Gezondheid alle pijlers

Gebidsreiniging bij de tandarts, ieder bezoek?

05-11-2009 16:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 maal per jaar bezoek ik trouw de tandarts waarbij ik er al jaren zonder gaatjes goed vanaf kom. Eerder kreeg ik wel de opmerking van gebruik eens tandenstokers/flosdraad/mondwater.

Iets wat de vorige tandarts nooit aangaf en ik ook niet als dusdanig heb meegekregen van jongsaan.

Het mondwater wordt gebruikt maar de flossen is zoiets...pfff...dat slijt dan weer na de tijd en blijft in het kastje liggen.

Iedere keer is ook een kleine gebidsreiniging nodig. En op de een of andere manier merk ik dat de tandarts dit een beetje vervelend vind ofzo.

Wordt bij jullie ook iedere controle gereinigd of ben ik zo slecht voor mijn tandjes....??
Ik ga 1 keer per jaar naar de mondhygiëniste voor een uitgebreide gebitsreiniging en 1 keer per jaar naar de tandarts voor foto's en controle. Hier zit dat ook een korte reiniging bij ( tandsteen verwijderen en polijsten) Verder gebruik ik op aanraden van mijn tandarts raggers.
/t blijft niet mijn hobby om er heen te gaan..pff..
Ik heb altijd een combi afspraak mondhygiëniste en tandarts. Tandsteen wordt standaard verwijderd en de gewone controle dan uitgevoerd. Tandsteen is dus iets anders dan tandplak. Dit laatste verwijder je alleen door goed te poetsen, spoelen, flossen en eventueel ook met een speciaal tandenstokertje de boel te reinigen. Tandsteen lig idd aan je speelselproductie. En kun je echt weinig aan doen.

Ik vind het geen probleem om er een keer per jaar naar toe te gaan (vaker hoeft niet van mijn tandarts, de tanden zijn in goede conditie)
Zo te lezen gaat iedereen ook 1 keer ipv 2 zoals ik.

Vriend merkte overigens hetzelfde, gisteren nog eens erover gehad. Die had ook ziets van violgens mij heeft hij 'sochtends een ochtend humeur (we waren de eersten..).
Stoken is vooral om het tandvlees gezond te houden. Met het oog op paradontitis.
quote:Haveahappyperiod schreef op 05 november 2009 @ 17:10:

Oh nog even.....ik heb jarenlang gerookt en heel veel koffie, thee en cola gedronken. Nu doe ik geen van allen meer en mijn tandsteen is niet verminderd.

Dat kan kloppen. Wat je krijgt van veel koffie of thee drinken is een bruine aanslag op je tanden. Tandsteen is niet hetzelfde. Tandsteen komt uit tandplak voort en de een heeft hier van nature meer last van dan een ander (ligt aan samenstelling speeksel).

Ik heb bijv. wel redelijk vaak tandsteen, maar heb nog geen een gaatje (30 jr). Mijn vriend daarentegen heeft nooit tandsteen, maar zo onderhand zijn hele gebit al gevuld met gaatjes. Ik heb dit feit de tandarts wel eens voorgelegd en die vertelde dat dit inderdaad vaker zo is.

Enne, tandenstokers en flosdraad dragen wel degelijk bij aan het verminderen van tandsteen hoor! Ik heb het zelf ondervonden; sinds ik elke dag tandenstokers gebruik heb ik veel minder tandsteen!

Tot slot; het bloeden van flossen en tandensteken geeft aan dat je tandvlees niet gezond is. Je moet even doorzetten en je zal zien dat na een weekje steken het bloeden overgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven