Gezondheid alle pijlers

Geen paracetamol en ibuprofen gebruien, wat tegen menstruati

01-10-2009 09:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een artikel in de Viva van deze week ben ik gestopt met het slikken van paracetamol en ibuprofen tegen mijn hoofdpijnen. In dit artikel stond dat bij langdurig gebruik deze pijnstillers juist hoofdpijn kunnen veroorzaken. Ik ben deze week dus aan het 'afkicken' (valt nog best tegen...), maar moet nu ook ongesteld worden.

Van mijn menstruatie krijg ik altijd heel veel buik- en rugpijn en dan nam ik vaak paracetamol/ibuprofen, maar ook naproxen. Nou vroeg ik mij af of ik de naproxen wel gewoon zou kunnen gebruiken of dat dit ook weer invloed heeft op mijn hoofdpijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij de huisarts werd ik niet veel wijzer en ik zal zo even de apotheek bellen, maar dacht dat hier misschien wel wat ervaringsdeskundigen zouden kunnen zijn.

Alvast bedankt voor de info!
Waarom werd je bij de huisarts niet veel wijzer?

Hij/zij lijkt me de meest aangewezen persoon (nog meer dan de apotheek trouwens) om je hier advies in te geven.

Volgens mij is het trouwens ook niet echt de bedoeling om ibuprofen naast naproxen te gebruiken.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb de huisarts niet zelf te pakken gekregen, maar sprak de assistent. Zij wist het niet.

Heb net de apotheek gesproken en zij zeiden dat ik wel naproxen zou kunnen gebruiken, maar alleen als de pijn heel hevig is (meestal wel het geval, vooral de krampen zijn erg)en dan voor heel korte duur (hooguit 2 dagen).

Heb jij nog andere tips dan?
Dan zou ik gewoon een afspraak maken bij je huisarts en het niet via de assistente afhandelen.

Zij weet er toch minder van dan de huisarts zelf.

Verder geen andere tips behalve de huisarts
Dat snap ik niet, waarom een artikeltje in de viva je zoiets laat besluiten. Erg rigoreus, en op niets gebaseerd. De bijwerkingen, zoals het ontstaan van hoofdpijn, komen pas aan de orde bij overmatig gebruik. Als je gewoon af en toe een paracetamol neemt, is er niets aan de hand. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik slik ze niet hele dagen. Dus als ik een keer pijn heb, maak ik dankbaar gebruik... Zou inderdaad niet alles door elkaar gebruiken maar een keuze maken uit pijnstillers.

Meen me trouwens te herinneren van een Dr Phil show dat een asperine per dag juist weer heel goed voor je was? Maar goed, ik zou me toch even laten voorlichten voor ik alles overboord gooide!
...
Als je maar 'n paar dagen per maand paracetamol slikt raak je er echt niet aan verslaafd hoor! Volgens mij geldt het alleen voor mensen die bijna dagelijks pijnstillers tot zich nemen dat ze de kwaal juist verergeren.
Ik slikte dagelijks 1800mg Ibuprofen, 1500 paracetamol, dus dat lijkt me wel degelijk overmatig. Ik heb al hofdpijnen sinds mn 10e en er is nooit een echte oorzaak voor gevonden. Heb allerlei artsen afgelopen en de huisarts heeft een beetje de houding van 'je moet er maar mee leren leven'.

De apotheek bevestigde wel dat teveel gebruik wel degelijk hoofdpijn kan veroorzaken/versterken en vond het een goed plan om nu niets te slikken en te kijken welk effect dit zal hebben. Het lijkt me dat een apotheek toch ook wel een behoorlijke dosis kennis in huis heeft met betrekking tot medicijngebruik.

Heeft iemand tips wat ik eventueel verder nog tegen de menstruatiepijn kan doen?
Vind het heel veel wat je slikt.

Heb je dit ook met de huisarts besproken?
Huisarts weet er van. Keurt iedere keer zonder vragen de herhalingsrecepten goed. Ik denk dat hij ook niet goed weet wat te doen.

Ik kom wel regelmatig bij de chiropractor, dat helpt wel, maar de pijn is nooit weg. Soms is het wat minder, maar het is er altijd, heel erg vermoeiend (ben dus ook altijd moe).

heb al vanalles gezien in het ziekenhuis en in de alternatieve sector, maar het antwoord nog niet gevonden.
quote:Sagittario schreef op 01 oktober 2009 @ 09:25:

Ik slikte dagelijks 1800mg Ibuprofen, 1500 paracetamol, dus dat lijkt me wel degelijk overmatig.

allejesus, da's veel!

kun je die negatieve effecten nog wel neutraliseren als je al zoveel jaar zulke grote dosissen nam?
Dat zijn wel hoge doseringen die je gebruikt,als je pijnstilling gebruikt dan kun je nog beter een aspirine nemen van Bayer,500mg. Werkt tevens ook nog goed voor de bloedsomloop.Aleve tegen menstruatiepijn helpt wel goed en warmte tegen de buik. Ben je wel eens voor je hoofdpijn bij een Manueel therapeut geweest? Hier was ook iemand die jaren met hoofdpijn klachten liep was ermee naar een Neuroloog geweest en kwam allemaal niks uit.En de manueel therapeut kreeg het wel voorelkaar en is nu hoofdpijn vrij.
Ik heb niet alle jaren deze hoge dosis gehad. Eigenlijk het laatste jaar pas zoveel.

Manueel therapeut heb ik ook gehad, maar heb meer baat bij de chiropractor.

Ik zie dat Aleve ook naproxen bevat, dus dat zou misschien wel kunnen.
heb je nog wel een lever over? Als je al zo lang zoveel slikt.

Iemand had het trouwens over een asperientje per dag, maar dat gaat dus niet over paracetamol maar over de ouderwetse acetylsalicylzuur. Want dat maakt je bloed wat dunner. Dat effect hebben de anderen naar mijn weten niet.
Ai, ja, je gebruikt veel! Dat had ik niet uit je openingspost gehaald. Heb helaas geen tips voor je, maar hoop dat je er uit komt. Ik denk wel dat het lood om oud ijzer is wat je slikt: medicijnen in hoge mate blijven toch vaak slecht. Maar kan me voorstellen dat je doorzoekt naar de minst schadelijke pijnbestrijding. Succes!
...
Dat was ik Isolde, had ik gehoord. Maar ik gebruik echt nauwelijks wat, als ik er 10 in het jaar slik is dat al ruim genomen...
...
Allemaal hartelijke dank voor de snelle reacties. Ik ben nu op mn werk en kijk vanavond weer op het forum.

Alternatieve tips tegen menstruatiepijn blijven welkom!
.
Is gewoon doorbijten geen optie? Doe wat kalmer aan dan normaal, ga wat eerder naar bed, eet gezond, maak een warme kruik voor jezelf, misschien kun je die paar dagen ongesteldheid dan gewoon uitzingen zonder pijnstillers.
1500 paracetamol is niet zo veel hoor, maar die hoeveelheid ibuprofen is gewoon heel erg slecht en kan je niet zoveel zolang slikken zonder gevolgen voor je maag. (maagzweer/perforatie)

Gebruik je ook maagbeschermers erbij?
Ik krijg altijd Femex van mijn huisarts, speciaal tegen menstruatiepijnen. Eén tablet 's morgens en de rest van de dag pijnloos. Soms moet er later op de dag nog 1 nemen, maar meestal is 1 voldoende.
Wow is er een pil tegen menstruatiekrampen? Whoeiii!!

(Al vind ik het ook wel fijn op de bank met een dekentje, en vriendlief die een kruik maakt voor tegen mijn buik hahah)
Jeetje aleve is nog slechter dan paracetamol etc.

Ik zou inderdaad maar weer eens, jezelf laten onderzoeken.
Paracetamol kan geen kwaad voor je maag, maar teveel is ook niet goed hoor! Aleve (naproxen), ibuprofen ed vallen allemaal onder de NSAID's en die zijn voor je maag-darmkanaal niet heel optimaal. Als je er zoveel slikt, heb je een grotere kans op maag-darmbloedingen. Niet echt fijn dus. Heel knap dat je de stap gezet hebt om ermee op te houden!! Ik moet wel zeggen dat ik je HA een enorme flapdrol vind, voor zowel het voorschrijven van die hoeveelheden pijnstillers én voor het feit dat hij je niet adequaat ondersteunt met het stoppen.
Paracetamol is het minst schadelijk van allemaal, maar in de hioeveelheden die jij gebruikt is ook dat slecht.

Als je bijvoorbeeld deze hoeveelheid alleen tijdens je menstruatie zou gebruiken en de rest van de maand niet dan is het geen probleem, of incidenteel bij ziekte.

maar elke dag maakt het zo verkeerd.

Daan kan je inderdaad medicijnafhankelijke hoofdpijn van krijgen.

Er is maar een oplossing, helemaal stoppen met alle pijnmedicatie.

Dit moet je dan zeker een maand of 3 volhouden en daarna niet meer beginnen met elke dag, maar bijvoorbeeld alleeen tijdens menstruatie.

Dit is moeilijk, heb in mijn nabije omgeving iemand die dit een aantal keren heeft moeten doen, iedere keer sloop het teveel gebruiken van pijnstillers er weer in.

De eerste weken zijn ook niet fijn, je zult waarschijnlijk meer hoofdpijn hebben.

Maar het goede nieuws is dan weer dat je, als je bent afgekickt, je waarschijnlijk beter zult voelen.

Koffie, thee, cola en chocolade is ook niet goed ivm de caffeine die er in zit. (caffeinevrij mag wel)

Sterkte
1500mg is echt niet slecht of teveel hoor.

Paracetamol is alleen schadelijk bij een slechte leverfunctie en zelfs dan is 1500 mg peanuts.

Maar je slikt iets om ist te verhullen, namelijk pijn, daar zit een reden achter en die reden moet je onderzoeken en niet onderdrukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven