Gezondheid alle pijlers

Help! Mijn eerste gaatje!

22-03-2016 22:48 31 berichten
In mijn kies wel te verstaan.

Man, man, man, mijn tweede topic in een maand! Wie had dat gedacht!

Zoals de titel al zegt, ik heb (het idee) dat ik een gaatje in mijn kies heb.

Nu heb ik nog nooit een gaatje gehad en heb er ook helemaal geen last van, maar ik zie een zwart puntje op mijn achterste kies (onderin) zitten.

Ik ben midden 20 en voel me net 5, want oei wat ben ik bang voor de verdoving/het boren/geluid of de pijn..

En óh wat is vriendlief en vriendenkring medelevend!

(Nu gedraag ik me soms ook best als een Disney figuur, maar oei wat eng!)

Morgen ga ik de tandarts bellen maar eerst ben ik benieuwd of er meer volwassenen zijn die ook bang zijn voor de tandarts of dus puur voor de gaatjes!

En natuurlijk of mijn angst wel terecht is..
Ik ben bijna 30 en ooknog nooit een gaatje gehad, ik denk dat als het wel eens zover komt ik net zo de zenuwen krijg als jij hoor!
Ik ben heel erg bang voor de tandarts.

Nu bij mijn nieuwe tandarts kan ik voor het eerst zonder huilen in de stoel liggen bij een controle. Ik krijg wel af en toe ontspanmomenten
Alle reacties Link kopieren
Ik schijt in mijn broek voor de tandarts, kan redelijk kattig zijn, maar gek genoeg voor de verdoving ben ik niet bang, tegenwoordig doen die haast geen zeer meer, daarna ben ik als een poesje
quote:SpringDing schreef op 22 maart 2016 @ 22:52:

Ik ben bijna 30 en ooknog nooit een gaatje gehad, ik denk dat als het wel eens zover komt ik net zo de zenuwen krijg als jij hoor!Als dit allemaal achter de rug is zal je mijn steun krijgen
Moiren, had dat te maken met de tandarts zelf of misschien een ouderwetse werkwijze?

Gatekeeper, dat is goed om te horen, ik hoop dat een verdoving niet hoeft. Het ziet eruit als een klein gaatje maar je weet nooit wat er achter de schermen gebeurt.

Grote naald? Haha
Ach ik voelde wel eens een gat bij m'n kies en dat was volgens de tandarts geen gaatje. Dus geen paniek voor je iets weet zou ik zeggen. De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

Bovendien krijg je bij veel gaatjes geen verdoving, en anders ach: muziekje op je oren, ogen dicht en wachten tot het voorbij is.
Ik ben 30 en ook bang voor de tandarts. Inmiddels al aardig wat behandelingen gehad. Gaatje valt echt mee. Mocht je een verdoving krijgen, probeer te ontspannen. Ik vind het prikje niet zo erg, meer dat ze zo in mijn mond prutsen. Succes!
quote:_Olive schreef op 22 maart 2016 @ 22:58:

Moiren, had dat te maken met de tandarts zelf of misschien een ouderwetse werkwijze?

Gatekeeper, dat is goed om te horen, ik hoop dat een verdoving niet hoeft. Het ziet eruit als een klein gaatje maar je weet nooit wat er achter de schermen gebeurt.

Grote naald? HahaIk laat niets doen zonder verdoving. Geen haakjes in mijn mond of iets dergelijks zonder dat ik platgespoten ben
quote:_Olive schreef op 22 maart 2016 @ 22:58:

Grote naald? HahaBeide denk ik, zo eentje van niet zeiken, zet maar even door.
quote:GateKeeper schreef op 22 maart 2016 @ 23:09:

[...]

Ik laat niets doen zonder verdoving. Geen haakjes in mijn mond of iets dergelijks zonder dat ik platgespoten ben Dit. Liefst nog een narcose.
Een zwart vlekje in een groefje hoeft geen cariës te zijn..
Onlangs m'n eerste gaatje laten vullen en wat viel mij dat mee! Heb het aanbod van een verdoving afgeslagen aangezien ik naalden haat. Gaatje was vrij ondiep en totaal geen pijn, ongemak of iets. Zat maar te wachten, verwachtte wel pijn.
Een gaatje boren dat groter is dan niets doet echt wel pijn zonder verdoving. De eerste paar seconden denk je van niet, en daarna krijg je enorme pijn. Mijn vroegere huisarts was van het type 'je hebt meer last van de verdoving dan van het boren zelf', maar dat is pertinente onzin. Tegenwoordig wil ik dus zoveel verdoving tot ik echt niets meer voel van het boren. Dan loop je wel een dagdeel met een gevoelloze mond, waardoor je gaat kwijlen als je iets drinkt, maar het doet in ieder geval geen pijn.
Toevallig paar dagen geleden een gaatje laten vullen. Was vroeger doodsbang voor de tandarts, tegenwoordig vertrek ik geen spier. Verdovinkje en je voelt niks. Van het prikje voel je amper iets omdat t gelijk een stukje verdoofd wordt. Daarna ff wat Frans Bauer muziek in je hoofd af laten spelen en klaar ????
Als ik jou was dan zou ik met frisse tegenzin naar de tandarts gaan. Dankbaar dat je zo snel achter je gaatje bent gekomen en nog niet weet hoe het voelt om een wortelpunt ontsteking te hebben want dan smeek je letterlijk je tandarts of je alsjeblieft langs mag komen.

Mocht dat echt niet helpen... Ik kreeg vroeger bromazepam van de huisarts als ik naar de tandarts moest. Haalde echt mijn angst weg!
Ik had ook enorme angst bij mijn eerste gaatje. Maar verdoven was niet nodig, bleek ook toen de tandarts zonder ook maar een centje pijn het plekje had uitgeboord.

Sindsdien draai ik mijn hand niet meer om voor gaatjes, tenzij ze zo diep zijn dat ze wel verdoofd moeten worden. Verdoven zelf voelt ook gek, en houdt uren aan, dat vind ik persoonlijk vervelender dan het boren zelf.

Je zou trouwens ook voor valeriaan druppels / pilletjes kunnen kijken bij de drogist, maar ik weet uit ervaring dat je dan misschien een volgende x minder snel durft als je het niet hebt. Succes TO, het komt echt goed.
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2016 @ 23:36:

Een gaatje boren dat groter is dan niets doet echt wel pijn zonder verdoving. De eerste paar seconden denk je van niet, en daarna krijg je enorme pijn. Mijn vroegere huisarts was van het type 'je hebt meer last van de verdoving dan van het boren zelf', maar dat is pertinente onzin. Tegenwoordig wil ik dus zoveel verdoving tot ik echt niets meer voel van het boren. Dan loop je wel een dagdeel met een gevoelloze mond, waardoor je gaat kwijlen als je iets drinkt, maar het doet in ieder geval geen pijn.'Daarna krijg je enorme pijn"? Nee hoor, daarna krijg jíj enorme pijn. Ik niet. Ik heb veel liever die 'pijn' (kan het niet eens zo noemen eigenlijk) dan het gevoel van een verdoving. Ook bij flinke gaten.
quote:beelicious schreef op 22 maart 2016 @ 23:22:

Een zwart vlekje in een groefje hoeft geen cariës te zijn..Dit dus. Wat een paniek om niks.
Ik heb ook in een keis een zwart punt, volgens de tandarts is het een beginnend gaatje, maar zolang het niet dieper wordt, hoeft er niet geboord te worden. En dat zit er al een jaar of 15...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb ook een paar zwarte vlekjes op m'n kiezen en volgens de tandarts zijn dat geen gaatjes. Maar als het wel een gaatje is, ik vind het echt reuze meevallen. Ik doe het wel altijd met verdoving. Achteraf denk ik altijd: heb ik me daar nou zo druk om gemaakt?
Als het gaatje niet diep is hoeven ze helemaal niet te verdoven en als je dat wel wil vraag je dat toch gewoon.
Met beetje pech heb ik elk jaar wel 1 a 2 gaatjes, soms sla ik weleens een jaar over.

Ik ben de tel al lang kwijt geraakt hoeveel gaatjes er bij mij zijn gevuld en ik blijf het vreselijk vinden. Over 3 weken mag ik er weer 2 vullen ????. Ik gebruik altijd verdoving, want vind dat zo'n naar gevoel die pijn!
Ik laat niets doen zonder verdoving, hoe oppervlakkig de tandarts ook beweerd dat het is.

En eigenlijk vindt mijn tandarts dat een beetje overdreven voor kleinere dingen (er moet dan een nieuwe afspraak gepland worden omdat de verdoving in moet werken) maar daar heb ik niks mee te maken, zonder verdoving gebeurd er helemaal niets.
Gewoon om verdoving vragen, dan stelt het verder niets voor. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven