Goede ervaringen apexresectie, iemand?
dinsdag 24 juni 2008 om 12:24
Apexresectie...
Een apexresectie (apex = punt) of wortelpuntoperatie is een chirurgische procedure in de tandheelkunde waarbij de punt van de wortel en een beetje van het omliggend weefsel wordt weggenomen en waarbij vanaf de punt van de wortel (retrograad ) het wortelkanaal hermetisch wordt afgesloten. Hiervoor moet er voordien minstens eenmaal een wortelkanaalbehandeling gebeurd zijn. Soms (steeds minder en minder) wordt de wortelkanaalbehandeling gelijktijdig met de apexresectie gedaan. Dit noemt men orthograde vulling.
De reden van een apexresectie is meestal een periapicaal abces, of een cyste dat chirurgisch verwijderd moet worden.
Door verbeteringen van de wortelkanaalbehandeling wordt er nu meestal gekozen voor een herbehandeling van de wortelkanalen. Door technologische vooruitgang kunnen de tandartsen vaak extra kanalen ontdekken die niet voldoende werden behandeld. Kanalen kunnen beter geprepareerd en ontsmet worden en zodoende kan in veel gevallen een apexresectie vermeden worden. Indien deze herbehandeling geen succes is, kan een apexresectie nog een oplossing bieden.
Lijkt dus beetje op wortelkanaalbehandeling?
Juk
Een apexresectie (apex = punt) of wortelpuntoperatie is een chirurgische procedure in de tandheelkunde waarbij de punt van de wortel en een beetje van het omliggend weefsel wordt weggenomen en waarbij vanaf de punt van de wortel (retrograad ) het wortelkanaal hermetisch wordt afgesloten. Hiervoor moet er voordien minstens eenmaal een wortelkanaalbehandeling gebeurd zijn. Soms (steeds minder en minder) wordt de wortelkanaalbehandeling gelijktijdig met de apexresectie gedaan. Dit noemt men orthograde vulling.
De reden van een apexresectie is meestal een periapicaal abces, of een cyste dat chirurgisch verwijderd moet worden.
Door verbeteringen van de wortelkanaalbehandeling wordt er nu meestal gekozen voor een herbehandeling van de wortelkanalen. Door technologische vooruitgang kunnen de tandartsen vaak extra kanalen ontdekken die niet voldoende werden behandeld. Kanalen kunnen beter geprepareerd en ontsmet worden en zodoende kan in veel gevallen een apexresectie vermeden worden. Indien deze herbehandeling geen succes is, kan een apexresectie nog een oplossing bieden.
Lijkt dus beetje op wortelkanaalbehandeling?
Juk
dinsdag 24 juni 2008 om 12:25
Het opvullen van je wortelkanaal en eventueel weghalen van de wortelpunt, oftewel een wortelkanaalbehandeling. (Helaas ervaringsdeskundige) Gebeurt in principe bij een kaakchirurg. Daar hebben we er in NL een beetje weinig van, dus de wachttijden zijn enorm! Kwaliteitsverschillen zijn er nauwelijks, ik zou vooral kijken waar je binnen een redelijke tijd geholpen kunt worden. Misschien je zorgverzekeraar inschakelen voor wachtlijstbemiddeling?
dinsdag 24 juni 2008 om 12:35
t was niet perse de leukste dag van m'n leven, maar t was best te doen hoor. Ik had wel m'n moeder mee om d'r hand vast te houden was toen 24 of zo Had verpleegster gevraagd of de radio aan mocht en dat hielp wel wat. 't duurt niet super lang, de dagen erna ben je ziek thuis en aan de pijn stillers, maar uiteindelijk viel het me, juist door alle horror verhalen, reuze mee.
Ik noem het trouwens een 'op de kop wortelkanaal'
Ik noem het trouwens een 'op de kop wortelkanaal'

dinsdag 24 juni 2008 om 12:40
Heb er in mijn leventje al een aantal gehad....
Okay... leuk is anders maar mij is het altijd enorm meegevallen. Vaak was het advies om na afloop een weekje pijnstillers te slikken maar meestal stopte ik daar al na een dag mee. En volgens mij heb ik toch echt wel een "normale" pijngrens
Mijn mening... liever meteen een apexresectie dan een wortelkanaalbehandeling. Echt!!
"Ergste" wat tijdens de behandeling kan gebeuren is dat de wortelpunt(en) zo lang zijn dat er bij verwijdering een opening naar de sinusholte ontstaat. Dat kan uiteraard alleen bij een ingreep in de bovenkaak.
Is bij mij een paar keer gebeurd. Je krijgt dan een antibioticakuurtje mee om infecties te voorkomen en je moet een tijdje opletten met druk zetten (snuiten, blazen e.d.).
Maar verder geen last mee gehad....
Wachttijden kunnen idd lang zijn.... rondbellen kan heel erg schelen.
Oh ja... natuurlijk wel zorgen voor voldoende soepjes, yoghurt en andere zachte om te eten de eerste dagen!
Succes!
Okay... leuk is anders maar mij is het altijd enorm meegevallen. Vaak was het advies om na afloop een weekje pijnstillers te slikken maar meestal stopte ik daar al na een dag mee. En volgens mij heb ik toch echt wel een "normale" pijngrens
Mijn mening... liever meteen een apexresectie dan een wortelkanaalbehandeling. Echt!!
"Ergste" wat tijdens de behandeling kan gebeuren is dat de wortelpunt(en) zo lang zijn dat er bij verwijdering een opening naar de sinusholte ontstaat. Dat kan uiteraard alleen bij een ingreep in de bovenkaak.
Is bij mij een paar keer gebeurd. Je krijgt dan een antibioticakuurtje mee om infecties te voorkomen en je moet een tijdje opletten met druk zetten (snuiten, blazen e.d.).
Maar verder geen last mee gehad....
Wachttijden kunnen idd lang zijn.... rondbellen kan heel erg schelen.
Oh ja... natuurlijk wel zorgen voor voldoende soepjes, yoghurt en andere zachte om te eten de eerste dagen!
Succes!
dinsdag 24 juni 2008 om 12:42
Hoi Kattija,
Ik heb vorig jaar een apex-resectie gehad nadat er tijdens een wortelkanaalbehandeling een vijltje was achtergebleven.
Was inderdaad ook erg bang na allerlei verhalen en ook het idee van de hele behandeling. Maarrr....ik zou het zo weer doen hoor!
Ze boren een gat in je kaakbot en gaan dan zitten 'pulken' met zo'n haakje, en hoe eng dat ook klinkt; het stelt echt niks voor. Alleen het geluid is een beetje vreemd, maar pijn heb ik geen moment gehad. Zelfs de dagen daarna viel het me 100% mee, en dat terwijl ik echt een watje ben haha.
Kortom; dont' worry, valt reuze mee allemaal!
Hoop dat ik je hiermee een beetje gerustgesteld heb (ik was echt panisch voor de tandarts, dus als ik nu zeg dat ik het zo weer zou doen is dat echt een teken dat het niks voorstelt )
Laat even weten hoe het geweest is, en alvast heel veel succes!
Liefs, Susanne
Ik heb vorig jaar een apex-resectie gehad nadat er tijdens een wortelkanaalbehandeling een vijltje was achtergebleven.
Was inderdaad ook erg bang na allerlei verhalen en ook het idee van de hele behandeling. Maarrr....ik zou het zo weer doen hoor!
Ze boren een gat in je kaakbot en gaan dan zitten 'pulken' met zo'n haakje, en hoe eng dat ook klinkt; het stelt echt niks voor. Alleen het geluid is een beetje vreemd, maar pijn heb ik geen moment gehad. Zelfs de dagen daarna viel het me 100% mee, en dat terwijl ik echt een watje ben haha.
Kortom; dont' worry, valt reuze mee allemaal!
Hoop dat ik je hiermee een beetje gerustgesteld heb (ik was echt panisch voor de tandarts, dus als ik nu zeg dat ik het zo weer zou doen is dat echt een teken dat het niks voorstelt )
Laat even weten hoe het geweest is, en alvast heel veel succes!
Liefs, Susanne
dinsdag 24 juni 2008 om 13:11
Dank jullie voor de toch wel enigszins positieve reacties.
Bij mij is het de onderkaak dus zal geen problemen krijgen met de sinus......nogwat.
En bgb een wortelkanaalbehandeling is toch wel net even anders hoor.
Dus ze boren dwars door je bot heen.............Mmmmm klinkt nu al eng.
Hoeveel verdovingen hebben jullie gehad.
Ik bij de gewone wortelkanaalbehandeling al 3.
Bij mij is het de onderkaak dus zal geen problemen krijgen met de sinus......nogwat.
En bgb een wortelkanaalbehandeling is toch wel net even anders hoor.
Dus ze boren dwars door je bot heen.............Mmmmm klinkt nu al eng.
Hoeveel verdovingen hebben jullie gehad.
Ik bij de gewone wortelkanaalbehandeling al 3.
dinsdag 24 juni 2008 om 13:15
dinsdag 22 maart 2011 om 22:30
Na alle horrorverhalen op internet was ik bijna niet meer heengegaan
Ik had met echt veel te druk gemaakt. Het werd goed verdoofd. Gisteren heb ik de apexresectie ondergaan en moet zeggen dat het me erg is meegevallen!!! Mijn lip zwelt wel iets op, maar dat ik normaal,mensen die me niet goed kennen zien het niet eens! Tijdens de behandeling voel je dus helemaal geen pijn en daarna voel je wel wat wondpijn, maar ook dat is wel te doen. Gebruik gewoon tijdig je pijnstillers! Dus voor wie nog aan de beurt is bij de kaakchirurg, gewoon rustig blijven het komt allemaal goed! Hoop dat dit een beetje helpend berichtje. Bedenk ook dat vooral mensen die nare ervaringen hebben meestal er een stukje over schrijven.....

woensdag 23 maart 2011 om 00:14
Bij mij was het horror!
Ze kregen het gebied ronddom de ontsteking niet verdoofd en omdat er al een gat was geboord in mijn kaak is er met spoed een operatiekamer geboekt en ben ik onder narcose behandeld.
Zal je de details besparen over de pijn die ik had in eerste instantie, was blij dat ik verder geholpen werd op de ok.
Sorry, hier geen positief verhaal dus.
Ze kregen het gebied ronddom de ontsteking niet verdoofd en omdat er al een gat was geboord in mijn kaak is er met spoed een operatiekamer geboekt en ben ik onder narcose behandeld.
Zal je de details besparen over de pijn die ik had in eerste instantie, was blij dat ik verder geholpen werd op de ok.
Sorry, hier geen positief verhaal dus.