Goedkope tabak vs. a-merk tabak.. slechter?

zondag 18 augustus 2013 om 00:19
Oke, vooropgesteld dat roken sowieso slecht en ongezond is...
Vanavond een discussie met vrienden, ik rook zelf hoofdzakelijk de goedkopere tabak. Kornet van de appie of riverside van de jumbo. Daar draai ik dan zelf sigaretjes mee met zo'n hulzenstopper en hulzen. Afijn, deze vrienden doen hetzelfde alleen dan met Drum en West tabak. Hierbij beweren ze bij hoog en bij laag dan de goedkopere tabakmerken nog slechter zijn dan de a-merken en da je dus beter kunt kiezen voor een a-merk.
Nu vraag ik me af, zo hier een kern van waarheid in zitten?
Vanavond een discussie met vrienden, ik rook zelf hoofdzakelijk de goedkopere tabak. Kornet van de appie of riverside van de jumbo. Daar draai ik dan zelf sigaretjes mee met zo'n hulzenstopper en hulzen. Afijn, deze vrienden doen hetzelfde alleen dan met Drum en West tabak. Hierbij beweren ze bij hoog en bij laag dan de goedkopere tabakmerken nog slechter zijn dan de a-merken en da je dus beter kunt kiezen voor een a-merk.
Nu vraag ik me af, zo hier een kern van waarheid in zitten?

zondag 18 augustus 2013 om 01:15
Beetje rare vergelijking sabbaticalmeds... Niet iedereen die gaat zwemmen in de zee of in een rivier verzuipt... Zou een mooie boel worden zeg op een hete zomerdag aan het strand.
Ik begrijp en respecteer de mening van de anti-rokers, roken is ook slecht, zal de eerste zijn om dat toe te geven. Maar als inhoudelijkere reacties zou ik op prijs stellen.
@Swop77, dankjewel voor jouw reactie! =)
Ik begrijp en respecteer de mening van de anti-rokers, roken is ook slecht, zal de eerste zijn om dat toe te geven. Maar als inhoudelijkere reacties zou ik op prijs stellen.
zondag 18 augustus 2013 om 01:18
quote:neve81 schreef op 18 augustus 2013 @ 01:15:
Beetje rare vergelijking sabbaticalmeds... Niet iedereen die gaat zwemmen in de zee of in een rivier verzuipt... Zou een mooie boel worden zeg op een hete zomerdag aan het strand.
Pff, dit is nu al het tweede topic in korte tijd dat gaat over het zelf draaien van sigaretten.
Weet je zeker dat je niet betaald wordt door één of andere lobby om hier reclame voor te maken?
Pff, dit is nu al het tweede topic in korte tijd dat gaat over het zelf draaien van sigaretten.
Weet je zeker dat je niet betaald wordt door één of andere lobby om hier reclame voor te maken?

zondag 18 augustus 2013 om 01:48

zondag 18 augustus 2013 om 02:40
quote:neve81 schreef op 18 augustus 2013 @ 01:15:
Je leest selectief. Ik heb het over mensen ZONDER ZWEMDIPLOMA die gaan zwemmen. Ergo, die risicogedrag vertonen. Net als dronken in een auto stappen. Het maakt echt niet uit of je nu lam bent van de wodka of bier. Dronken autorijden is gewoon even gevaarlijk.
Zo ook shag/ sigaretten of sigaren roken
Al dan niet zelf gedraaid
Je leest selectief. Ik heb het over mensen ZONDER ZWEMDIPLOMA die gaan zwemmen. Ergo, die risicogedrag vertonen. Net als dronken in een auto stappen. Het maakt echt niet uit of je nu lam bent van de wodka of bier. Dronken autorijden is gewoon even gevaarlijk.
Zo ook shag/ sigaretten of sigaren roken
Al dan niet zelf gedraaid
zondag 18 augustus 2013 om 04:48
Ik heb ook altijd gedacht dat goedkope tabak nog slechter is dan a-merken. Dat geldt dan m.n. voor de samenstelling. Kun je dat niet ees vergelijken als je vrienden op bezoek zijn? Dat staat toch op de verpakking: zoveel teer, zoveel nicotine etc ( of is dat alleen bij sigaretten??)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 18 augustus 2013 om 08:17

zondag 18 augustus 2013 om 08:33
Wat zou er dan beter aan 'merk'shag moeten zijn?
Uit de tijd dat ik nog rookte weet ik nog wel dat het ene merk me beter smaakte dan het andere, maar verder is een bepaald merk toch vooral een gevoel dat je koopt (Drum was voor oude mannen, lucky strike voor jong en hip , gauloises was voor alto's etc). Net zoiets als coca cola, pepsi cola, huismerk cola, de smaken komen er g overeen, je koopt een merk omdat je je daarmee identificeert of iets wil uitdragen.
Dus, als je Jumboshag lekker vindt, dan rook je dat.
*mompelt iets over stoppen, maar dat was niet gewenst geloof ik
Uit de tijd dat ik nog rookte weet ik nog wel dat het ene merk me beter smaakte dan het andere, maar verder is een bepaald merk toch vooral een gevoel dat je koopt (Drum was voor oude mannen, lucky strike voor jong en hip , gauloises was voor alto's etc). Net zoiets als coca cola, pepsi cola, huismerk cola, de smaken komen er g overeen, je koopt een merk omdat je je daarmee identificeert of iets wil uitdragen.
Dus, als je Jumboshag lekker vindt, dan rook je dat.
*mompelt iets over stoppen, maar dat was niet gewenst geloof ik

zondag 18 augustus 2013 om 08:45
quote:asma schreef op 18 augustus 2013 @ 08:17:
Je vraagt wat beter is, merktabak of de budgetmerken. Puur inhoudelijk opgemerkt: het is allebei slecht (zoals Meds ook al aangeeft).
Als je uit 2 kwaden moet kiezen, kies dan de goedkoopste.
Wat beter is, is stoppen met roken van beide 'kwaliteiten'.Dat vraagt ze niet, ze vraagt wat er minder slecht of slechter is
Je vraagt wat beter is, merktabak of de budgetmerken. Puur inhoudelijk opgemerkt: het is allebei slecht (zoals Meds ook al aangeeft).
Als je uit 2 kwaden moet kiezen, kies dan de goedkoopste.
Wat beter is, is stoppen met roken van beide 'kwaliteiten'.Dat vraagt ze niet, ze vraagt wat er minder slecht of slechter is

zondag 18 augustus 2013 om 20:46
Geen idee neve81 of daar een kern van waarheid in zit. Ik snap dat je het je afvraagt, als nicotineverslaafde wil je op een zo minst schadelijke manier de nicotine binnen krijgen. Wil je het wel via het roken blijven doen?, anders zou je de nicotine ook via een pleister kunnen binnen krijgen of kauwgom/tablet.
Natuurlijk is stoppen beter maar daar gaat je vraag niet over.
Natuurlijk is stoppen beter maar daar gaat je vraag niet over.

maandag 19 augustus 2013 om 00:12
Ik maak me er geen zorgen over, ik weet dat roken zeer slecht is, dit stel ik ook in de eerste zin van mijn OP. Mijn vrienden stellen het alleen zo dat de goedkope shag afkomstig is van vieze tabak uit arme vervuilde landen, ondergespoten met verdelgingsmiddelen en daarna verwerkt met andere slechte middelen als gootsteenontstopper en dat soort spul. Een a-merk is volgens hun onder betere omstandigheden geteelt. Dat het zo zwart-wit niet is ben ik van overtuigd maar ik vraag me toch af of er misschien een kern van waarheid in zou kunnen zitten. Maar op een iets genuanceerdere manier...
@sabbaticalmeds, ik lees niet selectief. Je zegt zonder zwemdiploma maar ik denk dat als je op het strand een enquete gaat houden je net zoveel mensen zonder dan met zwemdiploma gaat aantreffen. En gelukkig verdrinken niet de helft van de strandbezoekers elk jaar. Derhalve vind ik deze vergelijking behalve onjuist dan ook niet echt ergens op slaan.
@vamosalaplaya, je begrijpt mijn punt =) Ik wil trouwens stoppen met roken en ben daar ook wel mee bezig. Alleen, heel eerlijk ontbreekt het mij aan doorzettingsvermogen en wilskracht het vol te houden op dit moment. Kauwgom en pleisters zijn niks voor mij, het is juist de sensatie van het inhaleren en de smaak waar ik verslaafd aan ben.
@sabbaticalmeds, ik lees niet selectief. Je zegt zonder zwemdiploma maar ik denk dat als je op het strand een enquete gaat houden je net zoveel mensen zonder dan met zwemdiploma gaat aantreffen. En gelukkig verdrinken niet de helft van de strandbezoekers elk jaar. Derhalve vind ik deze vergelijking behalve onjuist dan ook niet echt ergens op slaan.
@vamosalaplaya, je begrijpt mijn punt =) Ik wil trouwens stoppen met roken en ben daar ook wel mee bezig. Alleen, heel eerlijk ontbreekt het mij aan doorzettingsvermogen en wilskracht het vol te houden op dit moment. Kauwgom en pleisters zijn niks voor mij, het is juist de sensatie van het inhaleren en de smaak waar ik verslaafd aan ben.

maandag 19 augustus 2013 om 08:02
A-merktabak zit ook vol met toegevoegde troep voor een betere smaak of extra verslaving.
Verdelgingsmiddelen weet ik eigenlijk niet....ik heb vroegah in de tuinbouw gewerkt en daar werden juist tabaksplanten neergezet om van schadelijke insecten af te komen (de plant is namelijk zeer giftig, insecten die ervan eten gaan dood, lekker he)
Verdelgingsmiddelen weet ik eigenlijk niet....ik heb vroegah in de tuinbouw gewerkt en daar werden juist tabaksplanten neergezet om van schadelijke insecten af te komen (de plant is namelijk zeer giftig, insecten die ervan eten gaan dood, lekker he)

maandag 19 augustus 2013 om 22:04
quote:neve81 schreef op 19 augustus 2013 @ 00:12:
Ik maak me er geen zorgen over, ik weet dat roken zeer slecht is, dit stel ik ook in de eerste zin van mijn OP. Mijn vrienden stellen het alleen zo dat de goedkope shag afkomstig is van vieze tabak uit arme vervuilde landen, ondergespoten met verdelgingsmiddelen en daarna verwerkt met andere slechte middelen als gootsteenontstopper en dat soort spul. Een a-merk is volgens hun onder betere omstandigheden geteelt. Dat het zo zwart-wit niet is ben ik van overtuigd maar ik vraag me toch af of er misschien een kern van waarheid in zou kunnen zitten. Maar op een iets genuanceerdere manier...
ach, je snapt het systeem van de metafoor niet.
Maakt niet uit. Je bent verslaafd aan het roken en niet aan de nicotine. In shag zit naast tabak heel veel additieven die je shaggie smaak geven en extra verslavend maken.
Drum:
Toevoegingen
suiker, invert, 28,64801 (smaakstof)
cellulose vezel, 3,674611 (vezel)
natriumbenzoaat, 1,905016 (conserveringsmiddel)
guargom, galactomaan 0,367461 (binder)
smaakstoffen, hoeveelheid < 0.1 gewichtsprocent 0,0585 smaakstof
propyleen glycol [1,2-] 0,015624 bevochtiger
oplosmiddel
glycerol, glycerine 0,00911 oplosmiddel
alcohol (watervrij)0,008147 oplosmiddel
West:
Toevoegingen
glycerol, glycerine 14,913569 bevochtiger
suiker, invert 10,498169 smaakstof
suiker, inclusief suikersiroop 9,940 bevochtiger
cacaopoeder 4,778238 smaakstof
natriumbenzoaat 2,793387 conserveringsmiddel
alcohol (watervrij) 1,979265 oplosmiddel
propyleen glycol [1,2-] 1,765085 bevochtiger oplosmiddel
zoethoutextract 1,094699 smaakstof
smaakstoffen, hoeveelheid < 0.1 gewichtsprocent 0,2141
smaakstof
stikstof productiehulpmiddel
ach, je snapt het systeem van de metafoor niet.
Maakt niet uit. Je bent verslaafd aan het roken en niet aan de nicotine. In shag zit naast tabak heel veel additieven die je shaggie smaak geven en extra verslavend maken.
Drum:
Toevoegingen
suiker, invert, 28,64801 (smaakstof)
cellulose vezel, 3,674611 (vezel)
natriumbenzoaat, 1,905016 (conserveringsmiddel)
guargom, galactomaan 0,367461 (binder)
smaakstoffen, hoeveelheid < 0.1 gewichtsprocent 0,0585 smaakstof
propyleen glycol [1,2-] 0,015624 bevochtiger
oplosmiddel
glycerol, glycerine 0,00911 oplosmiddel
alcohol (watervrij)0,008147 oplosmiddel
West:
Toevoegingen
glycerol, glycerine 14,913569 bevochtiger
suiker, invert 10,498169 smaakstof
suiker, inclusief suikersiroop 9,940 bevochtiger
cacaopoeder 4,778238 smaakstof
natriumbenzoaat 2,793387 conserveringsmiddel
alcohol (watervrij) 1,979265 oplosmiddel
propyleen glycol [1,2-] 1,765085 bevochtiger oplosmiddel
zoethoutextract 1,094699 smaakstof
smaakstoffen, hoeveelheid < 0.1 gewichtsprocent 0,2141
smaakstof
stikstof productiehulpmiddel

maandag 19 augustus 2013 om 22:06
Deze stoffen zitten ook in shag of komen bij de verbranding vrij:
• arseen (mierengif)
• benzeen (napalm)
• cadmium (accu, oplaadbare batterijen)
• DDT (insecticide)
• formaldehyde (ontsmettingsmiddel in crematoria en als bestanddeel van verf )
• fenol (toiletverfrisser)
• chroom (pigment voor verf)
• poliaromatische koolwaterstoffen (PAK's)
• 1,3 butadieen (bereiding synthetisch rubber)
• polonium 210 (middel waar KGB-agent Aleksandr Litvinenko in 2006 werd vermoord)
• nitrosamines (ballonnen, condooms)
• suikers (glucose en fructose): bij verbranding komt onder andere formaldehyde, acetaldehyde, aceton en acrolien vrij
• aceton (verfverwijderaar)
• acrolien (biocide gebruikt om algengroei te verwijderen)
• acetaldehyde (mogelijk kankerverwekkend, productie van verf, azijnzuur en polyesterharsen)
• butaan (gas voor de aansteker)
• koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
• methanol (brandstof voor raketten)
• nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
• waterstofcyanide (industriële pesticide)
Stoffen die nicotine verslavender maken
• ammonium (zorgt ervoor dat de longen en het bloed beter nicotine opnemen)
• etherische oliën zoals menthol (onderdrukken de hoestreflex waardoor dieper kan worden geïnhaleerd)
• theobromide (zit in chocola, maakt de bronchiën wijder zodat de rook dieper in de longen kan komen)
• suikers (de acetaldehyde die vrijkomt bij verbranding maakt nicotine verslavender)
• arseen (mierengif)
• benzeen (napalm)
• cadmium (accu, oplaadbare batterijen)
• DDT (insecticide)
• formaldehyde (ontsmettingsmiddel in crematoria en als bestanddeel van verf )
• fenol (toiletverfrisser)
• chroom (pigment voor verf)
• poliaromatische koolwaterstoffen (PAK's)
• 1,3 butadieen (bereiding synthetisch rubber)
• polonium 210 (middel waar KGB-agent Aleksandr Litvinenko in 2006 werd vermoord)
• nitrosamines (ballonnen, condooms)
• suikers (glucose en fructose): bij verbranding komt onder andere formaldehyde, acetaldehyde, aceton en acrolien vrij
• aceton (verfverwijderaar)
• acrolien (biocide gebruikt om algengroei te verwijderen)
• acetaldehyde (mogelijk kankerverwekkend, productie van verf, azijnzuur en polyesterharsen)
• butaan (gas voor de aansteker)
• koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
• methanol (brandstof voor raketten)
• nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
• waterstofcyanide (industriële pesticide)
Stoffen die nicotine verslavender maken
• ammonium (zorgt ervoor dat de longen en het bloed beter nicotine opnemen)
• etherische oliën zoals menthol (onderdrukken de hoestreflex waardoor dieper kan worden geïnhaleerd)
• theobromide (zit in chocola, maakt de bronchiën wijder zodat de rook dieper in de longen kan komen)
• suikers (de acetaldehyde die vrijkomt bij verbranding maakt nicotine verslavender)