Gezondheid alle pijlers

griepprik vraag

13-05-2017 15:52 11 berichten
Kinderen zijn redelijk vaak ziek. Oa. buikgriep virussen met koorts, overgeven en diarree. Wij hadden dit als kind ook regelmatig.

Nu vraag ik me af, als je een griepprik krijgt, krijg je dan deze virussen ook niet? Of overschat ik de kracht van een griepprik nu?
De griepprik is bedoeld om te beschermen tegen influenza, dat is een totaal ander virus dan de virussen die buikgriep veroorzaken. Ik heb het idee dat je een grote immuniteit opbouwt tegen de buikgriepvirussen. Tot m'n 25e of zo had ik het wel eens, soms heel erg, maar daarna eigenlijk nooit meer.
Dubbel, zucht.
Denk dat de meeste kinderen meer last hebben van (zware) verkoudheden dan de echte griep waar je hoge koorts van krijgt en echt weken in bed ligt. Tenminste, mijn zoon (en ik dus ook..) pikte veel verkoudheden op toen hij eenmaal naar de peuterspeelzaal en later naar school ging maar echt griep heeft hij maar 1x in zijn leven gehad. De prik is alleen werkzaam voor het griepvirus waarvan men verwacht dat deze actief gaat worden en rondwaren in Nederland, je kunt dus gewoon nog steeds de hele winter lopen te snotteren ondanks de prik.

Ik val in de doelgroep van mensen die hem krijgen (longziekte) sinds vorig jaar en ben echt heel ziek geweest compleet met longontsteking; precies waarvoor die prik me had moeten beschermen.. Ik had kennelijk net een variant van de griep -of het was een zware verkoudheid die uit de hand liep- die niet in de griepprik-cocktail was opgenomen dit jaar. Dus ja, ik denk dat je de kracht van de prik overschat :)
Alle reacties Link kopieren
De prik is gemaakt vanuit de vorige influenza virussen..gezien deze doormuteren vind ik die griepprik zelf onzin.
yourlocalhero schreef:
13-05-2017 16:19
De prik is gemaakt vanuit de vorige influenza virussen..gezien deze doormuteren vind ik die griepprik zelf onzin.
Wow, dat de artsen die ermee bezig zijn dat niet inzien!

Nu weer serieus:

5. Hoeveel profijt heb je van de griepprik?
In een gemiddelde winter krijgen zonder prik vijf tot tien op de honderd mensen griep. Met prik zijn dat er een tot zeven. Ook het risico op ernstige complicaties en een ziekenhuisopname neemt af. Dat is belangrijk, want jaarlijks wordt zo’n 0,4 procent van de 65-plussers (ongeveer 20.000 mensen) met complicaties van griep opgenomen in de ziekenhuis. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een griepinjectie die kans op een ziekenhuisopname met de helft vermindert.
https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... -griepprik
vinsent schreef:
13-05-2017 18:31

Nu weer serieus:

In een gemiddelde winter krijgen zonder prik vijf tot tien op de honderd mensen griep. Met prik zijn dat er een tot zeven. Ook het risico op ernstige complicaties en een ziekenhuisopname neemt af. Dat is belangrijk, want jaarlijks wordt zo’n 0,4 procent van de 65-plussers (ongeveer 20.000 mensen) met complicaties van griep opgenomen in de ziekenhuis. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een griepinjectie die kans op een ziekenhuisopname met de helft vermindert.
Dankjewel voor de link, verder wil ik ook nog even benadrukken dat ik dan weliswaar met griepprik toch ziek ben geworden en longontsteking heb gekregen en dat ook mopperend zei tegen mijn huisarts, en dat ik hem volgend jaar niet meer ging halen want wat maakt het uit nietwaar huisarts?
Ze zei toen ook: het maakt in zoverre uit dat je nu met 2 kuren antibiotica toch gewoon thuis kon blijven, ik denk dat je zonder griepprik in het ziekenhuis een infuus met antibiotica had gekregen. Zeker omdat je alleen woont en heel weinig mensen in de buurt om je te helpen.

Gezien ik voor geen prijs in het ziekenhuis wil liggen (niemand natuurlijk, snap ik maar ben echt abnormaal bang voor een opname) en ook -met boodschappen thuis laten bezorgen en een beetje hulp van mijn zoon en de buuf- gewoon voor mezelf kon zorgen en best snel herstelde.

Ik wilde dit er toch nog even bijzeggen want je hoort vaak alleen: 'ik heb tóch griep gekregen' want iemand die geen griep heeft gehad door de griepprik zal niet zo snel rondbazuinen dat hij of zij geen griep heeft gehad en al helemaal niet: blij dat ik die prik heb gehaald anders had ik vast ook de griep die heerst gekregen nu. Andersom werkt het wel zo, en nu ik teruglees lijkt het net of ik bedoel dat ik ook denk dat het weinig uithaalt en dat denk ik niet hoor!
Mijn zoon zei ook: nou, die griepprik slaat dus nergens op want je hebt toch longontsteking maar dat is dus te zwart-wit gedacht.

Ik ga hem dan ook gewoon weer halen, stel dat er een hele gemene griep aankomt deze winter die vooral je luchtwegen aantast ben ik toch blij dat ik die griep dan niet of in een mildere mate zal krijgen. Het ligt niet zo zwart-wit als het klinkt: je haalt een griepprik en dan wordt je gegarandeerd niet ziek.
Dat idee komt denk ik door andere vaccinaties die je wel volledig beschermen tegen mazelen of de bof.
lamaar..
anoniem_64c3ed0a3df89 wijzigde dit bericht op 13-05-2017 19:38
Reden: probeerde wat interpunctie aan te brengen: het blijft een blok txt..
99.28% gewijzigd
De griepprik is ieder jaar anders van samenstelling. Ze 'gokken' op de variant van de griep voor het aankomende jaar. Soms hebben ze de juiste variant en werkt de griepprik, soms gokken ze verkeerd. Zoals bij de Mexicaanse griep, die zo agressief was dat ze alsnog iedereen het juiste vaccin gegeven hebben.
Tegen alle andere virussen doet het niets, ook tegen andere varianten van de griep werkt het niet. En zelfs met het juiste variant kan je nog de griep krijgen, al zal hij milder verlopen.
De griepprik is ieder jaar anders van samenstelling. Ze 'gokken' op de variant van de griep voor het aankomende jaar. Soms hebben ze de juiste variant en werkt de griepprik, soms gokken ze verkeerd. Zoals bij de Mexicaanse griep, die zo agressief was dat ze alsnog iedereen het juiste vaccin gegeven hebben.
Tegen alle andere virussen doet het niets, ook tegen andere varianten van de griep werkt het niet. En zelfs met het juiste variant kan je nog de griep krijgen, al zal hij milder verlopen.
Alle reacties Link kopieren
vinsent schreef:
13-05-2017 18:31

Nu weer serieus:

Er zullen best doelgroepen zijn die er profijt van hebben, ikzelf behoor daar niet toe (longpatiënt). Daarnaast in het labwezen afgestudeerd dus het is niet dat ik onbewust de keuze maak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven