Hartinfarct
zaterdag 17 maart 2018 om 21:49
Hoi allemaal,
Vorige week vrijdag is mijn 56 jarige vader naar de huisarts gegaan omdat hij hartkloppingen had en zich niet goed voelde. Om een lang verhaal kort te houden, hij moest direct naar het ziekenhuis waar bleek dat hij 2 hartinfarcten gehad had, o.a. een hoofdader dicht zat, een deel van de hartspier afgestorven was en zijn longen vol met vocht zaten. Volgens de cardioloog is hij door het oog van de naald gekropen. Hij is nu 2 dagen thuis, met de nodige medicatie en een revalidatietraject. Ik en mijn moeder zitten beiden eigenlijk constant in angst dat er weer wat is. Als hij zucht of bleek wordt of over z’n borst wrijft. ‘S nachts slapen we allebei niet, uit angst dat er dan wat gebeurd. Ik vind mijn rust door ‘s avonds een uurtje yoga te doen, maar mijn moeder heeft hier meer moeite mee. Ik zou haar zo graag willen helpen en de angst een beetje wegnemen bij haar. Maar hoe? We praten er goed over, maar ik zou wat meer willen doen voor haar. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Of hebben jullie tips?
Bedankt alvast!
Vorige week vrijdag is mijn 56 jarige vader naar de huisarts gegaan omdat hij hartkloppingen had en zich niet goed voelde. Om een lang verhaal kort te houden, hij moest direct naar het ziekenhuis waar bleek dat hij 2 hartinfarcten gehad had, o.a. een hoofdader dicht zat, een deel van de hartspier afgestorven was en zijn longen vol met vocht zaten. Volgens de cardioloog is hij door het oog van de naald gekropen. Hij is nu 2 dagen thuis, met de nodige medicatie en een revalidatietraject. Ik en mijn moeder zitten beiden eigenlijk constant in angst dat er weer wat is. Als hij zucht of bleek wordt of over z’n borst wrijft. ‘S nachts slapen we allebei niet, uit angst dat er dan wat gebeurd. Ik vind mijn rust door ‘s avonds een uurtje yoga te doen, maar mijn moeder heeft hier meer moeite mee. Ik zou haar zo graag willen helpen en de angst een beetje wegnemen bij haar. Maar hoe? We praten er goed over, maar ik zou wat meer willen doen voor haar. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Of hebben jullie tips?
Bedankt alvast!
zaterdag 17 maart 2018 om 21:59
Die gevoelens zijn begrijpelijk en daar zijn jullie echt niet alleen in! Ik kan je wel wat uitleg geven maar dan is het vast weer medisch advies. Op de site van de Hartstichting of de Hart en vaatgroep is ook genoeg informatie te vinden.
Als je eventuele klachten niet vertrouwt, bel dan weer met de eerste harthulp/SEH.
Als je eventuele klachten niet vertrouwt, bel dan weer met de eerste harthulp/SEH.
zaterdag 17 maart 2018 om 22:14
zaterdag 17 maart 2018 om 22:35
Ik heb zelf acht infarcten gehad en ik raad je aan echt te proberen je angst niet op je vader te projecteren hoe moeilijk dat ook is. Ik werd gek van de mensen om mij heen die bij elk zuchtje van mij dachten dat ik doodging. Het heeft tijd nodig en echt, je vader is ook bang. Echter samen bang zijn maakt het niet makkelijker. Probeer afleiding te zoeken.
zondag 18 maart 2018 om 07:22
Wat naar. Mijn vader heeft een paar jaar geleden ook een hartinfarct gehad. Angstklachten komen vaak voor bij hartpatiënten daarom bestaat er vaak ook de mogelijkheid om tijden de revalidatie met een psycholoog te praten. Stress en hoge bloeddruk gaan soms hand in hand. Het is op termijn belangrijk om samen zo veel mogelijk te genieten van het leven. .
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 18 maart 2018 om 07:46
zondag 18 maart 2018 om 08:17
Ik zou als dochter ook op mijn dieet gaan letten. Slechte vaten zit vaak in de familie.
Maar on-topic; zoals eerder werd gezegd; probeer jullie angst niet op hem over te brengen. (Ik weet ook hoe het is om de patient te zijn en ik werd/word daar heel recalcitrant van. Doordat ik constant iedereen aan het geruststellen was/ben is er geen plaats voor mijn eigen angst en dat is vrij lastig)
Bedenk dat de artsen je vader niet zomaar naar huis hebben laten gaan. Daar zul je toch echt op moeten vertrouwen. En anders vraag je een second opinion aan.
zondag 18 maart 2018 om 08:45
Dankjewel voor de reacties! We proberen ook om het niet op hem te projecteren, dat is natuurlijk nog zwaarder voor hem dan hij het al heeft.
Ik wil mijn moeder eens mee de deur uit nemen, ergens koffie gaan drinken of zo. Gewoon even uit huis en afleiding zoeken. Maar we vinden het beiden akelig om hem alleen te laten, hoe staan jullie hierin? Zouden jullie het gewoon doen? Toen hij naar de huisarts ging, wilde hij ons niet ongerust maken dus is gegaan zonder ons wakker te maken. Toen we gezellig samen zaten te ontbijten kwam er ineens een telefoontje dat hij in de ambulance met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht. Dus de angst dat het weer gebeurd als wij er niet zijn is groot
Kippetje29 wat heftig zeg!
Ik wil mijn moeder eens mee de deur uit nemen, ergens koffie gaan drinken of zo. Gewoon even uit huis en afleiding zoeken. Maar we vinden het beiden akelig om hem alleen te laten, hoe staan jullie hierin? Zouden jullie het gewoon doen? Toen hij naar de huisarts ging, wilde hij ons niet ongerust maken dus is gegaan zonder ons wakker te maken. Toen we gezellig samen zaten te ontbijten kwam er ineens een telefoontje dat hij in de ambulance met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht. Dus de angst dat het weer gebeurd als wij er niet zijn is groot
Kippetje29 wat heftig zeg!
zondag 18 maart 2018 om 08:48
En retrostar en south, we proberen nu zo zoutarm mogelijk te eten. We aten sowieso niet zo erg ongezond, mijn vader was vooral de persoon die liever naar de mcdonalds ging dan onze speltpasta at
sinds hij thuis is heb ik gerechten gemaakt die lijken op wat hij lekker vindt (alles uit pakjes of afhalen haha), maar dan in een gezonde versie. Hebben jullie nog tips? We hebben vanuit het ziekenhuis wel boekjes met informatie gekregen maar het is zoveel wat je ineens niet meer zou mogen....
zondag 18 maart 2018 om 09:39
Op de website van de Hartstichting staat veel informatie zowel voor patiënten als voor naasten: www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekte ... artinfarct. Vaak sta je er als familie net iets anders in dan als het je zelf betreft.
Wees blij!
zondag 18 maart 2018 om 09:46
Dit vertelt mij dat jullie erop kunnen vertrouwen dat hij hulp inschakelt als dat nodig is, en dus dat hij ook best even alleen kan zijn.
Ik zou eerst eens beginnen met iets kleins, zoals samen een boodschap doen. En dan langzaam opbouwen. Als je begint met koffie drinken, dan zit je waarschijnlijk op hete kolen te wachten tot de bestelling wordt opgenomen, gebracht, de koffie genoeg afgekoeld is, enz.