hartsruis > kleppen probleem?
vrijdag 9 mei 2014 om 22:47
dit is gewoon even in afwachting van een echo maandag dus uiteraard weet ik daarna veel meer en moet ik gewoon even wachten. Maar ik zou toch graag wat ervaringen horen... Ik ben al twee jaar uit de running met een burn out en een achterliggende diagnose en nu ben ik de laatste tijd toch weer vermoeider aan het worden ipv beter, hoewel ik echt grote stappen terug zet in dingen die ik nog probeer te bereiken. Naar ha gegaan om bloed te laten controleren maar nu wil ze ook naar een hartruis laten kijken die ik al heel lang heb. Ik kan eigenlijk wel wat andere klachten bedenken die hierdoor verklaard zouden worden; naast duizeligheid, kou en vermoeidheid ook een maximale hartslag die dit jaar opgelopen is naar 223 bij het sporten (wat ik nu door vermoeidheid niet meer doe). Ik ga er van uit dat het wel mee zal vallen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden. Zou het nou een "zegen" zijn als ze iets vinden waar meer aan te doen is dan een burn out, of ben je als "hartpatiënt" nog veel slechter af?
vrijdag 9 mei 2014 om 23:10
ik besprak dit onderzoek luchtig met een hulpverlener die me bijstaat bij de burn out (zij heeft zelf hart en vaatklachten) en ik zei ook dat het vast niets was, maar zij begon over dat open hart operaties zo makkelijk zijn tegenwoordig en dat het best verbetering kon brengen. Ik was wel verbaasd over die reactie; dat een professioneel persoon die me al 4 jaar kent niet "gewoon" zegt dat het inderdaad vast niets is... Ze weet dus wel dat ik vrij nuchter ben; tegen een hypochonder moet je dat sowieso niet zeggen
zaterdag 10 mei 2014 om 01:11
zaterdag 10 mei 2014 om 06:41
zaterdag 10 mei 2014 om 07:40
Ik heb ook hartruis. Mijn hart werkt niet efficiënt. Bij sport ben ik een soort tank, sterk maar traag en ik kan wel af en toe pieken als een sprinter. Ik ben gewoon ongeschikt voor cardio en ik heb dat geaccepteerd. Ik doe het af en toe omdat het moet in vergelijk met anderen ben ik een oud molenpaard. Het is wat het is, een ander kan niet kniebuigen vanwege gescheurde kruisbanden.
Ik heb ook af en toe migraine en wat mee behoefte aan rust dan gemiddeld.
Ik hoop dat er niets ernstig aan de hand is bij jou.
Ik heb ook af en toe migraine en wat mee behoefte aan rust dan gemiddeld.
Ik hoop dat er niets ernstig aan de hand is bij jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zaterdag 10 mei 2014 om 07:48
@viva-amber: hoezo weet je dat je hart niet efficiënt werkt?
Ik heb zelf een hartruis, kleplekkage, een vergrootte hartkamer en een verdikte hartspier. (Dat weet ik door -tig ecg's echo's en mri)
Maar mijn hart functioneert nog steeds helemaal naar behoren.
Er kan dus heel wat mis zijn aan de bouw van je hart zijn, voordat dat iets afdoet aan de functie.
Ik heb zelf een hartruis, kleplekkage, een vergrootte hartkamer en een verdikte hartspier. (Dat weet ik door -tig ecg's echo's en mri)
Maar mijn hart functioneert nog steeds helemaal naar behoren.
Er kan dus heel wat mis zijn aan de bouw van je hart zijn, voordat dat iets afdoet aan de functie.
zaterdag 10 mei 2014 om 07:58
Ik heb inspanningstesten gedaan op de fiets met zo een masker om en een band om de borst voor hartslag. Het is niet zo dat het een ernstig medisch probleem is. Mijn conditie was toen ik begin met sporten slecht/matig. Na 3 maanden sporten was het matig/voldoende alleen mijn hart moet hard en vaak pompen om tot die prestatie te komen in vergelijk met een ander en mijn hart is op dat stukje niet te trainen.
Mijn overige spierkracht is wel altijd heel goed geweest zelf ongetraind.
Mijn overige spierkracht is wel altijd heel goed geweest zelf ongetraind.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zaterdag 10 mei 2014 om 09:24
Ik vind het nogal een domme reactie van je hulpverlener, niet echt geruststellend, en bovendien kan je van de buitenkant af niet zien hoe en wat dus totaal uit de lucht gegrepen
Met een kleppenprobleem ben je niet perse beter af dan met een burn out en ook niet persé slechter, er valt weinig over te zeggen zolang je dat onderzoek niet hebt gehad, volgens mij zit er niets anders op dan afwachten. Speculeren is niet zo zinvol
Met een kleppenprobleem ben je niet perse beter af dan met een burn out en ook niet persé slechter, er valt weinig over te zeggen zolang je dat onderzoek niet hebt gehad, volgens mij zit er niets anders op dan afwachten. Speculeren is niet zo zinvol

zaterdag 10 mei 2014 om 09:41
Je bent als hartpatiënt niet altijd slechter af, er zijn best wel veel dingen die redelijk simpel verholpen kunnen worden waardoor de kwaliteit van leven verbetert.
Hartritmestoornissen zijn met medicijnen goed te verhelpen bijv. Mijn man had WPW syndroom waardoor zijn hart op hol kon slaan en ritmestoornissen. Na een ablatie, het doorbranden van de extra vezel (vezels in het geval van mijn man) kan zijn hart niet meer op hol slaan en met medicijnen is zijn ritmestoornis onder controle.
Mijn zwager heeft een nieuwe hartklep gekregen, zo'n operatie is vrij heftig, dat moet je niet onderschatten. Maar het is allemaal goed gegaan en het is nu jaren later en hij heeft eigenlijk nergens meer last van.
Hartritmestoornissen zijn met medicijnen goed te verhelpen bijv. Mijn man had WPW syndroom waardoor zijn hart op hol kon slaan en ritmestoornissen. Na een ablatie, het doorbranden van de extra vezel (vezels in het geval van mijn man) kan zijn hart niet meer op hol slaan en met medicijnen is zijn ritmestoornis onder controle.
Mijn zwager heeft een nieuwe hartklep gekregen, zo'n operatie is vrij heftig, dat moet je niet onderschatten. Maar het is allemaal goed gegaan en het is nu jaren later en hij heeft eigenlijk nergens meer last van.
zaterdag 10 mei 2014 om 10:25
@south heb je ook geen klachten dan? En is dat "gewoon" zo, of heb je wel een behandeling of medicijnen gehad? Die hoge hartslag ervaar ik trouwens niet als hartkloppingen; het loopt gewoon hoog op maar heeft geen vervelend gevoel. Ca 8 jaar geleden was mijn max iets van 208 ofzo dus het was altijd aan de hoge kant. Maar ja; ik begrijp dat het bij ouder worden lager moet worden ipv hoger dus dit voorjaar heb ik er een keer over gebeld met de ha. Die vond het toen niet bijzonder...
dinsdag 13 mei 2014 om 13:10
dame die echo maakte zei na afloop direct dat het er goed uit zag. Merk dat ik dat een teleurstelling vond, hoewel ik rationeel snap dat dat goed nieuws is. Had wel heel graag een concrete oplossing gehad. Er zijn zo veel verwachtingen waar ik aan moet voldoen wat steeds niet lukt. Ook van mijn werkgever enzo. Met onduidelijke stagnatie van herstel is er zo veel speling voor iedereen om te blijven trekken. Ik voel me verplicht om er meer dan alles aan te doen om beter te worden en het lukt niet.

donderdag 15 mei 2014 om 10:54
Veel mensen hebben een hartruis, en in de meeste gevallen niet verontrustend. Fijn dat er geen rare dingen gevonden zijn bij de echo.
Stress, spanning, verkeerd ademen, te weinig bewegen etc kunnen allemaal invloed hebben op het hart.
Kijk eens op deze voor meer informatie. Bij inademen versnelt je hartslag en bij het uitademen vertraagt je hartslag, dit heet Hartcoherentie. Bij een versnelde ademhaling, hyperventilatie gaat de hartslag omhoog. Je zit dan bijvoorbeeld rustig in je stoel maar je hart en longen zijn aan het werk of dat je de berg op fietst. Dit kan allemaal mee spelen bij het hele burn-out verhaal. Letterlijk aan het opbranden omdat je verbranding te hoog staat.
Stress, spanning, verkeerd ademen, te weinig bewegen etc kunnen allemaal invloed hebben op het hart.
Kijk eens op deze voor meer informatie. Bij inademen versnelt je hartslag en bij het uitademen vertraagt je hartslag, dit heet Hartcoherentie. Bij een versnelde ademhaling, hyperventilatie gaat de hartslag omhoog. Je zit dan bijvoorbeeld rustig in je stoel maar je hart en longen zijn aan het werk of dat je de berg op fietst. Dit kan allemaal mee spelen bij het hele burn-out verhaal. Letterlijk aan het opbranden omdat je verbranding te hoog staat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 15 mei 2014 om 22:06

donderdag 15 mei 2014 om 22:12