Gezondheid alle pijlers

Help! Wortelkanaalbehandeling en dikke wang/napijn?

29-12-2013 00:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een maand geleden een onschuldig gaatje laten vullen, alleen ik kreeg daarna juist last van mijn kies(bovenin). Ik ben toen terug naar de tandarts geweest, en heeft er wat afgeslepen omdat er misschien teveel vulling gezet was. Als de pijn aan bleef houden moest ik een afspraak maken voor een zenuwbehandeling. De pijn is nog erger geworden, ik heb er nu 2 weken echt hevig last van!! Een paar keer per dag heb ik zo'n half uur/uur hevige pijn.

Mijn tandarts is op vakantie dus ik wil naar een andere tandarts gaan komende maandag voor een zenuwbehandeling.

Ik heb nu een paar vragen waar ik gewoon echt geen antwoord op weet, en ik kan het ook nergens vinden.

Krijg je altijd een dikke wang na een zenuwbehandeling bij een kies bovenin? Of hevige napijn?

Ik wilde graag nieuwjaar gaan vieren, ik heb alles al geregeld en mensen rekenen op mij, maar met een dikke wang wil ik niet gezien worden.. Dat klinkt misschien stom maar daar voel ik me niet fijn bij. Verder kan ik er ook voor kiezen om het donderdag te doen, als mijn tandarts weer open is. Maar is dit niet te lang? wordt de ontsteking dan niet erger en heb ik dan meer kans dat de tand er uit moet?

Mijn tweede probleem is, dat als ik donderdag de zenuwbehandeling laat zetten, ik waarschijnlijk veel dagen last van napijn zal hebben. Aangezien meteen de maandag na mijn zenuwbehandeling mijn tentamenweek begint zal dit ook niet goed uit komen voor mij.

Heeft iemand hier ervaring mee of een antwoord op? Ik zou het fijn vinden als iemand hier een serieus antwoord op geeft want ik weet het echt niet!

Alvast bedankt!
Ik zal je ook even uit de droom helpen.. Je kan niet zo makkelijk naar een andere tandarts zoals hier wordt gezegd!

Je tandarts heeft waarneming geregeld voor tijdens zijn afwezigheid. Daar moet je naar toe. Op 't antwoordaparaat staan de contact gegevens van deze waarnemer.

Je kan altijd zelf opzoek naar een andere tandarts, echter nu met de feestdagen is dat heel lastig! De meeste praktijken zijn gesloten de laatste 2 weken van het jaar.

[quote]NummerZoveel schreef op 29 december 2013 @ 09:10:

Ik zou eerst even langs de huisarts en aan hem/haar vragen om Brufen Bruis 600 voor te schrijven (aangeven dat je tandarts er niet is). Dat werkt als geen ander medicijn tegen kiespijn en het haalt een eventuele ontsteking weg als het nog een beetje ontstoken is. Als je na een week afbouwt en dan nog steeds pijn hebt, dan kun je weer bij je eigen tandarts terecht. Maar grote kans dat dit de truc al doet. [/quote]

Je kan je huisarts om een pijnstiller vragen, dat wel. Maar dan stel je slechts de behandeling uit, het gaat niet spontaan over.

NummerZoveel het is niet handig om mensen een specifiek medicijn aan te raden aangezien je de rest van de anamnese niet kent. Gebruikt deze mevrouw bijvoorbeeld acetylsalicylzuur beter bekent als ascal. En gebruikt ze daarbij brufen (bijvoorbeeld bij de drogist gekocht) dan kan de brufen de ascal versterken wat complicaties geeft. Bovendien kan je ernstige maagklachten tot wel een maagbloeding krijgen. Mensen van 50+ dienen altijd een maagbeschermer te krijgen bij brufen. Laat de huisarts dan liever de pijnstiller kiezen.
@beelicious

Ik adviseerde TO om er naar te vragen bij de huisarts. De huisarts kent haar specifieke situatie en kan vervolgens adviseren of dat idd een goed idee is of dat wellicht een ander middel beter is voor TO.
quote:ella6006 schreef op 29 december 2013 @ 01:03:

Je krijgt echt geen dikke wand van een zenuwbehandeling!

Als je zo'n pijn hebt zou ik er zsm iets aan laten doen. Kan zijn dat je kies wat gevoelig is daarna, maar hij wordt niet dik hoor.

Klopt helemaal.

Meestal wel een paar keer terugkomen, in eerste instantie krijg je na de behandeling een noodvulling.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:ella6006 schreef op 29 december 2013 @ 01:03:

Je krijgt echt geen dikke wand van een zenuwbehandeling!

Kan wel. Mijn man kreeg laatst een dikke wang na de behandeling.
quote:nomennescio schreef op 29 december 2013 @ 01:49:

Je kunt beter naar een endodontoloog gaanToch is dat vaak niet nodig. Ik heb het alleen gedaan met een kies met een lastig kanaal. De andere heeft mijn tandarts zelf gedaan. Verder moet je dan rekening houden met een hogere rekening en een lange wachttijd.
Bedankt voor jullie reacties! Zo te zien is er ook een kans dat mijn wang dik wordt, maar ik probeer morgen toch echt een afspraak te maken.. Een andere tandarts zit gelukkig gewoon in mijn verzekering zegt mijn moeder, dus dat zit dan weer mee.

Nu maar hopen dat het allemaal mee valt zodat ik kan leren voor mijn tentamens, en misschien nog nieuwjaar kan vieren! Ik hou het hier wel op de hoogte, misschien handig voor mensen die zelf ook met een soortgelijk probleem komen te zitten..
Reken erop dat je een vervangende tandarts wel cash moet betalen !!!
ik heb gelezen dat een zenuwbehandeling rond de 500,- kost, moet je dan letterlijk contant 500,- meenemen? Deze kan je later declareren bij de verzekering als dit in je verzekering zit?
Ik heb echt geen centje pijn na de behandeling gehad (wel tijdens, want het kon niet goed verdoofd worden). Een dikke wang heb ik ook niet gehad :-)

Joh, het moet toch gebeuren. Dan liever nu dan dat het straks nog verder ontstoken is toch?
quote:flower3030 schreef op 29 december 2013 @ 12:51:

ik heb gelezen dat een zenuwbehandeling rond de 500,- kost, moet je dan letterlijk contant 500,- meenemen?

Ja, behalve als je kunt pinnen. Even informeren van tevoren.

Deze kan je later declareren bij de verzekering als dit in je verzekering zit?Ja.

ik heb gelezen dat een zenuwbehandeling rond de 500,- kost, moet je dan letterlijk contant 500,- meenemen? Deze kan je later declareren bij de verzekering als dit in je verzekering zit?Je moet inderdaad direct betalen, meestal kan dat per pin. De nota dien je achteraf in bij je zorgverzekeraar. Reken op zo'n ¤180, de vervolgbehandelingen zijn duurder.

ik heb gelezen dat een zenuwbehandeling rond de 500,- kost, moet je dan letterlijk contant 500,- meenemen? Deze kan je later declareren bij de verzekering als dit in je verzekering zit?

Meestal kan je bij de tandarts ook gewoon pinnen. Vraag ernaar als je een afspraak maakt. Je kan de rekening dan inderdaad bij je verzekering declareren. Voor zover je ervoor verzekerd bent natuurlijk.

Als je de behandeling nog dit jaar laat doen en je zelf een deel moet betalen kan je het mogelijk nog opvoeren als aftrekpost bij je belastingaangifte. Na 1 januari is deze aftrekpost volgens mij geschrapt.
Heb je nu een dikke wang? Dan zit er een ontsteking. Van een zenuwbehandeling word het niet dik en napijn valt erg mee.
Nee nu heb ik geen dikke wang! Ik heb alleen als ik sterk op mijn kies bijt dat ik voel dat het niet goed zit. en ik heb zo'n 2 tot 3 keer per dag een uur hevige pijn.

Verder zei mijn tandarts dat als de pijn aanhield het een zenuwbehandeling moest worden.

De pijn is aangehouden, maar dit is een andere pijn dan dat ik eerst had toen ik een zenuwbehandeling moest bij een andere tand..

Aangezien ik mijn eigen tandarts niet vertrouw en per 1 januari sowieso over ga stappen, ga ik morgen sowieso goed informeren bij een andere tandarts wat ik nu precies moet laten doen. Maar ik verwacht gewoon een zenuwbehandeling.
Je krijgt geen dikke wang, ik heb het ook gehad 3 dagen later had ik een feest. en ik kon gewoon alles doen de dag zelf doet het even zeer maar ik kon gewoon eten toen ik thuis was heb ik gelijk een broodje gegeten. De behandeling zelf doet ook niet zeer, ik had alleen met de vijltjes dat ik het beetje voelde maar niet dat het zeer deed. Ik zag er ook erg tegen op maar het viel echt mee. Bij mij was het in 1x klaar
@beelicious: Het kan per tandarts verschillen maar in mijn geval ben ik écht zomaar naar een andere tandarts gegaan. 1 telefoontje was genoeg. Ik had op dat moment last van kiespijn en wilde voor geen goud naar mijn eigen tandarts. Ze vroegen wel naar de reden en toen ik aangaf niet tevreden te zijn over mijn eigen behandelaar was er geen verdere discussie nodig.

Misschien een gevalletje 'wie niet waagt, wie niet wint'
Update:

Ik heb vanochtend gebeld, en kon meteen binnen een half uur al terecht bij een tandarts in de buurt.

Die heeft foto's gemaakt en warm/koud testjes gedaan, en wat bleek? Mijn zenuwen waren zwaar ontstoken! Ik had niet langer moeten wachten. Ik heb toen een zenuwbehandeling laten doen, het viel reuze mee! Ze zei dat ik geen dikke wang zou krijgen dus dat hoop ik maar.. Mijn verdoving is net uitgewerkt, en de napijn is echt niet normaal pijnlijk op dit moment.. Heb al ibuprofen ingenomen, alleen hij werkt niet..
quote:flower3030 schreef op 30 december 2013 @ 16:35:

Update:

Ik heb vanochtend gebeld, en kon meteen binnen een half uur al terecht bij een tandarts in de buurt.

Die heeft foto's gemaakt en warm/koud testjes gedaan, en wat bleek? Mijn zenuwen waren zwaar ontstoken! Ik had niet langer moeten wachten. Ik heb toen een zenuwbehandeling laten doen, het viel reuze mee! Ze zei dat ik geen dikke wang zou krijgen dus dat hoop ik maar.. Mijn verdoving is net uitgewerkt, en de napijn is echt niet normaal pijnlijk op dit moment.. Heb al ibuprofen ingenomen, alleen hij werkt niet..

Misschien is de pijn nu zo erg doordat ze zwaar ontstoken waren?

Had je ook een fistel bij je tandvlees? Dat had ik namelijk wel, ik denk dat de pijn morgen wel minder is dat hoop ik in ieder geval.

En anders kun je of terug gaan of bij de drogist oral-b 'zakjes' dat los je op dat helpt ook goed. Succes!
Ik heb nu even geslapen en de ibuprofen is goed ingewerkt! Alleen als ik te veel met mijn mond beweeg voelt het pijnlijk, maar verder doet het geen pijn nu!

Trouwens, mijn behandeling wordt vergoed door mijn verzekering omdat ik nog geen 18 ben, dus dat scheelt. Ik hoefde alleen mijn naam en adres op te geven! Scheelt toch 400,- zei de tandarts..
Mooi zo! de pijn als je je mond beweegt is aan de ene kant best logisch je kaak is wel een beetje gekneusd bij mij was die pijn na 1-2 dagen weg. ik had boven ook nog verdoving dus ik voelde het niet zo toen onder de verdoving er uit was.

Ik ben ook nog geen 18 en daarom werd het bij mij ook vergoed. Ben ik ook blij van anders moest ik ook rond de 400 euro gaan betalen....

Is het afgerond of gaan ze nog een keer verder?
Denk er goed aan dat je geen alcohol mag drinken als je ibuprofen gebruikt.

Sterkte!
Wat fijn dat je zo snel geholpen kon worden door een andere tandarts. Succes met de napijn en een fijne jaarwisseling.
Helaas.. Na 3 dagen is mijn tand alleen maar gevoeliger geworden. Het bonkt niet, het zeurt ook niet, het doet alleen maar pijn als ik iets eet of met mijn kiezen tegen elkaar kom. Ik ga morgen bellen naar dezelfde tandarts..
Hoe gaat het nu met je?
Ik heb de tandarts een paar dagen geleden gebeld, en die zei dat de ontsteking onder mijn noodvulling de druk geeft. Ze wilde me een anti biotica kuur geven, maar daar ben ik geen fan van dus heb het even afgewacht..

Ik heb er met harde dingen eten heel erg last van, maar normale dingen kan ik wel gewoon eten. Koud/warm heb ik ook geen last van gelukkig.

Wel heb ik het gevoel dat mijn noodvulling heel diep in mijn tand is gaan zitten, en daardoor de druk vooral komt.

Ik wacht het nog een aantal dagen af, en als het erger wordt dan heeft de tandarts geadviseerd om het weer open te maken en schoon te maken. Maar tot nu toe is het niet erger geworden maar ook niet beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven