Gezondheid alle pijlers

gezond eten

26-06-2010 20:36 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer mensen die steeds meer het besef krijgen voor de troep die er in ons eten zit? Alle smaakversterkers, zoetstoffen, bindmiddelen, conserveringsmiddelen, geur- kleur en smaakstoffen, genetisch gemanipuleerd, enz enz enz?

Ik stap steeds meer over naar biologisch groente, fruit en zuivel en kijk steeds meer op een verpakking wat erin zit. En kook steeds meer vers, laat de potjes en zakjes staan.

Het is overigens (voor iemand als ik die naast bewust toch ook wel makkelijk is) niet te doen om alles te vermijden, maar ik geloof zeker wel dat het goed is om 'deze richting' in te slaan. Zeker voor mijn kind(eren).

Wie praat er mee?
ik merk toch zeker wel dat suiker verslavend is meds.

Geef mij suiker en de dag erna zal ik het zeker weer willen.

Ik hoor dat zoveel om me heen, suiker verslaving.

Waarom stoppen ze het ook anders overal in? Zelfs in pastasausen?
http://www.gezonderafvall ... s-suiker-verslavend-.html

nog een link

http://www.mesologie.nl/index.php?page=29&section=10
Mijn kinderen krijgen(in de winter) Optimax multivitamines.

Op het potje staat:

Vrij van

Kunstmatige zoetstoffen en hulpstoffen, genetisch gemanipuleerde grondstoffen, gluten, gist, schaaldieren, eieren, vis, aardnoten, soja, melk en melkproducten, schaalvruchten, selderij, mosterd, sesamzaad, zwaveldioxyde en sulfiet, lupine, weekdieren.

Ik eet zelf glutenvrij en gebruik geen melkprodukten(lactose), dus dan is eten uit pakjes en zakjes sowieso al niet te doen

Nadeel is wel dat in glutenvrije producten vrij veel suiker zit. Maar ik wil ook wel eens een koekje oid eten. Maar in het brood zit bv ook weer suiker.
Waarom zou je kinderen die normaal eten en dus voldoende vitamines binnen krijgen extra vitamines geven?

Ik vind dat bizar. En als ze niet elke dag de schijf van vijf binnen krijgen is er geen man overboord.
Geen bijzonderheden
Omdat mijn dochter en een van mijn zoons niet normaal eten krijgen ze extra vitamines. Op advies van de kinderarts.
Luna, waar koop je die?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ze staan bij ons in het drogistschap van de Super de Boer en bij de DA-drogist. Maar volgens mij zijn ze andere drogisten ook te krijgen hoor. Het zijn groen met witte potjes met een beertje er op.
quote:ziva schreef op 27 juni 2010 @ 11:59:

ik merk toch zeker wel dat suiker verslavend is meds.

Geef mij suiker en de dag erna zal ik het zeker weer willen.

Ik hoor dat zoveel om me heen, suiker verslaving.

Waarom stoppen ze het ook anders overal in? Zelfs in pastasausen?omdat suiker ervoor zorgt dat je producten houdbaar worden. Maar het is geen verslavende stof. Er is geen enkel bewijs dat het iets doet met je hersenen. Suikerbehoefte is gewoon gewenning
Luna bij jou is het dus op doktersadvies, voor iedereen die zelfstandig vitamines slikt of aan kinderen voert; een vitaminetekort in het westen bij normale voeding kan niet. Baat het niet dan schaadt het niet gaat ook niet op, van sommige vitamines (b-caroteen) is ondertussen bekend dat het kankerverwekkend is. Andere vitamines kunnen bij een teveel de lever beschadigen.
haha meds ik zou dr ff conventioneel van maken tenzij je gaat voor het eausm glazen bol enz. topic
als je dan toch supplementen neemt zou ik niet voor de merken waar reclame voor wordt gemaakt gaan, maar eens kijken bij de apotheek ofzo, voor bijv. Orthica, AOV, Solgar enz.
dat gevaar is met een vitaminepil per dag niet zo groot, zoveel betacaroteen en vitamine A zit er niet in de meeste multi's, het gevaar is meer als je er ook nog allerlei produkten met toegevoegde vitamines bij gaat eten (sap brood zuivel koekjes en weet ik wat nog meer waar ze tegenwoordig allemaal extra's instoppen)

Volgens mij was die studie van betacaroteen en kankerverwekkend gedaan onder rokers, en was de conclusie dat rokers in de beta caroteen slikkende groep vaker kanker kregen dan rokers uit de controlegroep.
Iemand vroeg naar het boekje:

titel: wat zit er in uw eten

auteur: corinne couget

volgens mij kun je het zowel online, zowel in de boekwinkel op veel plaatsen krijgen.
quote:meds schreef op 27 juni 2010 @ 02:21:

Ach wat is troep. Gevaarlijk eten bestaat tegenwoordig niet meer. Ik durf dat te betwijfelen medics, maar ieder z'n ding toch?
Suiker kan best een verslaving zijn, het geeft een kick. Die duurt alleen niet lang, daarna wil je nog een kick. De winkels liggen vol met troep waar je een suikerkick van krijgt, veel mensen zijn suikerverslaafd en de snoepindustrie spint daar garen bij!!

Helaas, hoe meer suiker je eet, hoe meer honger je krijgt (schommelende suikerspiegel). Sinds ik nooit meer suiker eet heb ik ook nooit meer die ellendige geeuwhonger die ik vroeger had toen ik nog van suikerkick tot suikerkick leefde.
quote:yasmijn schreef op 27 juni 2010 @ 12:20:

Waarom zou je kinderen die normaal eten en dus voldoende vitamines binnen krijgen extra vitamines geven?

.

Voor veel vitamines geldt dat, maar bijvoorbeeld niet voor vitamine D.

Voedingscentrum:

"Vitamine D

Kinderen in de groei hebben veel vitamine D nodig voor de opbouw van de botten en tanden. Voor kinderen tot vier jaar is deze hoeveelheid zó groot dat die niet door de voeding kan worden geleverd en het lichaam die ook niet zelf kan maken onder invloed van zonlicht. Daarom geldt het advies kinderen tot vier jaar extra vitamine D te geven in de vorm van tabletten of druppels. Kinderen van één tot vier jaar hebben 10 microgram per dag extra vitamine D nodig. Dat geldt ook voor kinderen van één tot vier jaar met een donkere huid of kinderen die geen zonlicht krijgen."

En dan moet nog gezegd dat het Voedingscentrum zeer behoudend is en zijn adviezen pas heel laat aan nieuwere inzichten aanpast.

Voor vitamine D ziet het ernaar uit dat de nodige dagelijkse hoeveelheid binnenkort nog een heel stuk hoger ingeschat zal worden.
quote:monxmar schreef op 27 juni 2010 @ 21:14:

Iemand vroeg naar het boekje:

titel: wat zit er in uw eten

auteur: corinne couget

volgens mij kun je het zowel online, zowel in de boekwinkel op veel plaatsen krijgen.Op marktplaats staan 2 stuks te koop.
Vooral kleine kinderen en ouderen kunnen een tekort aan vitamines krijgen zelfs als ze 'normaal' eten.

Kinderen omdat ze vaak binnen zitten (op de achterbank, op school,achter de computer) Vroeger speelden kinderen nog vaak buiten, veel kinderen vandaag de dag niet meer. Hierdoor kunnen ze een vitamine d tekort oplopen.

Als een kind een groeispurt heeft kan het makkelijk een ijzergebrek oplopen. Vroeger bleef dat onopgemerkt, nu laat je je kind daarop testen (als het goed is)

Ik zou niet meteen met ijzerpillen klaar staan behalve als een tekort is aangetoond, want die hebben ook weer zo hun nadelen.

Ouderen hebben een andere stofwisseling dan jonge mensen. Zij halen veel minder vitamines uit hun voedsel dan jongeren. Daardoor kunnen zij grote tekorten oplopen van bijvoorbeeld vitamine B12, wat weer lusteloosheid veroorzaakt die ten onrechte aan de ouderdom wordt toegeschreven.

Ouderen kauwen hun eten vaak slecht door gebitsproblemen waardoor het eten minder goed verteerd wordt, verder smaakt het eten hen minder zodat ze minder geneigd zijn om gevarieerd te eten.

Een multivitamine is hier echt op zijn plek! Ouderen zouden zich gemiddeld veel beter en vitaler kunnen voelen als zij meer op hun inname van vitamines zouden letten (en goede vetten).

Maar voor de gezonde (jong) volwassene met goed gebit en een redelijk budget om zich gezond voedsel te kunnen permitteren is bijvoeden met vitamines overbodig, je plast het allemaal weer uit. Het rioolwater heeft nog nooit zoveel vitamines bevat als in deze tijd! Goed voor de ratten, dat wel, maar slecht voor je portemonnee!
over suiker: is het niet zo dat als je naar Anonieme Overeters gaat ze daar ook aanraden om suiker van je menu te schrappen?

Voor de meeste mensen zal het aloude adagium 'alles met mate" afdoende zijn lijkt me, bijv. een glas cola of een hele fles is nogal een verschil.
@reiger100: voedselcentrum vertrouw ik écht niet meer volledig.

RIVM roeptoeterde vorig jaar over 'n losgelaten griep; oh jee wat was die erg..

Kan overigens wel 'n zeer ernstig gemodificeerde griep losgelaten worden; daarvoor ontwikkelen ze immers jaren lang griepen door in labaratoria om zogenaamd 'op nieuwe griepvarianten e.a ziekten te kunnen anticiperen'.*

* iets met bilderberg & mensheid uitroeien ofzeau..

Waar denken jullie ingodsnaam waar al dat bureaucratische geleuter & bezighoudertjes als het wk of het songfestival voor zijn?? Niet om jullie écht plezier te bezorgen; lange termijn gewoonweg uitroeien.

Zelfde geldt voor de "nuttige" ggz e.v.a instanties waar jullie/velen "nuttig" werk verzetten. *proest*

*iets met man zijn & gezonde achterdocht, naast feitelijke waarheden leggen ofzeau..

@Nell: intressant, hoe ben je daar vanaf gekomen? ook fruitsuikers achterwegen laten? gij klinkt wijs; wijzer dan mijn moeder in elk geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven