Gezondheid alle pijlers

Gezonder eten

03-04-2017 20:42 135 berichten
Het leek me leuk om een groepje met andere gelijk gestemde te zoeken die ook gezonder willen eten.

Dit topic is niet zo zeer bedoeld voor mensen die willen afvallen of aan willen komen maar mensen die tevreden zijn over hun uiterlijk & gewicht maar alleen (te veel) ongezonde dingen eten.

Ik hoop zo tips uit te kunnen wisselen met elkaar en elkaar te kunnen motiveren gezonder te gaan leven.



Stel jezelf voor en leg je probleem uit en dan kunnen we samen aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
quote:whitewolves schreef op 10 april 2017 @ 23:22:

Nokie, in de ochtend heb ik meestal niet veel honger. Na een grote bak koffie zit ik meestal al 'vol'. Ik weet ook niks makkelijks om even te maken. Zoveel tijd heb ik niet in de ochtend. In de middag eet ik - met tegenzin - brood. Eigenlijk sla je dus het ontbijt gewoon over, houd je het dan wel vol tot de lunch?
Alle reacties Link kopieren
Nokie:

Blauwe bellen haha laten we er maar bessen van maken. Denk ik smakelijker

Je hebt gelijk. Bij mij is het vaak alles of niks. Ik zou hier graag een middenweg in willen vinden. Zo te horen heb jij die een beetje gevonden! Knap!

Wat betreft het vlees eten. Ben ik hierin nog erg zoekende. Op internet word ik bedolven onder tekorten aan vitamine dit en vitamine dat. Daarnaast vind linzen en peulvruchten allebei niet lekker. Vegaburgers wel.

Ik vind vlees ook niet zo bijzonder. Het gezin van mijn vriend eet vegetarisch ( behalve mijn vriend) Hierdoor op het idee gekomen. Helemaal vegetarisch eten is voor mij niet echt praktisch. Ik werk in de zorg en eet regelmatig mee op mijn werk. Dit zou geen excuus moeten zijn maar is het voor mij wel een beetje hihi



Jeaninie84:

Tufo als in een wit blok? Hoe gebruik je dit?



Ontbijt tips!



-Vanmorgen heb ik havermout pannenkoekjes gemaakt : 1 ei, melk, halve banaan en havermout ( op gevoel gedaan) dit gemixt en in de pan gebakken. een handje blauwe bessen erover mmmm.

-Bakje yogurt met fruit en zelfgemaakte crusli

-zelgemaakt bananenbrood

-crackers of boterhammen met avocado en een ei.

-warme havermout met fruit. in het begin vond ik havermout nog niet zo lekker en prakte ik er een halve banaan in om het zoeter te maken.



Vandaag heb ik gegeten:

o-zelfgemaakte havermout pannenkoeken

l- twee tosti's van spelboterhammen met belegen kaas en tomaat.

komt nog:

t- appel met kaneel

a- rijst, boontjes en kip met een sausje.

ik ben een echte thee verslaafde, dus dat drink ik eigenlijk de hele dag door.
Alle reacties Link kopieren
@Jeanine, nou zoals Hallo4 ook al aangeeft.. zo'n wit blok... wat doe je er mee? Hoe maak je het lekker? Ik heb een poosje geleden een stuk tofu gekocht, na een tijdje in de koelkast en nog geen enkel idee wat er mee te doen heb ik 'm maar in de diepvries gemikt (hoop dat het daarvoor geschikt is, maar vast wel). Daar ligt ie te wachten tot ie een keer wordt bereid. Echt géén idee hoe ik dat smakelijk kan bereiden. Help!



@Hallo4, ja ik heb hier inmiddels inderdaad aardig goed een middenweg in gevonden, dit werkt voor mij prettig. Geen schuldgevoel maar ook niet alle lekkere dingen vermijden.

Deze zag ik toevallig vorige week op tv voorbij komen en vind ik wel toepasselijk (al gaat het hier om ongezond eten, niet om alcohol):

"All or nothing is easy, but learning to drink just a little, that's a discipline." Dus discipline is niet iets helemaal vermijden, maar iets met mate kunnen doen/eten. (niet dat alles vermijden wel makkelijk is, maar ik vind 't wel een mooie uitspraak)

Ik geniet ook wat meer van de lekker dingen. Het is geen snaaien meer maar iets lekkers eten. Ik eet het wel bewust en geniet er dan van. Ik kies bewust voor iets lekkers en/of iets gezonds. Tegenwoordig gaat me dat vrij goed af.

Je eten van vandaag klinkt erg gezond!



@Whitevolves, waarom begin je niet met iets simpels als ontbijt?

- een banaan (veel simpeler kan het niet)

- een appel

- een bakje yoghurt met granola

- een drinkontbijt (wel kant en klaar maar veel beter dan niet ontbijten)

- wat gedroogd fruit

- handje noten!



Wie eet er wel eens brinta? Ik eet tegenwoordig weinig zuivel (bewust) en als ik nu wel eens brinta neem dan doe ik dat met rijstemelk (klinkt niet lekker, maar is zeker niet vies!), daardoor hoeft er ook geen suiker bij in, want de rijstemelk is van zichzelf erg zoet! Brinta met water vind ik echt niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
.
nokie wijzigde dit bericht op 11-04-2017 15:02
Reden: Per ongeluk mezelf gequote
% gewijzigd
Hee ik wil ook wel mee doen! Ik ben 26, afstuderende. Ik houd wel van sporten, maar doe het eigenlijk minder dan ik zou willen. Verder is mijn grote zwakte chips en chocolade. Ik heb een gezond gewicht (60 kilo's, 172 cm lang) dus dat is niet de hoofdreden. Ik merk dat ik heftige cravings kan hebben en dat lijkt haast op een verslaving. Ook al werk ik niet enorme hoeveelheden weg, het voelt gewoon niet goed! Over het algemeen probeer ik al wel gezond te eten.



In de ochtend eet ik meestal een kom havermout met rijstmelk en bosbessen of appel of banaan. Ik vermijd doorgaans melkproducten (behalve oude kaas, kan niet zonder)

Tussendoor een appel of wat. In de lunch eet ik wel brood, vind ik lekker. Wel speltbrood op aanraden van een vriendin. (Die liefde+passiebroden van de ap zijn echt lekker trouwens). Ik doe daar van die puur pindakaas op met sambal, of ajvar.

's Avonds eet ik vaak aardappels (zelf gesneden) uit de oven, stukje vis en wat groenten, of een lekkere pasta/zilvervliesrijst met veel groenten.



Ik heb nogal de neiging om 's middags tussendoor te snacken, een reep uit de machine oid. Ik ben eigenlijk op zoek naar goede snacks ter vervanging.
Alle reacties Link kopieren
Nokie.

Bedankt voor je bericht! Leuk om te lezen

Ik eet geen brinta maar wel havermout. Brina met rijstmelk klinkt wel lekker!



haha bobobobo mijn grote zwakte is ook chips! Ik ben er een beetje verslaafd aan. Mag van mezelf nu op vrijdag en zaterdag een bakje (of twee) net zoals vroeger hihi.



Vanavond maak ik sajoer boontjes van een boemboe (pakje) en kipblokjes ook met een boemboe. Graag zou ik minder uit pakjes en zakjes eten. maar alleen kipblokjes en boontjes vind ik zo smaakloos. iemand tips?
quote:hallo4 schreef op 11 april 2017 @ 18:10:

Nokie.

Bedankt voor je bericht! Leuk om te lezen

Ik eet geen brinta maar wel havermout. Brina met rijstmelk klinkt wel lekker!



haha bobobobo mijn grote zwakte is ook chips! Ik ben er een beetje verslaafd aan. Mag van mezelf nu op vrijdag en zaterdag een bakje (of twee) net zoals vroeger hihi.



Vanavond maak ik sajoer boontjes van een boemboe (pakje) en kipblokjes ook met een boemboe. Graag zou ik minder uit pakjes en zakjes eten. maar alleen kipblokjes en boontjes vind ik zo smaakloos. iemand tips?



Kruiden gebruiken?



Zelf boemboe maken?

Zat recepten op het grote internet. En dan kan je zelf ook kiezen of je bepaalde ingredienten/ kruiden wil gebruiken.
quote:Fee-de-Goede schreef op 11 april 2017 @ 18:34:

[...]





Kruiden gebruiken?



Zelf boemboe maken?

Zat recepten op het grote internet. En dan kan je zelf ook kiezen of je bepaalde ingredienten/ kruiden wil gebruiken.Ja zelf maken is beter! Ik haal mijn kruiden altijd voor een prikkie bij de Turkse supermarkt of op de markt. Uiteindelijk is het ook goedkoper dan pakjes en zakjes, waar je vooral betaalt voor het zout wat er in gaat
Alle reacties Link kopieren
@Bobobobo, welkom! Je zegt "dat lijkt haast op een verslaving", dat is het waarschijnlijk ook. Heel veel mensen zijn verslaafd aan suiker, zonder het te beseffen. Dat is ook niet gek, dat doet suiker nu eenmaal. Ik merk het ook echt als ik meer suiker eet dat ik ook meer trek krijg in suiker en dan inderdaad niet alleen trek maar meer het gevoel van ik moet suiker hebben. Dus dat is echt heel herkenbaar. Wat je daar tegen kan doen? Toegevoegde suikers gaan vermijden, in eerste instantie zoveel mogelijk. Dat betekent geen suiker in je koffie en thee, geen frisdranken en vruchtensappen met suiker (zelf drink ik vooral kruidenthee en gewoon water, dus hier geen last van suikers), altijd de verpakkingen checken om de ingrediënten te lezen. Sommige producten beginnen als hoofdingrediënt al met suiker (hagelslag, chocola, snoep). Als vervanging kun je bijvoorbeeld dadels, ander gedroogd fruit, banaan of ander vers fruit, een zelfgemaakte energiereep.

Ik vond dit wel een interessant artikel: link suikerverslaving

Misschien heb je er iets aan.

Ondertussen zit ik zelf een hoeveelheid bananenchips van de markt weg te werken.. Zal ook wel suiker inzitten zo te proeven, maar er staan geen ingrediënten op Ik heb vandaag te weinig (maar wel gezond) gegeten denk ik, vandaar dat ik nu trek in wat lekkers krijg.



Leuk dat dit topic nu een beetje actief wordt!!
@nokie, dankjewel! Ik drink gelukkig geen frisdrank/sap en mijn koffie zwart, ik denk dat dat al heel veel scheelt! Gedroogd fruit vind ik gelukkig ook heel lekker, maar bij sommigen wordt er alsnog glucosestroop doorheen gegooid dus dat blijft ook een kwestie van checken denk ik.



Ik houd ook heel erg van thee, zit nu aan mijn gember/citroenthee. Wel met een beetje honing erin, dat dan weer wel.. Wat drink jij vooral?
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Hoe gaat het met het gezond eten vandaag?

Ik heb een tijdje geleden mijn eten bijgehouden in de eetmeter van het voedingscentrum.

Vond dit een handige manier om bij te houden of ik wel voldoende of juist niet te veel van een bepaalde voedingsstof binnenkreeg. Hoe is dat bij jullie? Letter jullie hierop?

Ik merk dat ik het nu te veel werk vind om het allemaal bij te houden.
Vandaag ging het best goed!

O: bakje havermout met rijstmelk en blauwe bessen,

T: appeltje.

L: vier boterhammen (spelt) met pindakaas en ajvar.

T:Toen ik thuiskwam wilde ik snaaien en heb toen een paar augurken gegeten. Lekker vind ik die dingen!

A: een salade met ei, tonijn, tomaat, komkommer en sla Toetje was een bakje activia naturel.

T: een snackattack, 3 vijgen. Niet heel erg maar ik probeer 's avonds niet te laat te eten
Vandaag ging best oké , ik heb een ontbijt genomen! (En was erna niet misselijk!) Bedankt voor de tips nokie en hallo

Als lunch had ik groot bord pasta. Ik zit er nu nog steeds vol van dus word alleen groente als avond eten of fruit.



Hallo4, Goed idee van je! Ik ga er direct gebruik van maken.



Jeanine, normaal hou ik het inderdaad vol tot lunchtijd. Dat is het moment van de dag dat ik het meeste eet. Dus bijna tot geen ontbijt. Grote lunch en klein avond eten.



Bo, leuk dat je erbij bent gekomen! Waarom eet je eigenlijk spelt brood?
Alle reacties Link kopieren
bobobo: ziet er goed uit!

Whitewolves: pasta is zo lekker& goed van je ontbijt!



Mijn dag vandaag

o- twee boterhammen met een banaan

t- twee rijstwafels

l- rijstsalade met komkommer, tomaat, ui en feta ( geen aanrader)

t- handje rozijnen en appel met kaneel

a- tagiatella met witte saus, champignons, kipreepjes en cherry tomaten.
Alle reacties Link kopieren
@ Noki, het is belangrijk dat je de tofu droog maakt door deze tussen een schone theedoek te leggen en er iets zwaars op te leggen.. daardoor komt al het vocht er uit. Dan kun je vervolgens de tofu kruiden (ik had het laatst gekruid met kurkuma, kerry, peper.. erg lekker! Ook eens in de ketjap laten weken maar dat was niet zo'n succes.. ketjap smaak was erg overheersend
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal...



@Bobobobo, ik drink vooral kruidenthee zoals groene, rooibos, groene met een smaakje. Ik doe er zelden honing doorheen, alleen als ik last van mijn keel heb ofzo dan vind ik dat wel prettig. Maar zonder honing smaakt de thee mij ook al erg goed.

Inderdaad het blijft altijd ingrediënten checken, ik zag laatst ook dadels met glucosestroop.. waarom!

Je hebt gezond gegeten vandaag! Top. Augurken vind ik een goede tip, ik vind ze ook heerlijk, maar eet ze vrijwel nooit als tussendoortje.



@Hallo4, goede tip van de eetmeter, ik ga het direct ook even checken. Hoop dat het ook via de laptop werkt en niet alleen met een smartphone, want dat vind ik erg irritant, ik heb wel een smartphone maar ik gebruik 'm niet smart (ben daarmee ook wel een uitzondering, maar een bewuste keuze) Ik ben zeker benieuwd van welke voedingsstoffen ik voldoende binnenkrijg en welke niet.



@Whitewolves, goed zo, dat is mooi dat je hebt ontbeten! Wat heb je gegeten/gedronken?? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.



Als ik zie wat jullie eten heb ik het idee dat ik zelf erg veel eet... maarja. Ik heb gewoon een prima en fijn gewicht (1.67 en 57-58 kilo), en als ik merk dat ik iets aankom doe ik er direct wat aan. Ik beweeg erg veel op mijn werk, dat verschilt natuurlijk ook wel enorm per baan. Nou goed, hier mijn lijstje van vandaag:

O: Magere yoghurt met k&k smoothie erdoor en granola (ik eet het liefst weinig zuivel, maar de yoghurt moet wel op)

T: 1 volkoren boterham met iets sandwichspread en verse bieslook (of 2 boterhammen? 1 klinkt me een beetje weinig, ik weet het niet zeker)

L: Salade van venkel, appel, rozijnen, walnoten en dressing (olijfolie, citroensap, italiaanse kruidenmix) en 2 volkoren boterhammen met avocado.

T: 1 appel, 1 volkoren boterham met iets sandwichspread en verse bieslook

A: Basmatirijst met één of andere mix (zonder troep), kip, groenten, gebakken ei.

T: Bananenchips

en tussendoor nog iets van 5 paaseitjes <----- Ik merk wel dat ik hierdoor meer trek in zoetigheid krijg!! En daardoor iets teveel bananenchips gegeten. Wie eet dit ook? Ik vind het echt heerlijk



Nu eerst de eetmeter een checken, ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
@Jeanine, en dan... hoelang bak je het? Op hoge/lage stand? Moet je het omdraaien tussendoor? Haha stomme vragen hè.
Alle reacties Link kopieren
Help... ik heb de eetmeter ingevuld...

Granola en bananenchips kent ie niet, dus muesli en gewone chips gekozen hiervoor. (bananenchips is ook niet gezond en bevat evenveel calorieën dan gewone chips)

De hoeveelheden heb ik wel een beetje moeten gokken, maar zo goed mogelijk ingeschat.

Je krijgt hier wel inzicht van in ieder geval. Je ziet in één oog opslag de ''valkuilen''.



@Hallo4, waar kan ik de voedingsstoffen vinden?? Ik zie alleen de hoeveelheden: energie grijs, vet rood, verzadigd vet groen, eiwit groen, koolhydraten groen, vezels groen, zout rood (door de chips, maar in bananenchips zit geen zout). Kun je verder nog specifieker kijken? Ik ben juist zo benieuwd naar alle vitamines enzo..



Gelukkig maar dat ik gisteren te weinig gegeten heb..

Hier de conclusie van de eetmeter, ik heb 2556 kcal gegeten vandaag.

2556 kcal

Ontbijt

Yoghurt, mager 56 kcal

Smoothie, fruit 54 kcal

Muesli met vruchten 161 kcal

271 kcal

Lunch

Venkel, rauw 8 kcal

Appel met schil 39 kcal

Rozijnen 98 kcal

Walnoten 142 kcal

Brood, volkoren- 164 kcal

Avocado 239 kcal

Olijfolie 45 kcal

Provençaalse kruiden 4 kcal

Citroensap 1 kcal

740 kcal

Avond

Basmatirijst, gekookt 161 kcal

Kipfilet, bereid 79 kcal

Mix voor nasi 125 kcal

Ei, gebakken 165 kcal

Bamigroenten, gekookt 19 kcal

Olijfolie 45 kcal

594 kcal

Tussendoor

Brood, volkoren- 164 kcal

Sandwichspread, naturel 47 kcal

Bieslook, vers 1 kcal

Appel met schil 120 kcal

Paasei, pure chocolade 112 kcal

Paasei, melkchocolade 38 kcal

Paasei, witte chocolade 39 kcal

Chips, naturel 433 kcal

954 kca
nokie wijzigde dit bericht op 12-04-2017 21:22
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Whitewolves, super dat je hebt ontbeten! Ik zou echt niet kunnen vertrekken zonder 's ochtends ontbeten te hebben, dan val ik echt van mijn fiets! Ik eet spelt omdat ik altijd last heb van een opgeblazen buik. Mijn vader idem dito en die is overgestapt op speltproducten en zweert daarbij. Ik probeer het daarom ook. Wat de wetenschap over spelt vs tarwe zegt is mij eigenlijk niet echt duidelijk, daar heb ik niet naar gekeken ;)



@nokie, je eet best wel veel, maar gelukkig eet je gezonde dingen en geen troep en heb je een heel mooi gewicht! Soms denk ik dat ik misschien beter ook maar meer moet gaan eten, zodat ik minder cravings krijg naar slechte dingen. Ik zie dat je sowieso veel beweegt op een dag, misschien dat je lichaam daarom vraagt naar meer eten?
Alle reacties Link kopieren
@Noki, paar minuutjes op middelhoog vuur.. je kunt het vrij zacht houden of met een bite er in.



Ik zie dat het wel heel veel calorien zijn, klopt dat wel? Ik heb die eetmeter ook wel eens geprobeerd maar merkte dat het toch allemaal erg veel natte vinger werk is en het niet zo heel betrouwbaar is, het geeft natuurlijk wel een idee hoe je ervoor staat
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook inderdaad niet of dat wel allemaal zo betrouwbaar is die eetmeter, sommige gewone dingen (zoals dus granola) staan er niet eens in. En qua hoeveelheden moest ik een beetje schatten, dus dat komt niet 100% overeen. Maar als ik die bananenchips niet had genomen was het sowieso prima geweest wat ik at. Ik beweeg de hele dag op het werk, dus heb wel genoeg eten nodig, anders val ik echt om. Mijn lichaam vraagt wel om eten. Als ik dan het snaaien achterwege laat is er niets aan de hand. Maar af en toe wat lekkers/ongezonds hoort er ook bij natuurlijk, het gaat dan alleen nog om het maat houden
Alle reacties Link kopieren
Precies! En uiteindelijk moet je ook gewoon naar je lichaam luisteren.. met bepaalde mate natuurlijk :P
Alle reacties Link kopieren
Als je de eetmeter invult op je telefoon kun je inderdaad alleen de balkjes zien ( rood, grijs etc.)

Als je dan inlogt op de computer kun je je voedingswaarden zien!

Ik vind dat je een mooi lijstje hebt hoor! De ene dag eet je meer als de andere dag dat is toch ook oke!
Helloo! Mijn lijstje voor vandaag!



O: heel saai weer havermout met blauwe bessen en rijstmelk en mijn vaste (enige) kopje koffie van de dag

T: appeltje

L: Tonijnsalade van gisteren opgemaakt. Een deel in een wrap opgegeten, de rest zo. Was stiekem een best volle bak dus heb eigenlijk niet echt honger meer gehad

T: paar snoeptomaatjes

ennn oeeeeps een biertje + 1 bitterbal

A: twee stuks toast, eentje met oude geitenkaas, de andere met 100%pindakaas, sambal en komkommer. Bakje activia naturel na



Af en toe iets ongezonds moet kunnen, maar ik vind het lastig om nee te zeggen als mensen zeggen "aaaah toeeee Bo neem ook een biertje en een bitterbal, doe eens gezellig mee". En dan staart dat lekkere koude biertje me aan en dan ga ik voor de bijl.



Misschien dat ik vanavond wel nog een beetje popcorn ga poppen uit de pan
Alle reacties Link kopieren
@hallo4, ik doe het juist via de laptop, maar meer dan dat zie ik niet, ja de getalletjes die er naast het rood/groen staan, maar verder niks



Oké, vandaag een nette dag! (redelijk rustige dag gehad)

O: 1 appel, 1 peer

T: 1 volkoren boterham met iets sandwichspread

L: dezelfde salade als gisteren, 2 snee volkoren brood met iets sandwichspread, dunne plakjes komkommer en 4 snoeptomaatjes

T: 1 kleine banaan, 3 dadels

A: Gevulde paprika met volkoren couscous (van de Lidl, tijdelijk assortiment, kan zo de oven in, ik vond 'm lekker)

T: 3 dadels



@Bobobobo, dat biertje en die bitterbal lijkt me niet zo'n probleem als ik zie wat je verder gegeten hebt! Of zie je dat zelf anders? Maar je moet het wel eten/drinken omdat jij dat wilt, niet omdat een ander dat wil!



Ik heb bij instellingen (eetmeter) alle vitamines en mineralen etc. gevonden! Jippie.. nouja dat is ze gevonden heb, ik krijg er nog niet genoeg van binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven