Heel lage Melatonine-aanmaak
donderdag 7 januari 2010 om 21:45
Ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met dit euvel!
Ik ben op dit moment al een poos onder behandeling voor CVS (chronische vermoeidheid) en fibromyalgie. Omdat ik qua vermoeidheid maar niet opknap, is er begin december besloten om een slaaponderzoek te doen. Dit hield in: een melatonine-onderzoek (een avond lang van 21 tot 1 uur elk uur op een kauwwat kauwen -> in je speeksel kunnen ze dan je melatonine-aanmaak zien) en een slaapregistratie. Afgelopen maandag heb ik de uitslag gehad en ik blijk zo goed als geen melatonine aan te maken in de uren die zijn geregistreerd! Hierdoor mis ik dus de 'je-moet-gaan-slapen'-prikkel en heb ik ook geen 'wakker-word'-prikkel. Dit resulteert in beroerd inslapen maar ook in heel erg slecht wakker worden. Ook is de kwaliteit van mijn slaap heel slecht (ik haal maar 2 volledige cyclussen, normaal zouden dit er zo'n 5 moeten zijn), zoals de slaapdeskundige al zei: je ligt maar wat te prutsen in bed (qua slaap dan).
Vannacht moet ik een tweede melatonine-test doen, van 1 tot 5 uur weer elk uur op een wat kauwen. Dit om te testen of er überhaupt wel een melatonine-piek(je) te ontwaren is. Dat wordt een nachtje overslaan. Nou ja, ik heb het er graag voor over en ik heb er niet zo'n moeite mee om wakker te blijven (understatement)
15 Februari moet ik terugkomen op de slaappoli en krijg ik de verder uitslag en wordt er een plan van aanpak opgesteld.
Wie heeft hier nog meer mee te maken (gehad)? Ben benieuwd!
Ik ben op dit moment al een poos onder behandeling voor CVS (chronische vermoeidheid) en fibromyalgie. Omdat ik qua vermoeidheid maar niet opknap, is er begin december besloten om een slaaponderzoek te doen. Dit hield in: een melatonine-onderzoek (een avond lang van 21 tot 1 uur elk uur op een kauwwat kauwen -> in je speeksel kunnen ze dan je melatonine-aanmaak zien) en een slaapregistratie. Afgelopen maandag heb ik de uitslag gehad en ik blijk zo goed als geen melatonine aan te maken in de uren die zijn geregistreerd! Hierdoor mis ik dus de 'je-moet-gaan-slapen'-prikkel en heb ik ook geen 'wakker-word'-prikkel. Dit resulteert in beroerd inslapen maar ook in heel erg slecht wakker worden. Ook is de kwaliteit van mijn slaap heel slecht (ik haal maar 2 volledige cyclussen, normaal zouden dit er zo'n 5 moeten zijn), zoals de slaapdeskundige al zei: je ligt maar wat te prutsen in bed (qua slaap dan).
Vannacht moet ik een tweede melatonine-test doen, van 1 tot 5 uur weer elk uur op een wat kauwen. Dit om te testen of er überhaupt wel een melatonine-piek(je) te ontwaren is. Dat wordt een nachtje overslaan. Nou ja, ik heb het er graag voor over en ik heb er niet zo'n moeite mee om wakker te blijven (understatement)
15 Februari moet ik terugkomen op de slaappoli en krijg ik de verder uitslag en wordt er een plan van aanpak opgesteld.
Wie heeft hier nog meer mee te maken (gehad)? Ben benieuwd!
Ik ben mijn eigen bananenschil
vrijdag 8 januari 2010 om 01:25
Hallo, daar ben ik weer
Dank dames voor alle reacties en succes wensingen!
Dank je wel Qwertu, voor je uitgebreide post. Ik maak dus belachelijk weinig melatonine aan, zo goed als niks. Ik zat bij de vorige test om 01 uur op een gehalte van 2,1 (ik weet niet precies waar die 2,1 voor staat, maar dat het veeeeeeel te weinig was, was duidelijk). Ik heb nu overal de lichten gedimd en mijn pjoetscherm vrij donker gezet in het kader van het onderzoek. Eén kauwwat gedaan, nog 4 te gaan. Ik vind het zo vies, net op je een tampon zit te kauwen (wel een schone dan hè )
En Iry, ik kom je vast straks wel ergens tegen! (moet jij niet slapen? )
Dank dames voor alle reacties en succes wensingen!
Dank je wel Qwertu, voor je uitgebreide post. Ik maak dus belachelijk weinig melatonine aan, zo goed als niks. Ik zat bij de vorige test om 01 uur op een gehalte van 2,1 (ik weet niet precies waar die 2,1 voor staat, maar dat het veeeeeeel te weinig was, was duidelijk). Ik heb nu overal de lichten gedimd en mijn pjoetscherm vrij donker gezet in het kader van het onderzoek. Eén kauwwat gedaan, nog 4 te gaan. Ik vind het zo vies, net op je een tampon zit te kauwen (wel een schone dan hè )
En Iry, ik kom je vast straks wel ergens tegen! (moet jij niet slapen? )
vrijdag 8 januari 2010 om 02:58
Ik denk idd dat het best erfelijk bepaalt kan zijn.
Mijn moeder is een nachtbraker, mijn broer.
Mijn dochter haalt ook hele nachten door. Heeft hetzelfde als ik, ook geen ochtendmens, overdag wel vermoeid voelen, maar s'avonds verdwijnt de vermoeidheid en gaat ze ook tot midden in de nacht door.
Middelste zoon ook een echt avondmens, maar ook een ochtend mens lucky him, haha!!
Olijf nog twee watje te gaan? hoe lang moet je daar dan op kauwen?
Mijn moeder is een nachtbraker, mijn broer.
Mijn dochter haalt ook hele nachten door. Heeft hetzelfde als ik, ook geen ochtendmens, overdag wel vermoeid voelen, maar s'avonds verdwijnt de vermoeidheid en gaat ze ook tot midden in de nacht door.
Middelste zoon ook een echt avondmens, maar ook een ochtend mens lucky him, haha!!
Olijf nog twee watje te gaan? hoe lang moet je daar dan op kauwen?
vrijdag 8 januari 2010 om 03:03
Tot het goed doorweekt is Knaag, knaag, kauw, kauw, zo meteen gaat watje drie erin.
Klopt ook wel hoor Iry, dat het erfelijk bepaald is. Nachtmensen zullen van nature vast minder melatonine aanmaken. Ik kom van mijn moeders kant ook echt uit een nachtbrakers-familie. Maar goed, dit wordt een beetje té. het breekt me echt op nu ('s ochtends en overdag) en het houdt mijn evt. verdere herstel van CVS en fibro tegen.
Nou, hoppa, nr. 3 gaat in het mondje!
Klopt ook wel hoor Iry, dat het erfelijk bepaald is. Nachtmensen zullen van nature vast minder melatonine aanmaken. Ik kom van mijn moeders kant ook echt uit een nachtbrakers-familie. Maar goed, dit wordt een beetje té. het breekt me echt op nu ('s ochtends en overdag) en het houdt mijn evt. verdere herstel van CVS en fibro tegen.
Nou, hoppa, nr. 3 gaat in het mondje!
vrijdag 8 januari 2010 om 03:08
Olijfje, niet om bot over te komen hoor, maar hoe heb je dat onderzoek aangevrtaagd?
Via je huisarts?
Misschien heb ik daar ook wat aan, ik heb ook 'n slecht slaappatroon..
Mijn melatonine niveau zou ook weleens beroerd kunnen zijn tegenwoordig.
Ik ga 't morgenochtend (vroeg op, oh nee hé..) aan de huisarts suggereren.
Dank voor het antwoord alvast.
Ik blijf deze thread dus actief volgen voorlopig..
Via je huisarts?
Misschien heb ik daar ook wat aan, ik heb ook 'n slecht slaappatroon..
Mijn melatonine niveau zou ook weleens beroerd kunnen zijn tegenwoordig.
Ik ga 't morgenochtend (vroeg op, oh nee hé..) aan de huisarts suggereren.
Dank voor het antwoord alvast.
Ik blijf deze thread dus actief volgen voorlopig..
vrijdag 8 januari 2010 om 03:18
Mij breekt het ook op hoor Olijf.
Echt normaal blijven functioneren overdag gaat niet meer.
Bovendien kamp ik ook met problematiek wat nogal wat energie vreet, dus ik heb nogal wat nodig.
Bedankt dus eigenlijk voor het openen van dit topic.
Maakt mij weer een stap te zetten
(ben alleen bang dat ze ook een hoop nicotine in mijn watjes gaan vinden , ja mevr Iry daar ga je ook niet van slapen )
Echt normaal blijven functioneren overdag gaat niet meer.
Bovendien kamp ik ook met problematiek wat nogal wat energie vreet, dus ik heb nogal wat nodig.
Bedankt dus eigenlijk voor het openen van dit topic.
Maakt mij weer een stap te zetten
(ben alleen bang dat ze ook een hoop nicotine in mijn watjes gaan vinden , ja mevr Iry daar ga je ook niet van slapen )
vrijdag 8 januari 2010 om 05:47
Joho, de test zit erop! Ik ben nog steeds behoorlijk wakker dus ik blijf maar op tot Olief straks weer op moet om naar zijn werk te gaan. Kan hij gelijk mijn volgekwijlde watten inleveren (zkh is vlak bij zijn werk). Ik ga zo maar eens een flink ontbijt nemen (hongerrrr) en dan straks mijn sponde maar eens opzoeken.
Tot later!
Tot later!
maandag 15 februari 2010 om 14:15
misschien breek ik zoo bij jullie in maar wil toch ff me berichtje kwijt
vind t zo knap dat jullie slapeloze je zo staande houden
door t niet slapen belande ik in overspanning
7 jaar geleden heb ik hier ook heel veel geschreven kon ineens niet meer slapen ,werd er helemaal gek van werd gewoon een opsessie voor me
eerst gaven de artsen me slaapmiddelen maar die hielpen niet .
ok dan een a.d nou dat heb ik geweten ik draaide door
ander adeetje dan oke prima daar sliep ik op.
ik knapte op.
3 mnd later dacht ik hallo ik ga geen ad voor me slaapprobleem slikken en ben gestopt
tuurlijk ging ik weer slecht slapen en ben t gaan proberen met melatoine
en verrek t hielp heb even later een test laten doen in ede daar kwam uit dat ik niet zoveel mela aanmaakte.
7 jaar lang slik ik dus al mela.
helaas is t nu weer fout gegaan .en slaap ik weer niet
overspannen kan t nu ook zijn heb t wel ff voor me kiezen gehad t afgelopen jaar.
en tijdens spanning denk ik dat mela niet helpt
zit dus ff met me handen in t haar.ben geen patient meer van ede
huisarts had t overgenomen
wilde gewoon me vervaal ff kwijt
liefs
vind t zo knap dat jullie slapeloze je zo staande houden
door t niet slapen belande ik in overspanning
7 jaar geleden heb ik hier ook heel veel geschreven kon ineens niet meer slapen ,werd er helemaal gek van werd gewoon een opsessie voor me
eerst gaven de artsen me slaapmiddelen maar die hielpen niet .
ok dan een a.d nou dat heb ik geweten ik draaide door
ander adeetje dan oke prima daar sliep ik op.
ik knapte op.
3 mnd later dacht ik hallo ik ga geen ad voor me slaapprobleem slikken en ben gestopt
tuurlijk ging ik weer slecht slapen en ben t gaan proberen met melatoine
en verrek t hielp heb even later een test laten doen in ede daar kwam uit dat ik niet zoveel mela aanmaakte.
7 jaar lang slik ik dus al mela.
helaas is t nu weer fout gegaan .en slaap ik weer niet
overspannen kan t nu ook zijn heb t wel ff voor me kiezen gehad t afgelopen jaar.
en tijdens spanning denk ik dat mela niet helpt
zit dus ff met me handen in t haar.ben geen patient meer van ede
huisarts had t overgenomen
wilde gewoon me vervaal ff kwijt
liefs