Gezondheid alle pijlers

Hartkloppingen

21-11-2016 04:43 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi, even een vraag. Ik heb al jaren last van hartkloppingen, ze gaan op en af, soms heb ik het maanden niet, de andere keer heb ik ze non-stop, zoals nu op dit moment. Er is mij vaak gezegd dat ik meer Water moet drinken, nu heb ik moeite met drinken, want als ik geen dorst heb dan vergeet ik ook te drinken, ik merk soms ook smiddags om 5 uur pas dat ik dan nog niks gedronken heb en zit ik de hele avond te drinken.. Ik ben al regelmatig gecheckt door artsen op mijn hartkloppingen, ze zijn onschuldig maar ze geven zo'n rot gevoel, het is bij mij ook zelfs zo erg dat ik soms schokkend in m'n bed lig en je m'n hart gewoon ziet bewegen, niet normaal. Onderzoeken, hart filmpjes, echo's, niks wijst uit naar iets ongewoons. Toch kan ik er niet rustig om zijn omdat ik hier vaak paniekerig van wordt, beroerd van de hartkloppingen. Elke hartslag slaat ie een slag over, heel irritant gevoel. Ik heb in de loop der jaren wel steeds beter geleerd het gevoel te negeren of niet teveel aan te denken maar soms zijn ze zo Enorm heftig dat dit me niet lukt. Ik ben een echte hypochonder ook, dus haal mezelf van alles in m'n hoofd. Heeft er iemand hier nog meer last van en hoe doen jullie het om gedachten te verzetten of zijn er tips waardoor ik mezelf rustig kan krijgen op momenten dat ik me Druk maak?
Eerst zou ik jezelf echt gaan leren meer te gaan drinken. Beetje eigenwijs dat je dat advies niet opvolgt van de artsen.

- Zet reminders in je agenda voor elke dag.

S ochtends een reminder dat je moet drinken en dan om de twee uur.

- Ga ontdekken wat voor drinken jij lekker vind, zoek lekkere thee, verse fruitsap, yoghurt drink, zoek even naar drinken wat je echt lekker vind, dit maakt het meer drinken makkelijker.

- Koop waterflesjes, stop er elke dag 1 in je tas. Die moet als je thuis komt leeg zijn.

- Koop mooie kopjes en een leuke mok voor op je werk

- Vraag huisgenoten en/of collega's je te helpen herinneren

Het duurt 30 dagen om nieuw gedrag aan te leren, dus even volhouden!

Verder qua afleiding;

Leuke serie kijken, muziek luisteren, je op je dikke teen concentreren, iemand bellen voor de gezelligheid, kleuren (dit doe je met een andere hersenhelft als piekeren en tegelijkertijd die beide dingen gaat lastig)

Ik neem soms bij paniek een pijnstiller, homeopathisch kalmeringstablet of ibuprofen, volgens mij werkt dit vooral psychisch maar het helpt bij mij. (Moet je niet standaard/te vaak doen) Wel ook in combinatie met afleiding zoeken doen.

Vaak zijn er triggers waardoor klachten verergeren, weet niet of dat bij jou ook zo is.

Het kan dus bijvoorbeeld dat te weinig drinken zijn. Of dat je die dag te druk bent geweest. Of te weinig hebt bewogen of juist te intensief gesport.

Let daar eens op, maak een soort van dagboek met daarin na wat voor dagen of momenten je er meer last van hebt. Dan die dingen gaan veranderen zodat je het eventueel kunt voorkomen. (Niet dat het het oplost maar misschien minder heftig maakt?)
Als je een smartphone hebt kan je ook een waterdrinken app downloaden.

Deze geeft je dan op de door jou ingestelde tijden en melding dat je moet drinken.

Je kan dan ook afvinken dat je gedronken hebt en hoeveel.

Wel heel vervelend zulke klachten! Sterkte
Ik ben ook zo'n slechte drinker en heb mezelf aangeleerd om na ieder toiletbezoek een klein glaasje water te drinken. Je bent dan toch in de buurt van een kraan. Zet er een opvallend/leuk/gekleurd glaasje neer om je te helpen herinneren. En begin de dag met een flinke sloot thee, water,.... dan heb je die maar vast binnen. Geen zin in? Toch doen!! Zie het dan maar als medicijn.
Ik heb ook een tijd last gehad van hartkloppingen. Mijn klachten waren echter psychosomatisch. Dit betekent dat er mentaal iets aan de hand is en dit zich lichamelijk uit. Naast de hartkloppingen had ik een paniekerig gevoel, was ik ontzettend moe, en had ik last van tig andere klachten. Ik bleek last te hebben van ontzettend hoge stress en spanning en bleek daarnaast depressief te zijn. Maar het enige wat ik dacht, is dat ik binnnekort een hartaanval zou krijgen. Zo zie je maar weer, lichaam en geest staan met elkaar in verbinding.

Misschien ligt hier de kern van je probleem, en als je denkt; waar heeft dat mens het over, dan is het misschien niet zo diepliggend. Sterkte in ieder geval!
Zou het helpen als je wat meer van het hart weet, als je snapt wat er gebeurt wanneer je die hartkloppingen voelt?

Dan zou je je arts kunnen vragen het in Jip & Janneke-taal uit te leggen.

@Gele_Suikerspin, als het toch om placebo-effect gaat, waarom neem je dan ibuprofen en geen paracetamol?

Ibuprofen is hartstikke slecht voor je maag.
Als je hart slecht was dan kon hij niet zo hard kloppen, zou ik maar denken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:SpringDing schreef op 21 november 2016 @ 09:32:

@Gele_Suikerspin, als het toch om placebo-effect gaat, waarom neem je dan ibuprofen en geen paracetamol?

Ibuprofen is hartstikke slecht voor je maag.

Goeie vraag. Ibuprofen werkt wel echt bij mij, het ontspant de spieren iets naar mijn idee. En neemt de pijn weg. En ik heb aan de laagste dosis al genoeg.

Ik weet alleen niet of TO ook pijn ervaart ?(steken)

Ik wou het niet promoten hier om ibuprofen te nemen, vandaar niet goed uitgelegd, maar kan eventueel helpen om spieren iets te ontspannen is mijn ervaring.
quote:Gele_Suikerspin schreef op 21 november 2016 @ 09:42:

[...]

Goeie vraag. Ibuprofen werkt wel echt bij mij, het ontspant de spieren iets naar mijn idee. En neemt de pijn weg. En ik heb aan de laagste dosis al genoeg.

Ik weet alleen niet of TO ook pijn ervaart ?(steken)

Ik wou het niet promoten hier om ibuprofen te nemen, vandaar niet goed uitgelegd, maar kan eventueel helpen om spieren iets te ontspannen is mijn ervaring.Ah oke, als je last van je maag krijgt toch eens proberen met PCM hoor.
bedankt voor al jullie reacties, ik ben druk in m'n hoofd met allerlei dingen wat ook wel enige stress met zich mee brengt ja, dus het zou zeker een oorzaak kunnen zijn waardoor het nu erger is. Ik ga proberen vaker wat te drinken, ik weet dat het belangrijk is.. Toch fijn om Te weten dat je niet de enige bent(wat ik wel vaak denk..)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven