Gezondheid alle pijlers

Griepprik

07-10-2017 16:55 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wat is jullie mening over de jaarlijkse griepprik? Sommige mensen krijgen elk jaar een brief omdat ze meer vatbaar zijn. Maar ik hoor en lees zoveel over de griepprik dat het misschien wel heel slecht is.

Wat vinden jullie daarvan?
Volgens mij heeft de griepprik door de jaren heen wel bewezen dat hij effect heeft.
Madelief1987 schreef:
07-10-2017 16:58
Volgens mij heeft de griepprik door de jaren heen wel bewezen dat hij effect heeft.
Dit. En als je het niet vertrouwt, haal je hem lekker niet.
i.
anoniem_212391 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 17:31
98.33% gewijzigd
sinds ik 'm krijg, heb ik inderdaad niet meer die zware griep gehad die ik ieder jaar kreeg, duurde vaak 2 weken en dan nog minimaal 3 weken herstel. ben er erg blij mee, al ben ik vaak even niet lekker na het krijgen ervan
Ik had hem eigenlijk afgelopen donderdag moeten halen maar ik mocht niet ivm ziekte. Heb vrijdag weer een afspraak bij de huisarts en hoop dan toestemming te krijgen hem alsnog te halen.

Ik krijg hem ivm longproblemen en aangezien ik net herstellende ben van een acute bronchitis is het wel van belang dat ik hem weer haal dit jaar. Ik ben er een voorstander van iig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik neem aan dat alleen risicogroepen een oproep krijgen. Ik heb er nog nooit een gehad.
Silvertjj schreef:
07-10-2017 16:55
Hallo,

Wat is jullie mening over de jaarlijkse griepprik? Sommige mensen krijgen elk jaar een brief omdat ze meer vatbaar zijn. Maar ik hoor en lees zoveel over de griepprik dat het misschien wel heel slecht is.

Wat vinden jullie daarvan?
Waar hoor en lees je dat?
lalalief schreef:
07-10-2017 17:10
Op internet, van vrienden, mensen hun mening. Ik zie de laatste tijd dat er aan getwijfeld word. Wat er nou precies in zit en of het wel werkt enzo.
Silvertjj schreef:
07-10-2017 17:11
Op internet, van vrienden, mensen hun mening. Ik zie de laatste tijd dat er aan getwijfeld word. Wat er nou precies in zit en of het wel werkt enzo.

In de griepprik zit een vloeistof met daarin onzichtbaar kleine 'deeltjes' van verschillende soorten griepvirussen. Deze dode deeltjes zijn onschadelijk. De samenstelling van de griepprik kunt u lezen in de bijsluiter.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/ ... epprik#wat
chocolol schreef:
07-10-2017 17:09
Ik neem aan dat alleen risicogroepen een oproep krijgen. Ik heb er nog nooit een gehad.
De griepprik is voor mensen boven de 60 en de risicogroepen.
Niemand is onmisbaar
Mijn vader krijgt hem sinds een paar jaar. Aangezien hij bij ziekte een ziekenhuisopname en mogelijk zelfs een chemo riskeert, haalt hij hem ieder jaar.
Silvertjj schreef:
07-10-2017 17:11
Als jij de mening van mensen en vrienden meer vertrouwt dan jarenlang wetenschappelijk onderzoek, is dat jou probleem.
Fijn dat zoiets er is voor risico groepen maar voor gewoon gezonde mensen vind ik het overbodig.
Hier in de usa willen ze hem (tegen betaling natuurlijk) iedereen wel een griepprik aan praten.
Daar ben ik geen voorstander van.

Ik heb afgelopen kerst de griep gehad en dat was voor het eerst in 7 of 8 jaar.

Wel ben ik natuurlijk elk jaar (een aantal keren) verkouden. Maar griep en verkoudheid zijn niet hetzelfde.
lalalief schreef:
07-10-2017 17:10
Ik lees dat soort dingen ook wel eens.
Deze heb ik even tussen het aardappels schillen door opgezocht:
https://www.trouw.nl/home/waarom-we-moe ... ~abfb9e5b/
Wat heb je aan mijn mening? Ik haal hem vewoon, ik voldoe aan veel risicogroepen om de griepprik te halen.
Is het zo moeilijk om zelf beslissingen te nemen?
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 17:39
2.91% gewijzigd
7102 schreef:
07-10-2017 17:37
Wat heb je aan mijn mening? Ik haal hem vewoon, ik voldoe aan veel catogrieen om de griepprik te halen.
Is het zo moeilijk om zelf beslissingen te nemen?
Ik vroeg het mij gewoon af. Ik mag toch wel om meningen vragen?
Silvertjj schreef:
07-10-2017 17:38
Ik vroeg het mij gewoon af. Ik mag toch wel om meningen vragen?
Je krijgt hen niet voor niets op een jonge leeftijd. Maar straks niet komen klagen als je de prik niet gaat halen.
Hangtiet schreef:
07-10-2017 17:06
sinds ik 'm krijg, heb ik inderdaad niet meer die zware griep gehad die ik ieder jaar kreeg, duurde vaak 2 weken en dan nog minimaal 3 weken herstel. ben er erg blij mee, al ben ik vaak even niet lekker na het krijgen ervan
Dit. Ik heb twee jaar achter elkaar twee weken lang zwaar de griep gehad en ben nog lang aan het worstelen geweest met naweeën. Ik ben geen risicogroep maar mijn huisarts vond het wel verstandig dat ik voortaan de griepprik kreeg. Sindsdien heb ik 'm niet meer gehad.
Weinig zinvol voor de meeste mensen. Ik krijg ook een oproep omdat ik diabetes heb, maar ik heb het nog nooit gedaan. Heb 25 jaar geleden ooit een keer griep gehad, maar daarna nooit meer. Ik zou het alleen doen als je echt een heel erg hoog risico op complicaties van griep hebt. De meeste mensen die denken dat ze griep hebben, hebben trouwens een verkoudheid. De griepprik helpt alleen tegen een echt influenza, en dan ook nog lang niet altijd.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Als je in een risicogroep zit en een oproep krijgt lijkt het me heel zinvol om hem te halen. Het beschermt niet volledig, maar dat je een oproep krijgt geeft aan dat het krijgen van de griep voor jou riskant kan zijn dus dat risico wil je zo laag mogelijk houden lijkt me. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld een ernstige longaandoening; voor haar is het echt belangrijk de kans op griep zo laag mogelijk te houden.

Verder vind ik de griepprik zinvol voor wie veel kans heeft op het overdragen van de griep aan kwetsbare mensen of aan grote groepen mensen. Als je in de zorg werkt, of in het onderwijs ofzo. Mijn man werkt in het onderwijs en tot een jaar of vijf geleden kon hij op school de griepprik krijgen. Dat hebben ze afgeschaft. Ik weet eigenlijk niet of dat is gedaan omdat het niet zinvol bleek of als bezuinigingsmaatregel.

Zelf zit ik niet in een risicogroep, maar toen ik na een keer échte griep een zeer hardnekkige longontsteking had en daarna maandenlang last van mijn longen bleef houden heb ik de eerste jaren wel vrijwillig (zelf betalen) de griepprik gehaald. Gewoon omdat ik voelde dat zelf een simpele verkoudheid ineens een heel andere impact op mijn longen had dan voorheen.

Inmiddels al weer jaren kerngezond (op een paar verkoudheden per jaar na, maar geen last van mijn longen meer) en dus ook de griepprijk niet meer gehaald.
Als ik vrijwillig (dus zonder oproep) de griepprik haal kan ik de rekening overigens bij mijn werkgever inleveren. Vind ik wel een mooie regeling; al is voor je gezondheid (buiten de risicogroepen) de griepprik dan geen noodzaak, de werkgever is er evengoed bij gebaat het aantal ziektedagen laag te houden. En van een echte griep kun je flink ziek zijn.
appeltjesgroen schreef:
07-10-2017 18:05

Verder vind ik de griepprik zinvol voor wie veel kans heeft op het overdragen van de griep aan kwetsbare mensen of aan grote groepen mensen. Als je in de zorg werkt, of in het onderwijs ofzo.
+1
Kwetsbare mensen zoals bejaarden worden wel ingeënt, maar hun immuunsysteem is vaak niet zo goed meer waardoor er toch nog een risico is dat ze de griep krijgen.

Dus is het belangrijk dat hun omgeving ingeënt is.

In de zorg zou het verplicht moeten zijn (misschien is het dat wel?)
.
anoniem_212391 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 17:30
99.24% gewijzigd
De stoffen in de griepprik matchen niet altijd met het type griepvirus dat daadwerkelijk gaat heersen dus het kan zijn dat je ondanks de griepprik toch een griepvirus oploopt. En er zitten inderdaad gifstoffen in zo'n prik, een heel kleine hoeveelheid die nodig is om je lichaam te laten reageren op het dode virus dat in de griepprik zit, anders zou je geen antistoffen aanmaken aangezien alleen dood virus geen bedreiging vormt en gewoon wordt "opgeruimd".

Ik ken ook een aantal mensen die voorheen bijna nooit ziek waren en juist wel nadat ze de prik hadden gehaald, anderen zijn er juist weer heel tevreden over. Zelf heb ik anderhalf jaar geleden griep gehad, voor het eerst in vijftien jaar. Was er echt een dikke week heel ziek van en daarna nog een week doodmoe en slap. Natuurlijk ben ik wel eens zwaar verkouden of wat koortsig maar niet zo heftig als toen. Wanneer je echt grote risico's loopt bij griep dan zou ik de prik wel halen maar bij een normale gezondheid lijkt het me niet verkeerd om af en toe je weerstand een natuurlijke boost te geven. What doesn't kill you makes you stronger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven