Gezondheid alle pijlers

Hernia

19-07-2018 14:58 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren is een hernia geconstateerd d.m.v. een MRI. Een paar weken geleden is het erin geschoten en had ik erg veel pijn, totdat de medicatie goed aansloeg (paracetamol, diclofinac en morfine) het was geen verbazing dat het een hernia bleek te zijn. Nu heeft de neuroloog gezegd dat er de komende maanden niets wordt gedaan, omdat het vanzelf over kan gaan/minder kan worden. Ik mag zelf bepalen wanneer ik stop met de medicatie, moet rustig aan doen en luisteren naar mijn lijf. Nu heb ik vakantie, dus dat ik wel lekker. Doe ook wel rustig aan, merk ook wel, zelf met alle medicatie dat het wel te veel is wat ik doe.
Heeft iemand tips voor me? Ik probeer regelmatig wat te wandelen en het staan, liggen en zitten af te wisselen. Blijf ik wel met de vraag zitten wanneer ik het beste kan afbouwen met de medicatie, luisteren naar een lijf wat vol zit met rommel, is toch minder handig, lijkt mij. Maar ik wil wel redelijk pijnvrij op vakantie, dus de komende weken stop ik nog maar even niet. We gaan met de caravan op vakantie naar Frankrijk, doen zo rustig aan als moet. Er zit een goed bed in, dus dat slapen komt wel goed.
Het zou heel mooi zijn als het vanzelf overgaat, want ik zit niet op een operatie te wachten. Wie heeft dit ook gehad en heeft goede tips/ideeën wat handig of juist onverstandig is om te doen.
Uiteraard heb ik dit met de neuroloog besproken, hij zei dat het bij iedereen verschillend verloopt en het toch een kwestie is van trail and error. Dat zal ook wel, maar ik kan wellicht ook leren van andermans trails and errors :-D
Alvast dank voor het reageren!
michelleobama wijzigde dit bericht op 19-07-2018 15:00
Reden: Rare typefouten als ik zonder bril aan het typen ben:-)
0.22% gewijzigd
Find people who will make you better (M. Obama)
Gelukkig kreeg je snel een mri, je kunt beter zo snel mogelijk weten dat er een hernia zit zodat je daar naar kunt handelen.

Mijn ervaring is dat ik met heel veel rugpijn ben blijven lopen, ik kreeg geen mri omdat de neuroloog er van overtuigt was dat ik geen hernia had.
Na 2 jaar toch een mri had ik door de hernia een ingezakte wervel en uiteindelijk heel veel ellende gehad; hernia verwijderd, spondylodese via de buik gehad, toen via de rug vastgezet, zenuwbeschadiging opgelopen en na veel blokkades hebben ze een neurostimulator in m'n rug gezet met oplaadbare batterij in de buik. Ook neem ik nog oxycodon in.

Ga als je rust liggen, zitten is te belastend en ga alvast op zoek naar een goede fysiotherapeut voor als je wat verder bent. Kijk naar reviews of vraag aan vrienden wie er goed is er zit veel verschil tussen is mijn ervaring. Hopelijk verdwijnt de hernia zonder operatie, beterschap!
spasz schreef:
19-07-2018 23:34
Hallo Michelle,

Ik heb niet al de reacties gelezen maar zit momenteel ook met een hernia thuis. Ik heb dit eerder gehad en pas nu (10 jaar later) doe ik weet wat ik toen heb gedaan: Othomanuele therapie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit binnen 8 weken ‘opgelost’ is. Fysiek gesproken dan. Een hernia komt meestal niet nergens vandaan en heeft vaak een oorsprong. Ik pak zelf die oorsprong aan met yoga.

Dit klinkt allemaal zweverig, en ik ben verre van zweverig. Er is een onbalans in je lijf wat je zowel psychisch als fysiek moet herstellen. Je lijft geeft aan dat het rust nodig heeft.

Ik heb medicatie gekregen maar gebruik het niet (meer) omdat ik naar mijn lijf wil luisteren en mijn lijf niet naar de medicatie luistert (ik voel er niks van). Die pijn is daar met een reden. Acteer daarop.

Mocht je verder contact willen hebben kun je me even PB-en.

Sterkte en neem vooral je rust.
Dank je wel voor je sterktewens! Jij ook sterkte! Ik ga mijn rust nemen. Yoga heb ik een tijd gedaan, misschien wel goed om dit weer eens op te pakken....
chia schreef:
19-07-2018 23:46
Gelukkig kreeg je snel een mri, je kunt beter zo snel mogelijk weten dat er een hernia zit zodat je daar naar kunt handelen.

Mijn ervaring is dat ik met heel veel rugpijn ben blijven lopen, ik kreeg geen mri omdat de neuroloog er van overtuigt was dat ik geen hernia had.
Na 2 jaar toch een mri had ik door de hernia een ingezakte wervel en uiteindelijk heel veel ellende gehad; hernia verwijderd, spondylodese via de buik gehad, toen via de rug vastgezet, zenuwbeschadiging opgelopen en na veel blokkades hebben ze een neurostimulator in m'n rug gezet met oplaadbare batterij in de buik. Ook neem ik nog oxycodon in.

Ga als je rust liggen, zitten is te belastend en ga alvast op zoek naar een goede fysiotherapeut voor als je wat verder bent. Kijk naar reviews of vraag aan vrienden wie er goed is er zit veel verschil tussen is mijn ervaring. Hopelijk verdwijnt de hernia zonder operatie, beterschap!
Jeetje, ik schrik van jouw verhaal! Ik heb inderdaad snel de MRI gekregen. De neuroloog was ook zonder MRI ervan overtuigd dat het een hernia was bij mij. Wat waardeloos dat jij hier zo lang mee hebt gelopen. Wat een prutser van een arts heb je getroffen!
Alvast informeren naar een goede fysio is en goede tip. Dank,

Jij ook sterkte! Het is niet niks wat je hebt meegemaakt!
Chia, wat een heftig verhaal, En goed advies ook. Een hernia is goed te verhelpen binnen (relatief) korte tijd mits je op de juiste wijze behandeld wordt. Anders wordt het idd opereren :thunder: . En ik geloof echt dat dat bij tijdig ingrijpen noodzakelijk/de juiste wijze is. Ik heb ooit een wervel gebroken en kan iedereen verzekeren dat dat gemakkelijker behandelbaar was dan een hernia (in mijn geval ook veel minder pijnlijk).

@ Michelle, heb je enig idee van de oorzaak van je hernia? Dat kan je helpen een oplossing te zoeken
Hier ook al meer dan 15 jaar last van lage rug hernia's. Bij de eerste geen goed advies gekregen. Zou vanzelf wel overgaan. Nou niet als je knalhard blijft werken en geen beweging neemt. De hernia's/rugpijn ontstaan bij mij door stress of een verkeerde beweging of houding. Veel wandelen en goed afwisselen van zitten, staan en liggen verhelpen het uiteindelijk.
Aangepaste stoelen of rugkussens helpen niks want daar ga ik alleen maar verstard door zitten terwijl ik juist ontspanning nodig heb.

Ik heb zittend (computer)werk dus dat helpt absoluut niet.

Uiteindelijk heb ik wel heel veel baat van een manueel therapeut gehad, maar je moet een goede hebben. Ik liep met maanden pijn en kon de eerste 2 uur per dag niet eens rechtop staan. Na twee behandelingen was ik pijnvrij. Deze manueel therapeut doet de Sickesz methode. Je voelt amper dat hij iets doet, maar de wervels worden weer rechtgezet.

Mijn rug is ondertussen een zootje en de wervels schieten dus nogal eens scheef. Soms komt het vanzelf goed en soms heb ik een behandeling nodig.

Maar op zich kan ik er prima mee leven. Ik klus veel aan mijn huis en til zwaar. Ik sport ook veel. Die beweging doet erg goed.
En soms schiet het er in, of zit ik in een verkeerde houding en is het mis. Als ik geluk heb maar een paar dagen, soms diverse weken. De laatste keer dat het goed mis was had ik op vakantie een paar uur aan de picknicktafel zitten lezen. Blijkbaar met een te bolle rug want toen was het weken lang mis.

Fysiotherapie heeft bij mij nooit iets gedaan. De laatste fysio zei ook dat ik meer verstand had van mijn rug en lichaam dan hij.

Let met het autorijden op dat je genoeg stopt en wandelt. Op vakantie ook veel wandelen, en zwemmen als dat lukt zonder pijn. Proberen zo min mogelijk medicatie te nemen. Als je de pijn verdooft dan ga je misschien allerlei dingen doen die je herstel tegengaan.
Succes!
spasz schreef:
20-07-2018 00:53
).

@ Michelle, heb je enig idee van de oorzaak van je hernia? Dat kan je helpen een oplossing te zoeken
Nee, geen idee. Op een eerdere röntgenfoto was wel te zien dat er een versmalling was tussen 2 wervels. De huisarts zei dat mijn eerdere rugklachten niet hiervandaan konden komen. Nog geen week later had ik een hernia :"-(
michelleobama schreef:
20-07-2018 10:19
Nee, geen idee. Op een eerdere röntgenfoto was wel te zien dat er een versmalling was tussen 2 wervels. De huisarts zei dat mijn eerdere rugklachten niet hiervandaan konden komen. Nog geen week later had ik een hernia :"-(
Van hernia's is de oorzaak over het algemeen sowieso niet te achterhalen.

Ben je trouwens in loondienst?
liza schreef:
20-07-2018 03:48
Hier ook al meer dan 15 jaar last van lage rug hernia's. Bij de eerste geen goed advies gekregen. Zou vanzelf wel overgaan. Nou niet als je knalhard blijft werken en geen beweging neemt. De hernia's/rugpijn ontstaan bij mij door stress of een verkeerde beweging of houding. Veel wandelen en goed afwisselen van zitten, staan en liggen verhelpen het uiteindelijk.
Aangepaste stoelen of rugkussens helpen niks want daar ga ik alleen maar verstard door zitten terwijl ik juist ontspanning nodig heb.

Ik heb zittend (computer)werk dus dat helpt absoluut niet.

Uiteindelijk heb ik wel heel veel baat van een manueel therapeut gehad, maar je moet een goede hebben. Ik liep met maanden pijn en kon de eerste 2 uur per dag niet eens rechtop staan. Na twee behandelingen was ik pijnvrij. Deze manueel therapeut doet de Sickesz methode. Je voelt amper dat hij iets doet, maar de wervels worden weer rechtgezet.

Mijn rug is ondertussen een zootje en de wervels schieten dus nogal eens scheef. Soms komt het vanzelf goed en soms heb ik een behandeling nodig.

Maar op zich kan ik er prima mee leven. Ik klus veel aan mijn huis en til zwaar. Ik sport ook veel. Die beweging doet erg goed.
En soms schiet het er in, of zit ik in een verkeerde houding en is het mis. Als ik geluk heb maar een paar dagen, soms diverse weken. De laatste keer dat het goed mis was had ik op vakantie een paar uur aan de picknicktafel zitten lezen. Blijkbaar met een te bolle rug want toen was het weken lang mis.

Fysiotherapie heeft bij mij nooit iets gedaan. De laatste fysio zei ook dat ik meer verstand had van mijn rug en lichaam dan hij.

Let met het autorijden op dat je genoeg stopt en wandelt. Op vakantie ook veel wandelen, en zwemmen als dat lukt zonder pijn. Proberen zo min mogelijk medicatie te nemen. Als je de pijn verdooft dan ga je misschien allerlei dingen doen die je herstel tegengaan.
Succes!
Wat vervelend dat jij er al zo lang last van hebt. Goed om te horen dat er mee te leven is.
We gaan rustig aan doen met het autorijden. Zwemmen kan ik inderdaad ook wel uitproberen.
Ben je trouwens in loondienst?
[/quote]
Ja, ik sta voor de klas.
michelleobama schreef:
20-07-2018 13:13
Zwemmen kan ik inderdaad ook wel uitproberen.
Probeer het eerst op je rug, dat is minder belastend. Als dat goed gaat, kun je het voorzichtig op je buik proberen.
Nummer*Zoveel schreef:
20-07-2018 13:16
Probeer het eerst op je rug, dat is minder belastend. Als dat goed gaat, kun je het voorzichtig op je buik proberen.
Goede tip. Dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven