Goed werkend antie acnemiddel???
woensdag 6 maart 2013 om 18:27
Na al de discussies over Diane 35 en de kans dat het uit de handel genomen word zit ik mij af te vragen wat dan wel een goed werkend anti acne middel is.
Zelf slik ik al 19 jaar de diane pil en ben er even mee gestopt toen ik 27 was en overschakelde op mycrogynon 30. Helaas kwamen de puisten weer terug dus weer aan de diane pil.
Maar als ze de pil uit de handel nemen (nachtmerrie) wat is dan het beste alternatief om niet als 35 jarige puistenkop door het leven te moeten? Ik zit niet te wachten op een kop en lijf vol onstekende puisten, zeker niet nu ik single ben en werkzoekend.
Een paardenmiddel als Roacutane is niets voor mij, mijn broer heeft dit middel gehad en zat met uitgedroogde slijmvliezen en lippen en er zat een waslijst met bijwerkingen bij dit medicijn. De Yasmin en Mervelon schijnen ook trombose uit te lokken en Clearasil maakt alleen de buitenkant schoon maar pakt niet het hormonale probleem aan. Heeft iemand met ervaring hiermee een goede tip of advies?
Zelf slik ik al 19 jaar de diane pil en ben er even mee gestopt toen ik 27 was en overschakelde op mycrogynon 30. Helaas kwamen de puisten weer terug dus weer aan de diane pil.
Maar als ze de pil uit de handel nemen (nachtmerrie) wat is dan het beste alternatief om niet als 35 jarige puistenkop door het leven te moeten? Ik zit niet te wachten op een kop en lijf vol onstekende puisten, zeker niet nu ik single ben en werkzoekend.
Een paardenmiddel als Roacutane is niets voor mij, mijn broer heeft dit middel gehad en zat met uitgedroogde slijmvliezen en lippen en er zat een waslijst met bijwerkingen bij dit medicijn. De Yasmin en Mervelon schijnen ook trombose uit te lokken en Clearasil maakt alleen de buitenkant schoon maar pakt niet het hormonale probleem aan. Heeft iemand met ervaring hiermee een goede tip of advies?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
woensdag 6 maart 2013 om 18:51
woensdag 6 maart 2013 om 19:36
Acne ontstaat door een samenspel van vele factoren: hormonen, porien, talg en bacterien (en misschien wel meer).
Er zijn verschillende middelen die ieder iets anders aanpakken, ik kan dus niet zeggen welk middel magisch werkt, daarvoor moet je uitproberen en overleggen met je huisarts/dermatoloog.
Vragen die je kan stellen/waarover je kan nadenken:
- Hormonen als hoofdoorzaak?
- Wil je een andere pil of is een spiraaltje of iets anders ook een optie?
- Wat zijn de andere opties, bijwerkingen?
- Is je acne daadwerkelijk cyclus gevoelig?
- Kan je ermee leren leven als je wel acne hebt/hoe ver wil je gaan?
Er zijn verschillende middelen die ieder iets anders aanpakken, ik kan dus niet zeggen welk middel magisch werkt, daarvoor moet je uitproberen en overleggen met je huisarts/dermatoloog.
Vragen die je kan stellen/waarover je kan nadenken:
- Hormonen als hoofdoorzaak?
- Wil je een andere pil of is een spiraaltje of iets anders ook een optie?
- Wat zijn de andere opties, bijwerkingen?
- Is je acne daadwerkelijk cyclus gevoelig?
- Kan je ermee leren leven als je wel acne hebt/hoe ver wil je gaan?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
woensdag 6 maart 2013 om 19:43
Na jaren tobben met oa Diane en allerlei ellendige smeersels zoals Benzoylperoxide, slik ik nu Yaz 24+4. En nu ben ik acnevrij, eindelijk! (Ben 33). Ok deze pil schijnt risico's met zich mee te brengen. Dan neem ik die maar. Als ik stop, zit ik binnen de kortste keren weer onder. Yaz is het voor mij!
't Is al met al een heel gedoe
woensdag 6 maart 2013 om 19:54
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik slik de Diane35 al ca 20 jaar.
Het is het enige wat helpt tegen zware acne bij mij. Het komt bij mij door hormonen.
Alle smeersels werken niet. Antibioticakuurtjes helpen maar tijdelijk.
Tussendoor heb ik wel eens de prikpil of een spiraal geprobeerd. Maar toen zat ik ogenblikkelijk weer met flinke steenpuisten bij de dokter.
Roacutane wil ik ook niet! Sommige gebruikers krijgen 2 of 3 jaar nadat ze daarmee zijn gestopt opeens enorme problemen. Ze worden op een dag wakker met overal enorme pijnen, voelen zich als een bejaarde of een been wordt opeens mank. Roacutane kan het zenuwstelsel beschadigen. Je hoeft het niet meteen te merken, dat kan ook als je al jaren met het middel bent gestopt. De mensen die dit is overkomen zijn permanent beschadigd/invalide geraakt. Het is onomkeerbaar. Verder kan het slijmvliezen uitdrogen, je huid kan erg droog worden, het is mogelijk schadelijk voor de lever. Vandaar dat ik niet sta te springen om dit middel.
Als ik geen Diane 35 meer kan nemen dan krijg ik binnen 2 maanden meerdere steenpuisten /grote ontstekingen in mijn gezicht, bultjes/onzuivere huid op mijn schouders en komen er grote talgproppen in mijn haar. Het is zo erg dat het met zoiets als make-up niet te verbergen is. Ook niet met zware make-up tegen littekens/brandwonden ed.
Ik hoop dus maar dat de Diane35 voor bestaande gevallen verkrijgbaar blijft.
Ik ben ook heel benieuwd of er nog mensen zijn die een alternatief weten behalve Roacutane.
Het is het enige wat helpt tegen zware acne bij mij. Het komt bij mij door hormonen.
Alle smeersels werken niet. Antibioticakuurtjes helpen maar tijdelijk.
Tussendoor heb ik wel eens de prikpil of een spiraal geprobeerd. Maar toen zat ik ogenblikkelijk weer met flinke steenpuisten bij de dokter.
Roacutane wil ik ook niet! Sommige gebruikers krijgen 2 of 3 jaar nadat ze daarmee zijn gestopt opeens enorme problemen. Ze worden op een dag wakker met overal enorme pijnen, voelen zich als een bejaarde of een been wordt opeens mank. Roacutane kan het zenuwstelsel beschadigen. Je hoeft het niet meteen te merken, dat kan ook als je al jaren met het middel bent gestopt. De mensen die dit is overkomen zijn permanent beschadigd/invalide geraakt. Het is onomkeerbaar. Verder kan het slijmvliezen uitdrogen, je huid kan erg droog worden, het is mogelijk schadelijk voor de lever. Vandaar dat ik niet sta te springen om dit middel.
Als ik geen Diane 35 meer kan nemen dan krijg ik binnen 2 maanden meerdere steenpuisten /grote ontstekingen in mijn gezicht, bultjes/onzuivere huid op mijn schouders en komen er grote talgproppen in mijn haar. Het is zo erg dat het met zoiets als make-up niet te verbergen is. Ook niet met zware make-up tegen littekens/brandwonden ed.
Ik hoop dus maar dat de Diane35 voor bestaande gevallen verkrijgbaar blijft.
Ik ben ook heel benieuwd of er nog mensen zijn die een alternatief weten behalve Roacutane.

woensdag 6 maart 2013 om 20:41
Ja, alleen goed reinigen en soms wat zon. Misschien lichttherapie? Ken iemand die met een peeling wel heel veel littekens in het gezicht is kwijt geraakt. Was wel via medische doorverwijzing. Ken geen details, maar was wel een enorme verbetering.
Zonlicht heeft anders wel een goede uitwerkiing op acne.
EDIT: Net op thuisarts.nl iets anders gelezen. Heb er zelf ook last van gehad. Geen make-up en bepaalde middelen voor het haar etc. die verergeren het. Ik heb zelf wel baat gehad bij een zeepvrije wasemulsie, goede hygiëne en zonlicht. Maar ik denk dat het lekker genieten en de ontspannende uitwerking ervan een gunstige invloed heeft.
Zonlicht heeft anders wel een goede uitwerkiing op acne.
EDIT: Net op thuisarts.nl iets anders gelezen. Heb er zelf ook last van gehad. Geen make-up en bepaalde middelen voor het haar etc. die verergeren het. Ik heb zelf wel baat gehad bij een zeepvrije wasemulsie, goede hygiëne en zonlicht. Maar ik denk dat het lekker genieten en de ontspannende uitwerking ervan een gunstige invloed heeft.

woensdag 6 maart 2013 om 22:46
Ik heb hier 2 tips die heel goed werken:
Citroensap : ik gebruik verse citroen maar er zijn ook vriendinnen van me die citroensap uit een flesje gebruiken.
Ik snij een schijfje van een citroen af,die knijp ik uit boven een watten schijfje en daarmee dep ik over mijn gezicht, je kan het na een kwartiertje afspoelen maar je kan er ook mee slapen,het plakt niet,ik smeer er vaak gewoon mijn nachtcreme overheen.
Hieronder een link naar makeupalley en heel veel positieve ervaringen.
Bij mij werkt het super!
http://www.makeupalley.co ... owreview.asp?itemid=95335
Ik drink ook bietensap, er is hier ook een topic op viva over trouwens.
Ik schenk een half glas bietensap in en vul dat aan tot een vol glas met appelsap (flevosap appel)
Sinds ik dit doe heb ik geen pukkel meer gekregen en geloof me ik heb echt jaren last gehad van pukkels. Ik ben er helemaal vanaf..
Citroensap : ik gebruik verse citroen maar er zijn ook vriendinnen van me die citroensap uit een flesje gebruiken.
Ik snij een schijfje van een citroen af,die knijp ik uit boven een watten schijfje en daarmee dep ik over mijn gezicht, je kan het na een kwartiertje afspoelen maar je kan er ook mee slapen,het plakt niet,ik smeer er vaak gewoon mijn nachtcreme overheen.
Hieronder een link naar makeupalley en heel veel positieve ervaringen.
Bij mij werkt het super!
http://www.makeupalley.co ... owreview.asp?itemid=95335
Ik drink ook bietensap, er is hier ook een topic op viva over trouwens.
Ik schenk een half glas bietensap in en vul dat aan tot een vol glas met appelsap (flevosap appel)
Sinds ik dit doe heb ik geen pukkel meer gekregen en geloof me ik heb echt jaren last gehad van pukkels. Ik ben er helemaal vanaf..
dinsdag 12 maart 2013 om 16:50
Dank voor de reacties. Ik ben niet van de smeersels en clearasil, scrub en verzorg mijn huid wel uiteraard. In de puberteit ook eerst smeersels van de HA gekregen maar die werkten voor geen meter dus zelf de Diane aangevraagd. Als ik van tevoren had geweten dat de klachten weer net zo hevig of heviger terug zouden komen was ik er denk ik nooit aan begonnen.
Je gaat er als 16 jarige er toch niet van uit dat je op je 34e weer onder de puisten komt te zitten als je stopt met die pil. Het is dat ik nu nog geen partner heb dus de dianel nog maar even doorslik maar als ik die wel krijg dan wil ik toch binnen nu en 5 jaar aan kinderen beginnen en dan moet ik toch stoppen met de diane. Dan zal ik partnerlief maar waarschuwen dat ik er minder fijn uit ga zien... (en dan hopen dat na de zwangerschap de huid weer wat rustiger word en dan wat andere anticonceptie gaan proberen maar geen diane meer)
Je gaat er als 16 jarige er toch niet van uit dat je op je 34e weer onder de puisten komt te zitten als je stopt met die pil. Het is dat ik nu nog geen partner heb dus de dianel nog maar even doorslik maar als ik die wel krijg dan wil ik toch binnen nu en 5 jaar aan kinderen beginnen en dan moet ik toch stoppen met de diane. Dan zal ik partnerlief maar waarschuwen dat ik er minder fijn uit ga zien... (en dan hopen dat na de zwangerschap de huid weer wat rustiger word en dan wat andere anticonceptie gaan proberen maar geen diane meer)
dinsdag 12 maart 2013 om 16:53
Als ik zo lees dat Roacutane veel erger is dan de diane vraag ik mij af waarom ze dit middel dan niet uit de handel halen en wel dit overwegen voor de diane.....? Laten we hopen dat het niet gebeurd en dat de heisa hierom wat gaat luwen, de media blazen alles ook aardig op heb ik het idee. Dan kan je roken en alcohol en auto rijden ook wel per direct gaan verbieden want dat kan ook dodelijk zijn...

dinsdag 12 maart 2013 om 17:04
quote:Nastik schreef op 12 maart 2013 @ 16:55:
Vitamine A-zuur.
Maar dat krijg je dus alleen op recept. En dan moet het echt vreselijk zijn om te zien.
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben 54 en heb er nog steeds last van. Ik moet echt een streng regime aanhouden, anders krijg ik weer een echte uitbraak.
Voor mij: absoluut niet scrubben en niet overmatig reinigen. Niet overmatig in de zon, dit maakt de hoornlaag dikker, met als gevolg meer verstoppingen e.d.
Elke ochtend benzoylperoxide 10%. Daarna een lichte crème met SPF. Elke dag in de avond een AHA/glycolzuurproduct om de huid vrij van dode huidcellen te houden. Om de dag 's avonds (tretinoïne/vitamine A crème, zelf besteld in het buitenland).
Daarbij gebruik ik bij voorkeur lichte crèmes, een vitamine C-concentraat met anti-oxidanten, vitamine E e.d.
Salicylzuur doet voor mij niets, maar is voor sommigen wel effectief.
Vitamine A-zuur.
Maar dat krijg je dus alleen op recept. En dan moet het echt vreselijk zijn om te zien.
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben 54 en heb er nog steeds last van. Ik moet echt een streng regime aanhouden, anders krijg ik weer een echte uitbraak.
Voor mij: absoluut niet scrubben en niet overmatig reinigen. Niet overmatig in de zon, dit maakt de hoornlaag dikker, met als gevolg meer verstoppingen e.d.
Elke ochtend benzoylperoxide 10%. Daarna een lichte crème met SPF. Elke dag in de avond een AHA/glycolzuurproduct om de huid vrij van dode huidcellen te houden. Om de dag 's avonds (tretinoïne/vitamine A crème, zelf besteld in het buitenland).
Daarbij gebruik ik bij voorkeur lichte crèmes, een vitamine C-concentraat met anti-oxidanten, vitamine E e.d.

dinsdag 12 maart 2013 om 17:12
quote:Melpomene schreef op 12 maart 2013 @ 17:04:
[...]
Ken het, ben 32 en zie er uit als een puistenpuber. In de pubertijd nooit ergens last van gehad, na mijn zwangerschap ben ik een soort Paradijs voor Puisten geworden.
Vooral in het gezicht, helaas.
Maar net niet erntsig genoeg voor een recept met Vitamine A-zuur.
[...]
Ken het, ben 32 en zie er uit als een puistenpuber. In de pubertijd nooit ergens last van gehad, na mijn zwangerschap ben ik een soort Paradijs voor Puisten geworden.
Vooral in het gezicht, helaas.
Maar net niet erntsig genoeg voor een recept met Vitamine A-zuur.

dinsdag 12 maart 2013 om 20:47
je kan bij een kliniek in Hilversum een behandeling ondergaan (Liposomale Photo Dynamische Therapie). ik weet niet of ik de website mag neerzetten? maar je kan het iig googlen. mij heeft het ontzettend geholpen icm vitamine A zuur creme. Bij mij deed de diane 35 trouwens niets (heb 'm ook lang geslikt), misschien dat deze behandeling daarom zo goed werkte voor mij, omdat het niet hormonaal was bij mij.

dinsdag 12 maart 2013 om 20:53
ik heb al puistjes vanaf mijn 11e en dat is al heeeeeeeeel lang. Wat mij altijd goed hielp en nog steeds helpt is:
-minimaal 1x per week een gezichtsmasker gemaakt van luvos heilaarde uitwendig (te koop bij reformwinkel 13,95 doe je heeee lang mee), aanlengen met heet water tot een papje en 10 druppels tea tree oil (ff checken of je er tegen kunt).
Toen mijn pukkels op hun ergst waren ging ik na een masker onder de zonnebank. (wel eerst insmeren met een hydraterende gel/melk)
-minimaal 1x per week een gezichtsmasker gemaakt van luvos heilaarde uitwendig (te koop bij reformwinkel 13,95 doe je heeee lang mee), aanlengen met heet water tot een papje en 10 druppels tea tree oil (ff checken of je er tegen kunt).
Toen mijn pukkels op hun ergst waren ging ik na een masker onder de zonnebank. (wel eerst insmeren met een hydraterende gel/melk)
dinsdag 12 maart 2013 om 21:50
quote:lolly-pop schreef op 12 maart 2013 @ 20:52:
http://jessevandervelde.c ... -echte-oorzaak-uitgelegd/
Tja, ik eet geen suiker, koolhdyraatbeperkt en gebruik geen zuivelproducten.
Ik heb niet zoveel met dit soort sites eigenlijk. Er is aangetoond dat acne na de puberteit vooral hormoonbepaald is, en voornamelijk door een aangeboren gevoeligheid voor eigen testosteron.
http://jessevandervelde.c ... -echte-oorzaak-uitgelegd/
Tja, ik eet geen suiker, koolhdyraatbeperkt en gebruik geen zuivelproducten.
Ik heb niet zoveel met dit soort sites eigenlijk. Er is aangetoond dat acne na de puberteit vooral hormoonbepaald is, en voornamelijk door een aangeboren gevoeligheid voor eigen testosteron.
woensdag 13 maart 2013 om 10:01
2 of 3 keer in de week stomen met ontstekingsremmende kruiden werkt ook vaak heel goed, is ook een stuk minder ongezond dan de kuren met antibiotica. Sowieso als aanvuller op andere middelen heel nuttig, stomen reinigt namelijk heel diep. Stoomkruiden van Herbella hebben voor mij goed geholpen nadat zelfs roaccutane weinig zin had, daar krijg je ook echt gruwelijke bijwerkingen van!