Gezondheid alle pijlers

herkenning klachten zoon

11-01-2015 19:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi dames,

Ik heb een vraag: onze zoon van 4 is dinsdag ziek geworden. Hij kreeg rode uitslag. een dag erna dikke gewrichten en pijn en koorts en zn hele gezicht was opgezwollen van het vocht. We zijn naar de SEH verwezen door de huisarts. De kinderarts heeft hem onderzocht en zegt dat hij een afweerreactie laat zien. Hij is 2 weken geleden ziek geweest (keelontsteking) en zijn lichaam vecht hier nog tegen. Ze heeft geen term genoemd, alleen dat het maandag over moet zijn. Hij heeft bijna geen klachten meer en is ook niet ziek meer. Af en toe nog last van zn gewrichten en wat jeuk, de zwelling in zn gezicht neemt af.

Nu is mijn vraag; herkent iemand dit? Als ik dit 'google'kom ik acuut reuma en reactieve artritis tegen. Maar de arts heeft alleen gezegt van uitzieken en niks over behandeling verder. Zal morgen nog bellen dat hij nog lichte klachten heeft. Vroeg me af of iemand zich herkent? Maak me zorgen omdat acuut reuma door streptokokken komt. ze heeft verder helemaal niks gezegt alleen uitzieken.
Als jij jezelf gek wilt maken, dan moet je vooral gaan googelen op symptomen.

Dan word je pas echt ziek, of in dit geval je kind.

Bel morgen je HA als hij nog niet beter is en anders niet en stop met stressen.

(Het gaat beter en eigenlijk gaat het precies zoals de kinderarts heeft gezegd, toch?)
Eens met bovenstaande reactie. Het gaat beter met hem toch?
Bij gewrichtspijn kun je ook denken aan rode hond maar ik ben geen arts, ik spreek alleen uit eigen ervaring. Ik kreeg uit het niets een voetbalknie en stijve vingers, een paar dagen later wat rode vlekjes.
verba volant, scripta manent.
Hij heeft bijna geen klachten meer en is ook niet ziek meer.

Wat is het probleem dan?
dat ik dus bang ben dat het wel om een streptokok gaat. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn zei de arts. maar er is verder geen onderzoek naar gedaan.
Dat is ook niet zomaar binnen een week over.
Hoe bedoeol je star, zou hij dan langer klachten moeten houden?
Jouw kind is beter aan het worden, aan het opknappen!!!
quote:mariekepop schreef op 11 januari 2015 @ 20:11:

Hoe bedoeol je star, zou hij dan langer klachten moeten houden?Ja, acuut reuma duurt niet maar vijf dagen. Maak je niet zo ongerust.
ik bedoel het niet overezorgt hoor. Maar er is iets genoemd van post streptokokken infectie (door de huisarts die ons doorstuurde), en later hebben we daar niks meer over gehoord.. Maar nu vroeg ik me dus af of de klachten niet door een streptokok komen.
Morgen gewoon naar je huisarts gaan en je vragen stellen. Kan je natuurlijk best doen ook al is hij bijna beter.
Met een streptokok zal het wel roodvonk zijn. Dat heerst. Voor zover bacteriele infecties kunnen heersen natuurlijk, maar er zijn hier in de buurt meer kinderen die onlangs roodvonk hebben gehad.
Streptokokkeninfecties in de keel lijken meestal op een gewone verkoudheid: hoesten, keelpijn en soms een beetje koorts. Als de bacterie echter gaat woekeren, door een mindere weerstand bijvoorbeeld, kan dat leiden tot roodvonk, Dat is een nare ziekte, maar niet onoverkomenlijk. De kinderen hier uit de buurt waren met twee weken weer op de been. Antibiotica helpt overigens alleen de eerste twee dagen, daarna is het gewoon uitzieken.
Trek zelf niet te snel conclusies. Op Internet staan veel nare dingen.

Bel morgen de huisarts en maak een afspraak.

Sterkte met je zoontje!
Carpe Diem!
De kinderarts heeft gekeken en een diagnose gesteld en het gaat een stuk beter met je zoontje. Waarom maak je je nu opeens zorgen? De kinderarts weet er waarschijnlijk ook een stuk meer van af dan je huisarts, dus ik denk niet dat het zin heeft om een afspraak bij de huisarts te maken nadat de kinderarts al een diagnose heeft gesteld en het beter gaat met het kind.
Het zou inderdaad post streptokokken kunnen zijn, maar het klinkt niet als acuut reuma. Dan zou hij nu nog ziek zijn en ook opgenomen zijn en antibiotica hebben gekregen. Bij post streptococcen hebben antibiotica geen zin omdat de bacterie het lichaam al uit is en is uitzieken de enige optie.
Nushy: poststreptokokken infectie die gewrichtsontsteking veroorzaakt. Is dat iets anders dan acuut reuma?
Ja dat is iets anders dan acuut reuma. Bij post-streptococcen artritis is de streptococ al opgeruimd door het lichaam, maar maakt het lichaam antistoffen aan (gericht op de streptococ die dus al dood is) waardoor je een ontsteking (geen infectie) van de gewrichten krijgt.

Edit: ik heb het net opgezocht, maar ik zie dat het toch minder zwart-wit is dan ik dacht. Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met de huisarts of kinderarts.
Kunnen die antistoffen zich dan hechten aan het hart? Hij geeft nog steeds lichte klachten aan. Het lijkt verder op te knappen maar als het om een streptokok gaat moet dit langdurig behandeld worden met ab, ook ter preventie van nieuwe aanvallen. Dit is wat ik lees. En moet zijN hart gecontroleert worden. Kun je me daar nog iets meer over uitleggen nushy?
Ik zou nog een keer teruggaan naar de huisarts of kinderarts. Post streptococcen reactieve artritis of acuut reuma kan alleen worden vastgesteld door iemand die je kind gezien heeft.

Is er bloed geprikt?

Voor zover ik kan vinden wordt er bij verdenking op PSRA of acuut reuma naar het hart gekeken, maar er kan best een reden zijn waarom dit niet gebeurd is, misschien werd er aan iets heel anders gedacht. Kortom: dit is geen vraag die via het viva forum beantwoord kan worden, vraag het aan je huisarts/kinderarts.
Ik ga er nog navraag naar doen. Ze hebben zn hart wel beluisterd en ecg gemaakt. Geen bijzonderheden. Ze denkt niet aan accuut reuma. Maar het woord post streptokokken infectie is wel genoemd en ik vind de klachten wel bij accuut reuma passen. Accuut reuma hoeft verder ook niet behandeld te worden als de streptokokinfectie weg is? In ieder geval bedankt. Heb je er zelf ervaring mee? Nushy?
Ik heb dit zelf ook gehad (post streptokokken reactieve artritis). Eerst flinke keelontsteking met koorts, goed uitgeziekt en na een week uit het niets hoge koorts met daarna overal gewrichtsontstekingen. De huisarts heeft bloed geprikt (een stijging van een bepaalde waarde geeft aan dat je een streptokokkeninfectie hebt door gemaakt) en daarnaast een keelkweek gemaakt om vast te stellen of het inderdaad om een streptokok ging. Ik heb een antibioticakuur van een week mee gekregen. En vervolgens nog een kuur aangezien de streptokok nog niet weg was (vastgesteld dmv keelkweek). De gewrichtsklachten gingen al snel wat beter, maar ik ben er inmens moe van geweest. Mijn hart is ook in de gaten gehouden omdat de kans zou kunnen bestaan dat de streptokok richting hart gaat. Dat was gelukkig niet het geval.

Op internet vond ik destijds veel verhalen/adviezen van lange tijd antibiotica toediening ed. Dat was bij mij niet nodig. Het is inderdaad gewoon uitzieken. Wel is mijn huisarts er alert op om bij een vermoedelijke bacteriële keelontsteking toch antibiotica mee te geven, iets wat normaal niet nodig is.

Ik zou je vragen zeker stellen bij ofwel je huisarts of behandelend kinderarts. Het lijkt erop alsof je zoontje goed onderzocht is en gelukkig voelt hij zich beter, maar als je nog vragen hebt, dan zou ik gewoon even contact opnemen met een arts. Succes!
Zou het ook de vijfde of zesde ziekte kunnen zijn? (ik haal deze altijd door elkaar) klinkt vreemd, maar ik heb deze klachten daarvan gehad en ben er behoorlijk ziek van geweest. Weet niet of het deze heftige reactie ook bij kinderen kan geven, maar bij volwassenen dus wel. Lijkt veel op acute reuma.
water en zand
Acuut reuma moet wel behandeld worden, ook als de infectie weg is. Nogmaals, dit zijn echt dingen die je beter met de arts kunt bespreken.

Heb er weinig ervaring mee in de praktijk, maar ik ken het van mijn studie (geneeskunde).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven