Gezondheid alle pijlers

Hernia of iets anders?

17-08-2015 22:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Hoewel ik me besef dat ik bij een arts moet zijn voor zekerheid, stel ik hier toch een vraag. Ik ben nl. benieuwd naar ervaringen van andere lezers.

Na een vluchtig bezoekje aan een arts is er bij mij een hernia vastgesteld maar ik begin te twijfelen.

De reden van vaststelling is een beknelde zenuw in het been en niet op tenen kunnen staan. (geen pijn!)

De reden dat ik ga twijfelen; de gevoelloosheid in het been begint pas halverwege het bovenbeen. (loopt door tot kleine teen)

Bij een hernia vanuit de rug dan zou de zenuw toch ook gevoelloos moeten zijn in het gedeelte daarboven en m'n bil?

Verder heb ik totaal geen pijn (alleen heel soms bij het zitten)

het is dus alleen zo dat er een deel van m'n been, als ik daar met een satéprikker overheen ga, totaal gevoelloos is (3/4 cm breed), doorlopend naar onderen en waardoor ik niet op m'n tenen kan staan/m'n hiel niet op kan lichten.

We hebben afgesproken dat ik over een week terugkom als het niet verbeterd is en ik moet letten op alarmsymptomen (niet kunnen plassen)

Mensen die dit herkennen? tips? enz...

Stiekem is m'n vraag dus eigenlijk; heb ik wel een hernia of is het iets anders maar die vraag is misschien niet reëel om te stellen aangezien jullie geen dokters zijn ;)
Ligt er helemaal aan op welk niveau van de rug de beknelling zit. Kijk hier maar eens naar. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dermatoom_(anatomie)

Uitleg erbij( ik zal proberen in jip en hanneke taal): op elke wervelniveau van de rug treden zenuwen uit. Al die zenuwen zijn verantwoordelijk voor eem ander deel van het lichaam zowel qua gevoel, aansturing van spieren als 'propriocepsis ' (dat je weet ik welke stand gewrichten staan). Op dat plaatje kun he zien welk deel waarbij hoort. Let op dat dit heel globaal is.

Het is nu heel zwart/ wit waar welk niveau ophoudt. Ten eerste: In werkelijkheid zit er overlap tussen de niveaus. ten tweede: er zit tussen verschillende personen verschil tussen.
Dat lijkt me best lastig bij het lopen. Als je been achter is dan moet je je hiel oplichten
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Eens met muis73.

Als je twijfelt over de diagnose kun je een afspraak maken bij je arts om je twijfel te bespreken.
Bedankt voor jullie reacties en de link, muis73. Het lijkt op de s1/2 maar die begint dus al wel hoger... maar goed, ik ben geen dokter

Ik had gehoopt dat er misschien iemand zou zijn die mijn verhaal herkende.

Ik wacht gewoon maar af, hopelijk komt het gevoel terug! Ik lees alleen sommige verhalen over hernia's en dat het een slecht teken is wanneer er helemaal geen gevoel meer in zit dat het dan al te laat is en daarom maak ik me wat zorgen :(
quote:retrostar schreef op 17 augustus 2015 @ 23:27:

Dat lijkt me best lastig bij het lopen. Als je been achter is dan moet je je hiel oplichten

Dat lukt wel met hulp van het andere been, op het moment dat je je hiel oplicht bij lopen, sta je met je andere been nog op je tenen. Maar wanneer ik m'n 'aangedane' been voor heb, kan ik de pas niet op een natuurlijke manier afmaken omdat ik dan dus niet op m'n tenen kan staan.

Ik loop dus 'mank'.

Waar ik op doelde was de hak/teen test. Je staat dan op één been en moet dan op je hak proberen te staan en op je tenen. Als ik dus op één been sta, kan ik m'n hiel niet omhoog krijgen om op m'n tenen te gaan staan.
quote:roggbiv schreef op 18 augustus 2015 @ 10:38:

Bedankt voor jullie reacties en de link, muis73. Het lijkt op de s1/2 maar die begint dus al wel hoger... maar goed, ik ben geen dokter

Ik had gehoopt dat er misschien iemand zou zijn die mijn verhaal herkende.

Ik wacht gewoon maar af, hopelijk komt het gevoel terug! Ik lees alleen sommige verhalen over hernia's en dat het een slecht teken is wanneer er helemaal geen gevoel meer in zit dat het dan al te laat is en daarom maak ik me wat zorgen :(

Dan kan het geen hernia zijn, een hernia betekend uitstulping. De officiele naam is Hernia Nuclei Pulposi, wat inhoud dat de tussenwervelschijf (discus) uitstulpt. Op S1-S2 zit geen discus dus kan daar niet uitstulpen.

In je eerste post lees ik wel iets over een beknelling op de zenuw in het been? Dan ook is het geen HNP, je zenuw kan natuurlijk ook ergens anders in het verloop 'ingeklemd' raken.

Wat de HA al aan had gegeven wel doen! Als je moeite krijgt met plas ophouden of als je uitval krijgt van spieren direct aan de bel trekken!!

Kan het natuurlijk zo verder niet beoordelen. Alleen als je je zorgen maakt of twijfelt altijd terug gaan of een 2nd opinion vragen!
quote:muis73 schreef op 18 augustus 2015 @ 10:50:

[...]

Dan kan het geen hernia zijn, een hernia betekend uitstulping. De officiele naam is Hernia Nuclei Pulposi, wat inhoud dat de tussenwervelschijf (discus) uitstulpt. Op S1-S2 zit geen discus dus kan daar niet uitstulpen.

In je eerste post lees ik wel iets over een beknelling op de zenuw in het been? Dan ook is het geen HNP, je zenuw kan natuurlijk ook ergens anders in het verloop 'ingeklemd' raken. Dat is inderdaad mijn vermoeden. Ook omdat ik (vrijwel) geen rugklachten heb. Hij heeft ook niet beoordeeld vanaf waar het gevoelloos is oid, puur op mijn verhaal af gegaan en de hak/teentest. Gaf ook wel aan dat het een atypisch beeld was, vandaar ook terugkomen als het binnen die week niet over is.

Wat de HA al aan had gegeven wel doen! Als je moeite krijgt met plas ophouden of als je uitval krijgt van spieren direct aan de bel trekken!!

Kan het natuurlijk zo verder niet beoordelen. Alleen als je je zorgen maakt of twijfelt altijd terug gaan of een 2nd opinion vragen!

Inderdaad, het niet kunnen plassen gaf hij aan als alarmsymptoom.

Ben niet zo van het eerder teruggaan, ben eerder te afwachtend omdat ik niet overbezorgd wil zijn maar goed, zou het heel erg vinden wanneer blijkt dat het al te laat is en dat ik de kracht nooit terug zal krijgen, kan nl. niet normaal lopen...

Vraag me vooral af of het feit dat een deel totaal gevoelloos is, wijst op afsterving of dat het gewoon terug kan komen..

maar goed, besef ook dat ik dan echt terug zal moeten gaan.

Bedankt voor je reactie!
Snap niet dat jouw HA je niet heeft doorverwezen naar een neuroloog. Die laat je dan een mri scan doen om te kijken of er inderdaad zenuwen bekneld zitten.
quote:emmetje2 schreef op 18 augustus 2015 @ 11:15:

Snap niet dat jouw HA je niet heeft doorverwezen naar een neuroloog. Die laat je dan een mri scan doen om te kijken of er inderdaad zenuwen bekneld zitten.

Hij heeft het, adhv hak/teentest gediagnosticeerd als een hernia dus dan is een mri niet nodig als ik het goed begrepen heb omdat ze tegenwoordig toch niet opereren bij een hernia en dit vanzelf over moet gaan...?

Daarnaast kwam het misschien erg mild over omdat ik geen pijnklachten heb?

Maar misschien dat hij dit over wil laten aan eigen huisarts en vandaar ook de 'opdracht' met een week terug te gaan als het dan nog niet over is?
quote:emmetje2 schreef op 18 augustus 2015 @ 11:15:

Probleem met een MRI scan is: Je kunt bij 100 mensen een scan maken, dan vind je misschien bij 50 mensen wel iets van schade aan de tussenwervelschijf. Maar hebben die allemaal klachten? NEE!

Heel vaak komen de 'klinische symptomen' niet overeen met wat op een MRI word gevonden. Toevallig vanochtend nog een artikeltje over zitten lezen waarin dit is onderzocht:

https://fysiomaas.wordpress.com/2015/08/14/beeldspraak/

(Ook MRI bevindingen van hernia’s worden veel waargenomen bij zowel mensen met, als zonder lage rugklachten. Er zijn onderzoeken, die aan tonen dat tot wel 90% van de gezonde personen van 60 jaar of ouder ‘bulging discs’ vertonen op een MRI. )

Is het dan zo onlogisch dat de HA niet kiest voor een (dure) MRI?
quote:roggbiv schreef op 18 augustus 2015 @ 11:07:

[...]

Inderdaad, het niet kunnen plassen gaf hij aan als alarmsymptoom.

Ben niet zo van het eerder teruggaan, ben eerder te afwachtend omdat ik niet overbezorgd wil zijn maar goed, zou het heel erg vinden wanneer blijkt dat het al te laat is en dat ik de kracht nooit terug zal krijgen, kan nl. niet normaal lopen...

Vraag me vooral af of het feit dat een deel totaal gevoelloos is, wijst op afsterving of dat het gewoon terug kan komen..

maar goed, besef ook dat ik dan echt terug zal moeten gaan.

Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat je je toch wat teveel zorgen maakt. Zo snel sterft een zenuw niet af.

Ik ben geen arts, maar wellicht heeft je huisarts je nog niet doorgestuurd voor een mri omdat je niet zoveel pijn hebt.

Ik heb ook een hernia gehad, gevoelloosheid en mank lopen (krachtverlies) heb ik ook gehad (met overigens wel pijn in mijn been), dit wordt als het goed is vanzelf beter. Ik zou het eerst even afwachten, volgens mij is dat tegenwoordig ook het beleid bij (lichte) hernia's.

Maar ik dacht dat je urine niet kunnen ophouden juist een alarmsymptoom was (volgens mijn huisarts) niet het niet kunnen plassen? Of wellicht allebei.

Het hoeft ook geen hernia te zijn, het kan ook een verdikte bilspier zijn die op de betreffende zenuw drukt, dit kan dezelfde klachten geven.
anoniem_198422 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 11:34
Reden: te snel gepost
% gewijzigd
toedoedelatoe; jij geeft precies het advies van de arts weer en dit ga ik ook opvolgen hoor!

Inderdaad, de eerste stap is om het aan te kijken of het vanzelf herstelt, wat in de meeste gevallen zo is.

Ik ben bang dat ik teveel heb gelezen op internet, is niet altijd goed ;)

Het niet kunnen plassen is dus idd alarmsymptoom of wat jij schrijft; als je het laat lopen. Op sommige sites lees je dat ook niet op tenen kunnen staan, of gevoelloosheid ook een alarmsymptoom is dus vandaar dat ik ging twijfelen maar goed, ik ga het advies van de arts opvolgen; als het volgende week niet verbeterd is, dan ga ik terug en verder maar gewoon afwachten.

Bedankt voor je geruststellende woorden
Wat mij is aangeraden, rustig aan doen, vooral niet te lang achter elkaar zitten (zitten is niet goed voor je rug), niet te zwaar tillen en niet veel bukken maar wel blijven bewegen met name wandelen.

PS. Er is nog een topic over hernia's, ik ga proberen de link te plakken:

Hernia: lotgenoten gezocht
anoniem_198422 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 12:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Je zou misschien deze is kunnen proberen: https://www.hierhebikpijn.nl/ om iets specifiekere informatie te krijgen

Net zoals heel veel op internet niet te zwaar aan tillen hoor! Klopt ook niet altijd! maar misschien wel als extra check voor jezelf..
quote:toedoedelatoe schreef op 18 augustus 2015 @ 12:17:

Wat mij is aangeraden, rustig aan doen, vooral niet te lang achter elkaar zitten (zitten is niet goed voor je rug), niet te zwaar tillen en niet veel bukken maar wel blijven bewegen met name wandelen.

PS. Er is nog een topic over hernia's, ik ga proberen de link te plakken:

Hernia: lotgenoten gezochtBedankt, ik ga hier eens rondneuzen! (maar niet te lang omdat ik dan weer even moet wandelen ;)
quote:muis73 schreef op 18 augustus 2015 @ 12:20:

Je zou misschien deze is kunnen proberen: https://www.hierhebikpijn.nl/ om iets specifiekere informatie te krijgen

Net zoals heel veel op internet niet te zwaar aan tillen hoor! Klopt ook niet altijd! maar misschien wel als extra check voor jezelf..

Jee... wat een site zeg... kan erg handig zijn!

Volgens mij geeft het bij mij geen goed beeld weer vanwege de 'ontbrekende' pijnklachten (uiteraard niet erg ;)!!
Bij een hernia of een andere oorzaak van een beklemde zenuw hoef je niet altijd pijn te hebben. Een hernia gaat vaak vanzelf weer over, dus ik snap dat de huisarts je niet meteen heeft doorgestuurd. Huisartsen kunnen een MRI-scan ook niet interpreteren dus als er een scan gemaakt moet worden zal dat sowieso door een neuroloog besloten moeten worden.
quote:Nushy schreef op 18 augustus 2015 @ 16:02:

Bij een hernia of een andere oorzaak van een beklemde zenuw hoef je niet altijd pijn te hebben. Een hernia gaat vaak vanzelf weer over, dus ik snap dat de huisarts je niet meteen heeft doorgestuurd. Huisartsen kunnen een MRI-scan ook niet interpreteren dus als er een scan gemaakt moet worden zal dat sowieso door een neuroloog besloten moeten worden.

Was ook niet mijn insteek hoor, een mri!!

Fijn dat je bevestigt dat het ook zonder pijn kan zijn! Je leest bijna alleen over 'helse' pijnen. Gelukkig!! heb ik dit niet!

Ik wacht gewoon maar af!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven