Gebeten door een teek.
vrijdag 3 september 2010 om 21:06
Net voelde ik ineens een raar bultje in m'n nek. En het bleek dus een teek te zijn. Vanmiddag heb ik voor het laatst met de hond geknuffeld en het idee dat dat beest er dus ongemerkt misschien al uren zat.. :puke: Ik heb op internet gelezen dat je alleen naar de huisarts moet als je klachten krijgt maar daar wil ik eigenlijk niet op wachten en wil maandag al gaan. Mijn vader is een paar maanden geleden gebeten door een teek en kreeg dus na een paar maanden klachten en is er goed ziek van geweest. Ik wil dat dus voorkomen en heb in het verleden niet zulke leuke verhalen gelezen over de ziekte van Lyme. Hoewel ik daar bijna geen kans op schijn te hebben omdat de teek binnen 24 uur is verwijderd...
Iemand ook weleens gebeten door een teek? Kreeg je klachten en de ziekte van Lyme?
Iemand ook weleens gebeten door een teek? Kreeg je klachten en de ziekte van Lyme?
vrijdag 3 september 2010 om 21:09
Hoe heb je de teek verwijderd?
De kunst is hem zo te verwijderen zodat hij zichzelf niet 'leegt ' en in zn geheel eruit komt.
Persoonlijk denk ik dat de dokter weinig kan doen voor je op dit moment. Je moet de plek waar de teek heeft gezeten in de gaten houden. Of hier zich geen kring oid gaat vormen.
De kunst is hem zo te verwijderen zodat hij zichzelf niet 'leegt ' en in zn geheel eruit komt.
Persoonlijk denk ik dat de dokter weinig kan doen voor je op dit moment. Je moet de plek waar de teek heeft gezeten in de gaten houden. Of hier zich geen kring oid gaat vormen.
vrijdag 3 september 2010 om 21:11
vrijdag 3 september 2010 om 21:11
Ja gebeten (meermaals als kind) en nee; geen gevolgen gehad.
Is het een stuk van de nek dat je met haar kunt bedekken? Dan zou je een cirkeltje o.i.d. kunnen tekenen (of laten doen), zodat je maandag de exacte lokatie nog zo kan duiden. Als je onverhoopt een enorme rode kring krijgt dan zie je het sowieso wel, maar hopelijk krijg je die niet. Misschien ben ik gek hoor kan goed, maar als het toch geen in-het-zicht plek is dan is "merken" van de lokatie misschien een idee???
Is het een stuk van de nek dat je met haar kunt bedekken? Dan zou je een cirkeltje o.i.d. kunnen tekenen (of laten doen), zodat je maandag de exacte lokatie nog zo kan duiden. Als je onverhoopt een enorme rode kring krijgt dan zie je het sowieso wel, maar hopelijk krijg je die niet. Misschien ben ik gek hoor kan goed, maar als het toch geen in-het-zicht plek is dan is "merken" van de lokatie misschien een idee???
when you wish upon a star...
vrijdag 3 september 2010 om 21:21
Mijn moeder heeft de teek verwijderd met een tekentang en daarna de plek met alcohol ontsmet. De teek zat nog niet helemaal vol en volgens mij is die ook niet leeggelopen bij het verwijderen. Het plekje ziet wel wat rood maar niet zo'n kring als mijn vader toen had. Ik heb net de datum opgeschreven. Dat is weer belangrijk als je wel klachten gaat krijgen.
Waarschijnlijk reageer ik een beetje erg overdreven maar ik vind die beestjes echt zo vies enzo.
Waarschijnlijk reageer ik een beetje erg overdreven maar ik vind die beestjes echt zo vies enzo.
vrijdag 3 september 2010 om 21:23
Precies, de dokter gaat niks doen als er niet zo'n dubbelrode ring verschijnt. En dan niet een rood plekje eromheen, maar echt een grote ring, ook als-ie heel licht is kan 't foute boel zijn.
Goed in de gaten houden.
Ach ja, huisarts kan inderdaad, die kan 't nog even checken, maar ik denk niet dat je er veel wijzer van gaat worden.
Goed in de gaten houden.
Ach ja, huisarts kan inderdaad, die kan 't nog even checken, maar ik denk niet dat je er veel wijzer van gaat worden.
vrijdag 3 september 2010 om 21:25
quote:Keroppi schreef op 03 september 2010 @ 21:06:
Mijn man is zo vaak gebeten! Het lijkt wel alsof die beesten specifiek hem lekker vinden, want ik word nooit gebeten (afkloppen). Na jaren heeft mijn man afgelopen jaar voor het eerst lyme opgelopen, zichtbaar aan een rode kring rond je beetplek. Ik denk dat die ring er na x dagen of x weken verschijnt.
Niet om lullig te zijn, maar ik vind dat je nogal paniekerig en overdreven reageert op een beet. Wat denk je dat een huisarts doet? Jou preventief anti biotica geven?
Mijn man is zo vaak gebeten! Het lijkt wel alsof die beesten specifiek hem lekker vinden, want ik word nooit gebeten (afkloppen). Na jaren heeft mijn man afgelopen jaar voor het eerst lyme opgelopen, zichtbaar aan een rode kring rond je beetplek. Ik denk dat die ring er na x dagen of x weken verschijnt.
Niet om lullig te zijn, maar ik vind dat je nogal paniekerig en overdreven reageert op een beet. Wat denk je dat een huisarts doet? Jou preventief anti biotica geven?
vrijdag 3 september 2010 om 21:31
Houd het gewoon even in de gaten. Mocht je opeens rare klachten krijgen, ga dan naar de huisarts en vermeld dat je door een teek gebeten bent. Zolang er nu niks te zien is, of er geen symptomen zijn, zal er waarschijnlijk niks gedaan worden.
Mijn man zat een paar jaar geleden onder de teken, door een wandeling in het bos in Zwitserland en heeft nooit klachten gehad. Mocht hij toch een keer iets vreemds krijgen, dan gaat hij naar de huisarts en vermeld hij die tekenbeten, zodat hij op Lyme getest kan worden.
Mijn man zat een paar jaar geleden onder de teken, door een wandeling in het bos in Zwitserland en heeft nooit klachten gehad. Mocht hij toch een keer iets vreemds krijgen, dan gaat hij naar de huisarts en vermeld hij die tekenbeten, zodat hij op Lyme getest kan worden.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
vrijdag 3 september 2010 om 21:51
Ben ook een keer door een teek gebeten en heb lyme gehad. Er zijn steeds meer teken in nl die besmet zijn. Ik zou het goed in de gaten houden dus.
Ik kreeg zelf eerst een rare rode vlek, daarna pas een kring. Overigens krijgt niet iedereen een kring. Let dus ook op andere symptomen. Die kunnen overigens behoorlijk vaag zijn.
Ik kreeg zelf eerst een rare rode vlek, daarna pas een kring. Overigens krijgt niet iedereen een kring. Let dus ook op andere symptomen. Die kunnen overigens behoorlijk vaag zijn.
vrijdag 3 september 2010 om 22:06
Als je de teek binnen 24 uur verwijderd is de kans op besmetting niet zo groot. Het feit dat de teek nog klein was, zegt dat hij er waarschijnlijk niet lang heeft gezeten.
Je hoeft hier echt niet voor naar de huisarts hoor, wat verwacht je dat die doet? Juist; vertellen dat je moet afwachten.
Dus actieplan: (teek is al verwijderd, bergeep ik, is de plek goed ontsmet?)
-datum tekenbeet in agenda zetten.
-komende weken de plek in de gaten houden. Contact opnemen met de ha als er een grote rode kring om de plek ontstaan zoals op de foto. Dat het insteekplekje nu en de komende dagen wat rood ziet is normaal.
-Komende weken/maanden bij ziekte, ernstige spierpijn, griepverschijnselen etc, bedenken dat je een teek hebt gehad en je melden bij de ha
Maar vooral: geen paniekerij, je hebt de teek snel verwijderd, hij zat niet vol, dus de kans dat je besmet bent met Lyme is ect klein. Dus hou het in de gaten, maar nu naar de ha hoeft echt niet, die geeft je alleen bovenstaande adviezen mee.
Je hoeft hier echt niet voor naar de huisarts hoor, wat verwacht je dat die doet? Juist; vertellen dat je moet afwachten.
Dus actieplan: (teek is al verwijderd, bergeep ik, is de plek goed ontsmet?)
-datum tekenbeet in agenda zetten.
-komende weken de plek in de gaten houden. Contact opnemen met de ha als er een grote rode kring om de plek ontstaan zoals op de foto. Dat het insteekplekje nu en de komende dagen wat rood ziet is normaal.
-Komende weken/maanden bij ziekte, ernstige spierpijn, griepverschijnselen etc, bedenken dat je een teek hebt gehad en je melden bij de ha
Maar vooral: geen paniekerij, je hebt de teek snel verwijderd, hij zat niet vol, dus de kans dat je besmet bent met Lyme is ect klein. Dus hou het in de gaten, maar nu naar de ha hoeft echt niet, die geeft je alleen bovenstaande adviezen mee.
vrijdag 3 september 2010 om 22:07
vrijdag 3 september 2010 om 22:10
Ik kan het me wel voorstellen dat je ervan in paniek raakt. Het zijn vieze beesten. Ik moet ze altijd uit de hond halen na een wandeling. Ieuw. Maar om nu meteen na een beet naar de HA te gaan is overdreven. Als je het echt niet vertrouwd kun je de assistente bellen. Maar ze kunnen niets op zo'n korte tijd.
vrijdag 3 september 2010 om 22:40
Kennis van me is jaren geleden op summercamp geweest in de VS (6 weken in de buitenlucht leven) en daar heeft ze tientallen tekenbeten opgelopen. Was echt dagelijkse kost voor alle deelnemers. Meer dan goed in de gaten houden werd daar ook niet gedaan. Zou dat nu ook adviseren, de huisarts kan toch niet zoveel voor je doen op dit moment volgens mij.

vrijdag 3 september 2010 om 23:32
Je had de teek kunnen bewaren en laten onderzoeken op Lyme, maar ik neem aan dat je hem niet meer hebt.
Maandag naar de huisarts gaan heeft geen zin, want Lyme is pas na een tijdje te zien.
Als je zo'n kring krijgt krijg je wel anti-biotica, maar daar heb je nu dus ook nog niks aan.
Dus goed in de gaten houden en misschien over een maandje even vragen of je je bloed mag laten testen.
Maandag naar de huisarts gaan heeft geen zin, want Lyme is pas na een tijdje te zien.
Als je zo'n kring krijgt krijg je wel anti-biotica, maar daar heb je nu dus ook nog niks aan.
Dus goed in de gaten houden en misschien over een maandje even vragen of je je bloed mag laten testen.
vrijdag 3 september 2010 om 23:36
Ik had trouwens eerst een grote rode plek. 3 bij 5 cm. D kring kwam pas veel later.
Was toen al naar de ha en dermatoloog gegaan omdat ik het niet vertrouwde. Die grote plek blijkt ook lyme te zijn, maar komt minder vaak voor. Ze herkende het dus ook niet.
Let dus ook op de andere symptomen en niet alleen de kring.
Was toen al naar de ha en dermatoloog gegaan omdat ik het niet vertrouwde. Die grote plek blijkt ook lyme te zijn, maar komt minder vaak voor. Ze herkende het dus ook niet.
Let dus ook op de andere symptomen en niet alleen de kring.

vrijdag 3 september 2010 om 23:39
Mijn moeder had de ziekte van Lyme, maar ook geen ring (wel een rode vlek, maar geen ring). De huisarts zei eerst dat ze dus niet de ziekte van Lyme kon hebben, maar maanden later, na andere klachten, en een uitgebreid onderzoek in het ziekenhuis, bleek dat ze dus wel de ziekte van Lyme had opgelopen toen.
zondag 5 september 2010 om 00:13
Tekentang en inderdaad eruit gedraaid. Weet niet meer welke richting maar zodat er niks achterblijft. Ik voel op de plek nog wel een bultje en het is nog rood en gevoelig en ik zie nog steeds een rood puntje waar de teek precies heeft gebeten. Nog geen kring verder.
Heb inmiddels wat meer gegoogled en heb besloten maandag even te bellen i.p.v. langsgaan als ik er nog erg mee zit. Al is het maar om te horen dat ze voorlopig niks kunnen doen totdat ik klachten krijg.
Heb inmiddels wat meer gegoogled en heb besloten maandag even te bellen i.p.v. langsgaan als ik er nog erg mee zit. Al is het maar om te horen dat ze voorlopig niks kunnen doen totdat ik klachten krijg.
maandag 6 september 2010 om 10:30