Ik ben heel bang voor de tandarts en maak me erg druk om het vullen hiervan. In de kies met het gaatje zit al een vulling. Zal hij die dan ook eerst moeten wegboren? Er is en afspraak van 45 minuten gepland. En kan het ook zijn dat het gaatje opeens zo groot is dat er een wortelkanaalbehandelin nodig is ofzo? Ik heb geen pijn aan de kies. Als kind had ik heel vaak gaatjes maar de laatste jaren niet meer en ik kan sinds mijn tandartsbezoek nergens anders meer aan denken dan de boor 😢
Je kunt je natuurlijk laten verdoven. Dan voel je niets van de behandeling behalve de prik natuurlijk. Is jouw tandarts op de hoogte van je angst voor de tandarts? Anders moet je dat even met hem/haar bespreken. Dan doen ze het allemaal wat meer op hun dooie gemak.

Sterkte!
Heb je tot nu toe gaatjes laten vullen zonder verdoving? Dan kun je dat natuurlijk veranderen, voel je na dat prikje helemaal niks meer!
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Ik vind een verdoving vervelender dan een gaatje laten vullen. Je kunt vragen of het diep is of oppervlakkig, tandarts adviseert je dan wel of je een verdoving nodig hebt of niet

een wortelkanaalbehandeling heb je niet zomaar hoor, als je een gaatje op tijd laat vullen is er niks aan de hand

Ik heb wel eens een wortelkanaalbehandeling gehad, dat kwam door een barstje in een vulling.

Overigens viel dat ook reuze mee, gaan veel spookverhalen over de ronde, maar valt allemaal mee
Deze tandarts had ik voor het eerst, mijn oude tandarts is weg uit de praktijk en die wist niet dat ik het eng vind omdat ik in de periode dat zij er was nooit een gaatje gehad heb. De meeste van mijn vullingen zijn nog uit mijn kindertijd. Mijn laatste 3 gaatjes zijn inderdaad met verdoving gevuld en qua pijn viel dat heel erg mee maar ik ben gewoon heel bang dat nu opeens blijkt dat het gat heel groot is ofzo.... mijn ervaring is dat een gaatje vullen in een kwartiertje gedaan is en nu is er 3 keer zoveel tijd gepland! 😨
Nou dan vraag je toch die verdoving? Voel je net zo weinig als bij die van een kwartiertje en het voordeel bij gaatjes is dat je geen last hebt van napijn. Gevuld is gevuld.

Geef ook even aan bij de tandarts dat je bang bent, dan kan er rekening mee gehouden worden. Da's niet raar trouwens, zo veel mensen die 7 kleuren schijten in de tandartsstoel hoor!
Ja die verdoving vraag ik sowieso. En ik denk dat het ook verstandig is aan te geven dat ik bang ben. Maar het is geloof ik niet alleen de pijn. Ook het geluid van de boor, de geur, stukje schaamte dat ik weer een vulling erbij krijg (ondanks 3x daags poetsen, maar ik denk dan toch: eigen schuld...).... dus hoe korter ik daar ben, hoe liever.

Bedankt voor het meedenken overigens. Alleen al het ff kwijt te kunnen is heel fijn!!
Niet persé eigen schuld, oude vullingen kunnen gaan lekken en moeten er op den duur gewoon uit.

Nog een voordeel: amalgaam wordt eigenlijk niet meer gebruikt, dus als het goed is dan is je kies straks weer wit!

Geef je angs niet op de dag zelf pas aan, als het echt heel erg is kun je vragen om een kalmeringstabletje. Die neem je dan die ochtend in, werkt de verdoving ook beter.

De geur is misschien tegen te gaan door iets sterk ruikende onder je neus te smeren?

Tampon in je neus, koptelefoon met favo muziek op 20 en gaan met die banaan!
Dank je wel.... Haha tampon in mijn neus.... zou er best leuk uitzien.

Ja dat is het enige wat ik fijn vind: huidige vulling in die kies is zilver, dus mocht het nodig zijn die ook weg te boren krijg ik er een mooiere vulling voor terug. Het gaatje zit wel aan de voorkant en de vulling aan de achterkant van de kies dus misschien heb ik straks gewoon 2 vullingen ipv 1 grote. Geen idee.... Woensdag moet ik erheen.
quote:saltamontes schreef op 05 september 2015 @ 15:59:

Ja die verdoving vraag ik sowieso. En ik denk dat het ook verstandig is aan te geven dat ik bang ben. Maar het is geloof ik niet alleen de pijn. Ook het geluid van de boor, de geur, stukje schaamte dat ik weer een vulling erbij krijg (ondanks 3x daags poetsen, maar ik denk dan toch: eigen schuld...).... dus hoe korter ik daar ben, hoe liever.

Bedankt voor het meedenken overigens. Alleen al het ff kwijt te kunnen is heel fijn!!Je hoeft je echt niet te schamen! Waarom zou je? Mocht je nu iemand zijn die nooit zijn/haar tanden poetst: ok, eigen schuld dikke bult dan.
Ja stom hè. ... ik had het zelfs tov de assistente toen ik de afspraak moest maken voor het vullen. Toen benadrukte ze nog eens dat de afspraak 45 minuten ging duren en kon ik wel door de grond zaken van schaamte. Terwijl ze natuurlijk de hele dag niks anders doet dan afspraken inplannen, dat weet ik ook wel. ..
Maak een afspraak bij de mondhygienist en bekijk je manier van schoonhouden. Wellicht doe je wat verkeerd en kan je in de toekomt gaatjes voorkomen ;)

Benadrukken van de afspraakduur is om te laten weten dat er 45min wordt gereserveerd en kort tevoren afbellen dus niet wordt gewaardeerd.
Ik kreeg complimenten over de mondhygiëne dus volgens mij doe ik dat best aardig (maar dus blijkbaar niet goed genoeg, anders had ik geen gaatje 😕) Laatste keer dat ik een gaatje had was 12 jaar geleden nu.

Als kind dacht ik dat grote mensen niet bang waren voor de tandarts maar inmiddels weet ik dat leeftijd niks uitmaakt....
Hij boort de oude vulling er uit en legt er een nieuwe in. minder intensief dan een nieuwe caviteit mits de oude vulling niet heel diep zat. succes!
Ach, de meeste mensen zijn wel wat nerveus voor de tandarts.

De verdovings spuit ziet er eng uit maar daar voel je (altijd tot mijn verbazing) eigenlijk niks van.

Toen ik in mijn tienerjaren een paar keer een gaatje had luisterde ik altijd gewoon naar muziek, dat hielp heel veel, en ik gaf aan dat ik bang was zodat ze mij op de hoogte hielden van wat ze deden. Ik vind het namelijk altijd heel fijn als een tandarts of dokter gewoon verteld wat ze aan het doen zijn.

Mijn vriend moest trouwens ook een wortelkanaal behandeling en een kroon vorige week en hij was doodsbang. Hem hadden ze lachgas gegeven, maar ik weet niet of we dat in Nederland nog doen? Hij vond het wel een uitkomst
Ik vind boren ook naar. Wat mijn tandarts doet is precies vertellen wat ze gaat doen, zeg maar alle stappen. En ze telt altijd hardop tijdens het boren. We spreken dan af dat ze na 5 tellen even stopt. Dat werkt bij mij heel goed, ik weet dan dat ik het nog 2 of 3 tellen moet volhouden.

Het is een simpel trucje, maar misschien werkt het bij jou ook wel, je zou dat aan je tandarts kunnen vragen.
Dat is wel een goede inderdaad... Het gaat misschien ook wel gewoon om het feit dat je een stukje controle verliest. Wat dat betreft vind ik wat dwynwen zegt ook heel fijn: als gewoon alles wordt uitgelegd. Pff... nog 3 dagen... Maar ben ook wel blij als het zover is, want volgens mij maak ik me nu drukker dan nodig is.
Het gaatje is gevuld inmiddels. Ik ben goed verdoofd en het viel erg mee. Het duurde inderdaad 50 minuten uiteindelijk, wel lang voor 1 gaatje! Ik had ook best wel een verkrampte mond daarna En die tandarts maar zeggen dat ik mijn mond wijder open moest houden.... Maar goed, ik ben opgelucht dat het voorbij is en heb me drukker gemaakt dan nodig. Ik heb nog wel napijn maar dat zal vast wel wegtrekken.
Volgens mijn tandarts hebben sommige mensen, waaronder ik helaas, een bepaald mondmilieu waardoor je ondanks goede en intensieve verzorging toch heel gemakkelijk gaatjes krijgt. Je kunt er helaas niets aan doen, die bacteriën draag je nu eenmaal bij je. Dus schaam je niet.
quote:Katherina schreef op 10 september 2015 @ 09:10:

Volgens mijn tandarts hebben sommige mensen, waaronder ik helaas, een bepaald mondmilieu waardoor je ondanks goede en intensieve verzorging toch heel gemakkelijk gaatjes krijgt. Je kunt er helaas niets aan doen, die bacteriën draag je nu eenmaal bij je. Dus schaam je niet.Door regelmatig de mondhygienist te bezoeken om het gebit professioneel te laten reinigen en extra te fluorideren kan enorm schelen! Preventie is de essentie!
quote:beelicious schreef op 10 september 2015 @ 10:49:

[...]

Door regelmatig de mondhygienist te bezoeken om het gebit professioneel te laten reinigen en extra te fluorideren kan enorm schelen! Preventie is de essentie!

Jij kan bij een tekstbureau gaan werken.

Maar even zonder dollen, ik heb daar dus ernstig last van. Een gaatje ontstaat bij mij binnen een half jaar, en dan is het gelijk een GAT.

Ik doe er alles aan, de mondhygienist haalt dat piepkleine beetje tandsteen weg, loopt alles na en ik wordt ernstig gefluorideerd. En dan nog gaatjes. Tja, soms is er dus echt niks meer te voorkomen.
Tijdens het vullen zag de tandarts een beginnend gaatje in de kies ernaast. Ik vind dat heel eng; ik poets dus al 3x daags, heb max 5 eetmomenten per dag, floss, rager, eet suikervrije kauwgom na alles wat ik eet... Dus ik zit er inderdaad aan te denken zelf een bezoek te brengen aan de mondhygienist voor meer advies zodat dat beginnende gaatje weggaat (schijnt te kunnen...)

Pff lijkt me lastig Katherina, voelt machteloos he... als je zelf alles doet wat in je macht ligt.
Toch nog even terug naar dit topic: het vullen is nu een week geleden en ik heb nog pijn bij het eten van harde dingen. Dat schijnt normaal te zijn. Maar flossen daar doet enorm pijn! ! Ik floss elke dag en dan krijg ik een flinke pijnscheut. Verder heb ik niet echt pijn maar ik voel die kies continu. Alsof er druk op staat ofzo. Maar het doet geen pijn (wat misschien moeilijk te beoordelen is omdat ik heel veel medicatie slik tegen zenuwpijn ). Tja ik weet best wat het advies is: even terug naar de tandarts. Ga ik ook doen als het zo blijft maar ik ben gewoon bang nu. Googelen is misschien niet het meest handige maar ik lees nu over wortelkanaalbehandelingen, wortelpuntontstekingen en zelfs implantaten. Dus wilde nu vooral even mijn hart luchten en misschien ervaringen horen waaruit blijkt dat het ook kan meevallen 😉
quote:KiaOraHoi schreef op 05 september 2015 @ 15:45:

Je kunt je natuurlijk laten verdoven. Dan voel je niets van de behandeling behalve de prik natuurlijk. Is jouw tandarts op de hoogte van je angst voor de tandarts? Anders moet je dat even met hem/haar bespreken. Dan doen ze het allemaal wat meer op hun dooie gemak.

Sterkte!

Of je voelt net zoals ik die prik niet eens. En mijn gaatje zat op een zeer moeilijke plek in een verstandskies.

In de praktijk waar ik zit hebben ze zeer goede zogenoemde "paniek tandartsen" Die leggen stap voor stap van te voren uit wat er behandeld gaat worden, je mag wie je maar bij je wilt hebben met je mee nemen. Tijdens de behandeling verteld de tandarts je precies wanneer hij een instrument gaat pakken, een foto gaat maken etc. Raak je in paniek, ook niet erg, daar zijn ze op getraind. Ikzelf heb er geen persoonlijke ervaring mee, dan had ik je wat meer kunnen zeggen, maar ik ben een paar keer als ondersteuning mee geweest bij een vriendin.

Ik raad je wel aan om te blijven gaan, hoe eng je het ook vind. Een kennis van mij heeft tegenwoordig door tandarts angst een dermate grote schade aan zijn tanden dat hij ze uiteindelijk zal moeten laten trekken. Of ze rotten vanzelf weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven