Gezondheid alle pijlers

grapefruit en AD

15-11-2014 17:19 16 berichten
Hallo dames!

Omdat ik snipverkouden ben, heb ik mezelf getrakteerd op een verse vitaminenbom van grapefruit, citroen en sinaasappels. Totdat ik me ineens herinnerde dat bepaalde medicijnen niet goed gaan met grapefruit maar toen had ik al net een kleine dosis Seroxat naarbinnen gewerkt. [10mg] Moet ik mij nu zorgen maken?

Iemand bekend hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, grapefruitsap "doet" niks met Paroxetine.
Zie google, met seroxat geen probleem.
Echt? Nooit gehoord. Ik weet wel als je er bijvoorbeeld diclofenac bij gebruikt je een maagbeschermer moet gebruiken. Maar nooit gehoord dat je bepaalde fruitsoorten niet zou mogen.

Ik gebruik wel een andere ad, dus weet niet of daar verschil in zit
Paroxetine en grapefruit kan gewoon bij elkaar.
Grapefruitsap mag niet gebruikt worden in combinatie met bepaalde medicijnen omdat het ervoor zorgt dat die minder snel worden afgebroken (het remt bepaalde enzymen in de lever die dit medicijn afbreken). Dit geldt niet voor seroxat.
Ok, ik ben gerustgesteld. Bedankt voor de snelle antwoorden!
Maeve : vaak staat het nog specifiek op het etiket, als het niet icm grapefruit mag. Maar anders kan je het sowieso in de bijsluiter vinden.

Kans op bijwerkingen kan verhoogd worden of de medicatie word niet goed afgebroken bv.
Voorzover ik weet geldt dat voornamelijk voor bloeddrukverlagende middelen.
verba volant, scripta manent.
Grapefruit en grapefruitsap is gevaarlijk in combinatie met een redelijk aantal soorten medicijnen, niet alleen bloeddrukverlagende. De apotheek en huisarts kunnen je daarin adviseren.

Het staat ook in de bijsluiter als het gevaarlijk is.
Wat is er nou precies gevaarlijk? Heel soms moet ik gewoon een grapefruit eten/sap drinken.

Gaat het dan om 1 grapefruit of een kilo?
Een link met goede info: http://www.drogistenweekblad.nl/nieuws/ ... neesmiddel
Weer wat geleerd vandaag 😊
quote:cochise schreef op 15 november 2014 @ 18:07:

Een link met goede info: http://www.drogistenweekblad.nl/nieuws/ ... middelDank je. In mijn geval dus echt bloedlink. Jammer, grapefruits zijn zo lekker.
Ja, men leert nog eens wat op Viva.

Oppassen dus in sommige gevallen!
Graag gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven