Gezondheid alle pijlers

Griep! hoe lang nog?

29-01-2013 12:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Heb sinds anderhalve week de griep, degene waarbij je absurd veel moet hoesten en koorts hebt. Nu moet ik al oppassen dat het geen longontsteking wordt, want dat gebeurt bij mij redelijk snel vanwege mijn astma, en dan houdt ie ook nog zo lang aan.

Nu is mijn vraag: wie heeft hem ook gehad en hoe lang duurde ie? want ik ben het intussen echt beu.
Ik heb 10 dagen koorts en verhoging gehad en ik hoest nog steeds. Van de huisarts een AB-kuur gekregen van 1 week omdat ik zo erg moest hoesten steeds, de kuur is nu over en ik heb nog steeds veel slijm. Ik ben ook vreselijk moe nog, van de griep, en ook van het vele hoesten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bij de enige echt griep, influenza is een duur van 2 weken helemaal niet gek. Verkoudheid (vaak in volksmond nogal snel verbasterd naar griep als men van meer last heeft dan wat snotteren) kan alles zijn van een dag tot dagen. En dan mag je nasleep bij beiden nog optellen, die zeker bij influenza lange tijd in beslag kan nemen.

Bij onbezorgd maken het welbekende vivaforum-gezondheidsdevies; overleg met de huisarts of assistente. Als je je zorgen maakt qua longontsteking maar niet precies weet waar op te letten; idem het devies.

En nee, geen influenza hier (afkloppen). De laatste was in, even rekenen, '86. Verkoudheden willen nog wel eens voorbij fietsen, zoals momenteel ook. Hoort er maar bij.
when you wish upon a star...
Pixiedust, ik weet gelukkig het verschil tussen een verkoudheidsvirus en influenza, wat,zoals je zelf zegt, veel mensen vaak verwarren. Weet precies waar ik op moet letten, en tot nu toe heb ik een longontsteking weten te voorkomen, door flink mijn ontstekingsremmers op te schroeven. heb de pred al achter de hand, voor het geval dat. Vandaag huisartsassistent gebeld, en die vond dat ik toch maar langs moest komen, maar ja, zit aan de andere kant van het land, en reizen gaat niet nu. Hoop gewoon dat het over een halve week een keer over is, want dit put je gewoon uit.
andere kant van het land?? dat mag niet eens
Mussie; als je je toch ongerust maak ergens (openingspost) en vervolgens het advies krijgt om toch even langs te gaan, hoe handig is het dan om dat niet te doen gebaseerd op iets als afstand? Natuurlijk, het is niet meest handige, maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen. Gezondheid is belangrijker en imho een betere basis voor dit soort besluiten.

Ik zou dan het toch even terugkoppelen en de situatie uitleggen. Stel, je bent later deze week weer in de regio van ha; kan het dan ook of is het dringend genoeg volgens huisarts om dan toch al even in de regio waar je nu zit even medische hulp aan te spreken. Want hopelijk niets noppes nada en kijk je er straks op terug met wetenschap dat er geen longontsteking uit voort gevloeid is, maar als dat onverhoopt niet zo is dan weet je dat liever vroegtijdig genoeg zodat het geen uit de hand gelopen situatie wordt immers. Liever nu even overleggen en indien geadviseerd maar even lokaal medische hulp zoeken en hopelijk dat ook niet nodig gehad te hebben, dan nu kiezen niet te gaan puur op basis van iets onbelangrijks als praktisch en straks denken "had ik maar..."
quote:oogappeltje schreef op 29 januari 2013 @ 13:08:

andere kant van het land?? dat mag niet eensHeerlijk kort door de bocht toch. Als Mussie grootste gedeelte van het jaar woont waar ze momenteel is, inderdaad; niet bepaald verstandig (understatement). Maar waar lees je dat? Ze zegt alleen dat ze nú aan het andere kant van het land zit. Mensen gaan wel eens een weekje of midweekje er tussenuit. Gaan wel eens ergens een paar dagen heen voor cursus, familiebezoek en noem het maar op. Dan is het allesbehalve onlogisch dat ze haar huisarts momenteel niet in de buurt heeft.
Ik denk nog 42 uur, 34 minuten en 16 secondes.
Ik zit nu bij mijn vriend, die woont ver van mij vandaan. De reden waarom ik nog een paar daagjes wacht met hier naar de huisarts gaan, is dat ik weet hoe een ontsteking voelt, heb er al tig gehad. Ik zeg ook niet dat ik bang ben dat ik er nu 1 heb, maar dat ik dat wel wil proberen te voorkomen, en daarvoor heb ik alles al in huis. Mijn vraag was alleen meer van hoe lang dit gaat duren, want echt goed is het dus niet voor mijn longen.

Risico's ga ik echt niet nemen hoor. Als ik het, ondanks meds zwaar benauwd krijg, en de prednison niet werkt, ben ik de eerste die naar het ziekenhuis toe racet.
Kettle, ik hoop dat je helderziend bent ;)
Mussie, heb je ook een griepvaccin gehad?
Hier sinds vorige week maandag de griep en nog voel ik me als een krant mag ik wel zeggen.

Gister dacht ik dat het wel weer ging....vandaag daarentegen...

Dokter is vorige week langs geweest en gaf aan dat het kwestie van uitzieken was en dat het in het weekend wel weer beter zou gaan. NIet dus...Dus afwachten
Dan snap ik het toch even niet.

-wrom dan met huisartsassistente overleggen? Je maakt je niet druk zeg je nu, weet precies wanneer je wat wel of niet moet doen en nou ja nul redenen tot zorg. Ben nu toch even het spoor bijster wrom dan met huisartsassistente bellen? Of heb jij er eentje met magische glazen bal die weet wanneer welke patiënt wat heeft en pro-actief iedereen contacteert?

En och, je weet zelf natuurlijk ook wel wat niemand je kan vertellen hoe lang dit gaat duren. Ik ben niet zo wereldvreemd dat ik niet begrijp dat een mens soms behoefte kan hebben aan ventileren maar dan ben ik zo'n dufferd dat ik denk "open gewoon lekker een ik-wil-klagen-zo-lucht-op-topic". Of hoop je tegen elke logica en kennis in je in dat er hier straks iemand een magische tip komt posten waarop je spontaan van alles verlost bent?

Neem aan dat je al op de hoogte bent van mogelijkheden zoals hoestprikkelremmers etc. etc. (en dat voor gebruik, als nog niet eerder gedaan, even overlegt of onderdrukken in jouw geval verstandig is of niet)?
quote:eldiabonita schreef op 29 januari 2013 @ 13:41:

Mussie, heb je ook een griepvaccin gehad?

Idd, ik heb als astma patient ook de griepprik gehaald. Het helpt je sowieso als je toch een verkoudheidje of griep krijgt, dan is het veel minder erg (zonder griepprik zou een griep bij mij zo wel eens 3 a 4 weken kunnen duren). Zelf heb ik het geluk gehad dat ik al jaren door die griepprik geen griep meer gehad heb.

Misschien is dat nog een overweging waard.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben begin januari ziek geweest, rillerig en inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeel hoesten, duurde een week al met al, nu afgelopen week opnieuw ziek, weer hetzelfde, heb me een breuk gehoest, verschrikkelijk. Vadaag voor het eerst weer buiten. Weet niet of het griep was of keelontsteking, maar het duurt bij mij nooit langer dan 1 dag beginnend ziek worden, 3 dagen echt ziek en de rest op krachten komen, dus een week ongeveer. Maar ben het nu wel goed zat. Ik hoorde dat de griepepidemie op zijn retour is. Sterkte! Longontsteking moet je niet hebben.
Pixiedust, ik wilde gewoon een beetje een gemiddelde weten. Hoop doet veel voor een mens ;)

Ik heb met de huisartsassistent gebeld omdat ik eigenlijk mijn dokter wilde spreken, maar die was overdruk. Wilde toch even overleggen of ze nog ideeen had omtrent medicijngebruik, iets wat nog meer zou kunnen helpen. En wat beter was als het wel doorbreekt: meer ontstekingsremmers of meteen maar het grove werk, prednison? Mijn moeder stond er trouwens op dat ik belde, want die maakt zich nogal zorgen na de laatste longontsteking.

Ik krijg ieder jaar de griepprik, maar die werkt alleen bij een paar soorten griep, en heb zo'n vermoeden dat deze er niet onder valt...
Is bij iedereen verschillend. Je kan alleen maar afwachten, anders even de huisarts informeren? Als je al zolang last hebt van flink hoesten.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Mijn dochter kwam eind dec naar huis van een logeerpartijtje met iets onder de leden. Twee dagen later begon het hoesten. Nu nog steeds kriebelhoest. Niet te geloven, al een maand verder. Dus tja... kan effe duren als het zoiets is . Ze is nog steeds pips en snel moe, raar virus vind ik het.

Veel beterschap gewenst, hoop dat je de longontsteking kunt vermijden!
Oh, en nee, onderdrukken van een hoest met veel slijm is niet verstandig, het moet eruit. Als zou een goeie doses codeine wel lekker zijn nu.
Pastiche, wat rot voor je dochter dat het zo lang duurt. Er zijn ook andere dingen dan griep of verkoudheid waar je lang bij blijft hoesten, anders toch even naar de dokter? Een maand is wel erg lang...
Mussie, dan zou ik toch eventueel juist even huisarts van vriend bellen. Bedoel, je hebt uiteindelijk nog geen antwoord op je vraag -en hoop- of er eventueel iets is wat nu kan verzachten zonder risico. Ik snap dat je een onbekende huisarts niet 1-2-3 als ideale aanspreekpunt ziet voor een lopende behandelplan en hoe dat te wijzigen, dus snap dat je daar niet direct met de pillenvraag terecht wilt. Maar voor de algemenere "welke middeltjes bij astma" kan hij/zij natuurlijk een goede optie zijn.

Weet je of assistente -al dan niet later, waarop waar nodig ze je mobiel terug belt- met huisarts heeft overlegd of is dit puur gevalletje afgeketst op te druk, kom maar langs, geen enkele verdere info of tips?

Helaas afhankelijk van de apotheek hoe goed de optie of mwah, maar heb je die optie al overwogen? Zeker bij een eventueel apotheekhoudende huisarts (ja, die hebben we hier op het platteland nog ) kan dat soms handig zijn bij twijfelvragen omdat ze verdomd makkelijk overleggen en dus meteen die ha-pet er ook is. In zijn algemeenheid zijn er gelukkig veel apotheken waarbij men goed uit de voeten komt bij dit soort vragen als "welk (zelfzorg)middel kan ik als demping gebruiken, naast mijn aandoening x of medicijnen y". Bedoel; bij twijfel verlies je niets, hooguit wat hoop, en besluit je maar veilig te blijven bij wat je al deed en niets te gebruiken. Maar bij een goed gedegen advies en waar nodig overleg of doorverwijzen heb je misschien wel een dempende optie. Al is het bijv. maar voor een paar uurtjes 's nachts.
Misschien wel een goed idee, even apotheek bellen. Heb vaak wel in de gaten dat die mensen toch meer af weten van wat gecombineerd mag worden. En misschien hebben ze iets wat een normale drogisterij niet heeft.

Wat de dokter zegt weet ik al : codeine, maar dat mag jij niet. Die heb ik al vaak zat gehoord.

Bedankt voor de tip!

En ja, de huisarts weet me te bereiken. Wel belangrijk.
quote:mussie1 schreef op 29 januari 2013 @ 15:19:

Pastiche, wat rot voor je dochter dat het zo lang duurt. Er zijn ook andere dingen dan griep of verkoudheid waar je lang bij blijft hoesten, anders toch even naar de dokter? Een maand is wel erg lang...

Yep vond ik ook, we zijn een paar dagen terug langsgeweest bij de ha . Verder niks raars gelukkig voor zover ze kon horen/zien. Ze vertelde dat het niet abnormaal is tot 6 weken, hoesten, en zolang er geen koorts is.. maar normaal duurt 't nooit zo lang.

Jammer dat je geen codeïne mag, enige wat dan bij mij helpt. Vervelend voor je. Hoop dat het snel over is.
quote:mussie1 schreef op 29 januari 2013 @ 14:33:

Oh, en nee, onderdrukken van een hoest met veel slijm is niet verstandig, het moet eruit. Als zou een goeie doses codeine wel lekker zijn nu.je mag ook niet alleen voor 'snachts codeïne gebruiken zodat je tenminste aan je nachtrust komt?
Flinke borrel sterke drank wil ook wel helpen soms

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven