Gezondheid alle pijlers

Gebidsreiniging bij de tandarts, ieder bezoek?

05-11-2009 16:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 maal per jaar bezoek ik trouw de tandarts waarbij ik er al jaren zonder gaatjes goed vanaf kom. Eerder kreeg ik wel de opmerking van gebruik eens tandenstokers/flosdraad/mondwater.

Iets wat de vorige tandarts nooit aangaf en ik ook niet als dusdanig heb meegekregen van jongsaan.

Het mondwater wordt gebruikt maar de flossen is zoiets...pfff...dat slijt dan weer na de tijd en blijft in het kastje liggen.

Iedere keer is ook een kleine gebidsreiniging nodig. En op de een of andere manier merk ik dat de tandarts dit een beetje vervelend vind ofzo.

Wordt bij jullie ook iedere controle gereinigd of ben ik zo slecht voor mijn tandjes....??
Het is gebitsreiniging, met een t. En nee, dat doet mijn tandarts nooit. Ik ga 1x per jaar voor controle.
Gebidsreiniging klinkt als een islamiet die zich voor het bidden wast. Je zult wel gebitsreiniging bedoelen.

Het is de tandarts zijn werk, hij is niet je vriend, dus als hij iets vervelend vindt om mee te delen dan is dat zijn probleem lijkt me.

Als je het zelf niet prettig vindt dat je gebit bij iedere controle schoongemaakt wordt dan kun je beter vaker poetsen/flossen/stokeren. Of je vraagt het eens bij een andere tandarts wat hij/zij ervan vindt.

Mijn tandarts haalt tandsteen weg en checkt de boel, meer eigenlijk niet.
Bij mij wordt ook altijd dat beetje tandsteen verwijderd, vinnik wel fijn

En nee, ik flos niet maar gebruik wel een goede elektronische tandenborstel en spoel.

Heb er nog nooit commentaar op gehad. Nou ja, toch, dat mijn tanden zo mooi zijn.
Ja, dat vind ik echt.
Gebidsreiniging, heeft dat iets met bidden te maken? Hoort dit dan niet op Psyche?

Maar als je het over tandplak verwijderen hebt tijdens een bezoek aan de tandarts, dat is een vrij normale behandeling. Denk dat je je inbeeldt dat je tandarts het vervelend vindt, vraag het hem anders. Andere opties zijn het wel gebruiken van flosdraad/tandenstokers, of een andere tandarts zoeken.
Vervelend? Aan al die extra behandelingen verdient de tandarts goed hoor dus het lijkt me sterk
Inderdaad met een T-tje(#ik lees mijn posts niet altijd na..hehe)

Het reinigen = tandsteen weghalen.
Tandsteen is hier altijd standaard. Daar helpt geen extra poets-/flos-/stookbeurt tegen. In veel gevallen ligt dit aan je speeksel, zo ook bij mij. Mijn broer is ook elk tandartsbezoek aan de beurt.
+plus ikzelf vind het geen probleem. Wil ook geen andere tandarts of iets, doet verder zijn werk prima.

Heb alleen het idee dat hij zoiets heeft van, ach daar gaan we weer, weer tandsteen verwijderen....

Dus vraag me af of andere dit ook bij ieder bezoek moeten laten doen.
Oh en nee, mijn tandarts vind dat niet vervelend, ik wel. Kom nl altijd met een "bloedende bek" weer thuis
O, tandsteen verwijderen, dat bedoel je dus met gebitsreiniging.

Dat doet de tandarts bij mij nooi (ik heb er schijnbaar geen last van), maar bij mijn zus doet ie het altijd. Volgens mij helpt daar geen mondwater of flossen aan hoor. Het zit in je genen.
De een heeft wat meer last van tandsteen dan de ander. Ik heb nauwelijks tandsteen, maar mijn kiezen groeien op zo'n manier dat tandenpoetsen haast nutteloos is en flossen des te belangrijker. Ik zit dus elke avond te pielen met draadjes terwijl mijn vriendin alleen maar poetst. Het hangt er dus van af.
Bloed is niet goed, dan moet je meer flossen/tandenstoken! (zegt hij...)

En ik rook niet en drink ook geen thee, dit schijnt te verergeren.
quote:JohnnyCake schreef op 05 november 2009 @ 17:04:

De een heeft wat meer last van tandsteen dan de ander. Ik heb nauwelijks tandsteen, maar mijn kiezen groeien op zo'n manier dat tandenpoetsen haast nutteloos is en flossen des te belangrijker. Ik zit dus elke avond te pielen met draadjes terwijl mijn vriendin alleen maar poetst. Het hangt er dus van af.

Ben wel erg benieuwd naar hoe jouw kiezen groeien dan. Neem trouwens aan dat je niet meer aan het wisselen bent

Tandsteen verwijderen is iets heel normaals voor een tandarts, als ie daarover gaat zeuren dan wordt het tijd voor een ander beroep voor hem. Maar hij zal je wel een schuldgevoel voor je eigen bestwil willen aanpraten, zodat je goed blijft poetsen, of beter je best gaat doen.
Ik ga ongeveer 1 keer in de 3 jaar naar de tandarts, dan laat ik foto's maken en reinigen. Flossen doe ik nooit, dan heb ik 3 dagen 'n pijnlijke bek.
Dat is dan bullshit, sorry Mijn bloed komt nl omdat mijn tandarts een nogal hardhandig wijf is en dat heeft niets te maken met mijn flos- of stookgewoontes. Beiden doe ik niet overigens. Ik gebruik wel mondwater en poets electrisch. Volgens mijn tandarts is dat goed genoeg...
quote:flatscreen schreef op 05 november 2009 @ 17:06:

Bloed is niet goed, dan moet je meer flossen/tandenstoken! (zegt hij...)ik bloed juist alleen als ik flos
Oh nog even.....ik heb jarenlang gerookt en heel veel koffie, thee en cola gedronken. Nu doe ik geen van allen meer en mijn tandsteen is niet verminderd.

quote:Haveahappyperiod schreef op 05 november 2009 @ 17:10:

Oh nog even.....ik heb jarenlang gerookt en heel veel koffie, thee en cola gedronken. Nu doe ik geen van allen meer en mijn tandsteen is niet verminderd.

Wat drink je nu dan? Whiskey? Logisch dan....

Voornamelijk water, soms een glas ranja tussendoor. En soms een glas thee. Maar niet meer in die (schadelijke) hoeveelheden wat ik deed. Koolzuur tast je glazuur aan, dus dan blijft de tandplak er sneller op zitten en dus heb je ook eerder kans op tandsteen.
Ik heb altijd een combinatie-afspraak wat zoveel betekent dat ik eerst naar de mondhygieniste ga en dan naar de tandarts of andersom. Dat je tandvlees bloedt is inderdaad niet goed. Ik heb ook het advies gekregen elke dag te stokeren.. ja het bloedt eerst omdat het geïrriteerd is, maar dat gaat als het goed is snel weg (niet in je tandvlees gaan prikken helpt ook, dus je tandvlees beetje naar beneden duwen. Ik vergeet het ook wel eens een tijdje maar probeer het zoveel mogelijk te doen. Als je tandarts zegt stokeren, moet je overigens niet gaan flossen..ik mag dat zelfs niet van mn tandarts.
quote:Vl43inder schreef op 05 november 2009 @ 17:08:

[...]

Ben wel erg benieuwd naar hoe jouw kiezen groeien dan. Neem trouwens aan dat je niet meer aan het wisselen bent

Tandsteen verwijderen is iets heel normaals voor een tandarts, als ie daarover gaat zeuren dan wordt het tijd voor een ander beroep voor hem. Maar hij zal je wel een schuldgevoel voor je eigen bestwil willen aanpraten, zodat je goed blijft poetsen, of beter je best gaat doen.

Hahaha, mijn kiezen zien er heel normaal uit hoor maar ze zijn enigszins bolvormig. Ze staan dus wel netjes strak tegen elkaar aan, maar aan de onderkant tussen de kiezen blijft er veel vrije ruimte over waar een tandenborstel toch niet goed bij komt. Een beetje moeilijk om uit te leggen.

Voor zover ik weet hoorde tandsteen verwijderen er ook standaard bij.
quote:Haveahappyperiod schreef op 05 november 2009 @ 17:09:

Dat is dan bullshit, sorry Mijn bloed komt nl omdat mijn tandarts een nogal hardhandig wijf is en dat heeft niets te maken met mijn flos- of stookgewoontes. Beiden doe ik niet overigens. Ik gebruik wel mondwater en poets electrisch. Volgens mijn tandarts is dat goed genoeg...Bij mijn vorige tandarts had ik ook altijd bloed in mijn mond na het verwijderen van tandsteen. Die grote gek nam gewoon ook tandvlees mee. Nu heb al jaren een andere tandarts en ik heb nooit geen last meer van bloed in mijn mond na het verwijderen van tandsteen.
Tegen mij zei die ook stokeren, maar kwam er voor niet tussen.

En dat zag hij dan weer bij de volgende afspraak, waarop ik vroeg, zal ik dan daar flossen. Toen zeidie "het is niet dat als ik het niet zeg dat je dat dan niet mag doen hoor..".

Dus waarom zou je niet mogen flossen als ze stokeren zeggen?

Bloed komt inderdaad door de irritatie rondom de tand als je nooit stokert/flost(zoals hij zegt), als je meer vuil weghaalt wordt het tandvlees rustiger en bloed je op den duur niet meer.

Maar volgens mij ligt het ook een beetje aan het enthousiasme van de tandarts zelf. Sommige zeggen al snel het is goed, en andere zijn misschien meer gedreven om mensen goede tanden te bezorgen/stimuleren tot.
quote:flatscreen schreef op 05 november 2009 @ 17:40:

Tegen mij zei die ook stokeren, maar kwam er voor niet tussen.

En dat zag hij dan weer bij de volgende afspraak, waarop ik vroeg, zal ik dan daar flossen. Toen zeidie "het is niet dat als ik het niet zeg dat je dat dan niet mag doen hoor..".

Dus waarom zou je niet mogen flossen als ze stokeren zeggen?

Bloed komt inderdaad door de irritatie rondom de tand als je nooit stokert/flost(zoals hij zegt), als je meer vuil weghaalt wordt het tandvlees rustiger en bloed je op den duur niet meer.

Maar volgens mij ligt het ook een beetje aan het enthousiasme van de tandarts zelf. Sommige zeggen al snel het is goed, en andere zijn misschien meer gedreven om mensen goede tanden te bezorgen/stimuleren tot.

Bijna iedereen heeft wel een beetje tandsteen achter de voortanden in de onderkaak. Bij sommige mensen is het echter erger, wegens matige mondhygiene. Ik kan niet beoordelen wat bij jou het geval is maar kan het zijn dat de tandarts al vaker een opmerking gemaakt heeft over de noodzaak tot betere mondhygiene en dat hem daarom de moed in de schoenen zakt? Ik zou hem gewoon vragen wat er aan de hand is. Openheid is toch het beste!

Stokeren is trouwens veel effectiever dan flossen dus waar je er een tandenstoker tussenkrijgt, zou ik dat doen. (bijvoorbeeld Jordan extra thin)

quote:elninjoo schreef op 05 november 2009 @ 17:09:

[...]

ik bloed juist alleen als ik flos

Dat komt omdat je met poetsen niet tussen de tanden schoon kan maken en er dus plaque achterblijft. Dit irriteert het tandvlees, dit raakt ontstoken en gaat bloeden. Je moet het dus even 1-2 weken volhouden. Iedereen zou tandenstokers moeten gebruiken, bijna niemand kan het zich permitteren het niet te doen.

Thee en koffie heeft trouwens afgezien van verkleuring geen negatieve invloed op je gebit hoor. Alleen roken is erg slecht voor je tandvlees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven