Gezondheid alle pijlers

Gat in schaamlip

27-08-2010 02:38 21 berichten
Ik kwam er pas achter dat ik kennelijk toch niet helemaal zonder (kleer)scheuren uit de bevalling ben gekomen. Volgens mijn man zit er dus een gat ter grootte van een halve centimeter in een van mijn binnenste schaamlippen. Dit had ik zelf niet gezien, maar ik had de laatste tijd zo'n trekkerig gevoel en heb hem even laten kijken. Ik zou er een piercing doorheen kunnen hangen, maar dat doe ik toch maar niet.

Kan dit kwaad? Kennelijk is de hele boel weer geheeld, dus hechten zal weinig zin hebben. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
ik zou even naar de huisarts gaan.... hoelang is je bevalling geleden? moet je nog op nacontrole??
Uhm, bevalling is al 4 maanden geleden. Man heeft in die tijd niet met een vergrootglas bovenop mijn onderste regionen gehangen. (In geval iemand wil weten waarom ik hier niet eerder achter ben gekomen.) Ik heb nooit een nacontrole gehad omdat er dus niet gehecht was.
Van de week even mee naar de dokter om te showen. Dit hoort in ieder geval zo niet

Het kan echt opnieuw gehecht worden hoor, waarschijnlijk moet er een minimaal iets van de wondrandjes afgesneden worden zodat er weer een verse wondranden onstaan die goed aan elkaar kunnen plakken. En dan heelt het weer, tot je weer normale schaamlippen hebt zonder gaten.

Maar laat even ernaar kijken door een arts, die kan beter beoordelen of en wat er aan gedaan moet worden.
ik zou zowiezo even naar de huisarts gaan....

na mijn eerste bevalling was mijn wond ook niet mooi genezen. Daar is zeker achteraf nog wat aan te doen!

(bij mij omdat ik snel een tweede wilde hebben we in overleg gewacht tot de tweede bevalling, is de knip opnieuw geknipt en toen met extra zorg gehecht en nu is het weer goed (of in elk geval een stuk beter, 't is nooit helemaal geworden wat het was maar ik heb er in elk geval geen last meer van....)
Ik vroeg me eigenlijk af of het kwaad kon. Die schaamlippen zijn toch puur ter decoratie?

Maar goed, dan zal ik me toch maar over mijn schaamte heenzetten. Mijn eigen huisarts is vertrokken en in oktober komt pas de nieuwe. Tot die tijd een onbekende invaller.

Dussssss. Dokter, wilt u even naar mijn doos kijken? Er zit een gat in.
ja een invaller kan toch ook? die kijken er echt niet van op of om hoor.... er zit een gat in en die moet gerepareerd worden. Voor het zelfde geld gaat het straks wel vervelen... en dan zit je er maar mooi mee! Je kan trouwens ook je VK / gyn bellen die je bevalling gedaan heeft als je je daar prettiger bij voelt, voor haar is dat ook geen rare vraag... en het hoort, vind ik bij de nazorg om zulke vragen te beantwoorden!
enne pppppssst niet verder vertellen, ik heb stiekum nog ook wel last van mijn litteken van de knip, en ook een leeg-aambei-flapje door de bevaling waar ik last van heb en waar ik ook een schurft hekel aan heb, en ookal is mijn jongste inmiddels 5,5 ik heb nog steeds niet de moed gehad om daarmee naar de huisarts te stappen.... wel eens gevraagd bij uitstrijkje, maar toen werd er heel luchtig over gedaan van "kan geen kwaad ofzo" met plaatsen van spiraal hebben ze t volgens mij niet eens gezien, maar stiekum zou ik t allemaal een keer netjes gemaakt hebben..... maar ik durruf niet......
Lijkt me ook dat je van 2x een knip niet zo happig wordt om weer daar onder de boel te laten fiksen. Ik was net zo blij dat er geen naald en draad aan te pas waren gekomen.
quote:_Carrera_ schreef op 27 augustus 2010 @ 02:48:

Ik vroeg me eigenlijk af of het kwaad kon. Die schaamlippen zijn toch puur ter decoratie?

Maar goed, dan zal ik me toch maar over mijn schaamte heenzetten. Mijn eigen huisarts is vertrokken en in oktober komt pas de nieuwe. Tot die tijd een onbekende invaller.

Dussssss. Dokter, wilt u even naar mijn doos kijken? Er zit een gat in.

Het voelt toch niet helemaal pijnloos aan? Als je een gat in je arm zou hebben, zou je toch ook gaan?

Een huisarts ziet 1-2 dozen per dag, daar zit altijd een gat in, jij hebt er gewoon eentje extra. Niks geks aan. Gewoon gaan, daar zijn ze voor. Ook invallers zijn al jaren arts.
Goed, ik ga dochter zo eens wakker maken voor een voeding.

Morgen maar bellen voor een afspraak.
ja en t stukje waar ik last van heb zit ergens op mijn bil.... elke keer zit daar gewoon onderhuis irritatie en soms een soort ontstekinkje, alsof het een beetje slecht aan elkaar geborduurd zit, of voor t zelfde geld een ingegroeid hechtinkje wa af en toe zit te rommelen.... echt vreselijk eeeeh kut :-D

had ook fiks wat hechtingen te pakken, die eerst was echt een drama bevalling, de tweede was om t goed te maken
oke succes!! laat ff weten hoe de reactie was, misschien geeft het mij moed.... om ook een afspraak te maken --> hij is nu op vakantie en ik ga niet naar de vervanger hahahahahaha hoezo smoesjes :-D (volgens mij is de vrouwelijke arts in de praktijk die doorgaans zulke dingen doet er wel... hmmmmz excuus weg)
Ja, zal ik doen.

Mijn arts was trouwens vrouwelijk, de nieuwe is dat ook. De vervanger is helaas een man, vandaar mijn struisvogelgedrag.
Je kan natuurlijk ook even bellen met de vraag of het haast heeft om ernaar te laten kijken. Ik begrijp dat je er geen last van hebt en het niet is ontstoken?
quote:_Carrera_ schreef op 27 augustus 2010 @ 02:56:

Lijkt me ook dat je van 2x een knip niet zo happig wordt om weer daar onder de boel te laten fiksen. Ik was net zo blij dat er geen naald en draad aan te pas waren gekomen.een echte knip om het kind beter te laten passen, door je buitenste schaamlip en deel spier heen, is een stuk ingrijpender dan een reparatie van je kleine schaamlippen hoor.
ik zou je verloskundige even bellen om het na te vragen.
Ik ben ook wel benieuwd... Lees even mee!

Bij m'n eerste bevalling 3 kleine hechtinkjes gehad en situatie daarna was oké: geen verschil met voor de bevalling. Na 2e bevalling van iets groter kindje (3,5kg ipv 2,2 met evenredig groter hoofd ) is er wat meer schade geweest waar ik pas met de laatste controle vd vk - na 10 dgn dus - achter kwam. Er zit dus gewoon een scheur in m'n schaamlip rechts: heb nu dus 3 schaamlippen Scheur is echt van t puntje tot helemaal tegen 't begin. De vk zei dat er warschijnlijk niets aan gedaan kon worden en dat ze wel ergere dingen had gezien (nou en!). De gyn die m'n mirena inbracht een paar maanden later zei dat het een zeer lastige plek was en dat het waarschijnlijk bijna niet te doen was. Verder zei ze dat het een zeer pijnlijke ingreep zou worden en dat wanneer ik er geen fysieke last van had er maar eerst eens heel goed over na moest denken. Tot op heden nog niet gedaan maar nu ik dit weer lees...

Ben dus erg benieuwd naar meer verhalen hierover en of en hoe het kan worden opgelost (of niet dus)...
Bij mijn eerste bevalling is er ook iets niet helemaal goed gegaan met het hechten. Moeilijk uit te leggen maar het zat, zeg maar, te strak. Dat was licht pijnlijk, vooral tijdens seks. Ik heb er toen niets aan laten doen omdat er nog een kinderwens was. Bij de tweede bevalling, nog geen 2 jaar later, was hechten opnieuw nodig. Ik had van tevoren al besproken dat ik extra aandacht wilde voor het hechten. En ja hoor, keurig gehecht, alles zit weer goed.

Praat erover met je gyn.
Ja, inderdaad, ik ben 1 keer ingeknipt en 1 keer ingescheurd op de plek van de knip.

Is ook erg lelijk gehecht, het was superstrak opgeknoopt met allemaal bobbels van huid, zo strak. Ik heb nu dus tussen vagina en anus nu een soort huidbobbeltje zitten. Het is volledig pijnloos, en mijn man weet het natuurlijk, maar als dat niet zo zijn zijn zou ik het wel genant vinden, want je zou kunnen denken dat het een soort aparte aambei is ofzo.

Nou ja, ik vond het dan weer niet de moeite om het te laten herstellen, ik heb er verder geen last van en verder niemand die het ziet.

Ook ik voel soms de littekens van de knip/scheur. Vervelend gevoel inderdaad. En het is bij mij al 11 jaar geleden....Ik denk dat dat blijft.
Hoi Carrera,

Ik heb het ook, een soort knoopsgat zeg maar, in een van m'n schaamlippen.

Ik heb het overgehouden van m'n eerste bevalling, dochter is inmiddels alweer ruim 5.

Ik heb er verder nooit naar laten kijken, heb er eigenlijk ook geen last van.

En tijdens de tweede bevalling dacht ik nog, misschien vinden ze het raar ofzo, of gaat iemand er wat van zeggen..... nou niet dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven