Hernia, iemand tips?

zaterdag 10 februari 2018 om 14:56
Hallo allemaal,
Ik zal even kort mijn verhaal vertellen, 8 oktober ben ik door mijn rug gegaan met opruimen in de tuin, ik kon niets meer en ging echt door de grond vd pijn. Ik heb toen HA gebeld en die zeide dat het spit was en ik tegen de pijn naproxen moest slikken. Ik heb toen 1,5 week echt totaal niets gekunt en plat op de bank gelegen. Later ging het wel weer maar de rugpijn bleef.
Eind november begon de pijn in mijn bil, krampen, steken, zenuwpijn. Weer de huisarts gebeld maar ze vertelde dat spit lang kon duren en ik toch moest afwachten.
Eind december was ik er toch een heel eind klaar mee en heb ik weer gebeld dat ik wilde dat er nu echt naar gekeken werd. Zenuwpijn van bil tot onder knie, doof gevoel aan de zijkant van mijn voet en stroom stootjes door mijn been waardoor ik door mijn been zak. HA vond het niet zorgwekkend omdat ik pas 24 ben, dus goed idee om naar de fysio te gaan.
Fysio heeft me 4x gemasseerd en wat oefeningen laten doen en uit eindelijk door gestuurd naar de manueeltherapeut om me te laten kraken. Eenmaal bij de manueeltherapeut zei hij dat ie me niet ging kraken omdat ik dus toch wel echt een hernia heb. Advies was voorlopig niet tot weinig werken (Ik werk in de horeca) en overdag vooral lopen en tussendoor rusten en door gaan met fysio behandelingen en een korset dragen.
Ik zit inmiddels al 3 weken thuis, loop al 4 maanden met deze klachten en de pijn word eigenlijk elke dag steeds meer. Het is nu al zeker 2 weken dat ik snachts wakker lig vd pijn en word er nu wel moedeloos van.
Fysio gaf aan dat ik dit niet met de HA hoefde te bespreken want die kan hier toch verder niets mee doen. Maar kan ik vragen om toch een doorverwijzijg naar de neuroloog? Zijn er mensen die nog tips hebben? Ben een beetje op zoek naar soort gelijke verhalen?
Ik zal even kort mijn verhaal vertellen, 8 oktober ben ik door mijn rug gegaan met opruimen in de tuin, ik kon niets meer en ging echt door de grond vd pijn. Ik heb toen HA gebeld en die zeide dat het spit was en ik tegen de pijn naproxen moest slikken. Ik heb toen 1,5 week echt totaal niets gekunt en plat op de bank gelegen. Later ging het wel weer maar de rugpijn bleef.
Eind november begon de pijn in mijn bil, krampen, steken, zenuwpijn. Weer de huisarts gebeld maar ze vertelde dat spit lang kon duren en ik toch moest afwachten.
Eind december was ik er toch een heel eind klaar mee en heb ik weer gebeld dat ik wilde dat er nu echt naar gekeken werd. Zenuwpijn van bil tot onder knie, doof gevoel aan de zijkant van mijn voet en stroom stootjes door mijn been waardoor ik door mijn been zak. HA vond het niet zorgwekkend omdat ik pas 24 ben, dus goed idee om naar de fysio te gaan.
Fysio heeft me 4x gemasseerd en wat oefeningen laten doen en uit eindelijk door gestuurd naar de manueeltherapeut om me te laten kraken. Eenmaal bij de manueeltherapeut zei hij dat ie me niet ging kraken omdat ik dus toch wel echt een hernia heb. Advies was voorlopig niet tot weinig werken (Ik werk in de horeca) en overdag vooral lopen en tussendoor rusten en door gaan met fysio behandelingen en een korset dragen.
Ik zit inmiddels al 3 weken thuis, loop al 4 maanden met deze klachten en de pijn word eigenlijk elke dag steeds meer. Het is nu al zeker 2 weken dat ik snachts wakker lig vd pijn en word er nu wel moedeloos van.
Fysio gaf aan dat ik dit niet met de HA hoefde te bespreken want die kan hier toch verder niets mee doen. Maar kan ik vragen om toch een doorverwijzijg naar de neuroloog? Zijn er mensen die nog tips hebben? Ben een beetje op zoek naar soort gelijke verhalen?
zaterdag 10 februari 2018 om 14:58
Ja dat kan zeker, een neuroloog is uiteindelijk de enige die door foto's te maken kan vaststellen of het idd om een hernia gaat. Vreemd dat de ene therapeut beweert dat het niet nodig is om naar de HA te gaan en een andere therapeut beweert dat het om een hernia gaat. Terwijl deze therapeuten en de HA niet de professie en het bewijs hebben om deze diagnose wel te kunnen stellen. Natuurlijk kunnen ze aangeven wat zij denken maar uiteindelijk is een neuroloog degene die de diagnose kan stellen door jou het bewijs te tonen. Best belangrijk gezien jouw leeftijd en pijnklachten lijkt me? Ik zou maandag naar de HA gaan en een verwijzing vragen, niet meer in gesprek met allerhande therapeuten etc maar gewoon direct om de verwijzing neuroloog vragen .
enn wijzigde dit bericht op 10-02-2018 15:05
71.75% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

zaterdag 10 februari 2018 om 15:04
Ja ik vind het zelf ook allemaal zo raar gaan. Ik kreeg wel een brief mee vd fysio die ook naar mijn HA gestuurd is. Waarop hun bevindingen staan en welke therapie ze nu toepassen.Enn schreef: ↑10-02-2018 14:58Ja dat kan zeker, een neuroloog is uiteindelijk de enige die door foto's te maken kan vaststellen of het idd om een hernia gaat. Vreemd dat de ene therapeut beweert dat het niet nodig is om naar de HA te gaan en een andere therapeut beweert dat het om een hernia gaat, terwijl deze therapeuten en de HA niet degenen zijn die deze diagnose kunnen stellen.
Maar omdat ik nog jong ben verwachten ze dat het vanzelf over gaat en "moet" ik het hier maar mee doen.. Maar ik vind 4 maanden toch wel erg lang nu..

zaterdag 10 februari 2018 om 15:17
Idd.Lucylucille schreef: ↑10-02-2018 15:10Maandag direct naar de huisarts en een doorverwijzing afdwingen.
Laat er eerst maar eens een diagnose komen voor ze allerlei therapietjes gaan uitproberen. Je bent geen proefkonijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

zaterdag 10 februari 2018 om 15:26
Lief! Ik ga maandagochtend meteen bellen. Ik vind het op dit moment nogal moeilijk om voor mezelf op te komen omdat er zo "makkelijk" over gedaan word. Vraag me nu al een week af of ik mezelf niet gewoon aan stel.Lucylucille schreef: ↑10-02-2018 15:10Maandag direct naar de huisarts en een doorverwijzing afdwingen.
Laat er eerst maar eens een diagnose komen voor ze allerlei therapietjes gaan uitproberen. Je bent geen proefkonijn.
Toevallig gister ook bij bedrijfarts geweest die aangaf dat het toch wel verstandig was om me door te laten sturen naar neuroloog.

zaterdag 10 februari 2018 om 15:34
Natuurlijk stel je je niet aan. Je hebt al 4 maanden pijn.infinity37 schreef: ↑10-02-2018 15:26Lief! Ik ga maandagochtend meteen bellen. Ik vind het op dit moment nogal moeilijk om voor mezelf op te komen omdat er zo "makkelijk" over gedaan word. Vraag me nu al een week af of ik mezelf niet gewoon aan stel.
Toevallig gister ook bij bedrijfarts geweest die aangaf dat het toch wel verstandig was om me door te laten sturen naar neuroloog.
Neem desnoods iemand mee naar je afspraak.
Samen sta je sterk, tenslotte.
zaterdag 10 februari 2018 om 15:38
Kan het zo zijn dat in jouw geval de diagnose niet uitmaakt voor de behandeling?
In dat geval heeft doorsturen natuurlijk weinig zin: het beestje krijgt een naam maar de adviezen blijven precies hetzelfde. Dan kost extra onderzoek alleen maar tijd en geld. In dat geval geef ik je huisarts groot gelijk. Maar dat zou je dan wel even goed uitgelegd moeten worden....
In dat geval heeft doorsturen natuurlijk weinig zin: het beestje krijgt een naam maar de adviezen blijven precies hetzelfde. Dan kost extra onderzoek alleen maar tijd en geld. In dat geval geef ik je huisarts groot gelijk. Maar dat zou je dan wel even goed uitgelegd moeten worden....
zaterdag 10 februari 2018 om 15:43
Bij rugpijn is het in de meeste gevallen gewoon zo dat het verrekte veel pijn doet, lang kan duren, maar uiteindelijk vanzelf overgaat. Er zijn gewoon geen tovermiddeltjes die maken dat je - zonder andere nadelen - veel sneller en veel beter herstelt. Dan doet de arts al wat ie kan, en heb je gewoon botte pech. Het heeft dan weinig zin om te vinden dat "er nu toch wel eens iets moet gebeuren". Maar rot is het wel, en goeie uitleg door je arts is heel belangrijk!

zaterdag 10 februari 2018 om 15:52
Als ik dit advies had opgevolgd had ik nu nog met een hernia en uitvallende benen gezeten. Dat ging echt niet met een paar trucjes van een manueel therapeut over.Lilla schreef: ↑10-02-2018 15:38Kan het zo zijn dat in jouw geval de diagnose niet uitmaakt voor de behandeling?

zaterdag 10 februari 2018 om 19:06
Het is niet alleen rugpijn maar veel meer dan dat zoals ik hier boven al aan gaf. Ik wil gewoon zeker weten wat het is zonder therapieën te krijgen die me ook niet helpen, ook dat kost geld zonder dat het helpt.Lilla schreef: ↑10-02-2018 15:43Bij rugpijn is het in de meeste gevallen gewoon zo dat het verrekte veel pijn doet, lang kan duren, maar uiteindelijk vanzelf overgaat. Er zijn gewoon geen tovermiddeltjes die maken dat je - zonder andere nadelen - veel sneller en veel beter herstelt. Dan doet de arts al wat ie kan, en heb je gewoon botte pech. Het heeft dan weinig zin om te vinden dat "er nu toch wel eens iets moet gebeuren". Maar rot is het wel, en goeie uitleg door je arts is heel belangrijk!

zaterdag 10 februari 2018 om 19:56
Een diagnose hernia is fijn voor bepaalde zaken als ziekmelding op het werk en dergelijke, maar voor de behandeling maakt het in de regel niet uit.
Wel is het fijn dat een neuroloog middels een MRI scan niet alleen de hernia kan bevestigen, maar ook kan zien waar deze zich bevindt en hoe het met de aangetaste tussenwervelschijf gesteld is.
Ik heb zelf sinds september 2017 een hernia in de lage rug, met uitstraling naar bil, been en voet. Bij mij is wel gekeken of ik in aanmerking kom voor een operatie maar vooralsnog is dat niet het geval en moet het dus vanzelf genezen.
Wel is het fijn dat een neuroloog middels een MRI scan niet alleen de hernia kan bevestigen, maar ook kan zien waar deze zich bevindt en hoe het met de aangetaste tussenwervelschijf gesteld is.
Ik heb zelf sinds september 2017 een hernia in de lage rug, met uitstraling naar bil, been en voet. Bij mij is wel gekeken of ik in aanmerking kom voor een operatie maar vooralsnog is dat niet het geval en moet het dus vanzelf genezen.
zaterdag 10 februari 2018 om 21:17
Jep ben het eens met bovenstaande.
Doorverwijzing voor neuroloog vragen en je alsjeblieft niet weg laten sturen met pijnstillers of een fysio afspraak. Hier wel gedaan, volgens mijn fysio was het geen hernia want ik kon nog op mijn hakken lopen en dat is met hernia echt niet mogelijk.
Ben 3x flink gemasseerd en gekraakt maar ik verrekte van de pijn. Ook nog naar een osteopaat geweest, 85 euro, niet vergoed. maar als je pijn hebt dan ben je wanhopig en doe je alles.
Vervolgens kwam bij de neuroloog de mededeling: ik ga de stagiaires roepen om jouw foto te bekijken want zo'n flinke hernia zien we niet vaak. #trots #hebikweer. Bleek dat mijn fysio het met de behandelingen het nog erger gemaakt had.
Uiteindelijk heb ik 2 maanden erover gedaan om van de ergste pijn af te komen. Steeds een uurtje horizontaal liggen en rondjes wandelen. Zitten ging absoluut niet dus autorijden ook niet. Ik kon gelukkig vanuit huis wat werken, staand achter de laptop. Nu 2 jaar later heb ik nog dagelijks last na het opstaan sochtends. En een feestje met hangtafels is nog steeds vervelend, kan de dag erna een rustdag inplannen.
Maar ik ben blij dat ik het via een neuroloog te horen heb gekregen, anders was ik nog vaker bij een fysio geweest die me nog verder had kunnen slopen.
De enige die het zeker weet is een neuroloog dmv een scan.
Mocht het bij het ziekenhuis te lang dus voordat je een afspraak kan maken, check ook eens een privé kliniek. Bij het ziekenhuis kon ik pas na 6 weken terecht, bij een kliniek een week later en werd geheel vergoed in de basisverzekering. Woon je in limburg of brabant dan heb ik wel wat adresjes voor je.
Doorverwijzing voor neuroloog vragen en je alsjeblieft niet weg laten sturen met pijnstillers of een fysio afspraak. Hier wel gedaan, volgens mijn fysio was het geen hernia want ik kon nog op mijn hakken lopen en dat is met hernia echt niet mogelijk.
Ben 3x flink gemasseerd en gekraakt maar ik verrekte van de pijn. Ook nog naar een osteopaat geweest, 85 euro, niet vergoed. maar als je pijn hebt dan ben je wanhopig en doe je alles.
Vervolgens kwam bij de neuroloog de mededeling: ik ga de stagiaires roepen om jouw foto te bekijken want zo'n flinke hernia zien we niet vaak. #trots #hebikweer. Bleek dat mijn fysio het met de behandelingen het nog erger gemaakt had.
Uiteindelijk heb ik 2 maanden erover gedaan om van de ergste pijn af te komen. Steeds een uurtje horizontaal liggen en rondjes wandelen. Zitten ging absoluut niet dus autorijden ook niet. Ik kon gelukkig vanuit huis wat werken, staand achter de laptop. Nu 2 jaar later heb ik nog dagelijks last na het opstaan sochtends. En een feestje met hangtafels is nog steeds vervelend, kan de dag erna een rustdag inplannen.
Maar ik ben blij dat ik het via een neuroloog te horen heb gekregen, anders was ik nog vaker bij een fysio geweest die me nog verder had kunnen slopen.
Mocht het bij het ziekenhuis te lang dus voordat je een afspraak kan maken, check ook eens een privé kliniek. Bij het ziekenhuis kon ik pas na 6 weken terecht, bij een kliniek een week later en werd geheel vergoed in de basisverzekering. Woon je in limburg of brabant dan heb ik wel wat adresjes voor je.

zaterdag 10 februari 2018 om 23:33
Ik ben blij dat mijn huisarts zo doortastend genoeg was om direct het standaard protocol te volgen aangaande hernia-klachten. Daarom zat ik redelijk snel al bij de neuroloog aan tafel.koekie1980 schreef: ↑10-02-2018 21:17Jep ben het eens met bovenstaande.
Het had bij mij redelijk snel over kunnen zijn maar helaas werkt mijn werkgever mijn herstel tegen waardoor het bij mij juist erger werd.

zondag 11 februari 2018 om 12:17
Ja, inmiddels voor de tweede keer. De eerste keer wilde de bedrijfsarts geen oordeel geven over arbeidsgeschiktheid en dat interpreteerde de werkgever als zodanig dat ik dus gewoon fulltime kon komen werken.
Nu zit ik nog midden in de 'strijd' met de bedrijfsarts hierover en in afwachting daarvan zit ik nog wel thuis. De werkgever gaat er echter al van uit dat ik gewoon kan komen werken. Ze bieden geen aangepast werk en zeggen nog steeds dat ik mijn hernia en alle klachten eromheen gewoon verzonnen heb...

maandag 26 februari 2018 om 10:57
Ik ben inmiddels weer aan het werk, 3,5 uur per dag wat ik amper vol houd. Advies van de bedrijfsarts was dat ik binnen nu en 8 weken wel weer volledig kon werken.
Heb 2 weken een tens (stroom stootjes voor de zenuwpijn) moeten proberen maar die werkt voor mijn gevoel niet. Vandaag weer fysio geweest en moet het nog maar 2 weken proberen. En anders medische fitness, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Ben er wel klaar mee nu al die uit probeersels.
Ik kan morgen terecht bij mijn huisarts maar weet even totaal niet wat ik er mee aan moet.. Omdat ze me al zolang van het kastje naar de muur sturen.
Heb 2 weken een tens (stroom stootjes voor de zenuwpijn) moeten proberen maar die werkt voor mijn gevoel niet. Vandaag weer fysio geweest en moet het nog maar 2 weken proberen. En anders medische fitness, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Ben er wel klaar mee nu al die uit probeersels.
Ik kan morgen terecht bij mijn huisarts maar weet even totaal niet wat ik er mee aan moet.. Omdat ze me al zolang van het kastje naar de muur sturen.

maandag 26 februari 2018 om 11:03
Met het advies van de huisarts opnieuw een consult bij de bedrijfsarts aanvragen en aangeven dat het werken de klachten verergerd?infinity37 schreef: ↑26-02-2018 10:57Ik ben inmiddels weer aan het werk, 3,5 uur per dag wat ik amper vol houd. Advies van de bedrijfsarts was dat ik binnen nu en 8 weken wel weer volledig kon werken.
Bij mij reageerde de bedrijfsarts in eerste instantie ongeveer net zo en dat bracht me alleen maar verder van huis.
Inmiddels ben ik zover dat ik in elk geval niet naar kantoor moet, nu zijn we nog in strijd over hoe lang ik thuis kan werken, aangezien de werkgever per se wil dat ik iets thuis doe.

maandag 26 februari 2018 om 11:27
Ja, ik kan helaas niet eens thuis werken, horeca dus ik sta en loop eigenlijk de heledag. Tillen en bukken doe ik nu dus ook echt niet maar dat is ook niet fijn werken. En daarbij is het ook heel makkelijk gezegd dat ik nog niet bij een neuroloog ben geweest dus al met al kan ik makkelijk werken.. Hopelijk krijg ik morgen toch een doorverwijzing.lise1985 schreef: ↑26-02-2018 11:03Met het advies van de huisarts opnieuw een consult bij de bedrijfsarts aanvragen en aangeven dat het werken de klachten verergerd?
Bij mij reageerde de bedrijfsarts in eerste instantie ongeveer net zo en dat bracht me alleen maar verder van huis.
Inmiddels ben ik zover dat ik in elk geval niet naar kantoor moet, nu zijn we nog in strijd over hoe lang ik thuis kan werken, aangezien de werkgever per se wil dat ik iets thuis doe.

maandag 26 februari 2018 om 11:30
In mijn geval had een niet-zittend beroep me wel eerder aan het werk geholpen. Doordat ik een kantoorbaan heb moet ik zitten en dat kan ik absoluut niet.infinity37 schreef: ↑26-02-2018 11:27Ja, ik kan helaas niet eens thuis werken, horeca dus ik sta en loop eigenlijk de heledag. Tillen en bukken doe ik nu dus ook echt niet maar dat is ook niet fijn werken. En daarbij is het ook heel makkelijk gezegd dat ik nog niet bij een neuroloog ben geweest dus al met al kan ik makkelijk werken.. Hopelijk krijg ik morgen toch een doorverwijzing.
Ik had op zich wel de mazzel dat ik wel bij de neuroloog geweest ben en de hernia op een scan is aangetoond, maar mijn bedrijfsarts trok zich daar niets van aan.
Pas toen een operatie om de hoek kwam kijken nam hij mij serieus, al lijkt dat nu ook alweer anders te zijn...
Mijn huisarts vertelde dat het protocol is dat bij een mogelijke hernia een wachttijd van zes weken voorgeschreven wordt, als het daarna niet beter gaat volgt een doorverwijzing naar de neuroloog. Dit omdat de meeste hernia's binnen zes weken uit zichzelf genezen.

maandag 26 februari 2018 om 19:44
Zitten en staan vind ik allebei ellende. Ik sta veel op dezelfde plek en in dezelfde houding en dan mag ik even zitten "om bij te komen" maar dat helpt niet. Lopen vind ik tot nu toe het aller fijnste, dus mijn hond is laatste tijd erg blij met mij.lise1985 schreef: ↑26-02-2018 11:30In mijn geval had een niet-zittend beroep me wel eerder aan het werk geholpen. Doordat ik een kantoorbaan heb moet ik zitten en dat kan ik absoluut niet.
Ik had op zich wel de mazzel dat ik wel bij de neuroloog geweest ben en de hernia op een scan is aangetoond, maar mijn bedrijfsarts trok zich daar niets van aan.
Pas toen een operatie om de hoek kwam kijken nam hij mij serieus, al lijkt dat nu ook alweer anders te zijn...
Mijn huisarts vertelde dat het protocol is dat bij een mogelijke hernia een wachttijd van zes weken voorgeschreven wordt, als het daarna niet beter gaat volgt een doorverwijzing naar de neuroloog. Dit omdat de meeste hernia's binnen zes weken uit zichzelf genezen.

18 weken geleden begon de pijn in mijn rug en 14 weken geleden begon het in mijn been/bil. Heb dus nog weinig zin om van alles uit te proberen wat niet helpt.
Ik ben benieuwd wat morgen me brengt.
dinsdag 27 februari 2018 om 12:33
Dit is echt te gek.... en bedrijfsarts die een mri niet serieus neemt... wtf!?lise1985 schreef: ↑26-02-2018 11:30
Hoeveel bewijs moet je dan hebben?

dinsdag 27 februari 2018 om 12:34
Hij wilde sowieso geen contact met specialist of ander bewijsmateriaal. Hij ging en gaat nog steeds af op zijn eigen aannames.koekie1980 schreef: ↑27-02-2018 12:33Dit is echt te gek.... en bedrijfsarts die een mri niet serieus neemt... wtf!?
Hoeveel bewijs moet je dan hebben?